Visa fullständig version : Övrigt: Utdömning

_Runaway_
2009-08-31, 15:04
Nu är det härinte aktuellt i dagsläget, men det skadar inte att vara förberedd.
Har en (aktiv) travare som jag ägt i ett år. Fick vid köpet veta att han har lösa benbitar i kotor och haser bak. Men detta är inget han har haft problem med, vare sig tidigare eller nu. Behöver inte höra att jag var osmart som köpte, jag vet ju vad jag fick på köpet liksom.
Tanken var att han skulle få en chans till inom travet, som min första egentränade häst, med inställningen att så fort han inte klarar av det ska han inte behöva gå längre.
Jag är väl också lite i de tankarna att den dag han inte klarar att tränas för trav, så vill jag själv inte ha kvar honom, eftersom det inte ligger i mitt intresse att stå och betala för en häst som jag inte kan använda. och att sälja honom som ridhäst känns inte helt lockande då jag vet vilka vandringspokaler dessa fd travare kan bli.
SÅ till frågan. Kan jag få honom utdömd för lösa benbitar? Det är för mig ganska ointressant om jag får ut något försäkringsbelopp, men man får väl knappast avliva en häst utan anledning. Är benbitarna skäl nog för en veterinär att låta avliva den?

Nixehen
2009-08-31, 15:21
Du får avliva en häst på vilka grunder du vill. Det är helt upp till dig som ägare att avgöra.

Girasol
2009-09-01, 22:34
Nope, men att plocka lösa benbitar är oftast en förhållandevis ganska billig operation. Så kolla du med närmaste atg-klinik. Oftast landar du mellan 6-12000:-.

Inom travet plockar man dem och sen är det gjort liksom. Tar du bort en häst pga av skrammel i lederna, ja då brukar det vara mååånga bitar innan man tar ett sånt beslut, att inte operera utan avliva.

Finns ju många hästar som tävlat framgångsrikt med benbitar i flera leder.
*funderar* var inte Quick Pay en av dessa som sprang med mycket skrammel?
Då jag har en MrDrew hemma i stallet så var vettens första kommentar just att: den kommer det nog skramla om.... -Fast än har jag inget hört.:D

Gira

_Runaway_
2009-09-02, 20:58
På den här hästen skulle det inte vara värt pengarna att operera, särskilt inte närdet gäller två kotor och båda haserna.

Girasol
2009-09-05, 20:41
Då är det bara ditt val vad du vill göra med hästen. Om den är ren i passet och inte behandlats med livtidskarens-preparat så kan du ju beställa en tid på slakteri och lämna för livsmedelsproduktion. Då krävs inget mer än att som sagt medicineringen uppfyller ev. karenser, att hästen har pass och ev. att någon kör dit den. Då får du i runda slängar strax under tvåtusen kronor för köttet.

Annars så får den gå till destruktion men då kostar det sisådär 3-5000 men då tar de med sig kroppen.

Annat alt. är att ansöka om att få gräva ner hemma och att veterinär eller ex. ombud för livdjurstjänst eller vad de nu heter avlivar hästen och den grävs ned på anvisad plats av kommunens miljö och hälsa alt. djurskyddsinspektör. Lite olika beroende på vilken kommun man tillhör har jag förstått. En del kommuner kommer ut gratis medan andra tar några hundra för besväret.

Själv har jag ca 20 minuters resa till ett mindre slakteri dit vi lämnar våra då den dagen kommer. Man ringer innan och beställer en tid och den brukar vara runt kl. 9 på morgonen. Väl där så inspekterar vet. passet vs hästen och detta kan ske olika. Ibland lastar vi ur. Ibland inspekteras via fronturlastning och sedan under själva urlastning då de kan ta hästen direkt med sig. Jag vill inte gärna lasta ur och behöva stå och vänta på vår tur med hästen vid hand. Så kul är det inte samt att det dels är en hel del skrammel och lukter och jag vill inte riskera att ha en häst som löper amok just då.

Sedan lämnar vi över och efter någon minut får vi tillbaka grimma och papper samt en underskrift i passet av veterinären. Avräkningen kommer inom två veckor. Har alltid blivit väldigt väl bemött, utan stress eller annat störande. Aldrig blivit ifrågasatta rörande vårt beslut, även om veterinären frågar om orsaken.

Gira