07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 Ja min tröst nu är att se framåt, dvs att htta en ny häst. Har en på gång som jag fastnat rätt mycket för:). Nu håller jag på att fixa med avlivnngen och dels är det sjukligt dyrt och detta är utan tvekan det jobbigaste momentet.
 
Bild från betet idag som en kompis tagit. Ser ut som hon har en del kardborrar i svansen :p En framsko har tydligen åkt igen.... Hon brukar aldrig tappa skor men nu åker de i parti och minut tydligen. Installning måndag. Har fixat med min stallkompis men det var ett jädra mutter.
 
Halle-jävla-luja. ÄNTLIGEN har jag efter 3 dygn utan, fått tillbaka min internetuppkoppling. Ett ilansproblem men gud så stort...

@Fiorano Hoppas att det går så bra det kan gå nu. Och att det inte blir ytterligare drygerier och lång väntan... Hoppas på den där Verdiponnyn som lite plåster på såren.

@Amanda_F Lycka till på meetinget i helgen :) Jag hade planerat in Gripen i min kalender förra året men det blev ju som sagt inte att åka för min häst hade fullt upp med att skada sig. Sägs vara mkt bra tävlingar.

@oxo Jag ger också Krafft Muskel. Köpte det i brist på tillgång på soja och sedan fortsatte jag att ge det då jag ändå vant hennes mage vid det. Soja är ju billigare, och rent moraliskt kan jag som vegetarian unna mig att köpa det eftersom jag inte belastar miljön med min köttkonsumtion ;)
Vi hade ruskigt låg proteinkvot i båda hösorterna vi hade i vintras, och även om jag gav Muskel så fick jag inte upp den till mer än 4-5. Men då hade hon ju behoven tillgodosedda med råge, eftersom hon stod på fri tillgång på hö.

Nu har jag börjar ge Muskel igen eftersom hon blev lite väl tunn över ryggen, när jag fodrade upp märkte jag direkt på några dagar att hon la på sig på fel ställen igen. Nu har jag ju ingen analys på höet jag fått ge i sommar, men det är fjolårets och ska man gå på alla de värdena vi haft på fjolårshö hittills så är det snarare brist än proteinöverskott. Därför vågar jag ge Muskel.
Jag håller på att vänja in henne på det nu men jag ger ungefär 350g av det i dagsläget. Hon får även 1 kg lucern, men dilemmat med lucern är ju som sagt att det även tar upp energin för mkt och därför har jag dragit ner på det och ger lite Muskel istället för 1,5 kg lucern. Hon får 8 kg hö fördelat på 4 givor och så har hon ett nät med halm på natten.
 
  • Gilla
Reactions: Io
Jag har nu flyttat min häst. Vill gråta när jag ser henne i hagen. Men man får ha is i magen och se hur hon reagerar på sikt.

Red träning idag och skulle egentligen rida program, men vi jobbade så länge med rakriktningen så att det fanns inte tid. Hoppas att instruktören kan komma imorgonbitti igen, så jag hinner rida program då. Sedan ska jag ju tävla i helgen och nästa tisdag. Dock inte samma program tyvärr så jag måste rida in mig på två.
Kändes ändå bra på träningen, men gud så svårt det ska vara att rida. Det var mkt lättare för 15 år sedan, undrar varför :cautious:

Skorna sitter på trekvart, idag rök ytterligare 2 tåkappor och senaste dagarna har jag fått slå i 4 nya söm och får fila kanterna varje dag så de inte växer över skon. Och det ser verkligen illa ut i fötterna. Man håller andan när man rider, och hoppas vid Gud att hon står stilla i transporten och inte kliver av sig nån sko nu när vi åker. Kommer inte hovslagaren på måndag vet jag inte vad jag gör :crazy:
 
@stjarnfrugt jag har testat att räkna på Muskel nu och det går inte alls ihop. Så det får bli Hippon. Som tur är har jag hittat en återförsäljare som ligger precis vid mitt nya jobb, så det blir att svänga förbi där på måndag.

Håller tummarna för att skorna sitter kvar! Det är tråkigt med små hagar men jag hoppas ni kommer trivas trots det. Nu när vi flyttar kommer hagarna tyvärr bli mindre, men gräshagarna är okej i storlek. Sen på vintern blir det nog dom mindre grusade hagarna för några av hästarna om det fungerar. Men för min del är det mest på grund av att jag inte vill slita för mycket på gräshagarna om vi får en sån vinter som vi hade senast. Helt hopplöst när det inte fryser ordentligt.
 
Funderar lite över det där med proteinbrist... Ariel är ju något högt i hull, jag skulle vilja minska ca 40 kg mer i vikt. Samtidigt tycker jag att hon inte fyller ut över ryggen som jag vill. Så kanske skall jag ge lite lusern på prov ändå... Har både hackat och pellets hemma, men fröken brukar vara kräsen så jag får se om det duger. ;)
 
@Habina
Fördelen med lucern är att det är ett grovfoder så man kan byta ut hö mo det och ändå uppfylla stråfoderbehovet. Jag byter ju tex ut 1 kg hö mot lucern, nu ger jag bara 0,5 kg lucern men hon har ju halm i nätet tills det då är uppätet, då får jag väl börja gråta över sysselsättningen innan ny halm är skördad i år...

Lucern är ju inte det godaste dom vet. Min häst äter hack, pelletarna är bara att glömma att hon äter om det så vore det sista på jorden... Men nu när hon står på box och höet är ransonerat så äter hon med god aptit lucernhacket. När hon hade fri tillgång ratade hon det helt för hon var aldrig hungrig. Jag ger Brogaardens lucern, det är melassfritt.
 
@Habina
Fördelen med lucern är att det är ett grovfoder så man kan byta ut hö mo det och ändå uppfylla stråfoderbehovet. Jag byter ju tex ut 1 kg hö mot lucern, nu ger jag bara 0,5 kg lucern men hon har ju halm i nätet tills det då är uppätet, då får jag väl börja gråta över sysselsättningen innan ny halm är skördad i år...

Lucern är ju inte det godaste dom vet. Min häst äter hack, pelletarna är bara att glömma att hon äter om det så vore det sista på jorden... Men nu när hon står på box och höet är ransonerat så äter hon med god aptit lucernhacket. När hon hade fri tillgång ratade hon det helt för hon var aldrig hungrig. Jag ger Brogaardens lucern, det är melassfritt.

Jag har bara GG att använda mig av. ;) Men mina går på gräs, har precis öppnat upp till andra sommarhagen, så hon är inte särskilt hungrig. Men jag skall experimentera och se om det ändå kan passa damen.
 
@Habina Jag har en lokal återförsäljare här som har Brogaarden, och det var tur eftersom jag precis skulle köpa Krafft Lucern när en bekant under en period hade fått flera säckar vid olika köpetillfällen som innehöll småsten, och deras häst hade spräckt en tand. Vill verkligen inte tro att det är nåt generellt problem, men vågade inte chansa. Dessutom kändes BG lite nyttigare.
 
Alltså jag är hög just nu... Hög på lycka... Hoppträning med olika linjer, som sedan knöts ihop till en bana. Bland annat två hinder på medellinjen, ut på mitten av kortsidan, genom hörnet och över ett hinder på diagonalen. Dvs enligt tränaren inte särskilt lätta svängar. Ariel var så lätt att styra runt och hoppade allt hur enkelt som helst. Jag fick ta mantag ett par gånger, då jag upplevde att hon hoppade mer med ryggen än tidigare. Det gjorde hon också, men framförallt så var hindren på 80 cm! :laugh:

Så kanske vågar vi oss på en debut på hoppbanan redan i år... Har två tävlingar i mitten på augusti som kan passa, men tänker avvakta in i det längsta och i sådana fall efteranmäla oss, så vi är helt säkra på att vi är redo. Skulle vi mot förmodan nolla bägge, så har jag ett kval kvar att sätta under våren, sedan är vi klara för öppna klassen på Fjord-SM. Skulle vara förbaskat skoj, eftersom det är "nära" nästa år, bara 50 mils resa. :banana:
 
Och jag letar häst. Det är visserligen kul att få tips och leta annonser men jag är så rädd att jag blir förhastad och väljer fel häst. Har en mycket begränsad budget så det blir troligen en häst med ngt som inte är bra/enkelt/nån problematik. Mina favoriter so far är en rp/mara e Verdi som har hålväggar, en arab (brukstyp) som tenderar att vara lätt i framdelen (har dock ridit systern och anar vad som felas) och Barbs mams (som också heter Barbie), hon är dock 13 år och hade fång förra året.
 
@Fiorano Jag såg en mkt trevlig äldre häst (dock storhäst 160-nånting) för 25k för några veckor sedan, som tävlat MSVA eller var då iaf utbildad till det och tävlad MSVB. En sån hade jag kunnat tänka mig som läromästare nåt år. Men jag tror annonsen är borta nu, menar bara att det finns äldre välridna som bara är att tuta och köra till skillnad från den du provade härom veckan.

Du vet ju vilken jag hejjar på ;) Den med fång vetefasen om du behöver i dagsläget? Om du vill ha föl har du ju Barb? Är det nån ärtftlighet i det som Juno har btw?
 
Ikväll har jag varit och ridit den där andra 07:an som jag red tidigare i vintras ett par ggr. Red den även i förrgår. Matten är sjuk och jag ser det som ett led i min egen utveckling eftersom den är sååå totalt olik min häst det bara går att bli...

I förrgår var den träig och stel. Har iofs bara blivit sporadiskt riden i sommar och dessutom mestadels i skogen. Nu hade den stått i nästan en vecka pga att matten är blivit sjuk. Red mest stora böjda spår i skritt och trav för att försöka få ner den en våning från sin giraffinställning. Den blir lätt hög i nacken, sänker ryggen och trippar runt med knäna i hakan, typisk körhäst på det viset. Dock är den mkt trevligare nu än i vintras, så matten har gjort ett bra jobb och längt ut formen på den så det blivit mindre dragkamp och den börjat tänka rätt istället för att träna sin underhals några timmar per vecka... :)

Idag var den direk mjukare, märktes att den reds i förrgår. Skrittade framåt istället för uppåt och var mkt mjukare om än stel i bogarna och gärna lutar sig på innerskänkeln och drar sig undan. Jobbade med att rätta in bogarna och jäklar så fin den blev när den kommit över tröskeln att det var jobbigt :) Kunde nästan göra några övergångar utan stret. Det är annars ett tillfälle då den gärna intar giraffpositionen och tränar underhalsen.

Är mkt nöjd med skritt och travarbetet. men galoppen är rejält svår. Den påminner faktiskt mer om en travare än ett halvblod, för den rusar in i galoppen och springer som en furie och ligger ner i kurvorna. Man får verkligen anstränga sig för att trampa ner i inner stigbygel för man hamnar hela tiden på utsidan. Försökte komma ihåg lektionen jag red för min tyska tränare, om att flytta sidvärts innan fattningen osv, men det är svårt. Jättesvårt. Den har generellt detta problem i galoppen så det är väl inte direkt personligt för mig, men är ändå lite brydd i hur jag ska lösa det. Det är helt klart styrka och balans som saknas. Jag gjorde iaf så att jag försökte rida med många förhållningar så det inte blir dragkamp, och sedan kicka med innerskänkeln mot yttertygeln, hålla med innerskänkeln räcker inte. Jag försökte även lyfta uppresande i innertygeln för att den inte skulle lägga sig som en oxe i den och bara luta sig mot innerskänkeln och springa. Blev väl inte direkt sämre av det men definitivt inte bra heller. Provade i bägge varv och samma sak.

Instinktivt känns det ju som att man vill träna den i skritt och trav där den är lyhörd och någotsånär reglerbar, för att få den lydig och bärig i det den orkar. Klart den måste galoppera också för att träna det, vilket matten gör längs fyrkanten och stora volter. Dock är jag inte så sugen på att galoppera okontrollerat runt fyrkanten med en häst där jag inte vet att bromsen fungerar. Så vi höll oss mestadels på volten men även nåt varv runt fyrkanten när jag hade den hyfsat styrduglig.

Ska iaf rida den för tyska tränaren nästa vecka. Hoppas få verktyg för hur jag kan jobba med detta. Det är sannerligen en utmaning att rida den men det är bra med lite perspektiv till sin egen, och dessutom lägre prestationskrav.
 
Jag har bara GG att använda mig av. ;) Men mina går på gräs, har precis öppnat upp till andra sommarhagen, så hon är inte särskilt hungrig. Men jag skall experimentera och se om det ändå kan passa damen.

Kan meddela @stjarnfrugt att lusernhack visst var :wtf::yuck: så imorgon testar jag lusernpellets och så skall jag få lite Krafft muskel av en kompis att testa med. Ariel äter helst inte blött foder, men efter att hon fick foderstrupsförstoppning så vågar jag inte ge henne något annat. Så det är inte lätt att göra henne nöjd. :p
 
@Habina Det som fungerat på min häst är att vara hungrig ;) Hon har aldrig varit så entusiastisk över lucernet som nu när hon står på portionerat grovfoder. Har dom för mkt mat i hagen är det kört.
 
Kan meddela @stjarnfrugt att lusernhack visst var :wtf::yuck: så imorgon testar jag lusernpellets och så skall jag få lite Krafft muskel av en kompis att testa med. Ariel äter helst inte blött foder, men efter att hon fick foderstrupsförstoppning så vågar jag inte ge henne något annat. Så det är inte lätt att göra henne nöjd. :p

Jisses. Min häst äter det jag lägger i krubban. Lägger jag avmaskningsmedel eller metacam i krubban äter hon det också. Matglad much? :angel:
 
@Habina Det som fungerat på min häst är att vara hungrig ;) Hon har aldrig varit så entusiastisk över lucernet som nu när hon står på portionerat grovfoder. Har dom för mkt mat i hagen är det kört.

Ja, de har ju mycket gräs i hagen just nu, eftersom jag precis öppnat upp andra delen av hagen. Men hon fick det efter att vi varit på hoppträning, dvs hon hade varit utan mat i tre timmar. Vilket tydligen var för lite. ;)
 
Jisses. Min häst äter det jag lägger i krubban. Lägger jag avmaskningsmedel eller metacam i krubban äter hon det också. Matglad much? :angel:

Så är min valack. :love: Han gnäggar av lycka när jag kommer med mineraler och när jag avmaskar så försöker han alltid äta upp sprutan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 045
Senast: Enya
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 555
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp