07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl
Tack för reflektioner om amerigo i tråden utifrån många som svarat . Fiskade mest allmänt då jag inte direkt behöver byta sadel i sig utan mer letar optimala känslan men inget akut eftersom jag dessutom rider i två olika sadlar och bägge passar hästen men vill gärna ha ngt som passar mig själv bättre än dressyrsadeln jag har gör .
 
Ikväll blev det körning igen. Bara skritt, men en längre tur och lite mer backar. Det är fascinerande att se hur korrekt hon arbetar med kroppen när hon had vagnen efter sig, tror det kommer bli precis så bra komplement som jag hoppades på. :)
 
Kl
"Min" 07 är icke helt fit for fight . Reagerar konstigt i huden utan några synliga symptom annat än känsligheten och otraditionellt hoppig/skuttig /nervös på konstigt otraditionellt sätt sen en vecka och tendenser sen tidigare även om inte så markant .
Blodprov och koll har gjorts och väntar på svar på prov då inget annat finns att anmärka på annat än att ngt avviker drastiskt hur hon annars mår och beter sig .

Skönt är det i såna här lägen att ändå bara vara ryttare och inte äga hästen . Krasst . Javisst ;)
 
Vet inte om det fungerar? Hmm, idag red dotter på Bellona! Hon är så ljuvligt fantastisk denna häst:love:Gick jättebra för dom!
Helt perfekt för oss och våra önskemål och behov!
Å så en liten puss från min lilla bebis!

11938475_996912370330282_1087911781_n.mp4

-PAXP-deijE.gif
11923318_996825577005628_1007816303_n.jpg
 
Jag har tränat i 2 dagar. Har gått mycket bra men Martin säger att jag är för långsam, för lite ben, för lite hand, för mycket hand osv osv Sjukt jobbigt att rida på riktigt och inte kunna såsa runt men ska vi nå våra mål nästa år så måste man sträva högre och högre hela tiden.
Just nu är vi i fasen att tävlingsformen sitter bra MEN nu har hon blivit så stark i kroppen att hon försöker komma undan där också. När man fick upp henne i tävlingsform förut så var det för att hon var superlösgjord och framme för skänkeln men nu så klara hon minsann av att hålla formen och ändå hamna bakom hjälpen och bara sväva runt och se fin ut. WTF liksom :p
I vilket fall så sa han att han aldrig sett henne galoppera så bra som hon gjorde idag och när han säger att det är bra så är det verkligen bra så det är jag jätteglad över.

Åkte första gången helt själv också. Det gick kanon. Har alltid med mig någon eftersom det är roligare och lättare men idag kunde ingen följa med så det var bara att lasta och åka själv. Hon är ju van att åka osv så visste att det inte skulle bli några större problem men har inte lastat henne helt själv innan men det gick det med :D
 
Jag har tränat i 2 dagar. Har gått mycket bra men Martin säger att jag är för långsam, för lite ben, för lite hand, för mycket hand osv osv Sjukt jobbigt att rida på riktigt och inte kunna såsa runt men ska vi nå våra mål nästa år så måste man sträva högre och högre hela tiden.

Märkligt. Det säger min tyska tränare åt mig också, hela tiden... skönt att man inte är ensam :o :D
 
Jag red så dåligt idag så min tränare bad om ursäkt för att hon var hård mot mig. Helt berättigat för jag blir ofta stum, för långsam eller passiv. Men hon var snäll också och sa att det märktes att jag gör mina läxor och att han successivt blir bättre i formen.

Min tränare är krass och tydlig men skäller aldrig och ovärderlig i fråga om hur noga hon coachar och hjälper till när man behöver och vill bolla. I måndags på träningen som exempel när hon sa vad jag skulle göra och jag inte red utifrån det så när jag fattade och rättade så sa jag typ " förlåt, sorry " (har öronsnäcka när det är träning så svaren och dialogen rakt in i örat direkt ) . Svaret från tränaren : Du behöver inte säga förlåt till mig det är du själv som avgör hur du kan påverka ridningen utifrån min hjälp och hur nöjd du själv utifrån det kan känna dig om du lägger mer fokus på hur du själv påverkar ditt resultat utifrån instruktionerna du får från mig i sammanhanget " .

Jag gillar ;) trivs med tydlighet och rena kvitton . Eftersom jag känner tränaren och hon är snål på beröm samtidigt som hon känner sina ekipage och satsar på dem så aldrig att hon lägger en sån kommentar att det är upp till ryttaren om hon inte känner ekipaget och har läst det så hon vet att det är dax att lägga mer press på ryttaren ;)
 
Senast ändrad:
@mackan min tränare skäller heller aldrig, hon är ofta lite för positiv tycker jag. Men då blir jag trygg och bågar prova mer. Nu var hon typ "normal" och då ber hon om ursäkt för hon vet att jag har haft det tufft mentalt och att det inte är lätt för mig att ha en häst som många kommenterar negativt.

Idag fick jag dock mycket plus för honom, vi joggade samtidigt som det pågick en sitsteorilektion och vissa av eleverna tittade lite på min fina sötnöt och kom fram och gosade med honom sen i stallet.
 
Jag provade att sätta lite mer tryck i Bruce idag för första gången på ganska länge, visst blev det lite väl bra ibland men på det hela taget var han jättefin! :love: Fick kommentar från en mamma vars dotter red lektion i ridhuset samtidigt att det var "en fröjd" att titta på oss, sånt blir man alltid glad över att höra :D
 
Barbie har fått ta det lite lugnt sen tävlingen eftersom underlag tog rätt bra på henne. Men idag dressyrade jag och för första gången på vet inte när red jag travarbete och fick till det. Inte superfantastic, men jag kunde rida skolor och vågade traggla på med dom. Har undvikit det ensam eftersom jag behövt tränarstödet. Har jättesvårt att hitta rätt "dragläge" i traven men försöker hitta en lite lugnare trav än vad jag lätt hamnar i. Öppnorna kändes bäst och i dom kan jag nu börja rida på mer fram och hitta flyt. Så det tar sig!
 
@mackan min tränare skäller heller aldrig, hon är ofta lite för positiv tycker jag. Men då blir jag trygg och bågar prova mer. Nu var hon typ "normal" och då ber hon om ursäkt för hon vet att jag har haft det tufft mentalt och att det inte är lätt för mig att ha en häst som många kommenterar negativt.

Idag fick jag dock mycket plus för honom, vi joggade samtidigt som det pågick en sitsteorilektion och vissa av eleverna tittade lite på min fina sötnöt och kom fram och gosade med honom sen i stallet.
Jag är nog lite tvärtom , gillar inte att tränare är för positiva utan vill ha lite mer objektiv krasshet på en professionell objektiv nivå . Vill inte ha ngn som behöver anse sig behöva be om ursäkt och inte heller vill jag blanda in personlig status i träningen annat än att man typ kan säga bara ngn gång att man inte känner sig på topp eller har en svacka . Så funkar jag och gillar tränare utifrån det men alla är vi ju olika :) det viktigaste är ju att man känner sig nöjd och trygg med sin tränare .
 
Senast ändrad:
Jag är nog lite tvärtom , gillar inte att tränare är för positiva utan vill ha lite mer objektiv krasshet på en professionell objektiv nivå . Vill inte ha ngn som behöver anse sig behöva be om ursäkt och inte heller vill jag blanda in personlig status i träningen annat än att man typ kan säga bara ngn gång att man inte känner sig på topp eller har en svacka . Så funkar jag och gillar tränare utifrån det men alla är vi ju olika :) det viktigaste är ju att man känner sig nöjd och trygg med sin tränare .
Jag känner flera som tränar för samma tränare som jag och den ena av dem sa en gång att hon ibland skulle vilja att min tränare var lite mindre känsla och mer petig. Men att det inte spelat någon roll för resultatet är fantastiskt, (hon rider mycket högre nivå än mig). Och att hästarna ger mer nu, och precis så känner jag också. Mina hästar har gillat hennes system och då har utvecklingen blivit bättre än vad jag kunnat drömma om.
 
@Amanda_F Din häst är ju jättefin! Ser väldigt lätt och rörlig ut, elegant. Jag nämnde ju vid ett tillfälle att han med sin långa hals kan vara lite svårare kanske, men det var liksom mer menat som en eloge till dig som reder ut det :) menade absolut inte att klaga på din häst, hoppas du förstår.

Det där med personkemi med en tränare är ju väldigt viktigt. På ett plan håller jag med dig, jag vill absolut ha en positiv tränare, det måste jag ha för att ens ta mig till träningen, annars blir jag lätt nedstämd. Jag tål absolut inte heller varken wiskeyröst eller gäll skrikröst. Så många går bort pga det :D Sen samtidigt säger jag som mackan, jag vill inte ha någon som blir för personlig. Svårt!

Hade en dam som provred GP igår, och som Grand Prix uppförde sig, man blir ju nästan rörd :heart Hon var inte lika pigg heller, kan vara för att jag red I padocken, hon upplever den nog som lite tråkig. Lät som ett toppenhem och ganska nära mig men någon till ska komma I alla fall.
 
@sassiball tack. Jag tycker också han är fin, och han kommer bli ännu finare. Ni här är väldigt snälla men folk IRL är inte lika gulliga alla gånger.

Min tränare är lagom tycker jag, och jag har ju två, en som inte är så glad alltid men hon är väldigt bra på små detaljer så det är kul med blandningen. Min tränare frågade mest om hur jag mådde eftersom hon såg att jag inte riktigt var med. Så då anpassade vi träningen efter det. Sen är jag lite för ocensurerad ibland och berättar för mkt, men ibland känns det vettigt också.

Åh hoppas att det löser sig med GP, det har ju varit från och till ett tag nu med inspirationen. Ska GP säljas eller lånas ut i så fall?
 
@Amanda_F Folk IRL som snackar illa om en eller ens häst är oftast bara avundsjuka. Se det istället som att du har nåt så bra att de bryr sig om att kommentera ;) Vet att det kanske är svårt men så ser jag det. Ungefär som skitsnacket på mitt jobb i höstas/vintras - de som känner sig hotade skäller mest ;)
 
@sassiball tack. Jag tycker också han är fin, och han kommer bli ännu finare. Ni här är väldigt snälla men folk IRL är inte lika gulliga alla gånger.

Min tränare är lagom tycker jag, och jag har ju två, en som inte är så glad alltid men hon är väldigt bra på små detaljer så det är kul med blandningen. Min tränare frågade mest om hur jag mådde eftersom hon såg att jag inte riktigt var med. Så då anpassade vi träningen efter det. Sen är jag lite för ocensurerad ibland och berättar för mkt, men ibland känns det vettigt också.

Åh hoppas att det löser sig med GP, det har ju varit från och till ett tag nu med inspirationen. Ska GP säljas eller lånas ut i så fall?
Det blir utlåning I första hand, känns bäst just nu. Jag längtar faktiskt tills jag har en häst mindre....
 
@Amanda_F Folk IRL som snackar illa om en eller ens häst är oftast bara avundsjuka. Se det istället som att du har nåt så bra att de bryr sig om att kommentera ;) Vet att det kanske är svårt men så ser jag det. Ungefär som skitsnacket på mitt jobb i höstas/vintras - de som känner sig hotade skäller mest ;)
Det är ganska många kommentarer som låter typ: Jag trodde du skulle köpa en bra häst. eller Du är så duktig, vad ska du med den där till. Men vi ska visa dem. Kanske redan idag? Eller någon annan gång.
 
@Amanda_F Vilka troligt tråkiga kommentarer!!!:eek::devil: De är ju en jättefin häst du köpt och jag blir tokig på folk. Det spelar ju ingen roll vilken häst man än köper så har man ju oftast en hel del att jobba med och ni har ju precis lärt känna varandra.
Tror din kommer bli grymt flott för de visar ni ju redan stundvis när näsan kommer fram!
Herregud. Du är ju superduktig och ni kommer va vassa på tävlingsbanan framöver är jag övertygad om!:banana::bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Enya
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 560
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp