Vad har ni fått ge för chipmärkning, konturdiagram samt åldersbestämning?
För 2 år sedan gav jag 450:- för chip samt konturdiagram hemma i stallet, i år åkte jag in till klinik (samma id-kontrollant som sist, och hon är INTE veterinär) och fakturan hamnade på:
Klinikavg: 365:- +moms = 456:-
Chipmärkning samt utfärdande av identitetsbevis/konturdiagram: 780:- + moms = 975:-
Totalt alltså 1431:- ?! Och detta som sagt med samma id-kontrollant, enda skillnaden är att hon slapp åka ut till stallet... :grin:
Har alla id-kontrollanter höjt lika mycket eller har jag just gjort världens miss?
Lovisaleonora_
2009-08-31, 16:12
Januari i år betalade jag på klinik:
Grundavgift: 60 kr
Konturdiagram, DNA-typning: 280 kr
Chipmärkning: 280 kr
Totalt 620 kr
Moms 155 kr
Summa 775 kr
Strajder
2009-08-31, 16:34
Vi hade en kontrollant (ej vet) som kom ut till oss för någon vecka sedan. Om jag minns rätt så gick det på 450:- plus resa.
Veterinär är nog oftare dyrare. Nu krävs märkning tidigare i fölets liv (islandshäst), tidigare var det praktiskt att samordna med vaccination.
Vi hade en kontrollant (ej vet) som kom ut till oss för någon vecka sedan. Om jag minns rätt så gick det på 450:- plus resa.
Veterinär är nog oftare dyrare. Nu krävs märkning tidigare i fölets liv (islandshäst), tidigare var det praktiskt att samordna med vaccination.
Jo jag vet, men det här var ju samma gamla sketna id-kontrollant! :angel:
Och du fick kvitto på det den gången du betalade 450 kr ?
Jag tar 500 för ID, chip, DNA-prov och alla papper som ska fyllas i. Oavsett om det är en flikig skäck eller en brun utan tecken...... ;)
Plus resa enl norm - just nu 18,50/mil.
Vitt.
Jag borde alltså ringt dig istället ;)
peter_lundin
2009-09-01, 20:47
Att det skiljer 500 med o utan resa verkar väl helt rimligt.
Åldersbestämning får väl bara vet göra.
PL
Att det skiljer 500 med o utan resa verkar väl helt rimligt.
Åldersbestämning får väl bara vet göra.
PL
Men det är ju åt andra hållet, när TS själv åkte med hästen till id-kontrollanten så blev det nästan 1000:- dyrare än när id-kontrollanten körde hem till TS.
Min gamla id-kontrollant tog 625 för utkörning och märkning + tagelprov + idkontroll.
Jag fick ej ut henne i år, och fick en annan, som dels var bättre och även billigare... 350 tog han för hela kalaset! Det kom som en glad överraskning!
Jag betalade 300 totalt för chip, id, tagelprov och resa. Id-kontrollanten påpekade själv att hon bara tog bet för chip och resa- inget annat