Visa fullständig version : Ekonomi & Juridik: Vad kostar det att ha en gård?

Johlin
2009-08-30, 21:57
Tänkte höra vad det egentligen kostar att bo på en gård (med lån).
Jag och min sambo har tittat på en gård som jag bara känner :love: för. Frågan är ju om man har råd att bo där...
Gården kostar 1,4 miljoner (10 hektar åker, 12 hektar bra skog), vi måste låna hela summan.

Vad har ni som bor på gård i ungefär samma prisklass för utgifter? Vad ska man tänka på?
Vi är vana att leva "snålt", så det kommer inte vara något problem, men det måste ju vara rimligt iaf.

n33Lu
2009-08-30, 22:02
Vad är det för uppvärmning/driftskostnad på huset, vad kostar sopphämtning osv såna kostnader måste man ju veta innan man kan göra en kalkyl. Sen får man tänka på att bankerna är snåla idag vad gäller topplån samt att du/ni måste inte bara räkna på vad det skulle kosta er idag utan det är bra att klara av en ränta mellan 6-8% vi har räknat på 8% och vet att vi klarar oss upp dit utan några JÄTTE problem och då vet man att man klara av det i dagsläget med..(har inte gård nu men nyss köpt hus)

Orzon
2009-08-30, 22:12
Att köpa gård är alltid mycke dyrare än vad man tror från början.
Man får räkna med extra stor vägavgift, stora driftskostnader och pengar över till löpande underhåll.

Om ni inte vill leva på nudlar resten av livet måste ni se till att ni gott och väl har råd med månadskostnaderna, en peng över för oförutsedda reparationer och pengar över varje månad så att ni karar er även en månad då räkningshögen är större än vanligt.

Johlin
2009-08-30, 22:49
Vad är det för uppvärmning/driftskostnad på huset, vad kostar sopphämtning osv såna kostnader måste man ju veta innan man kan göra en kalkyl. Sen får man tänka på att bankerna är snåla idag vad gäller topplån samt att du/ni måste inte bara räkna på vad det skulle kosta er idag utan det är bra att klara av en ränta mellan 6-8% vi har räknat på 8% och vet att vi klarar oss upp dit utan några JÄTTE problem och då vet man att man klara av det i dagsläget med..(har inte gård nu men nyss köpt hus)

Tack för svar.
Det är en hyffsat ny ved-panna i huset, vattenburna element. Ved får vi gratis av min sambos pappa (plus att vi såklart kan hämta i den egna skogen om vi nu köper...). Så den stora uppvärmningskostnaden är 0 iaf, så har vi nu också.
Har räknat på en åttaprocentig ränta jag med, och det kommer funka för oss också.
Jag har dessutom överdrivit när jag kalkylerat, så vi borde ju ha råd... Men man blir så osäker :p

Strajder
2009-08-31, 05:38
Det här är dyrare jämfört med när vi bodde i villa:

* Försäkringar!
* Underhåll av hus (man har oftast många fler hus)
* Maskinpark (traktor, redskap, motorsåg, röjsåg....)
* Resor (vi bor nu utan möjlighet till buss)

Det finns saker som är billigare:
* Uppvärmning (vi eldar havre/pellets samt solvärme)
* Mat (från egna djur)

Allt blir "större" när man har gård.

Lazy Lady
2009-08-31, 09:02
Vi har lika stor gård som ni tittat på:) Vi köpte dock billigare, men det har varit stort renoveringsbehov och är fortfarande:crazy: Vi har samma lånekostnad på ett ungefär nu pga att vi lånat lite till renovering. Men! Vi har även lagt in ca 3-400000 till av "egna" pengar under dessa snart 6år vi bott här. Dessa pengar kommer ifrån sparande och skogsavverkning.

Vi har också ved eldat och vattenburen värme, kostar bara arbetet.

Vi har kombinerat kommunalvatten/egen brunn till stallet. Kostnad ca 10000 att installera vattnet. Löpande kostnad vet jag ej ännu då vi precis gjort det.

El ca:800 i månaden

Sen tillkommer underhåll, sophämtning avlopp, sotning och lite annat. Vi sätter in 4650 var på ett service konto, det räcker gott och väl till gemensamma kostnader som lån och hushåll.
Vi har aldrig behövt äta nudlar för att det är billigt.

Vi har inga dunderinkomster.. ca 26000 efter skatt tillsammans

Vi har även 3hästar (min kostnad), hund,katt,kanin.
Vi har råd att ha 2bilar, jag har transport som jag köpt ny osv.

Vi har alltid lyckats få det att gå ihop, trots oförutsedda utgifter som bilrep, veterinär mm.
Visserligen var det lite motigt när ena hästen fick opereras och stod på klinik i 4dagar, hunden blev sjuk och var på klinik i 5dagar och som grädde på moset blev katten sjuk och va på klinik i 3dagar (lovar att Folksam satte en varningstriangel framför mitt namn..) Samma månad som jag va tvungen att köpa nytt avgassystem till bilen för 6000:- Det va surt, men allt går.

Lycka till med gårdsköp!

Inte_Ung
2009-08-31, 09:54
En gård är ett svart hål i marken vari man öser sina pengar.

Man kan säga såhär:
Det går inte att beräkna vad det kommer att kosta.
Men alla era pengar kommer att gå åt oavsett hur många ni har eller inte.

Lazy Lady
2009-08-31, 10:29
Ett hål?! Snarare som att vattenfylla Grand Canyon..:D Blir aldrig färdig renoverat:cool:

/LL

Inte_Ung
2009-08-31, 10:49
Mitt hål är bottenlöst och fullt av lera.

Egen gård är en lerig historia.

smaland
2009-08-31, 12:37
Stämmer precis...
Räknade ihop vad ett års renovering kostat...:eek::eek:
Då är det ändå ett hus kvar att renovera, sadelkammare, garage.
Sen är det allt som skall underhållas och hållas efter så att det ser snyggt och någorlunda bebott ut.
Jag som bor själv med en drös hästar, hund, katter samt jobbar heltid utanför gården har absolut inga problem med att fylla min tid.
I veckan skall köket kaklas.
Det jobbiga är att anledningen till att jag flyttade ut på landet och köpte gård - hästarna - har ridits betydligt mindre nu än tidigare..
Ibland är det så att man inte orkar göra något och då får man lov till det. Titta bara åt ett håll där du renoverat eller fixat iordning så går det bra.
Jag har utvecklat ett selektivt seende sen jag blev med gård...:angel:
Tro nu inte att jag ångrat mig, det har jag inte, men förbered er på jobb.

Centaur
2009-08-31, 12:42
ja det är renovering och underhåll som blir det dyra, och det kostar alltid mkt mer än man tror!

så om inte alla byggnader redan är i toppskick så får du plussa på en hel del på dom 1,4 miljonerna....

Inte_Ung
2009-08-31, 12:46
.... det kostar alltid mkt mer än man tror!

Multiplicera alltid all tid och alla kostnader med Pi.

Inte_Ung
2009-08-31, 12:47
Jag har ångrat mig ett antal gånger.
Men jag hänger i ännu.

anni0001
2009-08-31, 12:58
AMEN! :bow:

Att köpa gård är INTE som att köpa hus...

Renoveringar eller bara UNDERHÅLL är vad som KOSTAR. Men är gården i topptrim så är det kanon, men då gissar jag att slutsumman hade varit på betydligt mer än 1.4....

Så som Inte_ung skriver; att ha gård är som att ösa pengar i ett bottelöst hål ;) Plus allt jobba man inte räknade på... ;)

Vi hade planerat ungefär så här

*renovera insidan av huset
* byta tak på huset
* bygga boxar i befintlig byggnad
* måla ek bygg o hus

tralalalalla...

Naiva husägare var vi; nu är vi rutinerade hemmansägare som tycker att en söndag med en långpromenad är SEMESTER!! ( vi har gjort 1000 saker till denna lista för att det MÅSTE göras!)

Bara att klippa gräset tar 2-3 timmar
Skotta snö m TRAKTOR tar minst en timme...

Lilla_My
2009-08-31, 14:29
Men det är inte bara jobbigt och dyrt att ha gård:
Det är roligt också!

En av de viktigaste sakerna när man skaffar gård är nog att båda har samma inställning till vad som ska göras och hur. Man måste också vara överens om levnadsstandard och annat. Det är viktigt att alltid ha en månadslön eller två på sparkontot, för oförutsedda utgifter. Och så måste man lära sig prioritera rätt saker: hellre lägga pengarna på att isolera huset så värmekostnaderna hålls nere, till exempel, än att ha finaste soffan och dyraste tapeterna...

Piffpuffen
2009-08-31, 16:51
En gård är ett svart hål i marken vari man öser sina pengar.

Man kan säga såhär:
Det går inte att beräkna vad det kommer att kosta.
Men alla era pengar kommer att gå åt oavsett hur många ni har eller inte.

:D
Ja så illa är det men det är ju värt det!

Armani__
2009-08-31, 19:10
Kapar tråden lite, om det är okej, med två frågor.

Ni som har gård då, vad kostade er gård er i inköp och eventuell dyr renovering vid starten?

Vad har ni i inkomst vare månad?

Lazy Lady
2009-08-31, 20:08
Vi betalade ca 750000 för gården, lånade direkt 250000 till renovering. (va slut på 6månader:crazy:) Sedan har har vi stoppat in ca 400000 "olånade pengar" plus att vi lånade 150000 i våras.

Vi har inkomst på 26000:- efter skatt

Waern
2009-08-31, 20:10
Egentligen vill du nog inte veta....

Köpte för 2,4. Plöjde in ca 400 k förra året, 300 året innan.

Ca 80 in.

//Waern

L8P8
2009-08-31, 21:18
Köpte för 2,4, har hittills renoverat för 150-200' (och då har vi bara bott här sen i våras... :o ) Vi har ca 40-45' netto.

Novalisa
2009-09-01, 08:22
Nu bor inte jag på en "riktig" gård utan vi köpte hus och styckade av betesmark och byggde ett nytt stall.
Marken 2ha, huset och avstyckningen kostade 200.000kr. Byggde stall för 3hästar med logdel och loft och sadelkammare. Stallet räknade vi med skulle kosta ca 150.000 att bygga, men vi landade nog på mellan 250-300.000kr. Men då ingår allt till hagarna. Staket, tråd och aggregat.
Har betesmark som vi betar av efter grannens kor ca 6ha på sommaren.
Vår snälla granne hjälper oss att skotta på vintern med sin traktor. Så vi har inget behov av maskiner.
Framför allt så blir det inte lika mycket jobb som när man har en riktig gård. Slipper ju jobb med skog.
Huset håller vi på att renovera så just nu har vi lån på 500.000kr. Kan ju öka beroende på vad vi kommer göra.
För oss har det varit ett billigt alternativ för att kunna ha hästarna hemma.

Armani__
2009-09-01, 09:27
Vi betalade ca 750000 för gården, lånade direkt 250000 till renovering. (va slut på 6månader:crazy:) Sedan har har vi stoppat in ca 400000 "olånade pengar" plus att vi lånade 150000 i våras.

Vi har inkomst på 26000:- efter skatt

Okej, vi har ungefär samma inkomst efter skatt som ni. Inga andra lån då bilarna är avbetalade, men dock har vi inte så mycket sparade pengar.
Lånelöfte har vi fått av banken och har nu vunnit en budgivning på en mindre gård. Man blir ändå så osäker på om man klarar det... Priset vi köpt den för är mindre än vad er gård kostade och vi kommer att låna 200 000 till renovering.

anni0001
2009-09-01, 09:41
KL

Ser man till att göra det mesta själv och hellre låter renoveringar osv ta tid så kommer man undan stora kostnader.
Se till att planera era byggen o renoveringar, se till att jämföra virkespriser, tapetpriser, isolering etc INNAN ni börjar riva o bygga. Det som blir dyrt är att tvingas akutshoppa för att man rivit undan golvet och inte har nån isolering hemma... Då kan pengar lätt flyga iväg.
är man prismedveten o kollar läget plus gör sakerna själva så kostar det betydligt mindre!

Vår gård kostade 750 000 kr inkl 18 ha prima åkermark. Vi lånade till 100 000 varav 50 gick till renovering direkt, 30 gick till att betala av ett struntlån och 20 sitter kvar på sparkontot ännu inför ett takbyte nästa sommar.
Sen går hela lönen åt i löpande utgifter och ytterligare renoveringar ;)

Och som någon annan skrev; se till att göra det viktiga först!! VÄRMEN!! TAK!! FÖNSTER!! ISOLERA GOLVEN!! AVLOPP!!!

Tråkiga och "osynliga" ting, men tragiskt att ha renoverat o kostat på en massa snygga tapeter o häftiga golv och så läcker taket, avloppet springer läck, fönstren är helt paj o måste bytas...
Då är de fina tapeterna o fina golven förgäves ;)

Men det är underbart att bo på gård! Man har bara sig själv att rå om, djuren, barnen kan springa runt som de vill, man sätter sig ute och njuter av vyerna och Tystnaden!
Är man bara två personer som gillar att jobba o ta i så är gård perfekt!

Gillar man dock lata morgnar och sena kvällar framför tvn eller resor; då är nog gård inget alternativ :D

Armani__
2009-09-01, 10:01
Tack för ditt svar!

Känner att mina frågor kapar tråden lite väl mycket.
Men jag startade därför en tråd under Hem och hobby. Ni får hemskt gärna svara på mina frågor i den tråden, där står mer om gården vi förmodligen tänker köpa!
Ni hittar tråden HÄR (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12724526#post12724526)