05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Mhm, mjuka och bekväma men det rör sig en hel del :D Häromdan gjorde jag misstaget att äta en halv kebab med bröd innan jag red...

Ja visst är det sofistikerat! 50% får man klippa bort för att det föreställer ett tomt ridhus, 30% för att det är för dödligt tråkigt att se på och sen blir det en liten snutt kvar. Men ändå kul att ha lite film ibland.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Kul att ni väckt denna tråd till liv igen!

Mooi: Hottie är ljuvlig, hon har en så fantastiskt fin fuxfärg!

Sassiball; Riktigt ledsamt att du förlorade dina fina. :cry:

Catrool: Härligt att ni är på gång nu igen, din häst ser fin ut!

PrinceFair: Är det dressyr som är fokus med din kille eller rider du fälttävlan på den också?
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag har under åren haft några 05.or men nu är det två kvar, båda från Tyskland och köptes som 3- respektive 4-åring.

Den ena e.Florencio ue.Pik Labionics och den andra rids av min syster och är lite mindre e.Dr. Doolittle (Donnerhall) ue.Weltmeyer. Det är två härliga tjejer som är oerhört olika men gemensamt har de att de är väldigt ambitiösa och vill göra rätt -inte det minsta 'stoiga'. Florencion har gått MsvB med fina resultat under 2013 och den andra har gjort en jättefin säsong i MsvC och har gjort någon enstaka start i MsvB.

Nu tränas båda inför start i MsvA/St George till våren, men det är mycket som man ska få till (känns som om vintern är för kort!).

Flisan e.Florencio
DSC_0227_zpse2184fef.jpg

DSC_0330_zps3ed303af.jpg

Laholm.jpg


Lillan e.Dr Doolittle
lillan1.jpg

DSC_0112_zpsa0db6562.jpg

Lillan1-1.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

PrinceFair: Är det dressyr som är fokus med din kille eller rider du fälttävlan på den också?

Jag hoppas ju att han ska vilja vara fälttävlanshäst, han har gått 1½ säsong kan man säga och har en hög med placeringar i debutant och har gjort en hel del starter i lätt klass (varav en vinst, resten helt i botten av resultatlistan).
Väntar lite på att han ska komma på det här med att hoppa ned i vatten, han vill gärna kliva i först och kolla så det finns en botten där han ska landa.
Hoppas att han ska ha mognat nu när vi kommer ut till våren.

Men jag blir inte ledsen om det visar sig att han blir dressyrhäst så småningom, när det finns lite gång i hästen blir det ju riktigt kul med dressyr också :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Oh vad fina de är :)

Men när man ser bilder från sommarsäsongen, blanka tjusiga djur i solen, och sen går man ut och tittar på sina raggiga/lurviga/fult klippta/skavda/nötta monster alltså... Då vill man gärna ha sommar igen, även om det är trevligt att ha tid på sig att träna utan tävlingar som stör ;)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Ahh, det är knepigt det där att skutta ned i vatten, hade en som funkade fint på drop i men så fort det kom en liten stock på toppen så att han var tvungen att hoppa över och i vattnet tog det tvärtstopp. :banghead:

Jag saknar terrängen mycket! Så jag tränar vår ena lite grann bara för att det är så hiskeligt roligt och för att variation förnöjer för både ryttare och häst. :D
Det ser ut att vara härligt schwung i din grabb så den platsar ju fint innanför dressyrstaketen också. :)

Ja just nu är de inte så kul i pälsen, tycker nästan våra ser lite genomskinliga ut på sina ställen, dessutom tror jag de har svårt att veta vad det är för årstid egentligen, vädret har ju minst sagt varit märkligt. :meh:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

*KL*

Hur tränar ni era nu i vinter?

Eftersom vi haft en månad "aktiv vila" utan ryttare lite ofrivilligt så tränar vi nu på för att bygga grundstyrkan, men rider endast 3 gånger i veckan och resten från marken för att vara på säkra sidan. Kommer lägga in lite mental vila någon vecka emellanåt när det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Våra är i full träning, jag har full förståelse för att folk trappar ned och vilar sina hästar några veckor på vintern då vi bor i Sverige och allt vad det innebär med mörker, kyla, slask osv. :banghead: Men för mig innebär vinter fullt fokus på träning helt utan tävlingar och annat som 'stör'. Dessutom är det under vintern hästarna rör sig som minst i hagen vilket jag ser till en ännu större anledning till att hålla igång dem utöver hagvistelsen. Dessutom ser jag ingen vits till att vuxna hästar ska få inplanerade viloperioder, vila lyckas de ju tyvärr skapa sig själva ändå genom, skador, tappskor alternativt så är vi sjuka eller på semester. :) Men visst kan lugna perioder eller som du skriver aktiv vila med mer arbete för hand vara att rekommendera men att en frisk vuxen häst 'behöver' vila det tror jag inte på, däremot kanske vi behöver vila för att ladda batterierna och hitta motivation. :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Planen var att träna på som vanligt och satsa på inför våren. Nu blir det ju ett oplanerat avbrott på en månad pga mig -men så fort jag får rida så kör vi igång igen!
Ska försöka hålla vilan lite aktiv med tömkörning och longering iallafall. Sedan när jag rider igen kommer mest fokus ligga på galoppen då den är svagast.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag tänker nog precis likadant som dig, speciellt med rörelse och den mentala biten på vintern. På sommaren går dem ute och rör sig mycket mer själva. Min blir även mer explosiv ( läs bitvis halvgalen) i kylan samt behöver hålla igång musklerna ( speciellt ryggen) därför vill jag inte låta honom vila helt under vintern utan lägger hellre in några veckor helvila på betet i mitten av sommaren istället mellan tävlingarna.

Dock så räknas kanske min som vuxen om man ser på åldern, men han är ju inte riden så mycket, så därför får han lite mentalvila då och då, jag hoppas de är ett vinnande koncept :) men är lite kluven om det är för lite..

mooi- Se nu till att vila dig och inte börja rida för tidigt!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag kör på för fullt, men låter det bli lite vilodagar lite här och där då jag skyller på: väder, jobb, lättja, eller att jag försöker hinna vara i alla fall lite social nu medan det inte är tävlingssäsong. Sen tror jag att pålle har gott av det också. Jag har så svårt för att hålla mig till planen om jag går till ridhuset för att bara jogga lite, trasslar alltid in mig i något; typ "Men varför inte testa lite seriebyten idag när vi inte ska göra så mycket", och gissa hur det går :banghead:

Försöker att komma ut på lite softa joggingturer emellan också, om det nån gång är dagsljus (det brukar sluta med mörker ändå hur jag än gör - och här en lärdom från en erfaren: Rida i mörker är bra för spökhästar som mina för då har de inte lika mycket att titta på. När man galopperar är det dock lätt att få lömska grenar i ansiktet. Det kan resultera i klädsamma rivsår, blåmärken och bulor.)

Imorgon börjar hoppträningen igen :bump: i uppvärmt ridhus! (Ok, plånboken ser lite ledsen ut pga detta, men mina frusna fötter är tacksamma. Även resten av mig! Och lilla häst kommer så småningom förstå att det är för hans eget bästa, det här med lydnad och annat som han menar är fullständigt onödigt ;))
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Haha de är roligt de där med mörker! Min häst som annars är väldigt spooky är så mycket tryggare när man rider i mörker, finns inte lika mycket att titta på då antar ja :p Blir alltid lika förvånad när det blir ljust och jag förösker rida ut på en lugn och behaglig tur vilket jag aldrig lyckas med :banghead: Och ja vet precis va du menar med grenar i ansiktet, gör ont bara man skrittar :mad:

*KL*

På Söndag åker jag och min på lite programridning a la Pay and ride, vi kom bara ut på 3 lokala och 2 pay and ride förra året så vi behöver lite miljöträning inför den här säsongen. Ska bli spännande att se hur han beteer sig har inte vart iväg sedan 1/9 förra året :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

*KL*

Okey postat denna även på dressyrsnackis, men är typ desperat efter någon att bolla med så postar här också :)

Har ju anmält F till en klubbtävling (dressyr) på söndag, som jag skrev ovan, som miljöträning. Såg då jag anmälde oss att det var dubbla banor och tänkte att det är ju bra att få träna på. Valde bla bort en tävling förra året för att han aldrig gått på dubbla banor. Men nu ser jag att det är dubbla banor men med nån sorts låg mobil mellanvägg i "grå plast" som de drar fram och delar av ridhuset med. Det kommer alltså gå hästar bakom denna plastvägg. Är jag dum om jag utsätter min känsliga häst för detta? Jag är delad i om det är bra miljöträning eller bara dumt? Hur ofta träffar man på något likannde på "riktig" tävling?
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tack :D

Delvis KL*
Igår var vi tillbaka på Strömsholm för sista återbesöket efter operationen. Och mister grå blev friskförklarad och enligt veterinären kommer han att hålla som tävlingshäst :D:D Sååå lycklig! För 1år sedan var han utdömd.. helt galet!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Vad var det för ryggproblem din hade?

Min 05a opererades i somras för Kissing Spines i ryggen. 2013 var en riktig helvetes resa för oss då inga veterinärer hittade vad som var felet på honom. I februari blev han utdömd och i juni kunde Strömsholm hitta de riktiga problemet och han blev opererad.

Vi är under igångsättning nu och har precis tagit vårat första skutt över ett litet kryss! Världens bästa grabb :love:

dsc_1076_5222f3429606ee2a0f405394.jpg

dsc_0383_52c5dc752a6b2273cf8d4b7e.jpg

Oj där ser man..undrade för ett tag sedan vart ni tog vägen.
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 882
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 788
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 305
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp