07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt vilken märklig roll som funktionär . Man går till sekretariatet och de kollar passet och vacc . Parkeringsvakt anvisar var man ska stå . Låter väldigt konstigt om man dessutom har kort med folk allmänt att skapa en extra tjänst som inte ens behövs .?
 
Tråkigt att det gått så snett . Jag tror som sagt att inget är fel fysiskt på din häst , den har bara lärt sig att olaten funkar . Den är väl häften ponny ? De brukar ju vara lite slipade ang såna fasoner om de kommer undan med sånt .
Jag undrar lite över att du har så mycket lina över bommar osv med i träningen ? Att lina över bommar /hinder etc är ganska svårt i fråga om övning jämförelsevis och om man dessutom är osäker på hästen och att kontrollera den .

Jag hade nog om du ändå inte ska ha den framöver enligt din rapport låtit det vara . Tråkigt bara för dig som jag läser det att du känner nederlag . Det tycker jag inte du ska fastna vid utan låt det bero och undvik att fastna mer så att säga om du känner som du gör och ändå inte som sagt ska ha den framöver .

Ja, han är hälften ponny. Men fram tills nu har jag ändå uppfattat honom som en arbetsvillig och snäll individ som kämpar på fast det varit jobbigt ibland (han hade mest gått och skrotat i hagen året innan han kom till mig, så han var ju ganska otränad i början). Vi som ekipage har haft problem med bommar efter att jag var med om en olycka i hoppningen men han hoppade med annan ryttare i vintras och då gick det jättebra... Jag förstår liksom inte varför han börjat göra sig av med folk till höger och vänster :(. Jag uppfattar honom snarare som otrygg än istadig, men det kanske kan vara olika sidor av samma mynt, jag vet inte längre...

Anledningen till att jag longerar över bommar nu är för att det är den enda situation då jag ändå kan sätta lite press på honom (alltså be honom om något som han tycker är jobbigt) och "vinna". Idag var det t.ex. inga som helst protester från hans sida att gå över bommarna, i lördags lyckades han ju sticka. Så han verkar ändå koppla att "ok, det är det här hon vill, då gör jag det då". Jag ville göra samma sak flera dagar i rad för att skapa trygghet och kontinuitet för båda - han vet vad som förväntas av honom och jag får en uppfattning om hur lydig han verkar. Jag kan inte kontrollera tempot lika bra som från ryggen på lina men jag har kontroll på alla gångarter och tycker att han lyssnar bra på mig (för det mesta).

Tanken/förhoppningen har varit att jag ska köpa honom och ta hem honom igen när jag kommer tillbaka från England i januari. Men som någon skrev känns inte förutsättningarna sådär jättebra just nu :(. Vilket känns enormt tråkigt för jag tycker ju verkligen om honom och önskar så att han skulle bli sitt "gamla jag" igen.
 
@snow Jag tror att han hamnat i fasen där han nu har muskler och ork att testa hur mycket han egentligen behöver göra. Så är det ofta med unghästar, att rida in är sällan särskilt meckigt, dom är snälla och blir ändå så fort trötta att dom blir enkla att ha med att göra. Men sen när det fattat hela grejen, börjar bli starka och trygga i sig själva börjar det även testas gränser hur mycket de behöver göra. Är det dessutom ponnyblod inblandat blir dom gärna som åsnor i envishet när de väl lärt sig sin grej.

OM du verkligen gillar hästen så är det troligen inte så hemskt svårt att ta sig genom med konsekvens och envishet. Men annars känns det som det kan kvitta eftersom det inte är din häst. Tänkte dock på en sak, när du longerar över bommar-så vänta inte på att han ska bråka till de och spöka med bommarna. Gör klart för honom med en gång att han ska gå över bommarna punkt. Alltid tydlig ram och ett tydlig språk på vad som förväntas. I detta läget säger jag hellre en pisk i rumpan en gång för mycket än att han får chansen att tänka bakåt.

@stjarnfrugt Vad gör folket i sekreteriatet hos er egentligen? Det är väl deras uppgift ändå att kolla vacc.intyg och peka på karta. Idag gör en ändå inte så mycket annat i sekreteriatet. Jättemärkligt med en "mottagarfunktionär".
 
@snow Jag tror också att detta är en fas i hans utveckling. Eftersom han är sent tagen är han unghäst i det avseendet och jag skulle tolka detta som den fas jag tidigare beskrev ang typiska femåringar. Jag tänker lika som ovanstående.

@Fiorano och @mackan Jag tror att den här klubben har en god ide i sitt upplägg. I vilket fall är jag inte den som tänker ifrågasätta hela arrangörsbiten, jag kan inte ett skvatt om att arrangera tävlingar och får lära mig av dom som kan. Jag har fullt upp med att hålla reda på mig själv, min häst, vår insats och att ställa upp ideellt det som krävs. Tjafsa utöver det orkar jag inte engagera mig i :o Nu ser det ut som att jag kommer att få avlösning så att jag kan rida, det känns bra och jag får helt enkelt köpa resten. Det är såhär på små ställen om man vill få tävlingar öht - man måste anordna dom för den där "någon annan" som gör det finns liksom inte. Känns fel att gnälla över det dåliga utbudet och sedan inte ens visa att man vill hjälpa till.

Jag har en förhoppning om att sadla min häst idag. Tyckte igår att såret såg okej ut och hon ömmar inte längre. Jag kladdar in både sår och gjord ordentligt. Blir det sämre så blir det. Jag kan isf inte tävla barbacka i vilket fall så då får det väl vara så. Ska jag tävla i helgen så måste jag börja rida henne ordentligt med sadel nu för att hinna igenom program och förbereda mig hjälpligt. Jag ids inte tävla på en häst som bara lullat barbacka i en vecka. Övrig uppladdning efter senaste tävlingen för 1,5 mån sedan har ju dessutom bara bestått av jogging och hosta, bortsett från mitten av förra veckan då hon gick riktigt bra. Kan inte påstå att omständigheterna gett mig stor motivation, och då vill jag iaf rida ordentligt from idag om det ska kännas värt.
 
@Fiorano och @stjarnfrugt Tack, vad snälla ni är som tar er tid att svara mig. Jag har ingen direkt erfarenhet av unghästar (och det är han ju inte åldersmässigt men definitivt utbildningsmässigt) så det kan mycket väl vara som ni säger. Kanske är han just därför fel häst för mig egentligen - men ni vet säkert hur det är, hjärna och hjärta tycker inte alltid samma sak. Jag ska diskutera framtiden ordentligt med min faster som äger honom och med tjejen som red in honom som 4-åring och som har stor unghästvana. Hon känner honom och är tuff, så kanske han hon få honom igenom den här fasen. Jag hade nog i ärlighetens namn varit mycket mer motiverad att försöka om det inte var så att han åker hem om tre veckor och jag därefter inte riktigt vet vad som händer. Ska man slita så vill man ju liksom få ut något av det.
 
@snow jag har haft både unghästar och äldre hästar som har betett sig så när de blivit starkare nog att orka. Livslust och trots för att se vad man kan göra var nog orsaken. Endast en av dessa busiga hästar har haft ont och det visade sig inte för än det var alldeles för sent, han hade cancer. Men jag tror att det är undantag mest. Mig var han snäll med för jag var 17, vägde typ 55 kilo och hade inte tekniken att rida honom honom.
 
Idag har jag fått ersättningen från Agria på Joline. De täcker 6000 kr i avlivning. Av 15000kr. Tur att man hade lite liv på hästen annars hade man stått utan häst men med skulder också.
Frågade varför veterinärdelen inte gick på vet.vården och det är för att det inte räknas som vård när hästen avlivas.......
De flesta har väl sina hästar försäkrade med lite liv i denna tråd och jag rekommenderar alla att ha iallafall 20000 kr så det iallafall täcker om olyckan är framme.

Divan mår annars bra. I söndags red vi ut och backtränade lite, igår tränade vi för tränare nr 2 och det kändes bra och idag har hon fått hoppa runt lite på 1,10 nivå. Plätt lätt.
 
@Jfrelin Jadu, ibland undrar man hur de motiverar sina höga premier... Att de inte täcker jour är ju en sak, men resten då liksom? Mkt märkligt. Man får nästan lust att fråga runt bland bolagen hur de ställer sig till ett sådant fall.
 
@stjarnfrugt Jag vet inte om jag tycker premien på Joline varit så hög egentligen. Har haft vet vård 120000 och liv 20000 och det har kostat ungefär 400 kr/mån. Jag har haft henne försäkrad i 4,5 år och har alltså betalt ca 20000 i premie och får nu ut det så på mig har de gått minus

Däremot tycker jag att det är märkligt att vet kostnaden inte går på vet.vården under förklaringen att det inte är vård. Jag vet att det står i det finstilta i villkoren men när man försäkrar en häst så tänker man ju sällan att den ska dö utan man gör det ju pga man vill kunna behandla om olyckan är framme.

Dessutom tycker jag det är märkligt att försäkringsbolagen inte ifrågasätter kostnaden direkt till veterinärerna. Jag kan inte tycka det är rimligt att ta 6200 kr för att komma och avliva en häst en onsdags kväll som tog veterinären 15 min totalt. Bortforslingen kan man ju inte ha så mycket åsikter om men vad har man för alternativ liksom? Jag kan ju inte välja att slänga hästen någon annanstans utan jag måste ju få kroppen hämtad. Där tycker jag faktiskt att ersättningen skulle ligga mer i nivå med vad det faktiskt kostar men men

Det är ju en grej om man själv väljer att ta bort sin häst. Då förstår jag att de har ett tak men när det är akutläge......
Skulle kanske gjort som en veterinär som jag hade telekontakt med sa; om hästen lider för mycket får du ringa polisen så kommer de och skjuter den. Det hade iallafall varit gratis.....

Äh nu raljerar jag. Är jättenöjd med hur allt sköttes av vet, bortforsling samt Agria men lite sur kan man allt bli och vill mest uppmärksamma andra.
 
@Jfrelin Ja det är bra att du gör det, många tänker inte på sånt här....

*kl

Red med sadel idag, smetade in sårområdet och gjorden där rejält och sadeln åkte fram så jag fick sadla om. får helt enkelt se hur roligt det ser ut imorgon.
Blev ett riktigt urdåligt pass fö. Det märks att min häst inte gått ordentligt sedan torsdag och att hon fått slira lite för mkt barbacka. Inte bra. Det började väl hyfsat men träig och seg kändes hon, som tuggummi. Hände inget när jag sparkade på henne framåt och allting var bara segt och tråkigt trots att hon vilade igår, är ensam ute och sover inne. Förra veckans energi har runnit ur.
Givetvis vet jag att det är pga att jag inte varit tillräckligt konsekvent med henne, sånt här brukar lösa sig med ordentlig ridning men jag kände inte att jag fick till det. Kände dessutom att jag ville rida igenom LB:3 eftersom jag red fel förra gången och vill ha den korrekta versionen i kroppsminnet inför helgen. Jag borde givetvis har skippat det och fokuserat på att rida ur problemet, men då jag inte lyckades efter 40 min trots försök att komma ihåg tyska tränarens ord i bakhuvudet, då tänkte jag att jag iaf kan rida igenom vägarna så jag minns dom.
Tur det inte var tävling för jag hade väl fått vara glad för 50%. Min häst var inte ett dugg framme för skänkeln, det var av-på-ryckigt och dålig takt i traven och dog gjorde hon i skritten, och jag fastnade i innertygeln i volterna. Galoppen var väl det enda som gick hyfsat.

Jag ville bara gråta när jag gick hem. Är verkligen sämst på att rida program, spänner mig i axlarna och rider skitdåligt. Kan verkligen inte fokusera på att Både rida Och att komma ihåg vägarna. Och min häst som inte var det minsta framme och lösgjord släppte såklart inte till över ryggen vilket gjorde att jag inte kunde sitta ner utan dunsade runt stel som en pinne.
Tur att den nya instruktören kommer imorgon så jag kanske kan få till det i helgen. Just nu vill jag bara gräva ner mig. Sitter nu och tittar på senaste lektionen för tyska tränaren, och ser allting jag glömmer bort när jag rider själv. Inte konstigt det går åt fanders :down::yuck:
 
@Jfrelin det kanske är det där intyget om att du inte får tävla på Jolene för att det är karens på semoluse som är dyrt. Sånt fick jag hem, var helt sjukt.

Jag och C ska träna på lördag. Är verkligen peppad. Han går bra i nya sadeln men tyvärr är det som att dansa regndans när jag rider i den. Jag hämtade den förra tisdagen, har ridit fyra gånger och alla gånger har det kommit skurar som från ingenstans. I fredags var gårdsägaren ute med hunden och märkte inte ens att det regnade fast jag var helt dyngsur och knappt såg en meter framför mig på banan. Men det löser väl sig när vi får ridhus tids nog. Nu blir det så korta pass :(
 
@Amanda_F Det är bara att rida i regnet. Jag gör det medvetet, eftersom jag vet att många andra undviker det. Tids nog kommer det en tävling där det regnar och min häst bryr sig inte, medan andra springer runt och skakar på huvet. Då kommer jag vinna trots min dåliga ridning :angel:

Jag har ett dilemma här. Det har kommit ut ett jobb i den där hålan vi PMade om, där min gamla tränare (som du ridit för) bor. Hela hästdelen av mitt liv skriker åt mig att jag ska söka det för detta är min chans att sluta rida dåligt och kanske komma nån vart när förutsättningarna med regelbunden träning ges.
Jag har ju dessutom spanat in det där företaget och tänkt höra av mig ang framtida rekryteringsbehov, jag tänkte då inom ett femårsspann. Jag har ju precis sagt att nu ska jag ge detta tid att bli bra, minst ett år. Så tjänsten kommer ruskigt olägligt, jag har precis köpt radhuset, familjen jublar och jag har förmånen att kunna umgås mer med mina äldre släktingar som börjar bli lite skruttiga... Mitt nuvarande jobb är helt okej, men jag behöver mer tid för att bli bra på det så att jag sedan kan söka vart jag vill och vara attraktiv på marknaden.

Nu sitter jag och känner mig skitstressad. Det är verkligen inte läge att flytta nu bums, jag har ju precis kommit hit och inte ens hunnit landa. Hade tjänsten kommit ut om ett år hade läget varit helt annorlunda och jag kunde ha en klarare bild över läget här. Som det är nu försöker jag fortfarande skapa nån sorts hållbar vardag hästmässigt och se om det går. Jag vill ju givetvis veta detta innan jag drar upp rötterna.
Så sjukt frustrerande. Vad gäller hästdelen så är det inget snack om saken - Mälardalen är ett annat universum jämfört med här. Men den andra delen av livet och hjärtat och förnuftet säger att jag ska stanna här och verkligen se vad det går för innan jag ev sticker härifrån för gott.
 
@stjarnfrugt jag tycker du ska söka i alla fall, så att de vet att du finns. Du behöver inte tacka ja just nu även om du skulle råka få jobbet. Prova men följ hjärtat om du får möjlighet att välja.

Jag rider gärna i regn, men inte med utrustning jag inte ännu äger. Men när jag har betalat är det inga problem. Grejen är att jag inte lyckades bestämma mig för än tredje provtillfället för att C inte var nöjd med regnet. Han blir lite spänd av det...
 
Och @stjarnfrugt ang programmen. Jag red varje programdel typ 100 gånger innan jag satte ihop programmet. Då var jag lugn att jag kunde rida varje del bra. Där ett moment blir ett annat övar jag in en halvhalt. Varje moment börjas och avslutas med en halvhalt för att det inte ska slarvas. Punkt till punkt helt enkelt. Även om det inte är enkelt...
 
@Amanda_F Jo jag kommer söka, just av den anledningen. Om inte annat är det bra att gå på intervju och få en uppfattning om stället så jag vet inför framtiden om det är nåt för mig.
Ett personligt dilemma finns dock också, jag vet att mitt ex kommer söka det jobbet också. Både han och jag borde ligga bra till, och ponera då att han får det - det finns inte en chans att jag söker mig dit ens i framtiden. Vi har redan jobbat ihop och vi skall så ej göra igen. Definitivt inte nu.

I see. Nej jag hade heller inte gillat regn i en lånesadel.

Ang programmet så föredrar jag också den metoden. Men jag har inte tid med det nu innan helgen, så jag ville iaf känna igenom programeländet för det är bättre än att inte ha ridit det alls....

Edit: Fyfan, kollade på blocket och det finns stallplatser i den där byn utanför stan där tränaren bor. 1400 kr. Jajjamän, här sitter man i urskogen men betalar minst en tusenlapp mer :banghead:
 
Senast ändrad:
@Amanda_F Jo jag kommer söka, just av den anledningen. Om inte annat är det bra att gå på intervju och få en uppfattning om stället så jag vet inför framtiden om det är nåt för mig.
Ett personligt dilemma finns dock också, jag vet att mitt ex kommer söka det jobbet också. Både han och jag borde ligga bra till, och ponera då att han får det - det finns inte en chans att jag söker mig dit ens i framtiden. Vi har redan jobbat ihop och vi skall så ej göra igen. Definitivt inte nu.

I see. Nej jag hade heller inte gillat regn i en lånesadel.

Ang programmet så föredrar jag också den metoden. Men jag har inte tid med det nu innan helgen, så jag ville iaf känna igenom programeländet för det är bättre än att inte ha ridit det alls....

Edit: Fyfan, kollade på blocket och det finns stallplatser i den där byn utanför stan där tränaren bor. 1400 kr. Jajjamän, här sitter man i urskogen men betalar minst en tusenlapp mer :banghead:
Lite roligt att det inte är Bestämd som byn heter, utan tvärtom. Det är i alla fall vad det står på skylten när man svänger in vid kyrkan på väg 55. (Min farfar har bott nära där). Ortnamnet passar dig dessutom :angel:
 
Lite roligt att det inte är Bestämd som byn heter, utan tvärtom. Det är i alla fall vad det står på skylten när man svänger in vid kyrkan på väg 55. (Min farfar har bott nära där). Ortnamnet passar dig dessutom :angel:
Nu blir jag ju jättenyfiken på vad orten heter :D Motsatsen till bestämd borde vara Tveksam? Eller velig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 870
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 292
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 071
Senast: zuli
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 933
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp