07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan hålla med om att valacker generellt sett är mer menlösa än ston, men Queenie är ett fromt litet lamm jämfört med nordisvalacken jag hade. Har aldrig nånsin mött en häst med så galet mycket humör och egna åsikter om allt...

Nån gång i mitt liv ska jag ha en extremt menlös, tråkig, trygg och snäll bruksnordisvalack som man bara kan gå runt och mysa med. :love:
 
Om menlös var feg hade C absolut varit det.. Och jag sa att jag möjligen kunde tänka mig en svart eller vit kille... Men köpte en travarbrun! Utan vita snygga strumpor. Men det är ok ändå.

De andra hästarna tycker i alla fall inte att han är menlös. Han har tagit makten i hagen utan större strid. Det trodde jag faktiskt inte on honom...
 
Bra poäng! Chatsis medryttare (min tränares mamma, 68 år gammal) sa att jag har ju redan ett svårt sto, varför skaffa ett till? Sant.
Men ändå.

Det är faktiskt helt sant! När jag köpte min valack så hadde jag ett sto med sjukt mycket egna åsikter om precis allting.... Ganska skönt att då få rida valacken ibland, som bara gör precis som man ber honom. :idea:
 
@Jfrelin och @sorbifolia
Jag tror iofs inte att det faktum att Chatsi är ett sto är anledningen till att hon är svår. Hon är fantastisk på många sätt, men nånting gör det svårt för henne.

Här verkar hon uppfattas som tjurig, men hon är en otroligt vänlig häst som älskar allt och alla (utom möjligen mig), och min känsla i arbete är att hon försöker så gott hon kan.

Vi red ut igår, lite handikappridning. :angel: Vi var ute själva, jätteskönt. Slutade med att vi busgalopperade och kom hem svettiga och uppspelta bägge två. :o Superroligt! :bump:

Nu har jag sån träningsvärk att jag knappt tar mig fram. :o
 
@Marvin Jag gillar Chatsi. Hon är ju kanon på så många sätt. Supertrygg att rida ut på osv.
Jag tycker också ston är roligare. När de gillar en och går då jävlar!:p
Har haft 4 valacker innan och 2 var typ helt dumma i huvudet.

Ibland tycker jag det är jobbigt att Divan är ett ledarsto och utmanar ryttaren så mycket för detta gör ju att det är krångligt med medryttare osv Man måste vara nybörjare eller en väldigt bra ryttare för att kunna rida henne. Det blir jag lite ledsen över för förr kunde alla rida henne men ju bättre hon går för mig desto jävligare verkar hon bli mot andra :( Jag hoppas det svänger tillbaks snart.
Det kom där förra året när jag var på semester och eftersom hon kom undan så mycket och inte behövde göra något annat än att skritta runt fyrkanten med de andra ryttarna så sitter det kvar. Hon är lite för smart för sitt eget bästa ibland.
 
Jag känner ju inte Chatsi alls, @Marvin - jag gick endast efter att du/din medryttare sa att hon var svår...

Min poäng var väl egentligen att det kan vara skönt att ha en "snäll" häst att varva med om man har en som är lite svårriden, oavsett vilket kön dom nu råkar vara. :)
 
Menlös betyder samma sak som värnlös. Men tyvärr använder många det som en förkortning på meningslös. :banghead:

Det är möjligt att det betyder det i en ordbok men inte i min mening o den är ju som vanligt samma som @fio s eftersom vi kommer från samma landsända.:D Menlös för mig är en mesig tönt. Att ordet skulle användas som förkortning på meningslös har jag aldrig hört?

Mitt sto har åsikter som jag kan tycka är jobbiga, jag är ju rakt på sak o vill få min vilja igenom direkt utan att fråga. Glöm din dröm att göra det på henne.:arghh: Medan min valack minsann både har humör, åsikter och humor men glatt gör som han blir tillsagd om man säger till ordentligt. = Me like!:love:
Däremot är det mycket karaktärsdanande att äga mitt sto...:angel:
 
Jag skulle också prompt ha ett sto! Red bara ston i Sverige. Nere i Holland och Tyskland blev jag övertalad att prova två valacker också, varav den ena var helt fantastiskt fin! Men då hade jag redan suttit på C som är så lyhörd, mjuk och känslig, och valacken var mer...stabil (?) och det kändes ju väldigt mysigt och tryggt, men det är ju inte mysigt och tryggt som jag vill ha... av någon anledning. :angel:

Det är något visst med fighterna som uppstår, kompromisserna man får förhandla fram och relationen man får till varandra. Framstegen känns ju större när motgångarna varit tydligare, vilka de ofta är med ston.

Hahaha @Marvin Så sjukt kul att du skriver det! Jag blir också äcklad av skap. Det krävs liksom en sådan enastående individ till häst som jag faller pladask för, för att tanken på rengöring av en flagig snopp inte skall vända ut och in på min mage.
Det är ju inget man säger när hästfolk frågar varför man föredrar ston:
"För jag tycker att snopparna är äckliga" :rofl:
Man får liksom alltid nöja sig med halva sanningen, nämligen att man hittills inte haft nöjet att möta en riktigt egen valack, och att kemin känns lättare med ston, för att inte trampa någon valack-lover på tårna eller verka 9 år gammal med snopp-fobi. :banghead:
 
@Marvin haha tänkte samma sak som Fio - du står där och opererar med blod och slamsor och kött och skit men tycker det är vidrigt att tvätta skrapet på en valack ngn enstaka gång ;) Till nivån att du scrollar förbi alla annonser på valacker !


Skämt åsido : jag har haft både ston och valacker och har nog ingen preferens eftersom jag oavsett kön är nöjd om de är vettiga individer . Haft väldigt okomplicerade ston i stort . Så jag tycker det är störande att se andras vissa ston som är helt knas vid brunst , piper, skvätter, vrålar, gnider sig etc ☺️
Valacker har jag inte haft en enda som varit varesig dumsnäll eller tråkig personlighetsmässigt.... De mister ju liksom inte personlighet för att de är skurna som 2 åring, det är ju ngn dum myt ....

Jag har aldrig uppfattat Chatsi som dum/tjurig utifrån vad du skrivit ? Snarare en trygg hygglig individ som
Ffa går fram överallt i terrängen som ju är din gren och det du vill ? Det enda jag tolkat ang henne är att hon inte är ngn dressyrtalang och inte tycker dressyr är särskilt mycket att hänga i julgranen - samt då de fysiska grejer du rapporterat att hon har .
 
Senast ändrad:
Menlös betyder samma sak som värnlös. Men tyvärr använder många det som en förkortning på meningslös. :banghead:
Bara i vissa betydelser betyder det värnlös . Som tex "menlösa barns dag" som vi uppmärksammar kalendermässigt . Tillsammans med räkmackans dag och väldigt många andra ämnesdagar i kalendern ...
 
Idag har vi tränat för min och @Jfrelin 's kompis och jag känner mig så sjukt nöjd över min häst. För första gången var det som om min häst var en Häst på MSV-nivå. Det var svårt men inte oöverkomligt. Skolorna funkade när jag red ordentligt också. Men vilken värdelös kondition jag har. Dags att börja konditionsträna...

I veckan har jag haft kontakt med Ridin och jag har skickat bilder på lilla hästen så jag ska få prova Ergon... Får väl se om den passar mig. Tyvärr har ju jag en smalare höft än vad som borde passa dem men ev kunde den specialfixas för mig. Vi får se. Bara att prova blir spännande!
 
Ang ston vs valacker så har jag i nästan alla år sett mig som en valackperson. Men faktum är att av mina totalt 4 hästar är bara 1 valack. Och min nya häst är ju också ett sto. Jag får helt enkelt inse att jag har förändrats till att tycka om den där extra gnistan som ston har, men mkt handlar nog om egen mognad och att jag är mer ödmjuk nu än jag var själv som hormonstinn tonåring :o Det kan hända att jag gillat hingstar också men nu har jag aldrig haft möjlighet att skaffa nån vidare erfarenhet av dem.

Min nuvarande häst har jag verkligen fått förtjäna, vi avskydde varandra i början. Men nu är vi rätt sammansvetsade och jag tror att jag kommer ha svårt att göra mig av med denna, även bortsett från hennes skadehistorik :angel: Vi är ett team nu och även om jag kan vara trött på henne emellanåt så ska jag ärligt säga att jag är inte trött på hennes personlighet längre som jag var förr. Numera är jag trött på att hon är duktig på att hitta på skador och komplikationer därav. Typ. Som personlighet tycker jag väldigt bra om min häst och jag tror det är ömsesidigt. Vi har vuxit ihop.

Jag är förskonad med att ha ett sto som inte är dum eller besvärlig vid brunst, oftast. Men jag kan ärligt säga att denna höst då hon haft en valack i hagen har hon varit konstant brunstig och det börjar jag tröttna på. Hon är som sagt inte dum men blir disträ och lite seg. Plus då att det inte rä nån vits att försöka hålla rent bakben och svans. Så det ska bli väldigt skönt när den hästen flyttar.
Att min nya häst är ett sto är också jäkligt praktiskt, för nu kommer de att kunna gå ihop och mina hästar har alltid en kompis i hagen av rätt sort :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp