Quinny

Måndansare
Behöver tips på förvaring till passen som enligt nya regler SKA befinna sig i stallet/på gården "tillsammans med hästen".

Har min häst inackorderad och det är tydligen stallvärden som ska vara ansvarig för att kunna visa upp passen på alla hästarna. Vi är "bara" nio hästar i stallet.
Det säkraste hade ju varit att stallvärden har passen inne i sitt hus, men eftersom jag är ute o far en del med mina så känns det som ett sämre alternativ eftersom dom inte är hemma speciellt ofta.
Ett annat alternativ är ju att ha dom i den låsta sadelkammaren, men det känns oxå en smula osäkert då vi har lika många medryttare som vi har hästar. Blir en del spring i sadelkammaren.

Hur har ni andra löst detta?

(Sorry om det redan finns en sådan här tråd, försökte söka men vet inte vad jag ska söka på.)

Sv: Pass i stallet

Ett alternativ kan vara att ha ett låsbart skåp med kodlås. Det finns sådana nyckelskåp där alla passen lätt får plats för runt 1000-lappen.

Quinny

Måndansare

Har funderat på det, men det kan man ju ta under armen (alt. montera ner) och gå därifrån med allas pass... Eller?

lil-sis

Bukefalist

Får väl se till att montera fast det i väggen och ha det på ett "oåtkomligt" ställe, dvs kanske inte precis innanför dörren.

Den viktigaste handlingen för dig som ägare är ägarbeviset = inte samma sak som passet, det ska vara ett "löst blad" som du förvarar hemma.

Vi har ett nyckelskåp med kod hemma för nycklar och det är ordentligt fastsatt i väggen, just för att man inte ska kunna ta det under armen och gå.

T

tribut

Guest

vi har ett låst kassaskåp fastmonterat i väggen inne i den låsta sadelkammaren

movi

Planetspringare

Men är det nya regler på detta? Att passen ska vara hos stallägaren?

För det jag har läst,tyder jag ej som lag,utan mer som en rekommendation!

Kopierat:
"Om hästen transporteras till fots, till exempel rids, ska passet kunna visas upp inom tre timmar."

"Jordbruksverkets tips är att göra ett avtal med stallägaren, där det framgår att denne är ansvarig för passet, har rätt att låta behandla hästen vid eventuell sjukdom, samt vem som står för en eventuell kostnad om passet skulle förkomma."

Det står ingenstans att det SKA förvaras i stallet/stallägare!

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt problemet, ett pass är ingen värdehandling, inget bevis på vem som äger hästen eller liknande, det är "bara" hästens pass. Passet ska finnas där hästen är. Så ett skåp i en låst sadelkammare låter väl utmärkt. Försvinner det är det ju bara att beställa ett nytt?

ch791022

Måndansare

Jag förstår inte riktigt problemet, ett pass är ingen värdehandling, inget bevis på vem som äger hästen eller liknande, det är "bara" hästens pass. Passet ska finnas där hästen är. Så ett skåp i en låst sadelkammare låter väl utmärkt. Försvinner det är det ju bara att beställa ett nytt?
Även om passet inte är ditt ägarbevis, så är det fortfarande en värdehandling, precis som ditt eget pass. Och det är riktigt dyrt att skaffa ett nytt.

*kl*
Jag skulle också säga ett låst skåp, verkar som någon sa smart att ha ett med kodlås, då är det även enkelt att byta koden när någon hästägare flyttar. Man får montera det oåtkomligt, kanske om man även lyckas sätta det så att det inte syns, om man inte vet att det är där.

/Camilla

*kl*

Alltså ärligt, tror ni att någon kommer att åka runt och kolla upp detta och dessutom stå och ta tiden det tar för att få dit passet om någon begär det?

Vilket kontrollsamhälle vi befinner oss i...

ch791022

Måndansare

*kl*

Alltså ärligt, tror ni att någon kommer att åka runt och kolla upp detta och dessutom stå och ta tiden det tar för att få dit passet om någon begär det?

Vilket kontrollsamhälle vi befinner oss i...
Tror inte vi kommer se mer än ett fåtal sådan kontroller, men det kommer säkert finnas någon som tycker denna koll är väldigt nödvändig och då titta petnoga enligt alla paragrafer han kan hitta...

Mina egna pass ligger för övrigt inte i stallet utan hemma hos mig själv, men nu har jag ju bara mina hästar i stallet, så behöver inte strula med andras pass.

/Camilla

Quinny

Måndansare

Hittade detta nu:

http://www.asvh.se/document/passregler09.pdf
Det spelar väl ingen roll om det är ngn som åker och kollar det eller inte, en lag är en lag. Det är ju som att säga att "här står ändå aldrig några poliser och kollar hastigheten".

Att "bara skaffa ett nytt pass" innebär ju även ny vaccinering (eftersom dom är införda i passet). Det innebär att jag inte kan träna eller tävla på ett bra tag (under tiden man väntar på passet) etc etc.
Ska kolla alternativen med något låst utrymme i vår lilla sadelkammare...

Jag vill bara hitta en enkel smidig lösning och var nyfiken på hur Ni tänker!

Jo jag tycker det är rätt stor skillnad på att köra för fort och risker andras liv än att komma 10 min försent för att visa upp ett pass :D

Mina pass brukar förövrigt ligga i ett skåp i stallet innan denna "lag" kom. Men då av ren bekvämlighet för min del.

ch791022

Måndansare

Enligt den nya förordningen ska passet alltid finnas tillhands vid transport av hästen. Om
hästen transporteras till fots (där ridning ingår) ska passet kunna visas upp inom tre
timmar. De flesta ser passet som en värdehandling och är tveksamma till att låta till
exempel en stallägare förvara hästpasset. Ett tips från Jordbruksverkets handläggare är
att göra ett avtal med stallägaren där det framgår att han är ansvarig för passhandlingen,
har rätt att låta behandla hästen vid eventuell sjukdom, samt vem som står för en eventuell
kostnad om passet skulle förkomma.
Fast jag kan inte se någonstans i dom reglerna att passet ska förvaras i stallet. Passet ska VID transport alltid åtfölja hästen, och vid transport TILL FOTS kunna vissa upp inom 3 timmar. Och sedan kommenteras det att många är tveksamma till att förvara passet i stallet hos stallägare, och hur man KAN lösa det, men jag kan inte hitta någonstans att det SKA förvaras hos stallägaren...

Eller är det jag som är blind?

/Camilla

Vita_N_6520

Universumkastare

Precis. Jag kan inte heller se att passet måste finnas hos stallägaren.
Skulle aldrig falla mig in att låta någon annan ta hand om mitt pass, det ligger alldeles för mkt (tid och) pengar bakom.
Att ha en hög med pass på ett ställe är ju dessutom som gjort för att stjälas.

Men å andra sidan kanske ts bor mer än 1½ timme från sitt stall, och då är det ju lite svårt att visa upp passet inom tre timmar om det nu skulle komma kontroll.

Quinny

Måndansare

Precis. Jag kan inte heller se att passet måste finnas hos stallägaren.
Skulle aldrig falla mig in att låta någon annan ta hand om mitt pass, det ligger alldeles för mkt (tid och) pengar bakom.
Att ha en hög med pass på ett ställe är ju dessutom som gjort för att stjälas.

Men å andra sidan kanske ts bor mer än 1½ timme från sitt stall, och då är det ju lite svårt att visa upp passet inom tre timmar om det nu skulle komma kontroll.

Jag bor inte längre än 1,5 timme från stallet, men det kan ju faktiskt hända att man är en bit bort ändå, alt att man inte hör när telefonen ringer etc etc.

I denna texten http://www.sjv.se/presskontakten/pr...orhastpass.5.2b30f72c121e790f94d80001503.html

står det:

Passet ska alltid följa med hästen. Det finns vissa undantag, när hästen förflyttas till fots till exempel då den rids, körs eller liknande. I dessa fall ska passet kunna visas upp inom tre timmar. Lastas hästen på en transport ska passet alltid finnas med.

Betyder inte det att passet måste vara i stallet? Jag vet inte....

Är det någon som hittar tydliga(re) regler?

ch791022

Måndansare

Fast att passet alltid ska följa med hästen tolkar jag bara som att det ska befinna sig hos den som är ansvarig för hästen, t.ex. om den lämnas ut på foder, inridning, vidareutbildning eller annat som gör att det är någon annan än ägaren som ansvaret för hästen. Annars anser jag att det kan lika gärna befinna sig hos ägaren till hästen. Men problemet är att fortfarande tolkar vi bara en sammanfattning på vad reglerna säger, så det blir lite som visk-leken, där allt kan missförstås längs vägen.

/Camilla

Vita_N_6520

Universumkastare

Jag tolkar det likadant som ch.

Följa hästen = den som ansvarar för hästen ska ha hand om passet.

Det är som vanligt med hästregler. Allt är en tolkningsfråga. :cool: