05'ornas tråd nr 10!

RostKaptenen

Trådstartare
Jaha då har vi skrivit för mycket igen;)

Apollo, Marty, Oanki: Tack så jätte mycket!:laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

men de va ju helt fantastiskt att se er! :)
min sambo.. som inte rider men är ett stort hästfan.. brukar alltid säga att om han skulle börja rida så skulle han hålla på med fälttävlan (:rofl:) och då menar han just terrängen... jag var ju tvungen att skicka filmen till honom och du fick positiva rop även från honom :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

haha passa dig för vad du lovar, vi är inte blyga vi kommer gärna.. men du lär få ångra dig :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kl

Är så deppig.... :( Brixie har fått penicillin i 20 dagar nu och på torsdag kommer vet ut igen och ska lyssna på henne. Känns helt hopplöst - ska hon aldrig bli bra!!! Det har varit ett tungt år för oss den ena sjukdomen har avlöst den andra, har bara kunnat rida henne 3 månader det här året.... Herregud snart är hon 6 år och utbildad som en 4 åring, det va ju inte riktigt meningen... men vad gör man... iof har hon gått med föl men nu känns det riktigt tråkigt och tungt. Har världens finaste häst (enligt mig då :laugh: ) och så kan jag inte rida :cry:

Ursäkta för deppigheten men behövde skriva av mig lite :grin:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tänkte precis gå in och fråga hur det var med er .... :( Inget bra alltså. Otroligt tungt.
Hostar hon än?
Hade hon inte nässelutslag precis till treårs? Allergisk mot något?

Hoppas ni finner en lösning så hon får hålla sig frisk!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kl

Är så deppig.... :( Brixie har fått penicillin i 20 dagar nu och på torsdag kommer vet ut igen och ska lyssna på henne. Känns helt hopplöst - ska hon aldrig bli bra!!! Det har varit ett tungt år för oss den ena sjukdomen har avlöst den andra, har bara kunnat rida henne 3 månader det här året.... Herregud snart är hon 6 år och utbildad som en 4 åring, det va ju inte riktigt meningen... men vad gör man... iof har hon gått med föl men nu känns det riktigt tråkigt och tungt. Har världens finaste häst (enligt mig då :laugh: ) och så kan jag inte rida :cry:

Ursäkta för deppigheten men behövde skriva av mig lite :grin:

Du ska inte vara deppig jag har en sexåring snart sju som är som en 4årig...
han har fått stå sedan april i år då han har sidoligamentskada....då kan man vara deppig. Men det går över även om jag vet att han är mycket fin o trevlig men han är ett väldigt oskrivit kort då det är enormt allvarligt . Livet går vidare så jag köpte mig en 05a att koncentrera mig på. Menar inte att man ska gå och köpa sig en häst så där utan vidare ..........men om det tar något år att bli frisk så varför inte skaffa en foderhäst eller bli medryttare så går det lättare ........jag talar av egen upplevt svidande lärdom.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

... Och lilla Nova kan Monell ju börja pyssla med! Inkörning i vinter? :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag har haft lite tur i oturen..
Valencia sköter sig super, och i fredags när jag red lite markarbete så gick hon skitbra helt enkelt. Så jag avslutade med att trava över ett plank på långsidan, då skrämde shettisen ( stog i en hage brevis paddocken ) valencia som hoppade åt sidan, jag ramlade förståss av då jag var oberädd. Och bröt pekfingret! ;) Jäkligt lyckat. Menmen! Min äldre tävlingshäst är friskförklarad efter en svår hovskada han drog på sig för 6 långa tråkiga månader sen! Vi trodde att läketiden skulle ta ett år, men jag har haft tur att han har snabbväxande fötter. =)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

åh jag är så ledsen för er skull. skador och problem har man verkligen haft nog av... det tar musten ur en när det håller på för länge :(

önskar det fanns något jag kunde säga som muntrade upp lite men det känns som en rätt svår uppgift :crazy:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

tjiihooo den klockrena tömkörningen igår visade goda resultat i ridningen!
jag skulle ju egentligen åkt iväg och träffat en kompis idag men hon bokade av pga migrän och då tänkte jag först ligga och lata mig på soffan hela kvällen... gick inte ut förens 7 och det var bäckmörkt men TOK NJÖT av mörker OCH regn.. låter ju helt galet men är man i gott sällskap så :love:
Det var verkligen en jätte härlig ridtur och även om han är svag och jånglar lite så GÅR DET! Det känns som att vi kommit över en liten kulle nu och har lite rull i nedförsbacken! Hoppas det håller i sig! :)
På fredag ska vi hoppa igen :eek: Håll tummarna för att vi överlever! :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

kl.

Har varit iväg på hoppträning med Cesar ikväll igen, han var jätteduktig, men blir genomblöt av svett på en gång så jag måste verkligen raka honom nu!

Hur som så skötte han sej jättebra, kändes väldigt fin och trevlig. Mot slutet av träningen så skulle vi rida en långsida med 5 räcken med 1 galoppsprång mellan varje hinder, har inte gjort det tidigare med Cesar, men någon gång ska vara den första.

Cesar överhoppade sej på första hindret och tvekade sedan på det andra, så han stannade till i landningen och hoppade lite åt sidan, vilket resulterade i att jag åkte fram ner på sidan av halsen, tappade ena stigbygeln, och tjollahopp då bestämmer sej Cesar för att det var ett jättebra läge för att hoppa hindret ändå, och upp flyger jag i luften på sniskan av Cesar med ena foten i stigbygeln, fråga mej inte hur det går till, men jag landar på sidan av Cesar (fortfarande på) och lyckas kravla upp i sadeln. Haha vi hade filmkameran med oss ikväll, men det var fel band som var i, det var synd, för jag kan tänka mej att det såg väldigt roligt och avancerat ut! :O :D

Stolt som en jag vet inte vad är jag i alla fall över min vackra Cesar, han är så duktig och positiv!

kan tillägga att vi tog långsidan några gånger till och han tvekade lite, men sista gången så gjorde vi den helt perfekt! :love:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Haha det skulle jag vilja se! Lät som en annorlunda teknik! :D
Men bra att du satt kvar!! Det hade jag nog aldrig gjort..
Här är det inget speciellt som händer, hoppade min lite i går och han känndes fin, dock hoppar vi ju nergrävda bommar mot er andra i tråden (50-60 cm) Men vi har lite svårt att komma rätt på hinder, hoppar ni andra med hjälpbom?
Hoppar alltid i galopp då han annars inte hoppar, utan stannar och skrittar över..
Tips någon??
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Anni: Har inte hört henne host på ett tag nu, men i morse så hostade hon till
en gång.... men det kan ju vara en tillfällighet :crazy: Jo visst hade hon
nässelutslag på 3 års - det får hon av mygg och knott på vår och höst,
så då åker myggtäcket på :), då klarar hon sig iaf. Ja visst kan jag
börja lite med Nova, men hade egentligen låta henne gå och bara vara
en vinter till, men blir det för tungt med Brixie så får nog Nova börja
lite smått med tömkörningen iaf :laugh:

todde: Jag har redan 2 hästar, Brixie 5 år och Nova 1 år och det känns som
jag inte hinner med så mycket mer.... har hus och 2 barn och sambo
också ;) tror dom vill se mig lite också :D Annars hade nog en till
häst varit bra tröst.

Brixie har sedan hon var ugefär 9 månader haft något/n åkomma som kommit ivägen för oss och så har hon ju fått ett föl också förståss :love:

Tack all för att ni lyssnade :love:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Det där låter som Kimbi för ett halvår sedan ungefär. Travhoppa var uteslutet för hon stannade/tvekade alltid då. Fel på hinder kommer vi ibland fortfarande när kimbi blir lite på. I början av vår "hoppkarriär" kom vi alltid fel, och det var för att jag försökte hjälpa Kimbi med att taxera, men det blev Kimbi bara förvirrad av. Det har blivit mycket bättre sedan jag lät henne taxera själv. Min tränare tillät mig inte att lägga mig i någonting ett tag, för att få in det, och oj vad min häst kunde taxera bra helt plötsligt. Sedan så lär man sig ju av att komma fel också. Nu när de är unga så gör det ju inte så mycket, eftersom hästen inte har rutinen som krävs. Det där kommer när ni har mer rutin och ridit ihop er. : )
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Åh höll på att få spader idag! När hästarna skulle tas in, så hittades dom mumsande på 2 stooora högar med ruttna äpplen. Bredvid hagen så ligger det några hus, det är alltså någon som har rensat trädgården på ruttna äpplen som legat på marken och sedan bara slängt in en jäkla massa i hagen.

Åkte ner till stallet vid 22 och kollade till Cesar och Nypon, då stog dom och åt och verkade må bra, tog ner Cesar till ridhuset och longerade honom lite.

Nu blir det till att sätta upp flera skyltar att man inte får ge hästarna äpplen, ska även gå och lägga lappar i alla brevlådor och berätta hur farligt det kan vara, och att dom inte får ge hästarna äpplen. Ursch jag blir så arg!!!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ok det kanske är det då att jag lägger mig i för mycket.. Dock märkte jag en skillnad i förgår när jag hoppade mot innan, Innan har han inte varit så intresserad av att hoppa men i förgår så riktigt sög han mot hindren!! :laugh:
Det verkar som om han fattar vad man ska göra!! *äntligen*
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Fösrstår att du blev arg! tänk på att när du informerar om hur farligt det kan vara att inte vara 'för' arg. Det kan ju vara en person som med absolut största välmening har gjort detta för att vara snäll. Alla vet ju lixom inte...

Med oss är det bara fint iaf. Vi tränar på som vanligt och försöker medt knäcka koden till hur vi ska få med oss alla grejjor till Skåne.... :-D Träningsmässigt känns Ove verkligen fin, traven och galoppen har utvecklats supermycket!
Kram på er
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jaaa nu har Wille vart på äventyr... :grin:



Vi gick ut och tömkörde, inga konstigheter vi kom hela vägen in på rundan, stannar, byter tömsättning han är helt cool som vanligt och exemplarisk....
vi kommer till backen där vi brukar fatta galopp............................

Jag ber honom om galopp... han drar iväg lite i traven och jag visar spöt... då sparkar han bakut mot mig (inte för o träffa mest en.. "lägg av det är jobbigt") han lyckas iaf trassla in ena benet i tömmen så det var bara släppa rakt av.
Så här efteråt borde jag väll hållt kvar i andra tömmen men där och då när han precis sparkat mot mig så blev reflexen att släppa...... Och iväg for han... såg på honom att han inte var direkt rädd och när jag ropade på honom så stannade han upp lite och vände sig om och tittade på mig och drog sedan vidare...
Jag och min sjukt kassa kondition höll på att dö och sprang efter honom där jag såg att han sprungit i grusvägen...
kommer ut på en assfaltsväg där jag blir ikappkörd av en bil.. hähäh jag bad henne sakta ner och så sprang jag framför bilen för att jag inte ville släppa fram henne för ja va inte säker på om hon fattat att de va en lös häst på vägen haha... efter typ 200 meter kom ja på att ja kunde be om skjutss efter honom och så gjorde jag..
vi mötte först en gubbe som pekade ut mot stora vägen..... och ytterligare en kvinna som peka ut mot stora vägen....
under hela tiden hade jag telefonkontakt med min sambo till och från som satt sig i bilen och åkt ut på en gång.. så när jag ringde honom sista gången hade han och en kvinna fångat honom längst ut på pendlarparkeringen vid stora vägen.........:grin::eek:
Det är nog 3 km bort från där jag tappade honom... Han var helt coollugn, och skötte sig jätte bra, helt utan en skråma.. lite trött bara :angel:
När jag gick tillbaka så gick jag en liten omväg och tömkörde lite... (I TRAV) och han skötte sig jätte bra!

Usch det kunde verkligen slutat JÄTTE illa.... hade han kommit ut på stora vägen hade det nog vart kört för honom.... och det är himla skönt att vi bor i ett område med tre stora ridanläggningar längst vägen så det är mycket hästfolk i närheten och övriga är folk som tycker att de bor på landet och att det är så spännande med hästar så de hjälper gärna till :bow:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nej självklart kommer det vara med en trevlig ton, dom kan ju uppenbarligen inte förstått att det kan vara farligt, och ville säkert bara vara snälla, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det är snäll att ge någon levande någonting som är ruttet, haha okej om det hade varit fina äpplen, aja. Ska skicka ut ett informationsbrev nu!

Vi ställde oss och slängde ut äpplena ur hagen på en gång, och var väl inte så glada då. Det kom en gubbe gående med en hund en bit bort som såg oss stå där och var tjuriga och slängde ut äpplena och han vände på klacken på en gång, kanske en skyldig, och om så var fallet så lär han ha förstått att det kanske inte var så smart idé. :laugh:
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 886
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 306
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp