07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01
Jag flyttade hit för universitetet, men stannade sen kvar för att jag fick jobb hos en 4* fälttävlanryttare som visade sig vara ett monster som jag än idag ångrar att jag inte anmälde, och sen precis innan jag tänkte flytta tillbaka till Sverige träffade jag Ben som är basketspelare som jag nu bor ihop med - och jag jobbar på en gård med mindre ambitiösa men trevliga hästmänniskor medan jag klurar ut vad jag vill göra (håller på att utbilda mig till instruktör under tiden jag tänker, hehe).


Och klart ni kan få bilder :)
De här är de senaste insta bilderna, med gräsmage o hela köret. De uppsuttna är inte av bästa kvaliten men ni får en ide om hennes massa iaf, haha! :o

nellyyy_55638d49e087c34e73ffacb1.jpg

nellyyyy_55638d6dddf2b3750495097d.jpg

nellyyyyy_55638d88ddf2b374dd7f418d.jpg
 
Idag hade min häst haft sönder sitt Bucas irish igen för femtielfte gången. Ids nog inte börja laga det igen...

Konstaterar att det inte är meningen att jag ska köpa nåt dyrt rambotäcke... Precis när jag skulle beställa insåg jag att det kommit en variant av horze avalanche med 1200D :)
Köpte ett sådant för 703kr på 20% och ett Bucas cooler och landade på runt 1400kr istället för drygt 3000kr som paketet från Strömsbergs skulle ha gått på :D

Vet ju redan att detta täcke passar min häst och jag gillar prislappen... Passar det lika bra som tidigare så köper jag ett tjockare likadant till vintern.
 
Näe jag tycker du är alldeles för snäll mot den lata kossan! :D @Marvin, du begär en timme av hennes lata liv när hon ska jobba, hon svarar med att dra sig lång, trava i slowmotion o inte bjuda till. Hon o Harriet har nog kommunicerat om hur man gör för att slippa jobba... :devil:
@Marvin jag håller med @Novali01 att mer jobb behöver din häst orka beska med ;) men det handlar ju om ryttaren oavsett som bestämmer hur krav på hästen ska läggas så där får du kämpa på ! :) ang sadeln så tycker jag du på filmen sitter i bakvikt jättemycket när du bör sitta i en mycket bättre sits dressyrmässigt för att inverka rätt på hästen . Med den kommentaren avser jag inte sadeln i sig utan att du sitter i bakvikt själv på filmen , drar upp knäna och får svårt att rida din häst utifrån det .

Hur våra hästar jobbar i övrigt , deras ev lathet osv så till syvende och sist jobbar de utifrån våra som ryttares kunskap/förmåga /insikt osv . Inte varesig mer eller mindre ;)
 
Senast ändrad:
Undrar hur ni andra hade tänkt i detta läget. Barbie kommer nästa helg tävla två dagar, på lördagen med tjejen som lånade ut sin häst till mig i första lagomgången (den är skadad så nu fick jag chansen att återgälda tjänsten). Då får hon gå LB1. På söndagen är jag anmäld i två klasser; LB2 som är lagfinalen och LA3. Sen helgen efter är jag anmäld till ett helt meeting en klass/dag i tre dagar (LA4/MsvC1x2). Närmsta tävlingen är på hemmaplan så hon behöver inte åka nånstans.

Nu funderar jag om det blir lite för mycket tävlingsdagar? Funderar på att stryka mig från ena klassen på söndagens hemmatävlingar och isf ryker LAn. Hur hade ni andra gjort?
 
@Fiorano Kör på. Det är ju inte alla månader som ser ut så. Hon är ju van att tävla så det blir nog inga problem. En klass per dag i tre dagar hade tom min fetknopp fått gå om det funnits chans till det... Jag hade väl snarare kanske inte hårdkört dressyr alla dagarna däremellan istället.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Marvin jag håller med @Novali01 att mer jobb behöver din häst orka beska med ;) men det handlar ju om ryttaren oavsett som bestämmer hur krav på hästen ska läggas så där får du kämpa på ! :) ang sadeln så tycker jag du på filmen sitter i bakvikt jättemycket när du bör sitta i en mycket bättre sits dressyrmässigt för att inverka rätt på hästen . Med den kommentaren avser jag inte sadeln i sig utan att du sitter i bakvikt själv på filmen , drar upp knäna och får svårt att rida din häst utifrån det .

Hur våra hästar jobbar i övrigt , deras ev lathet osv så till syvende och sist jobbar de utifrån våra som ryttares kunskap/förmåga /insikt osv . Inte varesig mer eller mindre ;)

Jo det är helt rätt nästan iaf!:D Men vissa hästar bjuder till mer av sig själv än vad Chatzi o för min del, Harriet, gör. Så grejen är att man måste vara mera proffs när man har såna hästar o då blir det svårt när man visar sig vara helt vanlig amatör...men jag har ju löst det med att vara ettrig som en iller och det är det jag försöker förmedla till @Marvin, dvs hästen latar sig gå på henne hårdare och ja, hon kommer protestera kraftigt men ut på andra sidan kommer en helt annan häst.:bump:
 
@Docka himla tråkigt när hästjobben blir på det viset, kan inte fatta att vissa killar inte får in i sina trånga huvuden att personalen inte ska kladdas på. Blir galen när jag hör sånt.:rage:
 
Jo det är helt rätt nästan iaf!:D Men vissa hästar bjuder till mer av sig själv än vad Chatzi o för min del, Harriet, gör. Så grejen är att man måste vara mera proffs när man har såna hästar o då blir det svårt när man visar sig vara helt vanlig amatör...men jag har ju löst det med att vara ettrig som en iller och det är det jag försöker förmedla till @Marvin, dvs hästen latar sig gå på henne hårdare och ja, hon kommer protestera kraftigt men ut på andra sidan kommer en helt annan häst.:bump:


Haha, jag gjorde tvärtom :D Nu har vi visserligen inte kommit till punkten där han är ärligt framför skänkeln än men det det är milsvid skillnad mot hur ofta han bara "inte vill" vs hur ofta han bara lullar på med glädje :love:

Min är dock VALACK från nos till svans så jag förstår om det sättet inte öht är tillämpbart på era damer :D

Förlåt, jag gillar er tråd :o
 
@Fiorano @stjarnfrugt
SKOJA INTE :o
Jag brukade ju skämta när hon var yngre med att säga "Min största rädsla är att stå där när hon är 8 år och så är hon en dressyrhäst", and here we are people! Hon är för STOR helt enkelt, men som sagt så gillar vi dressyr och får massa beröm från domarna i nuläget så det är kul :)

@Novali01
Nja, hade det varit kladderi hade jag kunnat stå på mig och inte bli så knäckt, män vet jag hur man hanterar, haha.
I det här fallet handlade det om den rena uppgivenheten när man inser att en av storbritaniens "bästa ryttare" misshandlar sina hästar både fysiskt och psykiskt och att både hon och hennes mamma misshandlar sin personal psykiskt. Fick man inte höra 30 gånger om dagen att man var helt värdelös så var något fel, och om man inte ville spöa upp en häst så fick man sparken - bara för att få tillbaka sitt jobb 10 minuter senare efter att hon skrikit av sig på dig och fått fram att hon lika gärna kan behålla dig för hon skulle minsann se till att du aldrig får något jobb hos någon annan. Helt sinnesjuk, men lyckades hjärntvätta en så pass att man tillslut trodde att ville man bli bäst så var det här den enda vägen, och jag ville ju så gärna rida fälttävlan, och hon sa faktiskt att Nelly var bra - så jag tänkte att jag rider hennes hästar så som hon vill och som de är vana, och åker med på tävlingar med Nelly som jag fortsätter rida på MITT SÄTT. Det funkade i en månad innan jag kom på henne mes att spöa upp Nelly när jag inte var där (var ledig men kom för att rida Nelly).
Då jäklar var det fullt krig på gårdsplanen innan vi bad varandra att dra åt helvete och jag var packad och klar att åka 30 min senare.
Jag spenderade de kommande 6 månaderna i en butik eftersom bara tanken på att jobba med hästar, och riskera att finna mig själv i en liknande situation igen, gjorde mig helt matt och gråtfärdig. :(
Fantiserar fortfarande om att åka tillbaka och smygfilma henne från en buske och anmäla henne för djurmisshandel. Och skicka det till alla hennes sponsorer, för det är inte rätt att hon blir uttagen till alla de stora tävlingarna när det är på det HÄR viset hon tar sig dit. Stackars stackars hästar... :(
 
Hej alla!

Jag blir snart ägare till en pålle född 2007 och det vore roligt att ha en hästtråd att skriva av sig i ibland (går just nu mest off topic om honom i andra trådar). Hästen i fråga är uppfödd av min faster och jag är för tillfället fodervärd på honom. Han är korsning highlandponny/halvblod. Jag har ridit båda föräldrarna och många syskon till min kille, vilket är jätteroligt. Theo som han heter blev inriden och grundutbildad när han var 4-5, men därefter har han mest gått på lösdrift och motionsridits ibland. När jag fick hem honom i augusti var han ganska svag och "springig"; högergaloppen sågs sällan av utan han tyckte att vänster funkade i de flesta lägen ;). Så här 9 månader senare bär han sig jättefint, han fattar båda galopperna obehindrat och vi har börjat nosa lite på typ öppna, sluta och bakdelsvändningar. Största hindret mot hans utveckling är jag som inte är någon särskilt duktig ryttare, men vi har tagit mycket tränarhjälp. Jag rider lektion i grupp en gång i veckan, tar privatlektioner i hoppning ca varannan vecka och rider för en extern dressyrtränare en gång i månaden. Jag får ibland ångest för att jag inte rider tillräckligt bra och inte kan göra honom rättvisa - men försöker tänka att han ändå HAR utvecklats trots att jag inte är så duktig. Det går bara lite långsammare framåt.

En annan del i vår story är att jag blev avslängd på en hopplektion i december. Pålle blev väldigt tittig på hinder när vi började hoppa inomhus (varken han eller jag är så vana vid hoppning - bad combo tänker ni, och visst är det så) och efter första hindret i en kombination bestämde han sig för att det fick vara nog, bröt ut och la av en bockserie som heter duga. Jag flög med ansiktet före rätt ner i ridhusbotten och fick frakturer på två nackkotor, bruten näsa, kotkompression i ryggen och ett sår i munnen som syddes med fyra stygn.... Plus skrapsår. Trots dessa skador har min kropp läkt ihop över förväntan och efter sex veckor satt jag i sadeln igen. Därifrån har det dock varit en lång väg till att börja hoppa igen. I höstas hoppade vi hinder på 70-80 cm, just nu tragglar vi med att ta oss över 30 cm. Pålle har under vintern löshoppats mycket, samt ridits av en stallkompis som är hoppryttare med unghästvana. Från att strax efter olyckan inte velat gå nära en bom på marken (det satte sig i hans huvud också...) så hoppade han med lätthet bana på 70 cm med henne. Spetsade öron och ingen tvekan. Med mig kan han fortfarande bli tittig, antagligen för att han känner att jag är lite osäker (även om det blivit fantastiskt mycket bättre även för mig!). MEN, jag VILL kunna hoppa mig egen häst igen och jag struntar i om vi inte kommer rida mer än 30 cm hinder i ett halvår. Det handlar om att bygga ett gemensamt förtroende och jag har inte bråttom.

Jag har läst igenom den här tråden men det vore jätteroligt att få höra mer om er och era hästar :).

Bilder på min kille:
11021548_10152790208516662_5950293846170979003_o.jpg

Theo_zpsebuivxrk.jpg


Så här såg det ut när vi deltog i en clear round på klubben i lördags. Tyvärr klantade jag mig när jag skulle rida mot hinder 3. Hade bestämt mig för att trava runt banan, men när vi landade i galopp efter nr 2 så tog jag ett snabbt beslut att inte bryta av utan ta nästa i galopp. Han blev lite tittig och stannade, jag hamnade ur balans, och därefter hoppar han med följd att jag åker av. Ingen fara på taket för varken mig eller pålle och på nästa försök tog vi om det, då såg det ut så här:
https://docs.google.com/file/d/1AnHcZleibxDtl9FWNRDY6Sc7X5Ew7Id_xg/

Jag gissar att jag är på en lite annan (lägre) nivå än de flesta andra i tråden, men jag tycker att man brukar kunna ha utbyte av varandra i diverse bryderier fast man befinner sig i olika världar ridmässigt :).

Vore jätteroligt om ni ville berätta lite om er och era hästar.
 
@stjarnfrugt Nä det ska nog funka:). Är lite som ska hinnas med däremellan också, men tror jag har fått till ett rätt bra körschema.

@snow Välkommen till tråden! Du är tuff som fortsätter utmana dig själv i hoppningen efter en sån vurpa! Jag tror ändå att det kan vara rätt nyttigt att kanske släppa hoppningen ett tag och lägga fokus på dressyren. Fortfarande rida över bommar på marken, men helt att ta bort suget i magen som jag misstänker att hinder ger dig som ryttare. När dressyrarbetet fungerar bättre och du får hästen mer på dina hjälper och framför din skänkel kommer det bli så himla mycket lättare för dig att rama in och rida bra fram till hinderna.
 
@snow Välkommen till tråden! Du är tuff som fortsätter utmana dig själv i hoppningen efter en sån vurpa! Jag tror ändå att det kan vara rätt nyttigt att kanske släppa hoppningen ett tag och lägga fokus på dressyren. Fortfarande rida över bommar på marken, men helt att ta bort suget i magen som jag misstänker att hinder ger dig som ryttare. När dressyrarbetet fungerar bättre och du får hästen mer på dina hjälper och framför din skänkel kommer det bli så himla mycket lättare för dig att rama in och rida bra fram till hinderna.

Tack! :)

Absolut, det är lite så vi jobbar nu. 30 cm kan han ju kliva över.... Våra "hoppträningar" består av bommar på marken eller i cavallettihöjd, och jag tränar på min sits och invekan. Det tog ett par månader innan jag ens red över bommar faktiskt, så pass djupt satt det hos mig, men nu rider jag i alla fall det utan att bli nervös. Men visst handlar det om kommunikation, att han inte går fram för min skänkel i alla lägen (som på filmen ovan, när han fått titta på hindret först så går det bra men han måste ju lita på att om jag säger fram så ska vi gå fram).
 
Senast ändrad:
@Fiorano Jag hade kört på. En dressyrklass per dag är ju inte mer än ett vanligt ridpass tänker jag så är ju bara den dan du rider två det blir mer än normalt. Frågan är väl snarare om du orkar, mentalt, då jag uppfattat att du tar ganska hårt på själva uppvisningsmomentet. Det är vad jag själv kan tycka är jobbigt med mycket tävlande. För Barb blir det ju inte annat än vanligt fast lite på bortaplan.

*kl*

Jag har också en fråga som jag skulle vilja få lite input på så jag är förberedd.
Har ju kontakt med en som troligen kommer och testhoppar lillskit för att ev tävla senom allt funkar. Personen ifråga hade själv lagt ut annons där denne sökte häst att få träna/tävla då denne stod utan egen häst just nu.

Hur lägger man upp kostnader i ett sånt här sammanhang? Jag tänker på startavgifter o dyl. Betala i rena pengar till personen är inte aktuellt från min sida, där går gränsen. Jag blir gärna för snäll annars och tycker att det är för min skull och då ska jag stå för allt och så står jag där i slutänden och känner mig utnyttjad så därför vill jag reka lite.

Licens har ju hästen och antar ryttaren har sin. Jag tänker ju att jag får köra hästen till tävling med de kostnader som följer där och sen är det ju startavgifter? Dela? Det är ju ändå några här som har andra som hopptävlar sina, hur gör ni?
 
@Kirre Min hoppryttare betalar alla träningar/tävlingar själv. Hon kör oftast Divan själv också om det inte är jättenära för då kör jag. Jag brukar dock följa med på tävlingarna för att jag tycker det är kul.
Ev priser behåller hon.
Min hoppryttare har ju själv 2 hästar samt tävlar 1 unghäst åt en annan och hon rider på 1,40 nivå.
 
@Kirre Ja det är helt klart också en aspekt. Förra året kraschade jag helt tredje dagen på samma meeting. Fick vända på vägen dit för jag verkligen inte i skick att rida. Möjligen att jag stryker LA4 istället på fredagen och bara rider MsvC. Men men, tror jag tar det som det kommer. Har verkligen fått ett nytt lugn de senaste tävlingarna nu när jag vet att min tid inte längre är begränsad med Barb:).

När jag tävlat den prickiga har hans ägare betalat startavgifter och kört honom till tävling. Hon har behållt rosett och plakett dessutom. Men det kan jag tycka att ryttaren kan få egentligen.
 
@Kirre när jag tävlade andras hästar har vi haft olika modeller. Z som jag har velat rida för min egen skull har jag skött och betalat allt för. Fick låna ägarens trailer men köpte tom kandaret när det blev dags... Ägarn fick lite priser ibland om det var något jag visste att hon ville ha, annars tog jag det :)

Lilla M ville hans ägare att jag skulle göra några starter på och då betalade hon. Sen ville jag rida lite andra klasser som hon inte funderat på så då betalade jag. Jag körde hennes släp själv, och hon följde med ibland. Hon fick de flesta grejer, några grejer har jag behållit..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 248
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 810
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 974
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp