07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gråter redan..
Bollade med veterinären på djursjukhus som tyckte vi skulle komma in..Hon har 39,6 i temp. Är varm och väldigt smärtpåverkad..
Men som sagt har jag ingen dragbil i nuläget så jag börjar med distriktsveterinären.
Går det inte ner på några dagar med antiinflammatoriskt och antibiotika så givetvis får vi lösa det och göra en resa till djursjukhuset. Har ju nästan två timmars resa så vi får väl hålla en tumme att det här hjälper/räcker sas. Depp...:cry:
 
@polly p Nej, vad tråkigt!!
Krya på lilla pållan!
Men antibiotika och antiinflammatoriskt låter ju som en bra början. Skulle de göra nåt annorlunda på kliniken?
 
@polly p Nej, vad tråkigt!!
Krya på lilla pållan!
Men antibiotika och antiinflammatoriskt låter ju som en bra början. Skulle de göra nåt annorlunda på kliniken?

Både ja och nej..Är det något annat har dom ju större resurser att utreda, röntga etc..
Säljer hästarna och börjar på jaktkurs med labben Bosse istället:meh:..
Ska väl inte måla fan på väggen..Bara så ledsamt att se när hon är så tokhalt. Fick inte med henne utan att mannen gick bakom med spö. Stackars lilla häst:cry:
 
Jag gråter redan..
Bollade med veterinären på djursjukhus som tyckte vi skulle komma in..Hon har 39,6 i temp. Är varm och väldigt smärtpåverkad..
Men som sagt har jag ingen dragbil i nuläget så jag börjar med distriktsveterinären.
Går det inte ner på några dagar med antiinflammatoriskt och antibiotika så givetvis får vi lösa det och göra en resa till djursjukhuset. Har ju nästan två timmars resa så vi får väl hålla en tumme att det här hjälper/räcker sas. Depp...:cry:

Det låter precis som min kompis' häst! Den hade et jättesvullet ben i torsdags och ville inte stödja på det, konstanterades lymfangit. Även den fick över 39 i feber, och blev öm i hela kroppen. Står nu på metacam och penicillin samt behandlast lokalt på benet som sprickt upp med stora sår....
Så håller tummarna att den behandling är rätt och att din häst svarar snabbt!
 
@polly p annat som kan blomma upp över natten och orsaka akut kraftig hälta och svullnad är ju hovböld Det är ju kladdigt skitväder ute, vet inte om du har snösulor men ganska vanligt scenario är ju hovböld i samband med snösulor och skitväder. Man kan ju se lite hur dom går och vänder hur dom sätter ner foten och var på hoven dom inte vill belasta någonstans typ tån eller trakten eller på sidan.

Dom kan ju få hovböld utan snösulor oxå givetvis men det tillsammans är ett rätt vanligt scenario.
 
@polly p Neeeej va tråkigt. Hoppas det ger sig fort nu och att pollen kryar på sig:heart


Vi red ett svettigt pass idag... gjorde typ 50 övergångar i sidvärtes och jovisst går det sitta på hästen:mad:. Han tar ju bara inte i och bär utan bara trycker iväg mig.
Fick honom verkligen på plats idag och kunde verkligen vinkla in bakbenen men han va stundtals något sur:angel:. Det blir en dum spiral när han blir lat och jag glömmer bort hur kort och aktiv han måste va. Ska skriva en lapp och sätta vid tränset vilken stolpe på tygeln jag ska hålla händerna över och RIIIIIID:banana::nailbiting::D:arghh:
 
Håller tummarna för din pålle @polly p !

Har provridit igen idag, mer avspänd häst men då tyckte jag istället att han var lite väl lugn :angel:
Men det blir nog ändå så att jag tar honom nu ett par månader, det ska nog gå att få lite bättre snurr. Sedan vill ju ägaren egentligen rida själv även om hon inte har tid riktigt just nu.
 
Funderade också på hovböld @fio ..Vet att dom blir tokhalta. Snösulor har hon.

Veterinären var här vid halv tolv. Stelkramp, metacam och penicillin. Men hon är fortfarande lika halt :(.
Tycker ju att metacamet borde smärtlindrat mer. Han visiterade även efter hovböld men ingen reaktion då. Vet ju av erfarenhet att det kan vara svårlokaliserat, de där bölderna. Min 06:a visade inte heller så mkt reaktion och det tog bara 3månaders felsök och jätteledsen, halt häst..

Faaan också. Å så inte någon bil..fatta vad less jag är.
Ska åka och jobba strax. Får väl be mannen kolla runt så vi har möjlighet att åka imorgon em. om det är lika skit.
Nu känner jag mig så grym som inte åkte direkt till djursjukhus med henne, förutsatt då att vi hittat bil/ekipage att låna vilket inte är plättlätt.
Undra annars om det kan vara läge att ta av skon? Men är det ligamentskada i kotleden eller nåt så känns det ju obra att bända i det området..

Hon var ju helt ohalt igår när hon gick in..Märkligt
 
En fundering såhär när snön börjar regna bort. Rider ni i skare? Rider ni i snö ovanför hästens hovar?

Jag ogillar ju mjukt underlag och tänker mig att snö borde ha samma effekt som tex sand...
 
@polly p Låter jättejobbigt, men nog är det väldigt smärtsamt med lymfangit om hon är riktigt sprängsvullen. När det är över leden också så gör det än mer ont att röra på sig. Och ha inte dåligt samvete för att ni inte kunnat köra iväg! Tycker det låter helt rimligt att sätta in penicillin och metacam och avvakta ett par dagar. Sannolikheten att hon skulle trasat sönder ligament/senor/ben under natten i boxen är trots allt mer osannolikt än att det är lymfangit. Hoppas det ger sig fort:).
 
@polly p ha inte dåligt samvete för att du inte åkt in direkt. Du har ju haft veterinär.
Divan var ju tokhalt, vet trodde till och med på fissur, när hon hade lymfangit i augusti. Hon hoppade på 3 ben liksom. Ha lite is i magen.

*kl*
Har ryckt upp mig :D dels fick jag ett jättefint PM här på Buke och dels var det en mamma i stallet som berättade hur mycket deras tjejer ser upp till mig och hur duktiga de tycker att jag är. Har liksom aldrig slagit mig att jag kanske är någons annan idol. Blev alldeles varm i hjärtat.

Red ut idag. Dog inte. Divan var pigg men skötte sig väldigt bra ändå. Tog ett tag innan jag fick stöd i handen och frustet kom men sen kunde jag skritta hem på helt långa tyglar.
På tisdag är det dax för vet check inför säsongen.
 
Bellona var mycket bättre idag. Tjock i benet men stödjer helt och går rent. Ingen feber.Tack alla för pepp och råd:). Mycket skönt att kunna lipa lite på buke när man är skogstroll som jag och inte har så många runtikring att bolla med.
Roligare än när jag pratade med min jobb kollega som också har hästar..
-Ja, ja..har hon haft lymfangit innan så kan du räkna med att det kommer igen!
Himlade med ögonen, typ, vilken skit jag köpt på mig..Suck..

Vet ju iof att det ligger sanning i det men, äh, bara lite så överflödig kommentar:banghead:.
Är väl en sådan klassisk energitjuv och då får man välja vad man ventilerar;)..

Jag lindade benet och släppte ut henne då jag tror att just rörelse är av godo..
 
Bellona var mycket bättre idag. Tjock i benet men stödjer helt och går rent. Ingen feber.Tack alla för pepp och råd:). Mycket skönt att kunna lipa lite på buke när man är skogstroll som jag och inte har så många runtikring att bolla med.
Roligare än när jag pratade med min jobb kollega som också har hästar..
-Ja, ja..har hon haft lymfangit innan så kan du räkna med att det kommer igen!
Himlade med ögonen, typ, vilken skit jag köpt på mig..Suck..

Vet ju iof att det ligger sanning i det men, äh, bara lite så överflödig kommentar:banghead:.
Är väl en sådan klassisk energitjuv och då får man välja vad man ventilerar;)..

Jag lindade benet och släppte ut henne då jag tror att just rörelse är av godo..

Hurra! Skönt att hon är så mycket bättre! Då borde det fortsätta åt det hållet. :)
 
@polly p ha inte dåligt samvete för att du inte åkt in direkt. Du har ju haft veterinär.
Divan var ju tokhalt, vet trodde till och med på fissur, när hon hade lymfangit i augusti. Hon hoppade på 3 ben liksom. Ha lite is i magen.

*kl*
Har ryckt upp mig :D dels fick jag ett jättefint PM här på Buke och dels var det en mamma i stallet som berättade hur mycket deras tjejer ser upp till mig och hur duktiga de tycker att jag är. Har liksom aldrig slagit mig att jag kanske är någons annan idol. Blev alldeles varm i hjärtat.

Red ut idag. Dog inte. Divan var pigg men skötte sig väldigt bra ändå. Tog ett tag innan jag fick stöd i handen och frustet kom men sen kunde jag skritta hem på helt långa tyglar.
På tisdag är det dax för vet check inför säsongen.

Det är skitmånga där som ser upp till dig! Du är ju rätt många nivåer över de flesta som står där!

Du är duktig. Men lite dum mot dig själv ibland. Där är du lik mig. ;)
Ni går ju framåt hela tiden du och din Diva. Tänk på vad ni gjorde för 1 år sen och sen två etc.. Klart det händer grejer!
Sen har ju du haft otur med att hästhelvetet ska göra illa sig på de mest omöjliga vis hela tiden. Saker som inte beror på att du ridit sönder hästen utan sånt hon lyckats med på helt egen hand.
Ni kommer givetvis kunna lära er det du satt som mål.
Du är inte korkad. Så du har inte satt orimliga mål. Du lever liksom i rätt värld sas och inte i en egen drömväld.
Men visst förstår jag att man ledsnar på stoighet ibland, ledsnar på skador etc..

Jag vet dock att du är både duktig och begåvad med en satans istadighet och tar bra hjälp. Så ni grejar det här!
 
@polly p Små sår och fattiga vänner du vet...;) Lymfangit gör ju fruktansvärt ont men du har ju satt in rätt behandling direkt så det ger sig säkert. Var bara stentuff o be om mer penicillin om det inte ger med sig så att svullnaden verkligen går ned och inte blir permanent det sista. Och att det skulle komma tillbaka så lätt håller jag inte alls med om, visst kan allt hända men tror att om man bara är väldigt noga att bota ordentligt första gången så har man motat Olle i grind iaf.

@Jfrelin snälla söta rara du....du rider ju en äkta bitch, du får slita för varenda litet framsteg och dessutom har hon mage att fixa semester i tid o otid för sig själv...du är superduktig och kommer ta dig dit du vill med eller utan Divan!:bow: Men ganska troligt med...:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp