07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Det är värt väntan! Har du sitt eller ståplats? Hade ståplats till alla nu och upplevde aldrig "showen" utan fick ju det nära istället. Från sittplats lär det vara en grym upplevelse! (Skit i vad aftonbladet och expressen skrev, de är tråkiga bakåtsträvande stofiler )
 
@Kirre Tror vi tog ståplats. U2 är de enda jag brukar köra ståplats på :p
Brukar dock inte trängas om man inte hamnar längst fram utan hålla mig lite längre bak.
 
Idag har jag och C jobbat hemma med LA:3. Igår sparkade han till mig på benet av misstag med ett framben när han blev rädd så då blev det inget alls. Himmel eller pannkaka är det. Idag var det himmel. Tyckte nog han också som fick sitt boxfönster öppet efter att vi var klara...

22194_10155552302940497_7441563028796813781_n.jpg
 
@Jfrelin De har lyckats med scenen så det är ingen trängsel "längst fram" för det finns inget sånt. Det är nästan 250 platser utefter staketet och de kör knappt hälften av låtarna från "huvudscenen". Resten är på catwalken, e-scenen och i skärmen. De benämner placeringarna som square, round, catwalk och screen, inget main alltså. Sjukt innovativt men väldigt ovant. Tom trummisen har minst fem olika placeringar.
 
@Marvin Hon är inte mycket uteriden faktiskt, så det är väl inte så konstigt. Men det har gått troll i det hela eftersom jag blivit så jäkla nervös och rädd, vilket triggar henne ännu mer :down: Men vi får kämpa på, och galopperna får vänta tills vidare. Jag blev bara så sugen när jag såg galoppbanan, tänkte: Vad kan hända? Tänkte inte på det här med att stanna, hon har faktiskt aldrig gjort det förr! Hon brukar faktiskt galoppera bara...utan att titta så mycket.

@oxo Tack! Kämpar vidare, hon har ju blivit bättre, men sto fortsätter hon att vara.... :cool:
 
@Marvin det är ju inte konstigt att det är svårt att få till nåt när hästen inte bjuder till alls. Hon är väldigt lik min häst, går o latar sig o är bakom hjälperna. I det läget får jag ta till fulridning och kicka fram henne tills hon går av sig självt. Men i vilket fall är det inte lätt att sitta ned men du gör ju det kanon iaf! Ser ut att passa Chatzi bra med så det blir säkert bra när du fått vänja dig vid att sitta ner i dressyrsadel igen.
 
Min häst är bättre idag, ingen värme eller svullnad och rörde sig felfritt när skon kom på igen. Känslig liten häst. Fick bli benskydd och boots på i hagen idag så jag hoppas att skorna sitter kvar när jag kommer till stallet ikväll :)
 
@Marvin det är ju inte konstigt att det är svårt att få till nåt när hästen inte bjuder till alls. Hon är väldigt lik min häst, går o latar sig o är bakom hjälperna. I det läget får jag ta till fulridning och kicka fram henne tills hon går av sig självt. Men i vilket fall är det inte lätt att sitta ned men du gör ju det kanon iaf! Ser ut att passa Chatzi bra med så det blir säkert bra när du fått vänja dig vid att sitta ner i dressyrsadel igen.

Tycker inte att jag gör nåt annat än fulrider. :meh:
 
Wee... jag kan skönja en kontinuitet i träningen här. Tyska tränaren har vägarna förbi redan nästa vecka :banana: Det är det mest regelbundna jag sett för mina ögon sedan feb förra året...

Jag har dessutom lyckats luska fram en annan utbildad ridlärare som jag tänkte prova senare i veckan. Jag hoppas verkligen på att det ska funka med denna, eftersom det inte verkar helt omöjligt att jag kan få rida för denne mer regelbundet. Det hade varit såååå bra för mig att hitta en vardagstränare som har liknande tänk som de jag gillar att rida för. Det blir så mkt enklare då om man slipper byta ridstil hela tiden...

Pessimist som jag är så vågar jag inte säga att jag ser ljuset i tunneln. Men väldigt hoppfull känner jag mig iaf ;) Tänk om man snart vågar tänka tanken att man kanske både kan bo och leva här...
 
Hello everybody!
Har inte skrivit på huuur länge som helst, inte sedan jag flyttade till England tror jag, men nu har jag blivit inspirerad av att läsa om allas upp och nedgånger så nu vill jag vara med igen :D

Nelly har bokstavligt talat vuxit sig stor och stark, och vi har faktiskt lagt våra fälttävlansdrömmar på hyllan mycket pga det. När Nelly dessutom tappade suget i hoppningen nu i vintras så har vi riktat in oss mer och mer på dressyr och tävlar motsvarande LA/MSV:C, vilket vi tycker är jätteroligt även om det är tråkigt att hon inte vill hoppa... Hon hoppar om jag ber henne, men det är helt utan glädje och det gör mig så ledsn att vi helt enkelt låtit bli de senaste månaderna.
Jag har varit ganska beredd på att ge upp helt vad det gäller hoppningen, men så har vi fått chansen att få Nelly helt och hållet, från öron till hov, kollad med värmekamera, och i samband med det har jag börjat spekulera i om det kanske är något fel, det kanske gör ont att hoppa?
I morgon får vi äntligen veta i alla fall, för på morgonen kommer kameramannen :)

Vi är så pass inne i vårt dressyrande nu dock att det kommer nog bli det vi satsar på, men om vi kan hoppa och ha roligt vid sidan av så hade det varit jätteroligt, såklart! Och om det är så att hon faktiskt haft ont/känningar någonstans så ska det bli skönt att råda bot på det (efter att jag kommit på en rimlig bestraffning för mig själv för att jag inte kollat henne tidigare).
 
@Docka
Vad kul att du är tillbaka efter så länge :) och vad kul att ni satsar dressyr ;)
Skämt åsido : tråkigt med hoppningen om det är det du helst vill , men det kan visst vara som du är inne på att ngt stör hästen just i hoppningen . Dock tror jag kanske inte värmekamera kommer hitta ngt sånt , inte sällan kan det tex vara en sån sak som tätliggande tornutskott, som känns av om hästen inte använder /kan använda ryggen riktigt
Optimalt i just hoppningen , och ngt sånt ser du ju bara på röntgen . Tror du hade märkt ngt i dressyren om det var ngt en värmekamera kan detektera /ngn konkret skada osv . Men är nyfiken på om ni hittar ngt så du får fortsätta rapportera :) kul som sagt att du är åter !
 
@mackan

Tack hörru :)

Det är inte nödvändigt så att det är hoppning jag helst vill, det är mest bara det att det gör mig ledsen att något hon gillat inte gör henne glad längre, känslan av att hon inte vill är hemsk att känna när man sitter på :-/
Som min familj formulerade det: Om jag behöver välja mellan min kärlek till fälttävlan/hoppning och min kärlek till Nelly, vad väljer jag då? I det läget känns det som vad vi gör inte är super-relevant, så länge vi gör det tillsammans och har roligt - att vi båda får ut något av det liksom. Alla har alltid sagt att Nelly ser ut som en dressyrhäst, så det kanske är en dressyrhäst hon ÄR, och vem är då jag att försöka ändra på det? ;)
Jag har aldrig ridit dressyr "på riktigt" förut, och jag tycker faktiskt att det är helt fantastiskt. Jag tror baske mig känslan när vi är riktigt samspelta och få till det där perfekta bytet eller vad det nu kan vara - det KÄNNS bättre än var ett perfekt språng bruakde göra.
Så vi provar det här nu, maybe its our calling ;)

Och angående kameran så borde den visa någon form av värme/inflammation om hon har ont någonstans, borde den inte?
Det var så jag trodde att de funkade iaf...
Att om man har ont någonstans -> signal till hjärnan som skickar dit försvaret -> kroppen försöker fixa det som gör ont -> värme, som syns på värmekameran.. typ :)
Så även om de inte kan säga exakt vad som är fel så kan de lokalisera vart det gör ont OM det gör ont någonstans.
Aja, vi får se i morgon iaf :)
 
@Docka Vad kul att du är tillbaka i tråden! Hade varit jättekul att se bild på henne nu, hon var ju jättestor redan innan vill jag minnas:)?
 
Har skämt bort mina ponnisar och handlat lite nytt åt dom:)

Miaspaddar
22503_10205674811021461_3299978365506892202_n.jpg


Jacsonpaddar (hon står lite kontigt på bilden)
19392_10205674811341469_3015497093194245558_n.jpg


Äntligen ett nytt tävlingsschabrak! Från Mias, och så ett marinblått från RbH.
11295552_10205674811781480_6058581963159017286_n.jpg


Och sen är detta fel ponny, men Barb är lika cool som Jun. Dom här gigantiska ekipagen kör förbi hagen varje dag och flera gånger. Så dom är i allra högsta grad mycket trafiksäkra.
11112503_10205674815181565_9206109250820110056_n.jpg
 
@Docka
Nja alltså ang värmekamera så nu vet jag ju inte hur etablerad en sån är medicinskt i England men i Sverige är det inte ett officiellt medicinskt instrument öht utan kan användas av vem som vill via en snabbkurs. Eller bara köpas av vem som . För värmeindikation på inflammation osv används scint i Sverige och det är otroligt nytt, dyrt och avancerat , vad jag vet finns bara 2 kliniker i Sverige som har den och det är Skara och Ulltuna.

Det skadar ju givetvis inte på ngt sätt hästen att kollas med värmekamera :)

Men tänk på att om det är en kamera a la typ Biolight , så kan utfallet bli snett /missvisande för väldigt lite . Räcker typ att hästen haft lindor några timmar innan , du spolat benen på den nra timmar innan, eller rent av stått och strukit över benen en stund innan tex i samband med att kratsa hovar, så kan värme visa sig .

Min tanke med mitt inlägg var mest att jag tror att hade din häst ngn inflammation osv så tror jag det kommit fram även i din dressyrridning/tävling vid detta laget :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 202
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 703
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp