07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag sååå nära att förverkliga ridförbudet på min häst. Gick ut och gick i skogen en sväng innan eventuell ridning. Pålle kändes lite småtittig, och man kan lugnt säga att han fick vatten på sin kvarn när det plötsligt började välla fram orienterare ur skogen :wtf:. Jag tycker personligen att han överreagerade lite (blåste upp sig à la arabhingst) men som tur är så är han faktiskt lydig och välhanterad från marken, så han gjorde inga försök att kasta sig eller slita sig med mig bredvid. Jag sade dock till min sambo att "näe, detta var droppen, nu får han ridförbud!". På väg tillbaka mot stallet lugnade han ner sig igen och jag körde lite enkel lydnad från marken - stanna, backa, gå fram. Fick honom koncentrerad på mig och några hundra meter från stallet så satt jag faktiskt upp och red sedan ett kort pass på ridbanan vid stallet. Jag kände direkt att pålle var med på noterna och att han inte skulle kasta sig eller hitta på något dumt. Mycket riktigt - ridningen gick riktigt bra och i stallet efteråt såg han så himla nöjd ut. Åh, jag gillar ju verkligen den här hästen och jag vill så himla gärna att det ska fungera!

Bifogar en film från de första 10 minutrarna av ridningen på banan. Jag vet att jag inte rider så bra och har massor av fel i sitsen. Normalt sett jobbar jag jättemycket med detta men igår tänkte jag knappt på mig själv utan koncentrerade mig mer på vad hästen gjorde. När jag ser filmen tycker jag att han ser ut som en snäll men kanske lite lat häst som kunde gå fram med mer energi. Kan knappt tro att han är samma häst som i fredags slängde av sin ryttare med buller och bång (hon åkte till akuten igår och röntgade :wtf: - som tur var inget brutet!)

https://drive.google.com/file/d/1VFFDiBRGSeQne3S0kDyYucIfOiEjEs9iwA/edit
 
@Fiorano
I know, its fab! :love:

@mackan
Ja men det är ju lite som en hubertusjakt faktiskt, så himla roligt!
Och jag tror du har rätt med det där att folk inte riktigt vågar göra sådana grejer i Sverige längre... Britterna har inte lärt sig det där med självbevarelsedrift :rofl:

IDAG ÄR DET 33 GRADER VARMT I ENGLAND!
Då går det INTE att rida!
Och då är det extra kul att ha ett utomhus-stall-jobb 07-18 :banghead:
 
@snow Filmen vill inte uppenbara sig, den bara tuggar för mig:(.

@Docka Den där monstervärmen är på väg in även här. Barbie kommer således få ett antal dagars oplanerad vila, jag bara orkar inte i värmen. Inte hon heller för den delen. (Jaja jag kan rida i ridhuset men, lite sommarsemester lockar mer:p).
_______________________________________________

Är fö så himla less. Har beställt lite grejer i sommar från nätet. Först var det flugtäcken och de var fel storlek eftersom storlekstabellen på Horze inte alls stämde. Skickade tillbaka, beställde från annat ställe lagom tills jag insåg att Hööks hade samma täcken och dessutom med rabatt. Således fick jag vänta längre och dessutom betala mer. Smart. Sen beställde jag en tröja som naturligtvis var slutsåld. I helgen gjorde jag ett nytt försök med att beställa en tröja från ett annat ställe, fyllde även ut med ett hundtäcke. Idag kom paketet, men enbart med hundtäcket (i fel färg...) och tröjan är naturligtvis slutsåld. Ska sluta handla på nätet. Did you say i-landsproblem liksom:p.
 
@Fiorano Äsch då! Testar att ladda upp den på Youtube istället.

Haha, känner igen mig i nätshoppingsvängen! Jag handlar nästan bara på nätet p.g.a. för lat för att slösa tid på att springa i affärer, men visst är det praktiskt ibland att handla i fysisk butik och faktiskt få med sig rätt vara hem istället för att "hoppas på det bästa" varje gång ;).
 
Red träning idag. Min häst kändes ungefär lika tråkig som igår inledningsvis, men jag försökte tänka på ramen och att vara kvick i min hjälpgivning vilket jag präntade in från gårdagens filmtittande från tyska tränarens instruktioner. Jag tyckte att det fungerade rätt bra.
Sen kom instruktören som jag skulle rida för denna gång, den som jag har som tilltänkt veckotränare. Hen tyckte att min häst var för låg i nacken och för kort i halsen, så där har hen och tyska tränaren olika tänk. Det blir lite besvärligt för mig att förhålla mig till den här mer öppna och fria formen när jag tycker det andra systemet fungerar så bra. Men detta fungerar ju också, och passar mig bra, problemet är att det inte blivit nån kontinuitet i det och då klarar jag inte att hålla mig till det på egen hand. Vilket jag även sa i slutet av träningen, att jag måste få hålla mig till något och köra på det. Det går inte att byta stil varje träning och träna så sällan som jag gör. Det blir fanimig bara kortslutning i slutändan. Jag behöver hålla en linje... Nu är min förhoppning att detta ska bli av varje vecka, att inga sjukdomar och skador ska komma emellan som gjort hittills både hos folk och fä.

Jag bad om att få hjälp med programridning, vilket jag tycker att jag fick bra. Många tips och tankar jag ska hålla i huvudet, känner att jag behöver en vecka till minst till att bryta isär programmen i delar och sätta ihop. Men det hinns ju inte. Imorgon måste det dessutom bli att rida ut, min häst känns loj och trött på ett sätt jag känner igen dvs vi har varit för mkt på banan och hon har tröttnat på det. Det brukar göra susen med lite uteridning i det här läget, så imorgon blir det nog en runda ute och sedan en snutt på hoppbanan bara för att checka av. På fredag lugnare pass på banan och sen tävla lör-sön.

Var besviken över min dåliga ridning i programmet, men det är väl som det är. Svårt att både rida och komma ihåg programmet så är väl bara att ägna detta år till att lära sig rida program och hålla kravnivån därefter. Känner mig fö rätt obalanserad i livet överlag. Är så trött på att aldrig få känna nån lättsamhet i något jag företar mig. Bara ett evigt slit med allt :turd:
 
@stjarnfrugt fast jag ser inget likhetstecken med att tränaren idag tyckte din häst var för låg i nacken och för kort i halsen och att denne för den skull skulle ha en allmän filosofi ang form utifrån det ? För min del hade jag tolkat det som att tränaren är duktig på att se grunder och brister det för dagen så är det det man tar tag i . Så skulle jag tolka det , jag vet inga tränare som har en fix form /metod /ridning de tycker ska gälla eller hur menar du ? Jag har säkert missförstått tänker jag .
 
@mackan Vi hade en diskussion om det och den var så lång så jag ides inte förklara det närmare här i tråden :o Den här tränaren har även ridit för min tyska tränare så vi känner till varandra väl alla tre kan man säga, därför kan man diskutera rätt bra kring olikheter i system/tanke osv. Det betyder inte att det ena är mer fel än det andra, bara lite olika vägar till Rom. Kort sagt det enda bygger mer på att lära hästen att hålla sig i en ram själv (denna tränare + min gymnasietränare) medan det andra bygger på att tydligt sätta hästen i ramen (tyska tränaren).
I vilket fall blir det svårt för mig att ändra just den saken hela tiden. För på den nivån vi är i dagsläget känner jag att jag måste ha ett tydligt system som jag klarar att hålla mig till på egen hand, eftersom jag sitter ensam och harvar för det mesta och vecka ut och vecka in innan det är dags för nästa träning. Min häst köper båda delarna, men det är ju en häst och det är klart att hon undrar varför jag ändrar mig hela tiden. Tur hon inte är 3 år...
 
@stjarnfrugt jamen ok då fattar jag bättre hur du menar .
Dock tycker jag kanske just som du själv säger att problemet nog mer är hur sällan du tränar än att det skulle skilja lite på instruktörerna i sak . Så om jag vore du hade jag bara försökt få ordning på problemet med frekvent träning och inte analyserat för mkt innan . Tror mkt kommer lösa sig för dig om du får till regelbundna träningar och då kommer det heller inte vara en jättesvår grej att rida för ett par stycken eftersom du kommer ha bättre tråd i hur du tränar i veckorna mellan träningarna . Tror problemet är mycket mer bristen på hjälp från tränare regelbundet än deras filosofi /skillnad i filosofi mellan x och y tränare .

Just idag för "ny" tränare efter en vecka barbackaridning etc hade jag absolut inte fastnat vid hur tränaren ordinerade ridningen /har för ev skillnad i ngt tänk gentemot andra tränaren som är så sällsynt att ha möjlighet att rida för , utan bara tyckt att "såhär var läget idag och det vi hade att utgå från jag och hästen " .
Hoppas du förstår hur jag menar ?
 
Senast ändrad:
@mackan Jo jag förstår hur du menar, tycker samma lika. Mitt största problem är ju just hur sällan det blir nån träning, ju oftare man tränar ju mer kan man ju plocka russinen ur kakan så att säga och ta med sig det viktigaste. Som det är nu försöker jag ta in allt, och försöker komma ihåg allt eftersom jag just vet att det kan dröja till nästa gång nån påminner mig, men glömmer väl hälften. Är oerhört less på det faktiskt.
Sen gjorde det ju inget bättre att jag tappade en del genom att tvingas rida barbacka eller vila min häst fre-tis. Låter lite men på min häst betyder det mkt att tappa fokus och konsekvens i några dagar. Speciellt inför tävling. Jag kan ju inte blårida henne nu stenhård dressyr fram till helgen om jag vill ha nån energi och motivation kvar i henne till tävlingen heller, så är bara att gilla läget. Som-jävla-vanligt :meh:
 
@stjarnfrugt ja jag förstår det men det blir ju heller inte rimligt att du utifrån läget ska kunna ta in allt , sen rida i en månad plus på egen hand , sen ngn träning igen i bästa fall . Jag tror väldigt få kommer framåt på det såvida de inte är otroligt duktiga ryttare och kunnat rida på utan problem/skador/avbrott med regelbunden träning ngn gång i månaden typ iallafall som då ändå är regelbunden.
Den du tränade för idag var väl den som du ändå gillar och som hade sagt till dig att regelbunden träning inte var några problem ?
Jag hade nog varit tydlig mot denna om denne avbokat sen du var så glad över det beskedet och förklarat ditt läge och att du söker och förväntar dig kontinuitet om ni ska ingå ett samarbete . Det är ju just ett samarbete eftersom bägge parter är involverade och har ett intresse av samarbetet.
Jag hade aldrig accepterat en tränare som hela tiden bokar av/vill ändra tider pga x och y anledningar hela tiden . Det är inte seriöst .
 
Senast ändrad:
@mackan Ja det är den tränaren och jag hoppas att detta ska bli kontinuerligt. Planen är 1 gng/vecka men det har inte blivit så pga sjukdomar, skador osv. Sånt man inte råder över. Dessutom är det semestertider nu men vi ska försöka få till det ändå. Jag har redan flaggat för nästa vecka.

En annan intressant grej jag upptäckt bland vissa här är att även ryttarna tar semester. Dvs de är hemma men tränar inte utan rider mest runt på egen hand och myser på. Vilket då kanske även gör att tränarna inte har samma möjlighet att komma ut till ett fåtal. Mkt märkligt tycker jag, det är ju fasen nu man har bästa tiden någonsin att rida och hårdträna. När man är ledig, det är sommar och hela socknen inte behöver trängas i ett ridhus kvällstid utan det är utspritt över dagen pga ledigheter, lektionerna har sommarlov och det finns flera utebanor att tillgå.
Men vi har alla olika ambitionsnivå. Jag hade gynnats av att vara mindre ambitiös och mer fine med att det inte går så fort framåt. Nu har ju även ridsportpodden landat i mitt liv, och jag har bla i bakhuvudet Jens Fredricsons - "om man tänker på att man vill ligga i soffan och äta chips så kommer man ingen vart" eller vad det nu var han sa ang att verkligen satsa och ta sig framåt ;)
 
@stjarnfrugt jag läser nog emellanåt dåligt för det skrivs så mkt här och omöjligt att hänga med så jag hade läst det som att det är tränaren som ständigt bokat av , inte du och då tycker jag inte man som tränare kanske ska lova så mycket om man vet med sig att man har barn som ingen annan kan passa om de blir sjuka tex .
Jag förväntar mig en tid som om den inte är exakt stående löpande , iallafall är bokad och klar till veckan därpå om man vill ha regelbunden träning och tränaren sagt att det funkar .
Inget ringande/messade/frågande osv två tre dar innan om när det ska funka att träna .

Ang sen hur folk väljer att träna eller ta semester sommartid med nedtrappning för sig och sina hästar så tycker jag nog inte ngn behöver ha synpunkter på det . Det är upp till var och en . Jag tror tränare är vana vid att det är lågsäsong sommar allmänt i fråga om träningar av allas orsaker inkl att tränarna vill ha lite semester ibland de också och då vet att sommar funkar i stort . Just därför brukar de vara måna om att satsa på sitt kundklientel övriga tiden på året för att följa säsongerna . Därav min kommentar /undran att bokar man av /vill ändra tider hela tiden som tränare så kan det bli svårt att få till ngra kunder /regelbundna elever .
 
Senast ändrad:
@mackan Som tränare kan man ju också bli sjuk, eller ens barn för den delen. Det har jag förståelse för. Det finns inte precis haglande många tränare att välja på och jag är glad att jag har hittat en som har ett bra upplägg och filosofi - det är väldigt fridlyst här. Vi får se hur det utvecklar sig med kontinuiteten och ev avbokningar.
Jag gillar att kunna bestämma från vecka till vecka. Jag jobbar knepiga tider och tycker att det är super med en tränare som är flexibel, ska jag ha en stående tid innebär det att jag missar en hel del pga jobbet... nu i sommar är jag dessutom ensam på mina skift med att sköta hela anläggningen och det går inte ens att flexa.
 
Caspian går ensam i en beteshage utklädd en alien. Hans vanliga kompis har fått en ny bästis och fick dessutom fång förra sommaren så det blir ingen fest för honom. C kommer vara tjock som en fästing snart eftersom det dessutom är så varmt att det är svårt att rida vettigt. I morse var jag i stallet vid 7 för att hinna innan värmen och i morgon satsar jag på att vara där sent i stället...

11168541_10155726468135497_1494536068766026405_n.jpg
 
...och jag orkar inte ens rida alls. 32 grader här idag och jag är inte ett fan. Men det ska bli svalt här igen redan på söndag och nästa vecka kommer det hålla sig under 20 grader. Så Barb får en knapp veckas vila nu. Hon är verkligen som en död säl så det känns inte så superpeppigt att rida ändå:p.
 
Jag är inte så påverkad av värmen, inte Divan heller. Passen blir lite kortare men that's it.
Däremot rider jag inte när det är -15 eller kallare. Burr.
 
Temperaturen sommartid är väl det jag saknar minst i södra Sverige. Jag hatar högsommar i mer än 2 veckor per år. 17-23 grader är lagom. Idag var det skönt ridväder, halvmulet och 19 grader... Fattar inte hur man orkar rida i den värmen som är söderöver nu.
Vi ska iaf ha stålande väder till helgen... inte. 9 mm regn på lör fm när jag både ska funktionära och rida tävling. Hejja. Förra tävlingen var det ju snöblandat regn i maj, vi lyckas pricka in det bästa ;) Men hellre regn än 34 grader varmt, faktiskt.

Red ut idag, tog en runda i alla gångarter och avslutade på en hoppbana i skogen. Repeterade lite övergångar och tempoväxlingar från gårdagen och det funkade ändå hyfsat med tanke på uteritt och skogsbana och ingen tränare. Sen gick vi hem, blir ett lugnt pass på banan imorgon med samma sak - tempoväxlingar och övergångar. Sedan tävling i helgen, hoppas min häst återvunnit lite energi tills dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 256
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 812
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 974
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp