07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F jag förstod vad du menade och håller helt med om att rida för mycket med sitsen inte funkar på många lite känsligare hästar som är höga i blod och/eller som du skriver, har tendens att inte vilja släppa upp ryggen om ryttaren är för kraftig hjälpmässigt i sin sits. Precis som du säger kan det då bli att man istället trycker bort ryggen för dem .

Men jag tycker inte du behöver ha sån panik att det inte funkar direkt utan självklart behöver du tid att rida in dig på din nya häst . Du vore ngn utomjording /ubermänniska om du hittat knapparna direkt på en väldigt nyligen inköpt häst typ ;) is i magen och landa i att det givetvis är en process - det är väl en del av tjusningen att vara ryttare - att man utvecklas i det att man ofta genom livet som ryttare behöver tänka om/lära in ngt nytt för egen del, träna om sitt kroppsminne i samband med utvecklig, nya förutsättningar, hästmaterial, tränare etc :)
Jag har ingen panik... ännu. Är bara otålig och vill kunna allt direkt. Mitt tålamod när det gäller mina egna prestationer är på en femårings nivå och jag har onödigt höga krav på mig själv. Fast jag förstår att det tar tid.
... men tack för pepp och kloka tankar!:banana:

Åt middag med min mamma i kväll och hon tyckte att det var lite spännande med den här utvecklingskurvan, lite som när jag gick i skolan. Fram till högstadiet pluggade jag inte mkt, det var lätt ändå. Sen behövde jag verkligen lära mig hur jag skulle lära mig plugga och den svackan tog det fyra år att ta mig ur. Hoppas verkligen att detta går fortare! :cautious:


F.Ö. är min häst BÄST! Idag stod jag och mockade i hans box med en korg typ. Då backade han upp mot den och prickade den med nästa hög som han la när jag var där i boxen. Det såg ut som om han siktade! Skulle vara såååå bra med en rumsren häst! :love::love::love::love::love:
 
@Amanda_F Ah men då handlar det alltså om att hitta en mer passiv sits där du "bara" följer honom och inte driver? Har väldigt svårt att tro att han pga exteriör inte skulle klara nedsittningen. Men att det är en känslig häst just för sitsen kan jag verkligen tänka mig:).

Även om du kanske tvivlar på hur lång tid de kommer ta osv, tror jag att jag kan tala för i princip samtliga här i tråden att ingen tvivlar på att ni kommer att bli fantastisa tillsammans! Du rider jättetrevligt och din häst är verkligen jättefin!
 
Jag har haft bekymmer med att jag sitter lite snett i sadeln. I både Childericen och Amerigon är lädret så mjukt och känsligt att grensömmen från ridbyxorna gör ett avtryck. Det avtrycket har hamnat alldeles för långt ut till vänster... Har kämpat med det där när jag rider att verkligen hålla ett tramp i höger stigbygel för att bli jämn. Och nu börjar det ge resultat! Avtrycket har varit i mitten senaste veckorna! Yey-utveckling:D!

Det går att förbättra sig även utan tränarhjälp, kanske lite hopp för @stjarnfrugt och @Amanda_F. Även om det är små förbättringar så gör dom tots allt skillnad:).
 
Relativt lugnt ihopsläpp idag. Lite spring blev det såklart och vi får väl se om det blivit några sår när vi åker och tittar till dom senare idag. Ett benskydd rök på min när han tog fart genom leran :angel:

Men min pålle börjar allt lägga ut en hel del. Bara den här veckan har han svällt så snart blir det nog munkorg:o
F62BC554-CE8C-432B-BD12-4CE6304BD7A6_zpsfx9f3yuu.png
 
Relativt lugnt ihopsläpp idag. Lite spring blev det såklart och vi får väl se om det blivit några sår när vi åker och tittar till dom senare idag. Ett benskydd rök på min när han tog fart genom leran :angel:

Men min pålle börjar allt lägga ut en hel del. Bara den här veckan har han svällt så snart blir det nog munkorg:o
F62BC554-CE8C-432B-BD12-4CE6304BD7A6_zpsfx9f3yuu.png

:o Du skulle se min...mer motion ska det bli i alla fall.
 
Oj vad det skrivs här!

Jag har flyttat med min häst, till ett ställe där man faktiskt kan rida ut! Så nu är det vårt mål, att fixa uteritterna

....min dam går nu i gräshage och har blivit lite rund:angel:...

Vi har t o m tillgång till härlig galoppbana och terrängbana, och allt ligger vid en sjö som man kan vada ut i. Nu kommer det väl ta ett tag innan vi närmar oss vattnet, för hon tycker det är väldigt konstigt att vara ute i naturen och smyger omkring och spanar i varje buske. Senast vi var ute var jag modig och skulle galoppera på den helt släta galoppbanan med fri sikt flera hundra meter. Det gick bra i 30 m innan hästskrället tvärnitar. Jag hann tänka att nu, nu åker jag, och det gjorde jag. Ner i gräset utan större blessyrer. När Prada hämtat sig från chocken över en trillande matte som plötsligt befinner sig på marken, inser hon att hon faktiskt är fri, fri att galoppera hem till tryggheten och maten.:rage:

Hittade henne i stallet intrasslad i ett hönät med båda frambenen, men det bekom inte henne, hon åt och var jättenöjd med sig själv. Mäktigt förvånad när matte insisterade på att faktiskt gå ut EN GÅNG TILL! Hon ställde sig på gårdsplanen och bara...stod. Sen började hon smyga bakåt. Till slut kom jag på att försöka träna ryggningar, och eftersom det var ganska jobbigt att gå bakåt, gick hon fram. Så till slut kom vi iväg på en runda, i skritt.

Precis vad en rädd tant behövde för att känna sig sugen för mer uteridning....:grin:

Meh, det är inte så det ska vara att rida ut!
Har ni knappt ridit nåt ute alls innan? Börja med promenader, skritt och trav uppsuttet, tills hon vänjer sig.
 
@sommarminne Jo, det blev en wow-sadel.

Jag har ju enbart ridit i min hoppsadel de senaste två månaderna, och vant mig vid att rida dressyr typ helt utan knästöd. Sitter bättre och stadigare i den än i mina andra dressyrsadlar ändå. Blev en chock när jag provade min nya igår, som ju har rejäla stöd, som dessutom satt lite långt bak först. Jag satt fast!!

Blev bättre när vi fyllde på lite luft i bossorna, då kom stöden framåt lite och jag fick plats bakom. Den är helt sjukt obekväm att rida lätt i, jag fastnar i stöden. Däremot är den väldigt skön att sitta ner på.

Provred lite ute på en äng idag. Alla ridbanor och ridhus upptagna med nationella tävlingar, så det blev en äng jag inte ridit på innan. Den var inte bra alls, väldigt ojämn och blöt på sina ställen, Chatsi blev spänd och hackig så det kändes inte så bra alls. Jag kände själv att tyglarna var för långa, men när hon är sådär hackig blir det bara värre om man kortar upp tygeln mer. Ser att jag behöver sträcka upp mig mer, och att jag viftar med vänsterbenet, dammit!

 
@sommarminne Jo, det blev en wow-sadel.

Jag har ju enbart ridit i min hoppsadel de senaste två månaderna, och vant mig vid att rida dressyr typ helt utan knästöd. Sitter bättre och stadigare i den än i mina andra dressyrsadlar ändå. Blev en chock när jag provade min nya igår, som ju har rejäla stöd, som dessutom satt lite långt bak först. Jag satt fast!!

Blev bättre när vi fyllde på lite luft i bossorna, då kom stöden framåt lite och jag fick plats bakom. Den är helt sjukt obekväm att rida lätt i, jag fastnar i stöden. Däremot är den väldigt skön att sitta ner på.

Provred lite ute på en äng idag. Alla ridbanor och ridhus upptagna med nationella tävlingar, så det blev en äng jag inte ridit på innan. Den var inte bra alls, väldigt ojämn och blöt på sina ställen, Chatsi blev spänd och hackig så det kändes inte så bra alls. Jag kände själv att tyglarna var för långa, men när hon är sådär hackig blir det bara värre om man kortar upp tygeln mer. Ser att jag behöver sträcka upp mig mer, och att jag viftar med vänsterbenet, dammit!

Det ser ut som om ni är på rätt väg, visst får du ihop henne mer än innan? hon ser inte lika seg ut och det ser ut som om hon stretar emot mindre?
Hoppas du blir nöjd med sadeln.
 
Tävlingen idag blir ett oförglömligt minne. Pingstafton och 2 grader varmt med blåst, spöregn och SNÖ. Banan var okej under förutsättningarna, tung och plaskig men i första klassen åtminstone inte pölig. I andra klassen mer pölar och fina vattenrännor längs spåret.
Red tackolov väldigt tätt inpå i båda klasserna så jag hann inte ta in min häst i släpet igen utan det var bara att hålla henne varm i skritt mellan starterna. Jävligt tacksam för inomhusframridning för jag har aldrig frusit så mkt i maj. Totalt genomblöt både jag och min häst. Tom trosorna genomblöta :o Hade inte haft lust att sitta i blöta ridkläder och vänta nån timme på nästa klass, vilket inte andra hade heller för det blev rätt många strykningar vartefter tidens gång.

LB1 hade jag beräknat 70 min till min start och tänkte rida fram i 40, det blev hälften. Hade precis börjat galoppera när det var 1 kvar till start. Gick ändå förhållandevis bra, jag var nöjd tills jag red fel på slutet. Dessutom TVÅ jävla gånger. Fick totalt hjärnsläpp.
Var nöjd men min häst och ritten i övrigt men så jäkla surt då jag tappade 6 poäng och slutade på 58,75%. :mad:

I LB2 var min häst mer framriden och kändes trevlig innan. Tyckte att programmet kändes bra och att jag fick till bra vägar osv. Ett avbrott i ena mellangaloppen, dålig bjudning i halten vid C då hon började tjorva och gå bakåt men i övrigt inga större missar utom att domaren tyckte jag gjorde sista halten vid fel bokstav vilket jag inte kunde se på filmen? Slutade på 58,67% och kände mig lite missnöjd med resultatet då känslan jag hade var bättre.
Fick 62% i denna klass av samma domare för 3 månader sedan och då tyckte jag att jag red sämre och min häst gick mkt sämre i kroppen med låsning osv. Men som sagt man ska inte tävla dressyr om man vill stirra på procenten och jämföra exakt och precist...

På det hela är jag nöjd. Min häst skötte sig exemplariskt i det vansinnigt hemska vädret. Inga större protester pga detta alls. Mer än att hon stod emot eftersom det var lera och plask, gick dock snällt genom alla pölar oavsett gångart. Sedan ett stort plus att hon inte bockade och härjade på framridningen trots att hon var pigg och spänd :) Det är en trygghet att veta att man kan åka iväg i skitväder och hästen fungerar. tom när vi höll på att klä av henne efteråt så kommer en ICA-påse flygande i stormen, in under magen och mellan benen då jag sätter på transportskydden - min häst blinkar inte ens ^^ :love:
Dock blir det inte att åka utan skötare om det inte finns vettig uppstallning. Hon höll på att kosparka som en dåre vid sadlingen och jag hade aldrig fixat det ensam.
 
Det ser ut som om ni är på rätt väg, visst får du ihop henne mer än innan? hon ser inte lika seg ut och det ser ut som om hon stretar emot mindre?
Hoppas du blir nöjd med sadeln.

Jo, jag får ihop henne mycket mer, det har hänt ganska mycket bara sista månaden, helt plötsligt släppte det lite. Sen hade vi en dålig dag idag, jag har blivit bortskämd sista 2 veckorna med att få ihop henne ännu mer, fick henne inte alls så rund i galoppen idag, och hon gick inte fram så bra, men helt klart mer än tidigare. Vi jobbar vidare!
 
:o Du skulle se min...mer motion ska det bli i alla fall.

Jag lär också få börja tänka på mer motion. Vi har tyvärr för bra bete här för knubbsälar. Men dina nya uterittsmöjligheter låter ju fantastiska! Men inte kul att ramla av. Din häst blir säkert tryggare snart och du är modig som kämpar!
 
@oxo Han är ju jättefin! Tycker han har en väldigt fin och modern front även om han inte är en spindelhäst:). Gillar verkligen hans modell och han har alltid en härlig uppsyn.
 
Hemma igen efter dagens tävling. Prickig ponny blev såld igår så Barb fick gå två klasser. Eftersom jag var orolig för orken blev det mycket korta framridningar, hade dessutom bara en timma mellan starterna. Första klassen red jag fram 10 minuter i ridhuset och sen min tid i collectingring (som på detta stället är 60x15) och inne på banan. Det blev perfekt eftersom hon var som allra finast just under programmet. Härlig energi och jättefin ridkänsla! 7or på mellantraverna!! Domaren hängde dock upp sig på att Barb hade huvet på sned och det fick vi avdrag för. Sen blir jag brydd när jag i kommentarena får beröm för vägarna och får sen bara en 7a-vad ska jag göra för att få högre liksom? Slutade på 67,5% vilket räckte till en 4e plats.

Till LAn red jag fram ännu mindre. 10 minuter i collectingring där jag checkade av att det gick att flytta och rida förvänd. Inne på banan kändes hon lite matt och hon slog i sko i längningarna. Fick inte den där härliga energiska traven i henne men hon var väldigt lyhörd och fin. Fick en taktmiss i skritten tyvärr men annars flöt det fint. 69,0%!!! Blev tvåa på det och slagen med 4 poäng av ett mycket rörligt vackert halvblod. I denna klassen var domaren betydligt mer nyanserad i sin bedömning och jag fick lite åttor här och var (bla på inridningen, längningen av formen och vägarna:p.).

Kan jag säga att jag är tramsigt nöjd med MIN fantastiska lilla ponny!
11063795_10205656217796642_5145574518776917987_n.jpg
 
Här skrivs det.... :) Inte kollat alls på de två veckor jag varit borta. Knappt tänkt häst, ganska skönt. Jag har fått rapporter om att lillskit gar skött sig och hållt sig ifrån skador och då har jag släppt det. Till förmån för totalt OT, det här. :D

11238970_10153305482354784_4599127917206883018_n.jpg

11295881_10153332577439784_8630519490626752234_n.jpg
 
Kul min häst drog av sig en sko idag och är nu lite varm och eventuellt något svullen i benet. Jag målar ju såklart upp det värsta scenariot och tänker att det är säkert en senskada :arghh: :nailbiting:

I alla fall kommer bästa hovis i morgon kl 8 och slår på en ny sko och så får vi hoppas att det bara är pga att han har lite ont i sin hov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
12 023
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 931
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp