05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Åh, den här tråden väcker minnen till liv. Min 05:a blev ju bara sju år, dog av tumörer som orsakade kolik och hon avlivades på operationsbordet.

9 år... skulle hon varit alltså. Hoppas det går bra för er andra :) Så fin din pålle ser ut Catrool.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jodå! Visst finns det :) jag har Hottie som är min 05:a.
Hon var ju borta i 2 år pga ryggproblem och sedan en vända i avelsboxen. Hämtade hem henne i dec 2012. Under året har vi ridit på, tränat mest. Blev ett uppehåll på 2 mån i mars/april då min andra häst blev sjuk och de isolerades pga smitta. Kom ut på en LB i juli där hon fick drygt 70% så i augusti debuterade vi LA på 59% (Hon har gjort totalt 4 starter i sitt liv). Nu tränar vi inför vårens tävlingar och jag tänker köra LA-klasser tills det sitter stadigt. Drömmålet för året är att rida MSVC innan vintern.

Film från 30/12 http://www.youtube.com/watch?v=bqdsbS-KHFo&feature=share&list=UUrrFYC5q0D0JsKJGKXe5LcA

dsc_0362_52c484e12a6b224bef1bbedf.jpg


dsc_0041_52c47f9ee087c33b89d59faf.jpg


dsc_0141_52c45fec2a6b226e7d58d53c.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja minns att jag läste detta om din 05:a, så tråkigt :( Tack så jättemycket å hans vägnar, det har hänt mycket detta året :)

Mooi - hon är så himla fin din tjej:) Kanske ses på tävlingsbanorna nästa år då ;) Hur lägger ni upp träningen i vinter? :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hahahah din joggingfilm börjar ju med galopp. Jag hann tänka " Oj lite annorlunda mot vad jag kallar jogging" men sen såg jag resten av filmen och då var definitionen mer lik min ;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tråkigt när det slutar alltför tidigt :(

Mooi: Ridbanan där vid dammen/sjön hade jag gärna haft! :d
Förövrigt är den gröna färgen sjukt snygg på röda fuxar! Jag hade precis samma till min fuxdam :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Det gör vi alldeles säkert :)

Jag har dåligt med möjlighet att rida för tränare (blir alldeles för sällan), skulle tränat denna helgen men nu skiter ju det sig.
Så jag tränar för tränare när jag kan, och tränar på själv resten. Jobbar mest med galoppjobbet och att stärka upp henne, samt sidvärtes (krångligt att springa med benen i kors förstår ni :mad: )
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ja där var sjukt fint! Hade lätt kunnat ha så själv :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Känner igen det där med sidvärts.. Poletten trillade ner en liten bit sist vi tränade faktiskt så än finns hopp för oss, vilket jag hade svårt att tro där ett tag :P Min är väldigt känslig och just sidvärts har varit mycket svårt för honom eftersom han blir skogstokig om han uppfattar det som om hjälperna motsäger varandra minsta lilla.

Min tränare flyttar nästa vecka så efter de så kommer det endast bli 1 gång i månaden, himla tråkigt när jag äntligen hade hittat nån som passade oss som handen i handsken! Nu ska vi träna för dennes tränare som kommer varje månad så hoppas de passar även de :)
 
Senast ändrad:
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Haha och jag beställde nästan exakt samma kit häromdagen, inte samma kantband bara ;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Samma här, det slår slint och hon blir så förbannad. Och skulle det trassla till sig så att hon slår ihop benen så blir hon liksom sån här; SE?! Vad var det jag sa?! Sånt här kan vi inte hålla pååå med! :mad::yuck::rage:

Jag tränar också max 1 gång/mån, oftare 1 gång varannan... Min favorittränare flyttade 50 mil bort så... Och den jag rider för nu bor i Danmark.
Vem tränar du för? (Kan ju PMa om man inte får skriva namn).
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tror inte man får skria ut de va, borde ses som typ reklam, skickar PM.

Tränar du på något speciellt sätt nu med tanke på att hon haft ryggproblem eller är det helt borta?
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tänkte också det..

Nä, noga med att få henne avspänd mest. Bli rund och släppa igenom. Hon vill gärna spänna till och bli som en pinne i kroppen. Hålla henne varm. Hon är lite spänd i ryggen vissa dagar men det är långt ifrån hur det var.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vad var det för ryggproblem din hade?

Min 05a opererades i somras för Kissing Spines i ryggen. 2013 var en riktig helvetes resa för oss då inga veterinärer hittade vad som var felet på honom. I februari blev han utdömd och i juni kunde Strömsholm hitta de riktiga problemet och han blev opererad.

Vi är under igångsättning nu och har precis tagit vårat första skutt över ett litet kryss! Världens bästa grabb :love:

dsc_1076_5222f3429606ee2a0f405394.jpg

dsc_0383_52c5dc752a6b2273cf8d4b7e.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hittade aldrig något fel. Hon var spänd och väldigt öm i muskulaturen. Röntgad, ultraljudad och scintad -inga fel.
Så hon fick lååång vila och är bra igen. Min egen teori är att ryggen var ett sekundärt problem -att hon hade ont i ett bakben och avlastade snett så hon fick ont i ryggen. Var aldrig halt men hos fodervärden blev det problem att lyfta ett bakben osv.

Kul att se din fina igen!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kul att 05-orna också har en egen tråd :)

Jag har en liten sötnos född -05, e.Cosmopolite S
Köpte honom november -11, och då hade han haft en soft liv som hobbyhäst, utb.nivå ungefär LB fast vissa begrepp kände han inte till, tex "eftergift".
Det har tagit lite tid med allt, men nu börjar grundstyrkan finnas där på riktigt. Det har visat sig efterhand att han är en riktig gummiboll med hur mkt spänst och elasticitet som helst.
Sen är han fortfarande helt barnslig med en del ting, tex känner han bara till två slags djur; "häst" resp "varulv", så det är rätt intressant/kul/tröttsamt/underhållande att rida ut på honom, särskilt som vår bästa ridväg går runt och genom ett vilthägn :D

Nu är han anmäld till MsvB-debut i slutet av januari :d och den senaste tiden har vi börjat leka en hel del med piff och puff.
Vi hopptränar också för fullt, han hoppar toppen men det är lite lydnad mellan hindren som saknas :angel: men det blir bättre!
Och så längtar vi förstås tills fälttävlanssäsongen drar igång!

Lurvig ponnyhäst med lycklig nybliven ägare nov -11:
hello_gobi.jpg


Någorlunda färsk dressyrfilm på gummitarzan: Här.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Oj, förstår att du kallar honom gummitarzan, så mjuka gångarter! Brukar du också göra som jag, rigga upp kameran och sen klippa bort allt överflödigt :D ?

Funkar ju bra det också ;)

Mooi, er miljö är ju underbar. Och din häst är verkligen fin.
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 869
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp