07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Jag tycker det är skönt att det finns hästar som får vara hästar ordentligt på sommaren. Blir ledsen när jag är förbi i mitt stall nu på sommaren och alla hästarna som är kvar står och glor i sina boxar från 15-09.
Jag själv är lite ambivalent till bete, såklart att hästen ska få vara där, men jag saknar ridbanorna och de trevliga människorna i stallet, samtidigt som det är evinnerligt skönt att slippa de jobbiga människorna där. Förra hösten längtade jag tillbaka, men efter 5 minuter i hönsgården kändes det vääääldigt långt till nästa sommar. :angel:
 
@Jfrelin Jag tycker det är skönt att det finns hästar som får vara hästar ordentligt på sommaren. Blir ledsen när jag är förbi i mitt stall nu på sommaren och alla hästarna som är kvar står och glor i sina boxar från 15-09.
Jag själv är lite ambivalent till bete, såklart att hästen ska få vara där, men jag saknar ridbanorna och de trevliga människorna i stallet, samtidigt som det är evinnerligt skönt att slippa de jobbiga människorna där. Förra hösten längtade jag tillbaka, men efter 5 minuter i hönsgården kändes det vääääldigt långt till nästa sommar. :angel:
Fast det är väl mer normalt att hästarna får gå på gräs de tider på året som gräs finns allmänt men utan för den skull går ute dygnet runt när de övriga tiden på året står i rutor ? Jag blir förvånad som sagt att hästar som står i mindre hagar osv större delen av året sen fortfarande sen släpps ut på stora arealer med nya hästar några få månader och då ska gå ute dygnet runt ? Fffa tävlingshästar .
 
För min del vill jag inte ha på bete. Nu är mina av sorten som blir för feta, lata och loja av det. men så här på sommaren får de gå på gräs, men ängsgräs och det blir rätt snabbt nerbetat. Släpper ut vid 5-6 om morgonen och de kommer in vid 21-22. Är iofs nästan samma tider resten av året. Är så glad att jag äntligen fått ett hus i hagen till dom nu också:).
 
@Jfrelin Det var det jag ägnade mig åt, reglera tempot, svänga osv med enbart sitsen. Dumt att jag kom ifrån det. Ska prova imorgon igen och se om jag då förstår varför jag kom ifrån den uppvärmingen ;) ska även skippa det där med skritten på kort tygel. Tack för tips :)
 
Förra året gick min ute dygnet runt i gräshage, dock ensam när hon fick flytta till rehabstallet. Tackolov var det ju supermagert bete förra året, hon hade aldrig kunnat gå och äta så mkt och bara vara konvalescent.
Åren innan gick hon i gräshage 8-21 men sov inne. Och i år har hon ju då som sagt gått i en hage utan gräs av bantningsskäl.
 
Vad tror ni om kotledsringar? C både stryker sig och trampar sig på ballarna när han är i hagen och jag vill helst undvika för mkt skydd som det kan trilla in lera under...
 
Vad tror ni om kotledsringar? C både stryker sig och trampar sig på ballarna när han är i hagen och jag vill helst undvika för mkt skydd som det kan trilla in lera under...

Min har alltid haft problem med de och tappskot och de jag har fått att fungera bäst är vanliga hederliga gummiboots. Eftersom dom inte suger åt sig något vatten så torkar de fort om dom blivit blöta. Kotring har aldrig fungerat utan har har lyckats änd:banghead::D:D
 
Ang diskussionen om bete versus icke bete med "okända" hästar så hade jag nog inte släppt mina ihop med andra som de inte känner. Men att inte få ha dom i stora hagar med gräs på sommaren, helst dygnet runt, känns också som en omöjlighet. Är väldigt tacksam över att jag inte bor i storstad utan kan välja detta själv.
 
Är det någon som har koll på bra proteinfoder? Har fått analysen på hösilaget nu och den kunde varit bättre för mina lättfödda djur.

Jag har fått ihop det okej med Hippo Alfa grow men det ligger ändå något högt på energin. Soja är jag inte så sugen på att fodra med.
 
Är det någon som har koll på bra proteinfoder? Har fått analysen på hösilaget nu och den kunde varit bättre för mina lättfödda djur.

Jag har fått ihop det okej med Hippo Alfa grow men det ligger ändå något högt på energin. Soja är jag inte så sugen på att fodra med.

Luzernhack?
 
@mackan Ja det kanske inte är så jättevanligt. När Divan var unghäst så var det ju inget snack om saken men nu är hon ju mer en tävlingshäst så vi får se nästa år. Mitt största "problem" är att Divan mår så sjukt bra på bete. Hon är kanonfin i kroppen, pigg och glad och är jättefin att rida.
Denna flock på 10 st har majoriteten gått tillsammans varje sommar i 4 år så de är inte direkt okända hästar.
Hennes vanliga hage är inte en liten ruta utan den är tillräckligt stor för att hon och kompis ska kunna galoppera runt och leka, vilket de ofta gör, men det är ju endast grus i den.
Jag förstår inte riktigt vad du menar :p tycker du att det är fel att ha de ute dygnet runt eller är det bara ett konstaterande att det är ovanligt?
Skaderisken är jag mycket medveten om med tanke på att Divan blivit sparkad en gång med 6 veckor konvalescent, skurit sig på bakbenet 4 veckor konvalescent samt att Joline dog så det är inget jag behöver bli upplyst om.

@oxo Jag kör Krafft Muskel när proteinet är lågt då det är mer i det än i lusern. Fast jag har ju inget problem med att ha hög energi :p
 
@oxo Krafft muskel alt rent potatisprotein drar upp proteinet bäst utan att öka energin:). Men jag kan tänka mig att din funkar lite som mina ponnier, så det är inte säkert att du behöver dra upp proteinet även om analysen visar det. Mina blev bara JÄTTEtjocka så det var bara att ta bort och blunda för att foderstaten på papper intet såg bra ut. Men hästarna var fina:D
 
@Jfrelin ska testa och räkna på det. Testade med krafft protein men det blev helt galet. Jag önskar många gånger att min häst var något mer svårfödd :angel::D

@Fiorano Ja precis, dom är nog inte helt olika. Men det är nog som du säger att jag kommer få ha en foderstat med dåligt med protein.
Nu ser ju dom andra värdena egentligen bra ut om jag ger Miner grön och lite kalk.

Men jag kan ju testa att räkna på krafft muskel och se vilken skillnad det blir mot Hippon. Hippo vet jag iaf att han äter sen tidigare och för att få ok värden var jag tvungen att ge 1,4kg så det är inga mängder. Men jag ger ju helst så lite som möjligt.:)
 
@Jfrelin det var endast ett konstaterande att jag blev förvånad ;)

@oxo jag säger krafft muskel som övriga . Väldigt lätt sätt att få upp proteinet utan så mkt energi, och dessutom med små givor.
 
Har hört att valacker är lättsamarbetade @Novali01 Jag tänkte på dig @Marvin, att våra nog är rätt lika.
Men det är ju det att hon aldrig verkar tycka något är kul. Rida ut, rejsa på galoppbanan, terräng osv osv, allt möts med ett lobotomerat jaha, och? Det är några få gånger jag känt att yes, nu tycker hon det är kul.

Tänkte på det idag, red ut och gjorde galoppjobb på vår lilla slinga i skogen. Hon vet att det är rejs som gäller där, och hon tycker att det är roligt. Hon studsar på stället när jag räknar ner till start, och sen springer hon så fort hon kan. Ganska jobbig sträcka med mycket backar, men när det kommer en uppförsbacke så tar hon i lite extra. Hoppar över vattenpölar.
Efteråt är hon skitnöjd och blåser. Det är enda gången man verkligen känner att hon har roligt.
Samt första hoppträningarna efter vintervilan. Och årets första terrängträning.

Hon kanske egentligen skulle ridas lite mindre.
 
Jag har vanligtvis mina ute på sommarbete. Har eget litet stall. I år blev det senare för 06:an iom fölis. Var skönt att släppa ut tre veckor ca efter midsommar men dom kommer in om det är för regnigt. 07:an har inte varit ute om natt tidigare så mycket men lite här hos mig nu. Vill ha det så..Fast inatt får dom gå in fuxtjejerna och lilla bebis som har ett litet sår på kotan och jag tycker inte vädret är så gynnsamt. Har en D-ponny också men han går ute med en lånesommarhäst.

Är bara det att jag inte blir "klar" i stallet på evigheter;)..
Först får mamma häst och fölis gos..den lilla är rätt svår att slita sig från:D..
Å så 07:an som somnar på ens axel när man hittar något att pillra på i ansiktet:heart.
Hon är så fantastiskt mild!
 
@Marvin Svårt det där för du behöver ju träna annars tappar du och om hon behöver mindre träning för att kännas som hon har roligt är det ju inte kompatibelt. Sen är det ett måste att hon KÄNNS som om hon har roligt? Jag är inte 100 på att de verkligen upplever saker som vi, för mig räcker det med att det känns harmoniskt och inte vi slåss om allt. Klart jag vet att både Lilla Svarta och Herr Fux tycker t ex terräng är vansinnigt roligt men är inte alls säker på att de egentligen tycker nån tävling är rolig på det viset som jag gör.
 
@Novali01 Det är ju inte ofta vår ridning har varit harmonisk under dessa åren. :crazy:

Ja, jag tycker att det är ett måste att det känns som att hon tycker det är roligt, (inte alltid hela tiden, det räcker med helt ok också). Jag vill göra saker tillsammans med henne, för att vi båda får ut nåt av det. Om hon känns som om hon hellre står och äter gräs (vilket hon väl egentligen helst vill oavsett) och jag får jaga henne runt en hoppbana/terrängbana så känner jag mig som en djurplågare.

Hästen jag ska prova om några veckor tycker att allt är superroligt, hela tiden! Ska bli spännande att hoppa den, jag kommer nog tycka att det går gräsligt fort!
 
Jag är inte ens säker på om jag ännu funderat på om Caspian tycker olika saker är kul. Han verkar gilla att jogga ute för hand. Och när vi varit på tävling upplever jag att han är nöjd och gillar att skärper till sig lite. Eller så rider jag bara bättre då.

Idag har vi varit hos NB och tränat, förra veckan var vi där tre dagar (varav en dag var jogg och två seriös träning) och nu har ÄNTLIGEN poletten trillat ner. Jag tror minsann att vi kan klara oss igenom helgens LB godkända. Han var en stjärna hemma i stallet redan, stod still fast jag lindade benen i boxen och gick nästan direkt in i trailern. I morgon ska vi ev. hoppa lite för första gången, sen åker vi på meeting på torsdag kväll och lämnar då vårt gamla stall och flyttar hemifrån. Ska bli skönt men känns lite vemodigt också... Men i vilket fall som helst var det skönt att han blev vuxen lagom till att han ska flytta hemifrån. :love::heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 195
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 685
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp