07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bellona är inte halt men svullnaden ger inte med sig:(..
Vet inte hur lång tid det ska ta..?
Om man ska linda eller inte?
Pratade med samme distriktare som var ute i söndags.
Blev inte så klok på det då han är rätt svamlig sas..
Har inte svullnaden gått neråt på fredag då pencillin kuren är slut antar jag att man får ge mer?
 
Bellona är inte halt men svullnaden ger inte med sig:(..
Vet inte hur lång tid det ska ta..?
Om man ska linda eller inte?
Pratade med samme distriktare som var ute i söndags.
Blev inte så klok på det då han är rätt svamlig sas..
Har inte svullnaden gått neråt på fredag då pencillin kuren är slut antar jag att man får ge mer?

Hm, får hon fortfarande smärtstillande? Håller med om att det verkar säkrast att ge mera penicillin om svullnaden inte försvinner.

Jag skulle linda med klorhexidinomslag, animalintex eller liknande under natten. Det brukar hjälpa om svullnaden kommer pga. mugg eller sår (som vid lymfangit).
 
Hm, får hon fortfarande smärtstillande? Håller med om att det verkar säkrast att ge mera penicillin om svullnaden inte försvinner.

Jag skulle linda med klorhexidinomslag, animalintex eller liknande under natten. Det brukar hjälpa om svullnaden kommer pga. mugg eller sår (som vid lymfangit).

Har bara alsolgel eller handsprit hemma..
Hon går på metacam. Får en gång om dagen.
Oroar mig ju lite så det inte är något annat och man maskerar en hälta..
Men jag tror det kommer av ett gammalt sår på kotan. Som jag troligtvis pillrade på i onödan och i sig då blev inkörsport för bakterier..
Tycker ju inte att jag sett någon direkt förändring då jag lindat..Men kanske ändå kan vara gynnsamt?
 
Bellona är inte halt men svullnaden ger inte med sig:(..
Vet inte hur lång tid det ska ta..?
Om man ska linda eller inte?
Pratade med samme distriktare som var ute i söndags.
Blev inte så klok på det då han är rätt svamlig sas..
Har inte svullnaden gått neråt på fredag då pencillin kuren är slut antar jag att man får ge mer?
Jag skulle absolut linda ett spritomslag om ni tror på lymfangit. Förvånad att vet inte rekommenderade de från början.
 
I dag särade de på stallets föl från sin mamma. De va minst sagt upprörda känslor i hagarna och min va inte bättre än någon annan. :meh: Pga av de och att regnet öste ner och jag mest ville åka hem så fick de bli tömkörning. Ingen glamour att ha häst såna här dagar när regnet vräker ner och hästen tycker att lerbad är skönt.
 
@Charlotte1975 här har regnet öst ner hela natten och fram till 15 . Stått som spön i backen !
Stallägarna hade varit snälla och låtit min häst och hans kompis gå på ridbanan istället för lerig hage med riktigt jobbig typ av lera att få bort! Min rullar sig så sjukt mycket så det tar typ en timma att sanera varje dag !
Jag och en stallkompis red ut innan mörkret då det slutat regna . Jätteskön tur trots blött i markerna .
 
@Charlotte1975 här har regnet öst ner hela natten och fram till 15 . Stått som spön i backen !
Stallägarna hade varit snälla och låtit min häst och hans kompis gå på ridbanan istället för lerig hage med riktigt jobbig typ av lera att få bort! Min rullar sig så sjukt mycket så det tar typ en timma att sanera varje dag !
Jag och en stallkompis red ut innan mörkret då det slutat regna . Jätteskön tur trots blött i markerna .
Ja i dag va värsta dagen vädermässigt på bra länge. Jag plockade fram 350 gr utetäcke vilket jag aldrig har när de är plusgrader ute, men ville vara säker på att hon höll sig torr. Vi hade också hästar på utebanan i dag för att "spara" på de vanliga hagarna.

Jag är lite sugen på att åka till unghäst-VM i Holland i aug och kolla. Är de någon som åkt med på Tidningen Ridsports arrangerade resor tidigare?
 
Har bara alsolgel eller handsprit hemma..
Hon går på metacam. Får en gång om dagen.
Oroar mig ju lite så det inte är något annat och man maskerar en hälta..
Men jag tror det kommer av ett gammalt sår på kotan. Som jag troligtvis pillrade på i onödan och i sig då blev inkörsport för bakterier..
Tycker ju inte att jag sett någon direkt förändring då jag lindat..Men kanske ändå kan vara gynnsamt?
Är det helt säkert att det inte finns nånting i såret?
 
Är det helt säkert att det inte finns nånting i såret?

Nej det är inte säkert, är det just från det såret så tror jag inte det är ett sk sticksår utan ett gammalt skrap eller skav sår på framsidan kotan som hon haft länge och inget som det sitter något i sas. Men det kan ju vara något nytt litet sår eller vad som.
Mitt stora problem är att jag har bil förrän på lördag.
Det är skit svårt att veta om jag "vågar" ha is i magen eller om jag ska dra igång och låna bil och släp och dra iväg ändå in case off..Men hon är ju piggare och haltar inte direkt.:cry:
 
@polly p Hon blir ju bättre, jag hade fortsatt avvakta och se effekten av given behandling.


Fortfarande ingen Ruta i sikte här, undrar om den kommer i år?
Stör mig lite på att "folk" i min omgivning skeptiskt frågar om jag har betalt hästen. Klart att jag har, annars hade det väl inte varit konstigt att jag inte fått den?
Hade jag sålt häst hade jag inte låtit någon (köparen eller transportör på uppdrag från köparen) hämta hästen förrän jag hade fått den till fullo betald.

Har ju sagt upp min boxplats på den stora anläggningen nu. Åkte dit för att packa ihop lite av mina saker i förrådet. Träffade människor där (!!) och blev genast påmind om varför det är skönt att flytta, men även varför det är lite sorgligt. Kanske blir jag redo att flytta till ett sånt ställe nån gång igen. Men alltså, jag vill verkligen ha ponnysarna i ett eget stall! Jag tål inte (vissa av) ungarna och deras mammor! :angel:

Hm, räknade alla schabrak jag hittade i förrådet, det blev visst 28 stycken. :o
Och då hade jag två hemma på tvätt och två ute hos Chatsi. Och en hel hylla fylld (ca 1 m hög) i det nya stallet... Messade nya stallägaren som tyckte :eek:, och att jag måste rensa så att vi inte drunknar i schabrak! Inte då!! Bra att ha! :cool::o:love:
 
@Marvin , knepiga folk..Men oj vad med schabrak:D! Jag rensar och slänger och ger bort ibland, tycker jag har hyffsat fast nu börjar det klia i i köptarmen..dock inte läge men, äh, får väl se om jag varit snel och kan få med mig lite födelsedagspengar till GHS..Sugen på en ny hjälm också men blir så förvirrad gällande de nya bestämmelserna.

Känner mig som Gösta Ekman i Jönsson-ligan just nu:

Hon var ju rejält stubbig i morse också så för att mota Olle i grind jagade jag veterinär, var ju i så fall tvungen att fixa medicin idag då jag jobbar kväll imorgon och inte skulle komma åt att hämta ut om jag inte hade haft lust att köra extra. Jagade först min braiga veterinär men hon kunde inte svara då hon var på jobbärende. Fick sedan tag på distriktet och dom tyckte jag skulle fortsätta med pencillin men rekommenderade att byta till Hippotrim istället. Hämtade ut på apoteket, dyrt som satan och jag är redan tokfattig.

Sen ringer braiga vetten upp och då förkastar hon att byta sort då hon menar att det oftare är att hästar svarar dåligt på hippotrim och att man borde fortsatt några dagar med penovet. Suck:banghead:.
Väl hemma blev det visitering av pållans ben och hon är mycket bättre och väldigt mycket mindre svullen.
Släppte lös henne i padocken och ser ingenting i höger varv.
Men i vänster däremot är det en liten rörelsestörning.
Vilken jag inte tror har med lymfangiten att göra.
Så nu oroar jag mig att det är något jag inte upptäckt vid ridning och ingen tränare iof heller sagt något om men som blir uppenbart vid hand sas..
Ja, har man inget att oroa sig för så är det ett hett tips att köpa sig en häst.
Dock mycket skönt att lymfangiten ser bättre ut:)..
 
@Marvin , knepiga folk..Men oj vad med schabrak:D! Jag rensar och slänger och ger bort ibland, tycker jag har hyffsat fast nu börjar det klia i i köptarmen..dock inte läge men, äh, får väl se om jag varit snel och kan få med mig lite födelsedagspengar till GHS..Sugen på en ny hjälm också men blir så förvirrad gällande de nya bestämmelserna.

Känner mig som Gösta Ekman i Jönsson-ligan just nu:

Hon var ju rejält stubbig i morse också så för att mota Olle i grind jagade jag veterinär, var ju i så fall tvungen att fixa medicin idag då jag jobbar kväll imorgon och inte skulle komma åt att hämta ut om jag inte hade haft lust att köra extra. Jagade först min braiga veterinär men hon kunde inte svara då hon var på jobbärende. Fick sedan tag på distriktet och dom tyckte jag skulle fortsätta med pencillin men rekommenderade att byta till Hippotrim istället. Hämtade ut på apoteket, dyrt som satan och jag är redan tokfattig.

Sen ringer braiga vetten upp och då förkastar hon att byta sort då hon menar att det oftare är att hästar svarar dåligt på hippotrim och att man borde fortsatt några dagar med penovet. Suck:banghead:.
Väl hemma blev det visitering av pållans ben och hon är mycket bättre och väldigt mycket mindre svullen.
Släppte lös henne i padocken och ser ingenting i höger varv.
Men i vänster däremot är det en liten rörelsestörning.
Vilken jag inte tror har med lymfangiten att göra.
Så nu oroar jag mig att det är något jag inte upptäckt vid ridning och ingen tränare iof heller sagt något om men som blir uppenbart vid hand sas..
Ja, har man inget att oroa sig för så är det ett hett tips att köpa sig en häst.
Dock mycket skönt att lymfangiten ser bättre ut:)..

Jag skriver verkligen under på att man kan oroa sig för vad som helst när man har häst. Jag har ju vetat att Caspians höft är lite sned sen jag köpte honom och han har aldrig haft problem med den och tre veterinärer har tittat och sagt att han är svag men inte har ont. Nu oroar jag mig ändå. Bara för att jag hade problem att svänga till in ordentligt i öppnorna på söndagens träning. Det finns typ 200 andra orsaker till detta, varav de flesta beror på mig, men jag kan inte släppa det. Så pass att jag vaknade vid halv fyra i natt, kallsvettig och oroade mig. Kunde inte alls somna om och kom fram till att jag ändå ska göra en ordentlig vet check av det där bakbenet när Cosima kommer till BM. Sen får jag ge mig. Eller sälja hästen och börja med frimärken. Han mår toppen, lite rastlös nu när han inte går med polarna, men annars ser han faktiskt ganska glad ut för det mesta. Att jag red som en påse nötter igår för att jag försöker rida in mina (inte längre) nya Königs är ju faktiskt inte hans fel.
 
12729030_10156973797990497_6129758515467652766_n.jpg

Det snöar hos oss :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp