07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F hästen har rak rygg som sluttar ngt marginellt upp mot länden i stående vilande läge exteriört men blir helt rak under arbete , och som sagt är det bogbladen och den höga långa manken som är den största aspekten i kombo med att det är jag som ryttare som vill ha en sadel som passar mig bättre som ryttare . Nuvarande sadel passar i sig hästen i sak ...
 
@Amanda_F hästen har rak rygg som sluttar ngt marginellt upp mot länden i stående vilande läge exteriört men blir helt rak under arbete , och som sagt är det bogbladen och den höga långa manken som är den största aspekten i kombo med att det är jag som ryttare som vill ha en sadel som passar mig bättre som ryttare . Nuvarande sadel passar i sig hästen i sak ...
@Fiorano är experten men jag skulle nog säga CC ändå... Det verkar finnas en del sånna till salu så någon borde du kunna hitta och prova.

Bossorna finns i 2, 4 och 6 beroende på hur uppbyggda de är, där 6 är mest uppbyggd. Det är också något att ta ställning till...
 
@mackan din häst verkar ha samma rygg som Divan, hon har ärvt mycket av sina 25% :p fullblod har tyvärr inte provat någon Amerigo på henne så kan tyvärr inte ge någon input på det.

@stjarnfrugt skulle säga att lösningen på 99% av problemen man har i ridningen är för lite innerskänkel och yttertygel :D
 
Helt OT nu men jag nämnde tidigare att jag kring midsommar blev kontaktad av en arbetsgivare i min grannkommun ang ett jobb. Jag var där och gjorde reklam för mig för 1-2 år sedan då jag ville flytta hemåt. Nu hade de en tjänst på G osv. Jag svarade då att jag nu flyttat och har jobb här och att det skulle kännas lite för tätt inpå att söka mig vidare redan nu. Men att jag givetvis var smickrad av att de hörde av sig osv.
Jag fick då svar att de ansåg att jag skulle passa bra hos dem och uppmanade mig att söka ändå. Nu har ansökningstiden gått ut och jag sökte inte, eftersom jag köpt hus och har stall osv som fungerar bra här. Jag vill inte pendla 1 tim enkel väg och bor redan i den bästa/minst dåliga hästkommunen här uppe.

Så, idag hade jag ett mejl i min inbox. Att man hade hoppats på att se min ansökan i högen, och att jag skulle höra av mig om det var intressant eftersom det inte var för sent. Väldigt smickrande :o Är det nu man ska ringa dit och säga att man tar jobbet för 5000 kr mer i månaden? ;) :angel:
 
Helt OT nu men jag nämnde tidigare att jag kring midsommar blev kontaktad av en arbetsgivare i min grannkommun ang ett jobb. Jag var där och gjorde reklam för mig för 1-2 år sedan då jag ville flytta hemåt. Nu hade de en tjänst på G osv. Jag svarade då att jag nu flyttat och har jobb här och att det skulle kännas lite för tätt inpå att söka mig vidare redan nu. Men att jag givetvis var smickrad av att de hörde av sig osv.
Jag fick då svar att de ansåg att jag skulle passa bra hos dem och uppmanade mig att söka ändå. Nu har ansökningstiden gått ut och jag sökte inte, eftersom jag köpt hus och har stall osv som fungerar bra här. Jag vill inte pendla 1 tim enkel väg och bor redan i den bästa/minst dåliga hästkommunen här uppe.

Så, idag hade jag ett mejl i min inbox. Att man hade hoppats på att se min ansökan i högen, och att jag skulle höra av mig om det var intressant eftersom det inte var för sent. Väldigt smickrande :o Är det nu man ska ringa dit och säga att man tar jobbet för 5000 kr mer i månaden? ;) :angel:
Typ ja ! Fast de borde ringa och headhunta telefonvägen i det läge de tydligen befinner sig i för att få kontakt kan jag tycka .
 
Jag red så dåligt idag så min tränare bad om ursäkt för att hon var hård mot mig. Helt berättigat för jag blir ofta stum, för långsam eller passiv. Men hon var snäll också och sa att det märktes att jag gör mina läxor och att han successivt blir bättre i formen.

Tur när jag själv inte är på topp att C är världens sötaste och gick in själv i trailern idag utan att jag behövde leda in honom! Sen stod han som ett ljus i vattenspiltan också!

Avslutade kvällen med en promenad med finaste Fantasi som troligen har vrickat sig rejält. Inte döende för tillfället alltså. Hon har satt in någon sorts charmoffensiv nu och gnäggar till mig, något som inte är vanligt. Hon tycker rejält illa om Caspian också, man skulle kunna tro att hon är lite svartis :heart
 
@mackan, jag har Amerigo Alto. Är inne på att ev sälja den dock. Ger inte mig det djup och stöd som behövs:o. Dessutom ligger den inte bra på 07:an. Väldigt kort anläggningsyta. Mjuk och skön.

Tog med pållan till klubben och red i ridhuset då dottern ändå tränade terräng.
Vad kul och "rätt" det låter att ge sig mer motivation genom mer träning. Tyvärr funkar det inte ekonomiskt och/eller tidsmässigt mm för mig.
Nu är vi ju tre eller två och en halv då 15-åringen för tillfället inte tränar så mycket som ska försöka få till lite lagom kontinuitet och kvalite´i ridningen.

Jag rider ca 5-6 dagar/v på Bellona. Tränare tre ggr/månad ca. Å så lite tävling på det för både mig och 17 åriga dottern+jobb varannan helg ungefär. Börjar nästan gråta när jag tittar på mitt schema där jag kluddat i alla träningar och tävlingar för dom nästkommande sex veckorna för både mig och äldsta dottern.

Imorgon drar vi iväg för tredje dagen i rad då yngsta ska få sig ett dressyrpass på Bellona för "min" tränare som kommer till hemmaklubben.
 
@mackan Den enda Amerigo jag skulle rekommendera till en stor och lång manke är CC. DJ har sin tyngdpunkt för långt fram och Alto är för låg fram. Vega CC är byggd för tunnrunda islänningar utan manke, så den hade inte heller funkat.
 
@mackan i vilket fall är jag då inte bortskämd med att bli uppvaktad av arbetsgivare på det här sättet. Mitt nuvarande jobb fick jag utan ansökan per telefon med den högsta ingångslönen i företagshistorien. Det känns som flyt och jag deltar inte i jantelandet utan känner mig faktiskt stolt över det. Det ger mig kraft att tänka på när bittra gubbar spyr galla i min vardag.
 
@mackan i vilket fall är jag då inte bortskämd med att bli uppvaktad av arbetsgivare på det här sättet. Mitt nuvarande jobb fick jag utan ansökan per telefon med den högsta ingångslönen i företagshistorien. Det känns som flyt och jag deltar inte i jantelandet utan känner mig faktiskt stolt över det. Det ger mig kraft att tänka på när bittra gubbar spyr galla i min vardag.
Ush så tråkiga arbetskamrater du verkar ha. Det hade väl varit kul med ett nytt jobb? fast kanske lite opraktiskt nu med hus osv.

Jag har fått massor av svar på min annons, jisses vad jobbigt att sålla. Är glad att jag inte lade i telenr i annonsen för det är det värsta jag vet när telefonen ringer i tid o otid.

Red lite dressyr I går på GP och hon är pigg som bara den! nästan lite stark så hon kan nog bli en utmaning för den som vill prova. Tur hon är så snäll ändå.
Hade sonen med mig till sommarhagen igår, övertalade honom att rida Dingla, ponnyn lite. Hon behöver motioneras, har förstått att just motion är det som håller fången borta, då motionen gör att hästens kropp lättare reglerar insulinnivåer etc. Hon går I en egen liten hage bara för att inte svälla för mycket. Men han tyckte inte det var så kul, efter 5 min tröttnade han. Påstod att hagen var för liten att rida I haha, jag sa att han kan få rida I stora hagen nästa gång, då kommer lilla Dingla o få fart på benen så det tror jag inte att han vågar.
 
@sassiball Det har lugnat ner sig jämfört med i höstas/vintras. De har väl tröttnat på att bry sig om mig och min lön helt enkelt och hittat annat att gnälla om. Så länge det inte drabbar mig dagligen är det okej, i övrigt trivs jag med arbetsuppgifter osv. Och det är mkt värt för mig att slippa pendla. Alla ställen har sina nackdelar och just nu känns det inte som att det är värt att byta jobb för.
Ska jag byta jobb är det isf för att flytta och jag ser ingen större vits att flytta till grannkommunen. Då ska det vara att jag flyttar till nåt bra hästställe där jag kan träna och ha häst på ett smidigt sätt. Dvs söderut.

Förstår att du inte sätter ut telefonnummer. Jag föredrar alltid mejlkontakt först, då jag inte har tid och lust att sitta o gagga i tfn med en massa löst folk.
 
Hade bästa hoppträningen någonsin igår. :love: Äntligen var både jag och Ariel koncentrerade på samma sak. Vi hoppade en del på volt och det var plötsligt plättlätt att vända. Bara hålla om med benen och krama lite i tygeln + titta dit jag ville. :banana:

Hamnade i en knepig situation när vi hoppade två hinder på rad, kom bra över första, men så snubblade Ariel rejält, jag tappade tyglarna (eh, släppte :o), hon snubblade vidare i trav och tog andra hindret utan bekymmer. :p Tränaren tyckte att det var det allra bästa med Ariel, att hon alltid vill vidare över hindren. :love:

Avslutade med en bana på sju hinder, fick ett otroligt flyt och det kändes så enkelt. Ariel landade i rätt galopp varje gång och tränaren tyckte det var en perfekt runda. Ariel galopperar en helt annan galopp nu, mycket långsammare än tidigare, men nu orkar hon gå i den galoppen och hoppa i den. Så himla härligt! :D Nu låg förvisso hindren på 60-65 cm bara, men det var skönt att få en enkel runda.
 
Idag är jag så där löjligt glad. Hade tänkt sitta upp igår för första gången sen han hivade av mig i fredags. Men det blev idag. Och jag kom upp utan att gråta av smärta :D
Sen att ridpasset ute på stubben gick åt pipsvängen skiter jag i. (Han var stark och oböjlig typ). Efter en halvtimme fick jag dock hoppa av och promenera tillbaka. Men ska ge mig på det igen imorgon :up:
 
Idag var det äntligen dags att börja skritta igång Nova igen efter skadan!:banana:
Har inte suttit på henne sedan 21/4. En helt otrolig känsla. Nova tyckte det var jättekul att se något annat än stallplanen!:p
Fina hästen brydde sig varken om trafik, rusande kossor eller en hund som jagade runt bakbenen på henne. Red bara i 15 min, skritt, men hon är alltid så himla positiv och smidig. Kan inte annat än älska henne:love:.
Som tur var blev det ju inte så lång vila som de trodde från början. Kliniken pratade ju om 6-12 månader från början, det var ju därför jag betäckte. Vid återbesöket i maj skulle jag kunnat börja skritta henne igen men då åkte hon till hingsten. Kommer ta det lugnt och hoppas att det inte visar någon hälta igen.
Gjorde ultraljud i går, dräktig 45 dygn och nu är fölis försäkrad! Känns skönt!:up:
 
Idag unnade jag mig en spooksväst för min första riktiga lön på nästan fyra år:D Den bara måste få mig att rida bättre:p Skämt och sido, plutten gick helt okej igår piloten känns dock lite ur form. Nu blir det tyvärr vila i två dagar men jag hoppas kunna rida i helgen och då kanske passa på att hoppa några skutt för jag har en hoppsadel hemma att prova på hästarna :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 247
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 810
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 973
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp