Uppdatering. På lördag ska jag handla färgen till skåpet. Men jag kan inte bestämma mig för vilken färgnyans jag vill ha. Skulle behöva hjälp från er kloka buketalister.
Alla möblerna i rummet går i brunt. Antingen är de som matgruppen i ek eller så är det som den gamla skänken målad i drickamålning/ådermålning eller vad man nu rätt kallar det för. Vitrinskåpet kommer att stå vid ena kortänden på rummet där en gammal fotölj också står, den är omklädd i ett linnetyg.
Hur skulle ni göra? Försöka måla skåpet i någon brun, brunsvart färg för att försöka få det att smälta in. Eller skulle ni måla det i en helt annan färg som bryter helt, men ändå passar i ett rum med gamla möbler.
Först var jag nog helt inne på att försöka måla så att den skulle smälta in, men risken är den att det bara får den att sticka ut ännu mer. Den
är ju inte gammal och den har inte ett träslag som måste visas för att just det är vackert som t ex ek.
Vit är bokhyllan som står där nu och det passar verkligen inte alls här. Hitta linnetygets färgvariant men risken är överhängade att skåpet bara blir nogatfärgat

En varm röd färg som de också hade efter gammalt, engelsk röd heter den kanske man ha den i. Men det får inte vara så att den sticker ut så mycket att det bara blir skåpet man ser.
Hjälp mig