07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amanda_F

Trådstartare
Ny tråd, IGEN!

Jag vill inte stressa C nu när han flyttat och när han är under igångsättning. Men i kväll tror jag minsann att det är dags att rida och att trava lite också. Två dagar i rad har vi promenerat. Fick ett tips om att köpa en luva med lite vaddering som ljuddämpning eftersom alla ljud är nya och han har en väldig massa energi i kroppen... Det var ett bra tips och jag tror att den kommer få vara kvar vid arbete. Man märkte verkligen hur han slappnade av med den.

Lyckas inte länka in bilder från instagram men så här såg det ut med luva och allt i det nya ridhuset igår... https://instagram.com/p/8gd2S_jJn4/?taken-by=amandafog
 
Så är vi inne på del 20! Mao har det skrivits ca 45.000 inlägg i våra 07-trådar:o:D!

I helgen ska vi tävla, har fått starttider och rider som nr 4 och allra först. Tycker att det är rätt skönt att starta tidigt och sannolikheten för placering är ändå liten. På lördag är det DM i klassen för juniorer så det blir tre domare igen. Kan inte säga att jag är jätteförtjust i att domarna sitter precis så de ser vår bristande tvärning i skolorna:p. Är ändå ganska pepp och känner att jag verkligen vill få till det inne på banan nu!
 
Ny tråd, IGEN!

Jag vill inte stressa C nu när han flyttat och när han är under igångsättning. Men i kväll tror jag minsann att det är dags att rida och att trava lite också. Två dagar i rad har vi promenerat. Fick ett tips om att köpa en luva med lite vaddering som ljuddämpning eftersom alla ljud är nya och han har en väldig massa energi i kroppen... Det var ett bra tips och jag tror att den kommer få vara kvar vid arbete. Man märkte verkligen hur han slappnade av med den.

Lyckas inte länka in bilder från instagram men så här såg det ut med luva och allt i det nya ridhuset igår... https://instagram.com/p/8gd2S_jJn4/?taken-by=amandafog

Jag rider nästan alltid på luva, dock inte den vadderade. Den som är vadderad får man väl inte tävla med men en "vanlig" är godkänd. Tycker den gjort skillnad.

Jag har varit 5 dagar på Flyinge och kollat på massa fina hästar. Första gången för mig där men absolut inte sista. Tycker nästan de va roligare är F-bo. Har läst va ni skrivit men inte hunnit skriva något då vi oftast kom till hotellrummet efter 10 och stupade i säng.

Min häst har jobbat på under tiden jag varit borta och i söndags va hon i väg på träning. Fick en del filmer och hon såg riktigt fin ut. Hästen hade fått jobba på ordentligt, och kommit upp och ihop en snäpp till. I måndags när jag kom hem så fick hon vila. I går va jag och körde upp för B96, vilket jag klarade.:banana: Beridare red henne i går och sa att hon varit riktigt trött och grinig. Troligen lite trött och öm i kroppen sen träningen. Så i dag tömkörde jag henne lite lätt. Jag lyckades i går på uppkörningen göra illa mitt knä så jag tror inte att jag kan rida på några dagar.:wtf: Pga nervositet så lyckades jag inte få på släppet och tryckte till de med knät. :banghead: Inte så bra när man har en 2 tons vagn och glömt att släppa på bromsen. Släpet flyttade inte på sig, men de gjorde mitt knä. Så nu haltar jag runt och äter värktabletter.
 
@Charlotte1975 Grattis! Såg att du tog det med en gammal stallkompis, Anna :) Liten hästvärld även i denna stad. Kollade du in hennes häst också på Breeders?

Nästa år ska jag också åka ner. Förhoppningsvis ska min kompis klara kvalet tidigt i år också. Och skadar sig hästen får jag boka rehab-boende åt honom. Det kan det vara värt!

Skönt att du rider med luva. Den tjejen jag lånade av första dagen och provade sa att hon alltid rider ut med den också, för säkerhets skull, men då kanske öronproppar är att ta i, det har jag provat med eftersom C är så snäll att spöka ut i alla möjliga saker..:angel:
 
@Amanda_F Tack! Jag och Anna har stått i samma stall tidigare. Vart stod ni tillsammans? Jag kollade på hennes häst på Breeders och de va den enda hoppningen jag såg förutom hopphästauktionen. Ryttaren på hennes häst är samma som tävlar min uppfödning och vi har också varit stallkamrater. Hästvärlden är riktigt liten i bland. Hjälpte även @Jfrelin tränare en del.
 
@Amanda_F Tack! Jag och Anna har stått i samma stall tidigare. Vart stod ni tillsammans? Jag kollade på hennes häst på Breeders och de va den enda hoppningen jag såg förutom hopphästauktionen. Ryttaren på hennes häst är samma som tävlar min uppfödning och vi har också varit stallkamrater. Hästvärlden är riktigt liten i bland. Hjälpte även @Jfrelin tränare en del.
Hon kommer från samma Ö som jag gör så det var när vi var juniorer och tävlade ponny som vi red i samma träningsgrupp ett tag. :)
 
Jag vilar mig i form jag... :angel: Vår lilla klubb skall ha en riktig dressyrtävling i slutet på oktober, så vi kommer kunna tävla för vår klubb nästa år. :banana: Självklart måste jag vara med på den tävlingen, så jag har anmält mig till både LC:1 och LB:1. Får se om jag rider någonting innan bara. ;) Måste förmodligen rida i helgen då jag har träning inbokad, men oroar mig för att det skall bli halt på vägen. I sådana fall stannar jag hemma. :(

Känns faktiskt ironiskt att jag får tävla för favoritklubben nästa år, när jag inte ens är säker på att det blir några tävlingar nästa år. Kanske skall jag skicka Ariel till hingst istället, så gör i alla fall hon någon nytta. :p
 
Besiktningen blir imorgon istället innan han åker till fodervärden. Vet fick förhinder idag.
 
Det här måste verkligen vara den årstråden det skrivs mest i!

Jag ligger sjuk, men Plutten har blivit motionerad av tjejen som ridit honom några gånger nu. Det känns bra att han får röra på sig nu när vi börjat komma igång lite.

@Magica Vad skönt att du hittat någon som verkar passa Billy. Hoppas det går bra på besiktningen.
 
Grattis @Charlotte1975 till B96 :) Du fick offra knäet denna gång, men det blir nog värt det i längden ;)

@Amanda_F Jag hade en vanlig huva med travproppar i när jag brottades med min dryga häst förra året, de propparna är gjorda i skumgummi och smidiga att använda. Vanligtvis behöver hon inget sånt, men där och då behövde vi både huva och graman. Hemsk tid som jag helst glömmer. Jag hade hellre köpt en vadderad och kört utan proppar, min häst går inte att ha proppar då hon skakar ut dom hela tiden. Men jag behövde det ju inte sedan så jag skippade att lägga 600 spänn på en sån...
 
Red ut både ponnyn och min egen idag.
Ponnyn var lite mindre hysterisk idag men var ändå tvungen att bli rädd för en lastbil och ett ställe som hon blev skrämd på sist vi red förbi. Tanken slog mig att det verkligen är svårt med såna ponnyer som inte direkt lämpar sig för barn, men är för små för de flesta vuxna. Denna är ju ändå d-ponny men nätt i typen. Tyvärr 10 år för gammal för att vara intressant för mig, men jag tackar inte nej till att rida den tills vidare :)

Min fick en tur ihop med en av hagkompisarna vars matte är instruktör. Min häst var på tårna, så segheten vid dressyrridningen mån-tis var alltså fejk ;) Gud så skönt att rida ihop med nån som rider vettigt och har koll på sin häst. Helt plötsligt bryr jag mig inte om att min är på tårna, framförallt blev jag inte ens nervös trots blåst och spökerier från båda hästarna. Heja.
 
Ojoj vad vi skriver!

@Magica
Vad bra den tilltänkta fodervärden låter! Håller tummarna för att besiktningen går bra. :)


Kl
Min dumma ponny väckte mig igår med ett jäkla dundrande. Hon och shettisen hade världens idiotutbrott i hagen och for omkring som jag vet inte vad... Inte nog med att hon ska vila vänster fram så ska hon självklart lyckas dra av sig höger baksko... :banghead: Jäkla häst... Hon slet verkligen av den och typ halva foten följde med... Tur som en tokig lyckades jag få tag i hovis som kom redan idag och fick som genom ett mirakel på en sko. Men det är verkligen mycket sko utanför så jag hoppas hon låter bli att kliva på sig själv... :crazy:

Igår direkt efter deras dampryck.
DSC_0081_zpsxibpc5i2.jpg


Idag med sko på plats.
DSC_0084_zpsvrzjbfvh.jpg


På onsdag ska vi in på återbesök på kliniken. Hoppas det ser bättre ut nu... Att hon stått och vilat höger bak 1,5 dygn har ju inte direkt gjort gott för vänster fram. Trippelsuck... :meh: Pratade med klinikhovis idag om framfötterna, han ska kika då vi är där på onsdag, antingen skor han om fram då på plats eller så får min ordinarie hovis sko nån dag därefter.
 
Ojoj vad vi skriver!

@Magica
Vad bra den tilltänkta fodervärden låter! Håller tummarna för att besiktningen går bra. :)


Kl
Min dumma ponny väckte mig igår med ett jäkla dundrande. Hon och shettisen hade världens idiotutbrott i hagen och for omkring som jag vet inte vad... Inte nog med att hon ska vila vänster fram så ska hon självklart lyckas dra av sig höger baksko... :banghead: Jäkla häst... Hon slet verkligen av den och typ halva foten följde med... Tur som en tokig lyckades jag få tag i hovis som kom redan idag och fick som genom ett mirakel på en sko. Men det är verkligen mycket sko utanför så jag hoppas hon låter bli att kliva på sig själv... :crazy:

Igår direkt efter deras dampryck.
DSC_0081_zpsxibpc5i2.jpg


Idag med sko på plats.
DSC_0084_zpsvrzjbfvh.jpg


På onsdag ska vi in på återbesök på kliniken. Hoppas det ser bättre ut nu... Att hon stått och vilat höger bak 1,5 dygn har ju inte direkt gjort gott för vänster fram. Trippelsuck... :meh: Pratade med klinikhovis idag om framfötterna, han ska kika då vi är där på onsdag, antingen skor han om fram då på plats eller så får min ordinarie hovis sko nån dag därefter.
Sätt på några riktigt vettiga boots som går långt ner (neoprene typen) så skyddar det jättebra mot oddsen att hon trampar av sig nu när hon inte bör . Tråkigt med krånglet hoppas allt ser bra ut ändå när ni kör koll :)
 
Så typiskt, tänkte väl att han hållit sig frisk alldeles för länge, kom ut till stallet ikväll, ett bakben som en telefonstolpe och 39,2 i temp:cry:. Stalltjejen skulle tempa honom imorgon bitti så får jag se om det gått upp eller ner. Nu är ju frågan, lymfangit av 3 små muggskorpor som jag rullade av häromdagen (utan att det ens kom blod), anaplasma eller är det infektionen som verkar vandra lite i stallet sen det kom en ny ponny, men de andra verkar hosta och det gör inte han... Har febern gått upp så blir det klinik nästa annars är det väl bara att avvakta. Suck, jag som t o m börjat planera framåt, det var ju dumt av mig:banghead:
 
@Lilla_Gubben Tvätta hela benet med Hibiscrub. Min fick sånt med av en gammal torr skorpa som hon haft i en vecka innan. Ibland tror man fan inte det är möjligt, men det är det.
I kombination med nedsatt immunförsvar kan det mkt väl hända att de reagerar på sånt.
 
Här händer det inte så mycket just nu. Rider ju Nova igen men inte så hårt än. Hon verkar inte visa några tecken på hälta än i alla fall så förhoppningsvis har ju skadan hon hade läkt.
På tisdag väntar 90- dagars koll och den årliga vaccineringen.
Hästarna går ute dygnet runt fortfarande men kommer nog börja ta in dem till helgen eftersom älgjakten börjar här på måndag! Känns tryggare att ha dem inne när andra djur blir stressade!
 
@Magica vad skönt med snabba ryck när du bestämt dig:). Klart du ska hänga kvar i tråden, vill ju veta att du mår bra och håller dig frisk! Och om kravet skulle vara att ha en 07:a finns det ju nån som inte borde vara i tråden alls:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp