07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som är så jobbigt när man får kommentarer om sin häst är ju det att man tar det så personligt eftersom det är ens bästa vän/tävlingspartner.
Man har ju valt den hästen för att den passar ens EGNA förutsättningar och mål och i de flesta fall också ens plånbok.
Vissa kommenterar av avundsjuka men jag tror tyvärr de flesta säger vad de tycker och tänker inte på hur det uppfattas.

De flesta av oss kommer inte rida Grand Prix och behöver inte en så bra häst. De flesta av oss kommer stanna på MSV nivå och där klarar sig de flesta hästar men okej gång.

Jag brukar tänka att nej den hästen kanske inte är min typ men Divan är inte heller många andras typ heller. Har man inget snällt att säga så ska man hålla käften. Man behöver inte såra folk med flit och ganska ofta vet man själv om sin hästs svårigheter.

Sen finns det ju idioter som inte vet vad de snackar om men de kommentarerna är ju lätta att förbi se t.ex
Divan har markbunden galopp- ehhh nej den är bedömd av proffs på Kvaliten med 8 så det stämmer inte.
Divan hoppar bara för att hon har ett proffs på ryggen- ehh nej de flesta hästar kan gå 1.10 om de har en god grundgalopp och inte är rädd för hinder.
osv osv

Jag älskar min häst och min tränare sa redan när hon var 4 år att vi kommer rida svår dressyr och jag väljer att tro på honom än idioter som rider LB år efter år efter år.

Vi måste få bort det här skitsnacket ur stallarna. Nästa gång någon säger något elakt, ställ dem mot väggen och fråga vad de menar egentligen? Säg att du blir ledsen och skäm liksom ut dem. Funkar varje gång.

Alla hästar är fina på sitt sätt :heart
 
@Jfrelin Bra skrivet!

Det svåraste tycker jag ju är de som inte snackar direkt till en, eller ens så att man hör. För det man inte hör kan man inte bemöta. Nu är jag, så vitt jag vet, skonad från den här problematiken där jag bor. De flesta här som uttalar sig tycker att jag har en fin häst, utom då när hon var en fet köttbulle som sprang runt utan bärighet, men de flesta med nåt innanför pannbenet vet ju att det inte var målet att ha henne sån. Desto roligare nu när vi är i form och folk kan se skillnaden :)
Och när jag får höra att min häst är tjock för att hon inte är en slank långbent i sin typ, vilket fö bara kommit från folk som inte ser skillnad på fett och typ, då svarar jag bara som det är. Man kan tex inte banta bort en bred front, för hon kommer oavsett hull alltid att ha massa. Det är som att jämföra en ardenner med ett fullblod och säga att ardennern är fet. Är man på den nivån ids jag inte ens ta in åsikterna.

På något naivt sätt tror jag också att det snackas mindre skit om själva hästarna här, där det inte är konstigt med olika typer av hästar. Det tävlas dressyr på alltifrån araber, fjordingar, travare, halvblod, ponnyer och kallblod. Jag upplevde det mer halvblodsdominerat söderut och där var det "konstigare" om man stack ut. Här snackas det givetvis också skit, men kanske inte just om hästarna i sig. Eller så har jag sluppit höra, kan mkt väl bero på det. Jag håller mig ganska aktivt utanför diverse grupperingar, jag är vardagstrevlig mot alla och försöker hålla ett öppet sinne. Tiden kommer väl visa vilka man gillar och inte. Jag ids inte lyssna på folks förmaningar om vilka man ska passa sig för. Är väl därför folk haft svårt att placera mig i nåt fack hittills.
 
@Jfrelin och @stjarnfrugt i reflektionen ang skitsnackande hästfolk :
Det finns väldigt lustigt hästfolk på sina håll , men merparten tycker jag är vettiga och majoriteten har nog verkligen en vilja att inte beblanda sig i sånt som beskrivs i diskussionen . De som har tid och lägger tid på att bry sig om, tycka och tänka och snacka och ha åsikter de vädrar om andras hästar osv, tycker jag verkar vara såna som gör likadant runt allt annat i deras tillvaro också . Dvs rätt osympatiskt och trångsynt folk som har snäv världsbild och höga tankar om sig själva (läs dålig självinsikt) .

Jag tycker ofta det är folk som inte kan så mycket i hästvärlden som gör väsen av sig . De som känner sig trygga har inget behov liksom av sånt och gör inget väsen av att framhäva sig själva öht . Tycker allmänt det är så oavsett gren/ämne , de som känner sig trygga har vetskap om att ingen är expert utan ju längre man lever desto mer inser man finns att ta till sig och lära och då blir man ödmjukare .

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om hur Lisa eller Maja rider sina hästar eller hur de tränar, eller vilken typ av hästar de valt att ha . Deras hästar är väl skötta, mår bra och behandlas bra utifrån djurhållning och etik och det räcker för mig .

Väldigt förskonad från skitsnack har jag varit under hela livet som hästägare och i stallmiljöer men jag är ju väl insatt i hur sjukt det kan vara bland andra och i andra stall etc och tycker som sagt det är vissa typer av människor som håller på så , rent generellt. Vilket är ytterligare en anledning att avskriva dessa i fråga om att bry sig .

Jag tycker skitsnack och lösa rykten etc är ett oskick allmänt och säger ifrån rätt tydligt om ngn vill dra in mig i sånt direkt . Har liksamma sjukt svårt för detsamma när det dyker upp på sociala media och brukar reagera i de situationerna vilket givetvis sällan är poppis bland de som mottager respons från mig i de sammanhangen ;)
 
Senast ändrad:
@Magica, Hon blev jättehalt i feb/mars efter att hovslagaren varit och skott. Trodde det var sömstick, hovböld eller liknande. Han kom ut och kollade igenom henne men hittade inget. Avvaktade ett tag och hon blev ohalt. Började rida henne och syntes inget, tränade ett pass för tränaren som inte heller kunde se något. 3 dagar senare var hon halt på samma ben. Åkte till klinik som trodde det var kotan. Fick behandling och blev bättre. Fick efter ett tag skritta igång henne, men sen halt igen efter någon vecka. Nästa återbesök gjorde de UL och såg något som möjligen kunde vara en blödning i en sena. Då nämnde de vila i 6-12 månader.
Efter det valde jag ju att betäcka henne eftersom hon förmodligen skulle stå så länge.
Återbesök 21/5, samma dag jag skulle lämna henne hos hingsten, visar hon ingen hälta alls och de kunde inte se något på UL. Kunde valt att skritta igång henne då men hingsten var ju redan bokad. Valde därför att hon skulle vila över sommaren också och börja skritta igång henne i lugn takt under hösten.
Kan bara hoppas att det som krånglade har läkt ut under vilan!
 
Tråkigt med skitsnack ni får utstå :(

Jag måste faktiskt erkänna att vi har väldigt positiv och peppande stämning i stallet! Jag får aldrig höra annat än att hästen är fin, att jag gör ett bra jobb osv. Och jag tror inte någon av de andra får det heller. Visst är vi medvetna om hästarnas svagheter också och diskuterar dem, men aldrig på ett negativt sätt.
 
Idag red jag dressyrjobb på grusvägen med Ariel. Hon blev så grymt fin redan i början av passet! :love: Bara jag är konsekvent i min ridning så ger det verkligen resultat. Red massor med övergångar halt-skritt-trav, det passade bra idag. Sedan när det var dags att börja galoppera så öppnade sig himlen och regnet öste ned. :mad: Men vi jobbade lite galopp också, även om jag blir mer påverkad av dåligt underlag (sönderkörd grusväg) i galopp än de andra gångarterna. Hon tog i alla fall rätt galopp varje gång.

På slutet var hon fantastiskt fin i trav när jag joggade av henne, men då blev jag mest bara deppig för att jag har så förbaskat dåliga träningsmöjligheter. :cry: Kan ju inte rida på den där grusvägen något mer, när den är så sönderkörd, känns inte juste mot hästen med så ojämnt underlag. Då finns det bara en grusväg kvar, för när det regnar så mycket som det gör just nu går det inte att rida på stubbåkern eller "ridbanan" (lägda på 20x60).

Kände mig så nere när jag kom hem, varför kostar jag på en massa träningar och dyr utrustning när jag inte har förutsättningarna att bibehålla det hemmavid? :banghead: Till sist var jag så arg att jag åkte till grannen, som äger lägdan. Jodå, jag får köpa den om jag vill. O_o Så nu skall jag ta reda på hur vi skall gå tillväga för att stycka av den, så blir det nog ridbana nästa år. :banana:
 
Sån tur att de slipper ha honom då.... :meh::devil:
Och jag är glad att ingen av dem ville köpa min fina kille! Han har varit som en liten dröm idag, studsade lite på framridningen och var lite spänd där så han blev trött mot slutet av programmet men 63,485 % och en mycket bättre känsla totalt sett. Det som var bra var att när han var stark så red jag ur det i stället för att bara dämpa och lugna.

Sprang in i trailern också så jag fick släppa linan och låta honom gå själv! Han lär mig saker varje dag, så gullig!
 
@Habina Hoppas hoppas att du får till en ridbana :)

*kl

Red ett trevligt pass idag, sista innan resan. Skulle fokusera på skänkelvikningar men det lyckas vi sällan med. Är så jäkla dålig på att rida skänkelvikningar rent ut sagt. Hur mkt jag än tänkte på att hålla i ytter och rida med inner så vete fasen men hon slutar går nånstans halvvägs. Men i övrigt gjorde vi det bra, kände att energin växte mer under passets gång och på slutet var hon så fin att jag önskat att det var i början av passet. Bortsett från skänkelvikningarna då :cautious:

Framförallt är jag så jäkla nöjd över skritten! Idag och på träningen i förrgår fick jag till en sån jäkla bra skritt som jag faktiskt aldrig lyckats med innan :) Om jag lyckas med denna på tävling vore jag i himmelriket...

Känns bra att ha detta som sista minne innan jag drar till en vecka i ridexil. Känns inget vidare just det i sig men tur iaf att vi haft bra pass nu. faktum är att jag knappt minns när vi hade ett riktigt dåligt pass sist. vi måste ha höjt lägstanivån rejält :)
Självklart kommer tyska tränaren hit som gubben i lådan nästa vecka, bara för att jag inte är i rätt land. Fan. Jag hade verkligen behövt det nu. Rida givetvis men även bolla lite ang hur jag ska tänka i mitt utvecklande av hästlivet.
 
Idag har vi hoppat, eller det är kanske överdrivet att kalla det vi höll på med för hoppning. Tre små kryss i en liten studsserie. Plutten skötte sig fint men tyckte nog att det var lite lågt, men det var ju några månader sedan vi hoppade något. Innan vi hoppade red vi fram ute, han höll på att krypa ur skinnet för att det kom andra hästar. Så nu har jag beställt Thia cal som @Jfrelin rekomenderade. Får hoppas att det kan hjälpa lite. Jag är lite skeptisk men det är värt ett försök :)
 
Idag har Barbie gått MsvC2 på vår PnR. Tycker det är skitsvårt att rida fram hemma. Vet inte varför. Hon var inte riktigt tillräckligt lösgjord och framme för skänkeln i programmet, fick galoppanslag i första mellantraven. Sen var det inga jättemissar mer än lite trav in i ena bytet och att hon slog om fram i sista ökade galoppen för att hon spökade till Men rättade själv efter ett par steg. Öppnorna är ok men slutorna är svåååååra! 65.4% var lite snällt kanske men kul ändå:).

Indra gick lite på ridbanan också och sen skrittade jag hem på lång tygel. Hon känns hur trygg som helst! Nu börjar Barb värma upp lite för Indra också och de gnäggar efter varandra, lite gulligt så länge dom ändå är lugna:).
 
Och vi drog till terrängbanan med stallkompisen idag. Jo men tjena... :D Jag var nästan på väg av ett par gånger när hon la in några rejäla glädjebockar. :D
Hade en fantastiskt fin känsla med massa action från arslet rakt in i handen. :laugh: Idag kändes hindren föör låga i förhållande till den bjudning och bakbensaction hon bjöd på. Vi fortsätter dock på säkerhet och just ha roligt och enkelt så utmanade inget. Tog något nytt hinder bara.

Dagens terräng blev uppvärmning för tävling imorgon. Känns hon imorgon som idag kan det inte gå annat än bra. :p
 
Vi hoppade också terräng idag! Bruce har ju lugnat ner sig betydligt men idag var det lite mer bus igen, inga katapultsparkar men det blir svårt att sikta in sig på nästa hinder när man ska ruska på huvudet och småbocka ;)

Men överlag så övertygar han mer och mer för varje träning :love:

 
Vi var iväg på dressyrträning idag. Jag blir lika lycklig varje gång jag åker iväg med Ariel, det är så smidigt med en häst som lastar sig själv, står helt stilla i transporten, går lugnt ut och sedan står stilla medan man gör i ordning. :love:

Jag höll min plan under framridningen, vilket resulterade i en fin, lösgjord häst som tom galopperade rättställd på volt! :banana: Jag var så överlycklig över hur "enkelt" det blivit med galoppen, äntligen har det lossnat för oss. Jag tror hoppningen hjälpt massor.

Själva träningen handlade mycket om att snäppa upp ytterligare, jag fick korta tygeln 5 cm till Ariels förskräckelse (:rage: matte!) men som alltid blir hon upprörd men gör ändå jobbet. ;) I galoppen gick hon återigen rättställd, jag var grinfärdig av lycka medan tränaren (som inte vet om vilka bekymmer vi haft i galoppen) började peta i detaljer som hur jag skänklar. :p Det är verkligen superbra att rida för någon ibland som inte känner till vardagsproblemen, då blir det helt klart mindre problem av dem.

Ingen wow-känsla av det här passet, men ändå en känsla av att vi klättrat ett snäpp högre upp i utvecklingen. :laugh:
 
Är kluven över om jag skall åka till ridbana och rida igenom LB:2 imorgon eller om jag skall ge henne en lugnare dag med longering istället...
 
Det är ju ingen hemlighet att jag är kär i min häst och att jag tycker att han blir bättre för varje pass. Här är då dagens tävling, 62,571 % och mitten av resultatlistan. Bäst tyckte domaren att Andra mellantraven och sista avbrottet till trav med påföljande travsträcka upp på meddellinjen var. De fick vi 7,5 på. Sen fick vi ju mindre bra på ryggningen t.ex.:angel: Men det var en klar koncentrationsgrej, han var trött både mentalt och i kroppen idag men kämpade på! :love:

Att han som vanligt lastade sig själv och stod som ett litet ljus i trailern gjorde inte dagen sämre...


... kollar på tumnagelbilden och LÄÄÄÄÄÄNGTAR efter mina nya ridstövlar som kommer inom några få veckor nu.
 
Och lite bilder finns så klart också...
11902382_10156351487875497_7775180747566269777_n.jpg

11902382_10156351487905497_8495648910468097871_n.jpg

11947653_10156351499320497_1353110304979641091_n.jpg

11947653_10156351499330497_2629741083870060244_n.jpg

11947653_10156351499340497_2821727257993354061_n.jpg


och snäll liten häst:
11947653_10156351499325497_6247925245008027651_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 909
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 132
Senast: zuli
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp