07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Är ju så jag känner också, jag vill ju göra saker tillsammans med henne som vi båda tycker är roligt. Även om de nu inte känner roligt på samma sätt som vi så tycker jag ju ändå man märker åtminstone "det här var trevligt, det gör jag gärna" eller "nje, hagen vore roligare".

För mig har nog alltid vilja och glädje i den dagliga träningen varit viktigare än tävling och resultat även om jag alltid gärna velat tävla lite också. Är nog därför jag blev så ledsen på senaste träningen för även om det var bästa passet jag ridit så kom det inte ur arbetsvilja eller glädje från hennes sida utan att jag "tvingat" dit det och det är inte att ha häst för mig även om jag är medveten om att vissa pass är riktiga skit/kämpapass. Men när de flesta är det?

Och jo, jag har funderat vid flera tillfällen på om det här är hästen för mig. Eller om jag ska ha häst alls just nu. :(
 
Fast jag tror nog ändå att olika hästar upplevs av oss som att "känna" saker för lite eller varför inte för mycket ibland? T ex min fux tycker ju helt klart att terräng är så roligt att han blir jobbig för mig, skulle ju hellre vilja att han var lite mer ignorant där. Min svarta kan man sällan säga att hon tycker nåt är roligt men hon jobbar ju på i alla lägen, jag upplever att hon trivs och är harmonisk men inte att hon direkt tycker det är roligt.
Det ni menar, Kirre och du Marvin, är nog den känsla av harmoni som jag upplever med mina, dvs vi är på samma våglängd och "har roligt" i vissa lägen, i andra har jag kul medan hästarna medverkar men så länge de inte motverkar, dvs protesterar, så anser nog jag att det är ok iaf. En häst som är likgiltig kanske bara inte uttrycker sig på ett sätt som vi finner acceptabelt som "kul".
 
Jag köper inte att valacker är enklare och mer harmoniska och lättsamma. Bello (den prickiga) var känslig, nervig, behövde verkligen tryggt ledarskap, men var ändå aningen flegamtis och behöve övertalas till visst arbete. Det blev dock bättre allteftersom han blev starkare, och då upplevde jag det som han tyckte det var roligt att arbeta. Då var det som om han verkligen letade efter uppgifter och ville vara duktig. Har flera andra exempel på valacker som verkligen inte varit enkla. Däremot är tex Barb och de andra stona i stallet väldigt lättsamma och ambitiösa i ridningen.

Nu när jag söker nytt vill jag verkligen ha just ett sto. Har hittat en som kombinerar Vermont och marablod som jag är supersugen på! Juno ska till MK imorgon, och jag vill verkligen att det blir hans sista resa. Vill starta ett nytt kapitel nu.
 
Appropå ston i stallet har jag fastnat på bild med Faaaancy ikväll.
11800118_10206163768165084_904215055226855887_n.jpg


11709534_10206163769165109_8024005159755371531_n.jpg


11705289_10206163769325113_5279820078156632144_n.jpg


11180607_10206163770245136_3137982272780310561_n.jpg
 
Caspian är i högsta grad kille och han är nog den klurigaste jag stött på. Väldigt gott hjärta men inte det minsta okomplicerad. Det är inte för inte som han fick gå och skrota till han var sex år.

Min gamla ponny var sto och mycket mer okomplicerad, så länge hon behandlades som den drottning hon tyckte hon var.

För mig har det alltid varit mer individuellt tror jag.

@Fiorano åh vad jag tycker synd om er båda. Känner du att du behöver landa lite innan du åker norrut igen får du höra av dig, vi finns vid Arlanda typ..
 
@Novali01 Det är ju inte ofta vår ridning har varit harmonisk under dessa åren. :crazy:

Ja, jag tycker att det är ett måste att det känns som att hon tycker det är roligt, (inte alltid hela tiden, det räcker med helt ok också). Jag vill göra saker tillsammans med henne, för att vi båda får ut nåt av det. Om hon känns som om hon hellre står och äter gräs (vilket hon väl egentligen helst vill oavsett) och jag får jaga henne runt en hoppbana/terrängbana så känner jag mig som en djurplågare.

Hästen jag ska prova om några veckor tycker att allt är superroligt, hela tiden! Ska bli spännande att hoppa den, jag kommer nog tycka att det går gräsligt fort!
Spännande att prova ny häst!

Angående roligt eller inte, alltså vad hästen tycker, nu när jag ridit senaste perioden upplever jag GP som lite väl laddad och pigg, nästan jobbig att rida, och jag upplever inte att hon tycker det är särskilt roligt egentligen, hon verkar mest vara stressad över att ha behövt lämna kompisarna. Annars vet jag inte vad det är med henne, önskar hon kunde vara lite mer lugn och avslappnad. I hagen är hon hur mysig som helst.

Det där du nämnde med att hästen är känsligare för skänkeln med ett annat /skarpare bett det stämmer här också, jag tror det är en vanlig effekt av ett skarpare bett, hästen blir lite mer vaken för alla intryck. Själv bytte jag tillbaka nu till vanligt tredelat för att försöka få henne lite mer lugn, vet inte om det hjälpte egentligen.

Hästen känns fräsch i alla fall. Ska försöka boka in ett återbesök så får vi se vad veterinären säger.
 
För mig är det superviktigt att Ariel har roligt, det var därför vi inte fortsatte med distansritt. Hon tyckte verkligen det var aptrist och stod emot efter 3 mils ridning. :( Däremot försöker jag känna skillnad på när hon tycker det är roligt, men är trött och när hon verkligen tycker det är tråkigt.

I lördags på hoppningen tex var det ju någonting som inte riktigt stämde. Hon hade inte samma bjudning som vanligt mot hindrena, det kändes som hon lika gärna kunnat vara kvar i hagen. Då var hon trött, främst pga det varma vädret som var misstänker jag, eftersom hon var som vanligt dagen därpå när det spöregnade. ;)

Samtidigt vill jag inte ha en häst som blir (som min valack :angel:) superöverentusiastisk över vad det nu är vi skall göra, så hästen beter sig såhär hela tiden: ----> :bump: Det räcker gott och väl för mig med en känsla där hästen VILL, även om det bara är att få bakbenet på rätt plats eller hoppa en stock.
 
Min snälla särbo har fixat bettet åt mig, såhär blev det:


Var iväg och tränade dressyr för min gamla dressyrtränare idag. Red fram och började träningen ute, med kindkedjan på. Hon satt fast lite i högersidan (tidigare var det alltid vänster!), men löste det bra genom svag skänkelvikning i trav och sedan galopp. Ffa flyttningen i galoppen gjorde susen. Nu kan jag dessutom börja passen med en lång och låg häst istället för att streta med en lång och rak.

Sedan gick vi in i ridhuset som har korrekta mått, tog av kindkedjan och red program. Hon blev lite starkare, men gick fortfarande att rida med lätt hand. Tränade på att hålla ihop händerna, de vill gärna glida isär. Ni anar inte så roligt det är att kunna trava hästen längs långsidan, ta en förhållning och sen lite dutt med skänkeln och hästen tar halvhalten, rundar sig och lyfter upp framdelen och trampar till. Som jag har kämpat!
Vi fick även till en längning i trav där vi orkade hela vägen! Jag brukar studsa iväg efter halva och då bromsar vi ju. Studsade nu med, och skänklarna flaxar väl som en hysterisk fågel, men jag tänker strunta i det nu.
Jättefin i skänkelvikningen för vänster skänkel, och när vi gjorde om super även till höger, med känslan av att hästen flyter åt sidan, men jag har kontroll på ytterbogen.

Galoppökningarna i lättklassprogrammen 2010 är svåra, man börjar ökningen efter hörnet, ökar halva långsidan och fortsätter sedan med en halvvolt över banan och sen upptagning till arbetsgalopp när man kommer tillbaka till spåret vid E respektive B. Lätt att få ett omslag eller ett avbrott där. Fortsätter att träna på det!

Hästen var jättepigg idag, trots att vi var ute i över 2 timmar i skogen igår och gjorde galoppjobb.
I det här jobbet känns det ju inte som att hon har roligt, men hon kändes som att hon tyckte det var helt ok. Stilla mun och inget suckande och stönande som hon ägnar sig åt ibland. :angel:
 
Idag hade jag sällskap på kuskbocken, så Ariel fick sig en lite tuffare tur (25 min) med flera korta snuttar på asfalt. Min fina prinsessa blev lite taggad på hemväg och ville inte stå stilla, men utöver det skötte hon sig klockrent i vagnen. Det är sjätte gången hon går med vagn, under en total period på 2 ½ månad. Tror det kan vara dags att våga oss på lite trav, det skulle göra busfröet gott. Sedan kanske jag skall våga mig iväg till grannens stubbåker och köra lite dressyr bland bollarna. :p
 
Juno har blivit utdömd idag. Väntar nu på handläggningen av försäkringsbolaget och sen får han somna in. Han är intialhalt, idag sämre på vänster på bp, mycket vätska i lederna och ordentliga inflammationer. Så det var som ingen tvekan.
 
Juno har blivit utdömd idag. Väntar nu på handläggningen av försäkringsbolaget och sen får han somna in. Han är intialhalt, idag sämre på vänster på bp, mycket vätska i lederna och ordentliga inflammationer. Så det var som ingen tvekan.

Så tråkigt! :cry: Tröstkram och hoppas det går fort med fb.
 
@Fiorano Instämmer med övriga, du har verkligen gjort allt och dessutom varit väldigt uppmärksam på när problemen ökat o då gjort vad du har kunnat. Det som hjälpt mig när jag förlorat en vän är alltid ny kompis eller om jag redan haft en annan som jag kan vara hos. Finns inga bättre vänner än hästarna, de hjälper en verkligen att vara här och nu så jag hoppas Barbie kan trösta dig lite idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Enya
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 560
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp