07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klistrar in mitt sista inlägg här. Orkar inte skriva om :p

@Amanda_F Jag är ju typ sveriges räddaste ryttare :p Jag vet exakt hur det känns.
Nu gillar jag ju inte ens att rida ut och Divans manke skulle jag aldrig rida barbacka på i hela mitt liv :p
Jag vill ju att hästen ska komma ut dock så jag tvingar mig själv att rida ut en gång i veckan.
För att klara av det har jag några regler:
* alltid graman, inte för att hon behöver det utan för jag blir lugnare av det
* rider aldrig ut med någon jag inte litar på och som inte har full kontroll på sin häst
* galopperar aldrig med sällskap men kan göra det själv
* ser jag någon annan i stallet som rider ut samtidigt rider jag åt andra hållet för att slippa möte. Har varit med om en ridolycka vid möte som är grunden till att jag är rädd.
* känner jag att hon blir för spänd eller pigg så hoppar jag av och leder en bit och sen hoppar jag upp igen

När jag håller mig inom dessa ramar så tycker jag till och med att det är härligt ibland.
Nu vet jag inte vad C gör men Divan har i perioder varit lite istadig ute, typ när hon ser en sten :D eller vid korsningar. Då vänder hon och sen backar hon och småreser sig. Det har hon dock nästan helt slutat med nu. Men det är ganska så ofta hon är på tårna när man rider från stallplan och då leder jag henne tills jag kommer till skogen och så sitter jag upp där.
Just rida i skog gör mig trygg. Öppna ytor......
Vi har ju en jättefin banvall att rida på men dit har jag bara vågat mig en enda gång.

Försök hitta ramar där DU känner dig trygg. Det är läskigt med ny häst ibland för man vet inte vad som ska hända. Nu känner jag Divan så bra så jag vet vad hon gör och det i sin tur ger en trygghet som gör att jag inte blir rädd om hon börjar hålla på.
Ska tilläggas att hon är supersnäll när andra rider ut och hon har egentligen aldrig gjort något och det är inte pga henne som jag är rädd.

Jag tycker även att det är läskigt att rida på utebanan och har massa trams för mig där med men där har jag såklart inte graman.
Är det tävling ute eller framridning ute så är jag aldrig rädd. Sjukt konstigt.
 
Klistrar in mitt sista inlägg här. Orkar inte skriva om :p

@Amanda_F Jag är ju typ sveriges räddaste ryttare :p Jag vet exakt hur det känns.
Nu gillar jag ju inte ens att rida ut och Divans manke skulle jag aldrig rida barbacka på i hela mitt liv :p
Jag vill ju att hästen ska komma ut dock så jag tvingar mig själv att rida ut en gång i veckan.
För att klara av det har jag några regler:
* alltid graman, inte för att hon behöver det utan för jag blir lugnare av det
* rider aldrig ut med någon jag inte litar på och som inte har full kontroll på sin häst
* galopperar aldrig med sällskap men kan göra det själv
* ser jag någon annan i stallet som rider ut samtidigt rider jag åt andra hållet för att slippa möte. Har varit med om en ridolycka vid möte som är grunden till att jag är rädd.
* känner jag att hon blir för spänd eller pigg så hoppar jag av och leder en bit och sen hoppar jag upp igen

När jag håller mig inom dessa ramar så tycker jag till och med att det är härligt ibland.
Nu vet jag inte vad C gör men Divan har i perioder varit lite istadig ute, typ när hon ser en sten :D eller vid korsningar. Då vänder hon och sen backar hon och småreser sig. Det har hon dock nästan helt slutat med nu. Men det är ganska så ofta hon är på tårna när man rider från stallplan och då leder jag henne tills jag kommer till skogen och så sitter jag upp där.
Just rida i skog gör mig trygg. Öppna ytor......
Vi har ju en jättefin banvall att rida på men dit har jag bara vågat mig en enda gång.

Försök hitta ramar där DU känner dig trygg. Det är läskigt med ny häst ibland för man vet inte vad som ska hända. Nu känner jag Divan så bra så jag vet vad hon gör och det i sin tur ger en trygghet som gör att jag inte blir rädd om hon börjar hålla på.
Ska tilläggas att hon är supersnäll när andra rider ut och hon har egentligen aldrig gjort något och det är inte pga henne som jag är rädd.

Jag tycker även att det är läskigt att rida på utebanan och har massa trams för mig där med men där har jag såklart inte graman.
Är det tävling ute eller framridning ute så är jag aldrig rädd. Sjukt konstigt.
Problemet är ju att jag älskar att rida ut, och jag vill kunna göra det utan att sitta på helspänn. Just nu rider hans gamla ägare ut en eller två gånger i veckan. Jag var ju ute häromdagen och överlevde det så tids nog ska jag nog känna att jag kan läsa honom. Annars får jag hitta någon annan att rida ut på, komplettera med en schysst fjording eller något.
 
Problemet är ju att jag älskar att rida ut, och jag vill kunna göra det utan att sitta på helspänn. Just nu rider hans gamla ägare ut en eller två gånger i veckan. Jag var ju ute häromdagen och överlevde det så tids nog ska jag nog känna att jag kan läsa honom. Annars får jag hitta någon annan att rida ut på, komplettera med en schysst fjording eller något.

Nu såg jag bara ditt sista inlägg i förra tråden men det är inte så att ni bara behöver lära er att bryta mönstret o att han lär sig se dig som sin trygghet? Jag är skitfeg med nya hästar, min trygghet ligger helt i att jag lärt mig o min häst ett kommando där jag alltid får honom att stanna och så har han lärt sig att stå still på kommando tills han slappnar av, innan dess rör vi oss inte. O taktar han iväg stannar vi igen. Det tror jag alla hästar hade mått bra av att lära sig o det blir en trygghet för både häst o människa. Oavsett vad som händer har man flitigt övat in en "ground zero" man kan landa på o hitta tillbaka till varandra i innan man knallar vidare. Det ha räddat oss många, många gånger o är till jättebra hjälp för min som inte är så van o dessutom tycker andra hästar är läskiga. Istället för att klämma in honom på framridningen de gånger vi faktiskt är borta o få händerna fulla med skiträdd häst som bara kastar sig undan så kan vi stanna utanför eller på ett lugnare ställe inne på banan så han hinner ta in situationen innan vi börjar knalla runt när det är ett lugnt moment hos de andra. Spänner han till för mycket stannar vi på lämpligt ställe igen o sen brukar det inte vara några problem o värma färdigt.

Med hästar som inte lärt sig stå still innan (jag tillämpar detta på alla hästar jag ska ha med o göra mer än en gång) kan det bli vääääldigt stressat innan de förstår att de ska slappna av, därför ska man ju såklart inte börja fila på det i en situation där hästen redan spänt till o man håller på att förlora den, då är det ju schystast att hantera det liknande vad som fungerat tidigare. Typ som du redan gör med att gamla ägaren hanterar sådana situationer.

Ofta tycker jag man löser spänningar med att hästen får röra sig, o kan man bara reda ut det så funkar det ju prima. Problemen kommer ju när man INTE kan lugna hästen genom rörelse eller ridning av någon anledning. Då har man inget mer grundläggande att gå tillbaka till.

Oavsett, lycka till!!
 
Kl
En ny tråd igen! Jisses vad vi skriver! Har mest bara skummat igenom sista sidorna, har inte orkat läsa allt grundligt. :p Men grattis till fina resultat och väl genomförda tävlingar! @Fiorano @Marvin @sommarminne :)


Queenie vilade drygt en vecka då jag antingen varit helt slutkörd i hela kroppen eller så har det krockat med att vi ska bort eller nåt. Men igår red jag till travbanan. Pigg och glad minst sagt! :p Eftersom jag ska köra in henne så släpade vi på en dunk med sten i längs infarten, hon struntade fullkomligt i den. På travbanan red jag med en travhäst flera varv som var ute och drog en skramlig rockard med ett traktordäck fäst bakom. Hon sket väl i det, roligare att kolla på allt runt omkring. :p Red några varv själv och passade på att låta henne galoppera ordentligt, har inte blivit mycket av den varan på slutet. Jätteglad ponny som skötte sig bra och gick riktigt trevligt. :)

Idag var vi ut med dressyrsadeln och skolred lite mer. Massor med övergångar skritt-trav och halter. Noggrann ridning och mjuka upp sidorna. Jättefin var hon! :love:

I övrigt har vi varit på lite koller på seminstationen och imorrn bitti åker vi dit för koll och seminering på torsdag! Hon blir kvar där tills på fredag, då hoppas vi att allt är grett så hon får komma hem. :) annars blir hon kvar över helgen för vi åker ner till min pappa fre-sön. Håll gärna en tumme att allt går som det ska! :)
 
@Maja_Kandi Jag håller alla tummar jag har ;)

*kl

Ikväll red jag ett dressyrpass på medvetet urkass bana. Det har spöregnat hela natten och dagen och banan var mestadels bestående av pölar. Regnade även då vi red men iaf helt okej mkt. Gjorde detta för att min häst ska vänja sig vid att lyssna på mig även när förutsättningarna är skit. Dvs ridskolebarn ledandes ponnyer förbi ridbanan, regn, vattenpölar, lera, ett öppet stall med hästar i som lever om...
Underlaget var inte alls roligt så jag red bara 25 min. Min jag fick igenom det jag ville, dvs min häst lyssnade och gjorde det hon skulle, tom galopperade genom vattenpölar även om det inte var med god min. Inte speciellt lösgjort och jag hade ungefär ett ton i handen, men jag tror henne om hon sa åt mig att det var tungt i leran. Hon är iaf så ambitiös och försöker.
Jag ville checka av detta nu eftersom vi ska tävla till helgen i skitväder, och ibland är inte målet att det går superbra utan att det fungerar skapligt. Går hon nåt i närheten av detta i spöregnet får vi då iaf över 60% trots att övergångarna trav-galopp var skit.
Dessutom var hon så lydig att jag red förvända galoppen från LA:1, har inte gjort det sen jag vet inte när. Och hon gjorde det precis som hon skulle :) Trots att vi inte ens tränat på det. Min häst :love:

Imorgon träning för tyska tränaren, känner mig peppad :) Ska be om hjälp med de där jäkla galopp-trav-övergångarna och hoppas vi får till det :)
 
Kl
Lämnade stjärnan på station idag. Ägget hade vuxit på sig till 40mm men såg inte helt färdigt ut. Beställde ändå för seminering imorgon fm! :) Blev dock lite hastigt hingstbyte... Hade ju som sagt bokat Luxus men det var så precis att det var flera ston som skulle semineras där nere på hans hemmastation så sperman skulle kanske inte räcka till skick... Kändes inte så kul att vänta tills i em för att veta så efter lite diskussioner blev det nu hastigt byte till Fairway istället. Min vet har seminerat några med honom redan och det har sett kalasbra ut, en är konstaterat dräktig. En riktigt fin hingst så det känns kul ändå även fast det inte blev som tänkt. :) Hade ju egentligen Sibelius som reserv men han är tyvärr lite över min budget...
 
Gp vilar fortfarande, nu börjar hon bli märkbart frustrerad och är faktiskt lite jobbig, ett himla sparkande o bonkande när man tar ut den andra hästen o ska rida.

Har bokat tid till en tränare imorgon (halvblodet) , kände att jag måste, i alla fall för hästens skull, så hon får rätt förutsättningar. Jag är alltså mer nervös över det här en över en tävling. Har tränat för länge sedan för den här tränaren och tyckte då sådär, men det är över 15 år sen så jag ger det en chans nu.
 
Ja det är jättekul! :) Har verkligen saknat hela den hör cirkusen! Han gick bruksprov i år, sök på Stall Waldhof på Facebook så hittar du lite nytt på honom, kanonfin. :)

Tråkigt med GP, men roligt med tränare till unghästen. Hoppas du får lite blodad tand. :)
Hittade hingsten, jättesnygg modell! Trevlig stam också :)
 
@Maja_Kandi Tråkigt att det inte blev Luxus. Men går det inte att vänta till nästa brunst? Det är ju ännu tidigt på säsongen. Jag hade ju hellre velat prova med mitt förstahandsval... Men man kan ju påstå att Fairway kunde sprattla med benen han också ;)

*kl

Red träning idag. Tyckte när jag värmde att hon kändes ojämn i sitt vänstra bakben (där hon varit låst i SI-leden) men eftersom min tränare kom dit 10 min för tidigt så hade jag ju lite gratis support och jag tänkte att jag håller käft om vänster bak. Om tränaren inte säger nånting så är det inget att bry sig om, och inget sades. Det gick även över sedan, så jag misstänker att det var en kombo av ovanligt kallt skitväder och att hon fick kämpa på i leran igår...
Fick lite tips om övergångarna, men gud så svårt det är i galoppen. Speciellt nu när hon knappt orkar galoppera pga magen. Fick dock mkt bra tips om hur jag ska rida 15m volt-mellangalopp-avbrott och det funkade fint.
Tänkte först att min häst skulle vila imorgon för eg har jag inte tid att rida, och sedan rida igenom henne på fre och tävla lör. Men min tränare tyckte jag skulle rida igenom detta imorgon och bara lättare pass fredag. Får se hur jag gör, har eg verkligen inte tid imorgon och tänkte att hon kunde vila. Men får väl kanske skippa nån timmes sömn inatt efter jobbet :o
 
Senast ändrad:
@Maja_Kandi Tråkigt att det inte blev Luxus. Men går det inte att vänta till nästa brunst? Det är ju ännu tidigt på säsongen. Jag hade ju hellre velat prova med mitt förstahandsval... Men man kan ju påstå att Fairway kunde sprattla med benen han också ;)

Ja det var tråkigt. Jag ville egentligen chansa men efter lång diskussion med vet som rekommenderat just Fairway flera gånger utifrån samma kriterier som jag nämnt ang Luxus så for jag hem, kollade på filmer och bestämde mig för att byta. Fairway har haft väldigt bra doser hittills vilket ju är väldigt positivt på ett maidensto också och jag tror att han kommer komplettera Queenie precis lika bra som Luxus. Problemet i att vänta in på säsongen är ju att det nu inte ens är högsäsong, om det skulle löpa om och bli seminering om tre veckor kan det vara ännu kinkigare på att få doser enligt vet. Det vill jag inte riktigt riskera... Då kändes det bättre att byta på en gång. Både tråkigt och kul på samma gång.


@Fiorano
Grattis!!! :bump:
 
@sommarminne ser ju verkligen fint ut på filmen och Grankärr är ju inte så långt från mig;). Säg till om du tävlar fler gånger där, kommer gärna och kollar om jag har möjlighet. Köpte en ponny till min son för många år sedan som stod där! Världens bästa ponny!:love:

@Maja_Kandi spännande, ska hålla tummarna att det tar sig på första försöket. Verkar vara en fin hingst det också!

Är lite smått nervös idag, i morgon väntar klinikbesök och ska passa på att kolla var i brunsten hon är. Nova har ju inga tydliga tecken på brunst så känns bättre att kolla upp henne.
 
Sitter o funderar på om jag ska efteranmäla till LB1 på lör ändå. Tänkte ju bara rida LB2 eftersom min tränare när hen var här i april, tyckte att min häst var för svag för att orka med några längre dressyrpass. Och jag då tänkte att med de avbräck vi haft i uppbyggnaden bara denna termin så kanske hon inte orkar med två framridningar osv...

Men nu tyckte en kompis till mig att det var fjolligt tänkt. Min häst levde ju dessutom rövare första dagen då vi tävlade i vintras, och skärpte sig först dag 2. Så jag började vela nu kring om det kanske är dumt att bara rida en klass... :o

Vad tycker ni vana tävlare? Hur ska man tänka kring detta?

Jag rider henne ju som idag fram 25 min exkl framskrittning. Sedan träning i 30 min och då kan jag säga att hon kändes trött, om än inte dyngsvettig så var det inte precis att jag kände att det fanns mer att hämta i henne utan att hon skulle bli trött och sur om man pressat mer.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Du tävlar väl bara för att få vana? Jag hade absolut ridit två klasser, så får hon en klass att "stöka av sig i" och sen en där ni kan fokusera på att bli mer avspända inne på banan. Du får väl skritta mycket på framridningen.

Angående tävlingsplanering är jag lite i valet och kvalet. Senaste tävlingen var den sista jag hade inbokad. Till helgen är det Hermanstorp, dit orkar jag inte åka, och helgen efter är det Dagstorp. Sen är det inte någon fälttävlan förrän i slutet av juli. Med tanke på att jag har ramlat av på tredje hindret två år i rad i Dagstorp så var jag inte sugen på att åka dit. :angel:
Men nu var det så himla kul i Udden, att jag tycker det är lååååångt till juli!

Hm, antingen kan jag efteranmäla mig till Dagstorp. Kostar 500 kr + 200 kr i efteranmälningsavgift + tyå 200 kr i vet/ambulansavgift. Plus bensin för 40 mil tur och retur. Tar hela helgen typ. Risken att vi inte kommer runt i år heller finns kvar. Min tränare tipsade om att anmäla till 100-klassen och skippa det där hindret. Banan påminner ju lite om Gärds, man rider upp i skogen och försvinner. Chatsi gillar inte.

Eller så rider jag en dressyrtävling i grannklubben 4 mil tur och retur, 120 kr + 60 kr i efteranmälningsavgift x 2 klasser. Lite mer än ett halvdagsprojekt. Oändligt mycket tråkigare, men behöver träna på att tävla dressyr. Extremt mycket billigare, så kan jag lägga pengarna på att åka till nån terrängbana längre bort och träna.
Tips?

Red dressyr idag efter vila i måndags och tömkörning igår. Vi ska ha nationella tävlingar i helgen på anläggningen, ikväll höll de på att sätta upp de mobila stallarna i hagen bredvid paddockarna... Spänd häst först, sen blev hon väldigt trevlig! Kollade på klockan och då hade jag bara jobbat henne i 20 minuter, så red lite till, och då spände hon till och sen fick jag inte loss henne igen. :banghead: Suck!

Min dressyrsadel kommer i helgen!! :banana:
 
Kl
Vill bara bryta in och förtydliga. Öppna forum - bäst å va tydlig. ;) Vi måste ha missuppfattat varandra nånstans på vägen seminvet - min vet - jag. Det hade visst räckt åt oss från Luxus, men nånstans blev det miss i kommunikationen. Nu är redan Fairway bokad och hon semineras med honom imorgon, men lite synd var det ju att det blev byte utan anledning... Viskleken i vuxet format typ. Nu blir nog matchningen bra ändå, men det är ju inte favoriten. Tur det blir fler chanser andra år. :)
 
@Maja_Kandi oj jag säger som du , det skrivs så mycket här att man sällan hänger med . Jag har helt missat att du ska betäcka ? Låter lite rörigt ang hingstval och ändring i sista minuten osv men hoppas det blir bra :)

Varför betäcker du så tidigt trodde du ville ut på tävlingsbanan osv innan ? Men jag hänger ju som sagt inte med i allt som skrivs :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 519
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 525
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp