07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Happ, säg den lycka som varar. Mycket hosta ikväll vid insläpp:(. Så avvaktar mer ridning ett tag till. Drygt som fan.

Har ridit en annan ponny ikväll som jag ridit några gånger nu. Hon har varit så himla arg på mig när jag velat rama in henne de andra passen. En riktigt liten surtant milt uttryckt. Men ikväll lossnade det och äntligen slutade hon slåss och jobbade med mig, så härlig känsla! Är ju sådär också när ägaren sitter och tittar varje pass och man vet hur illa det ser, att de nu fick se att det gett resultat.
 
@Marvin , är så himla förtjust i din häst, så himla fin!

Tack! Det är jag med! :love:
Fast hon fick minuspoäng idag när hon blev rädd för sig själv och hoppade till och landande med en bakhov på min fot. :mad: Min fot är blå nu. :p

@Gabby_Ossi Tack!
Jag har helt klart blivit mesigare efter den andra omkullridningen (den första var ju egentligen värre, men den kommer jag ju inte ihåg). Visst klarar hon ut det när vi kommer fel, men jag känner mig osäker. Antar att det är nåt slags sundhetstecken. :angel::grin:

@PrinceFair Tack! Nej, debutant kräver inte så mycket mer än "vanlig ridning". Fast jag har märkt att det som är vanlig ridning för mig är ganska tufft jämfört med en del andra. :angel:

@sorbifolia Inga planerade tävlingar. Möjligen att vi skuttar runt Udden i slutet av april om allt känns ok. Ingen av de andra tävlingarna känns aktuella. Sen har vi tävling på hemmaplan 3 juli, då tänkte jag vara med om vi är klara för det. Fast då ska jag vara funktionär också... :confused:

Vad kul att det kändes så bra på hoppträningen! :banana:

@mackan Jo, hon har inte gått mycket i vinter, så vi började ganska lugnt. Sen råkade jag visst trappa upp lite, men nu ska vi ta det lite lugnare igen.
Å andra sidan kändes det väldigt bra just att börja med att åka på träning 2 dagar efter varandra på samma ställe. Då fick vi tränat och befäst lastningen och åkandet lite, dessutom på helgen när det är 1. Dagsljus och 2. Inte så stressigt som det alltid är på kvällsträningar när man kommer som en skållad bäver från jobbet och inte hinner äta. :crazy:
 
Vad härligt med en bra tränare @sorbifolia :up:!
Tråkigt att höra @Fiorano att Barbie fortfarande hostar:(.

Är ledig idag och ska förbereda lite för långweekend till Budapest, vi åker imorgon till söndag. Men ska iväg och rida Bellona för tränaren. Hoppas det går bra/bättre denna gången :)!
Skulle behövt ta Loppan en sväng med men hinner ej..Sedan får barnen och min medryttare sköta motioneringen av hästarna när vi är borta!
Ska bli skönt med lite lillsemester iallafall.

Provade att tömköra igår..Det går rätt ok men jag lyckas inte få henne att fatta galopp på töm..
 
Jag red dressyrträning igår och det är visst något som lossnat mentalt hos mig. :D Plötsligt kunde jag alldeles själv känna när det var bra OCH berömma då. Normalt brukar jag inse vad som var bra när jag sitter i soffan och skriver dagbok efteråt...

Jobbade med skänkelvikning på volt, en av Ariels favoritövningar. Kände verkligen hur skoj hon tycker det är med dressyr, så vi får väl fortsätta med det. ;)
 
@sorbifolia Åh vad härligt att du hittat en bra tränare. Det är ju liksom A och O.

Jätteskönt, det enda problemet är att denna tränare bor 7 timmars resväg ifrån mig, så han kommer tyvärr inte hit så ofta. Nästan så att jag börjar fundera på att flytta...! ;)

Han ska tydligen hålla dressyrträningar på grannklubben i påskveckan, så jag försöker komma med där. Kommer nog vara den enda som stiller i hoppsadel isf, men det får jag ta. :p Har jag tur så kanske jag får rida över en bom eller två...
 
Hur kommer det sig att min häst alltid vill hoppa upp i mitt knä när han blir rädd? Är det för att han tycker att jag är hans trygghet eller för att han saknar respekten för mig? Blir inte klok på det. :banghead:

Idag fick jag bara en höfttackling men han är lite för stor för det också. Han hoppade liksom MOT det som var läskigt (såvida det inte var något annat som jag inte uppfattade) och där stod jag :rage::down:
 
@sorbifolia Ja, alltså jag skulle ljuga om jag säger att jag lever som jag lär:o Mina är lite för bortskämda och har inte den den disciplinen att de alltid stannar när jag stannar osv, men de springer iaf inte på mig. Alltid något, haha:p.

Indra var superduktig idag med nya hovisen. Fortfarande lite skeptiskt när sömmen sätts, men absolut inte uppstressad utan tog det med rätt bra ro. Bölden är borta och nu är hon skodd med hela sulor båda fram. Snösulorna togs bort bak också. Var otroligt skönt att kunna släppa ut henne i hagen och Barbie blev ocså glad att hon fick tillbaka sin kompis. Och jag blev alldeles varm i hjärtat när de nästan direkt ställde sig och kliade varandra:love:. Barb kan vara en sån jla häxa mot Indus och det har tagit ganska lång tid innan hon tinat upp så här pass mycket. Men nu är de faktiskt rätt goda vänner.

Här även ett litet dilemma. Hovisen jag nu bytt till på Indra är välutbildad, har jobbat på Ultuna som klinikhovis och varit lärare åt veterinärstudenterna. Han är däremot inte godkänd och har gesällbrev osv. Min vanliga hovis är också mycket välutbildad, är godkänd, har gesällbrev och utbildar nya hovslagare mm mm. Hen är även en god vän. Men. Den nya kostar ungefär 2/3 av mina vanliga. änner att jag egentligen hade velat byta av ekonomiska skäl även på Barb, men det känns samtidigt fel. Har haft min gamla i drygt tio år och hen ställer verkligen upp i vått och torrt. Körde mig tes med Tetris till kliniken när hon togs bort osv. Tips till andra, bli inte för mycket kompis med din hovis, det blir jobbigt om du vill byta...
 
Fortsätter hänga kvar här, hoppade litegrann med Kalle för första gången igår! Satt upp 3 små hinder (eller ja, hinder var det väl knappt. Kryss på typ 25cm och en rak bom på typ 50cm) tvärs över banan, tanken var väl att rida lite serpentiner över dem men vi hann bli för trötta innan vi kom så långt :p. Började över de små kryssen på 20m-volterna i ändarna, Kalle tog dock i för kung och fosterland och hoppade minst 120 de första sprången :rofl:. Han slängde ut ytterbogen så det blev fel galopp ganska många gånger innan vi lyckades ligga kvar i rätt galopp på voltspåret. Gjorde detta i båda varven över båda kryssen och gick sedan över till stora mittvolten så vi hoppade över bägge kryssen. Avslutade med att rida i en 8 och byta galopp över bocken i mitten.

Orkar jag släpa fram lite hinder nästa tisdag också så ska vi nog kunna hänga med på hoppträningen om 2 veckor :banana:
 
Jag är så glad, så glad. :D Igår red jag ut i hoppsadeln, första gången sedan i december jag satt i den... Kändes som att komma hem. :love: Galopperade lite och bara kände mig för. Var alldeles bubblande glad efteråt.

Idag hoppade vi. :banana: Förvisso bara en cavaletti på 25 cm, men Ariel hoppar ju bara hon har tryck i traven (vilket hon definitivt hade idag :angel:) och hon hoppade sådär härligt genom ryggen som ger mig rysningar. Jag skrattade flera gånger och Ariel gjorde sådana där mini-bockningar av glädje. Så himla roligt! :bump:
 
Känns lite lyxigt att få rida i dagsljus och sol. Äntligen har vi fått lite vår! Fick fulrida lite innan herr lat och fjantig hade fokus på mig där uppe. Men sedan gick han fint. Vi fick till en helt okej skänkelvikning vilket jag är glad över eftersom jag är så dålig på att rida dem men snart kanske poletten ramlar ner för oss båda :)
 
@sorbifolia @Fiorano jag har nolltolerans mot att gå på mig när han blir rädd men jag känner att det är lite dubbelt om jag blir arg för då förstärker jag ju det farliga. Idag har han hållit sig på mattan, trots första galoppen. Två långsidor per galopp, väldigt nöjd häst vars motor sattes igång av det och sen kunde jag glömma att han skulle lyssna på mina förhållningar som jag gjorde med magen och att jag försökte rida lätt långsamt... Men han var söt!
 
@fio Hen gjorde det innan systemet med "godkänd hovslagare" fanns. Det ändrades för bara några år sen vad som skulle räknas som just godkänd.
 
Har inte skrivit så mkt på sistone. Rider på men de händer inget speciellt. I lördags fick Elle löshoppa för första gången på 1 1/2 år, och de va minst sagt kul. I går blev de premiärtur på utebanan för i år, riktigt härligt. Klart bättre bjudning ute än i ridhuset. I dag har jag gjort ett kirurgisk ingrepp i munnen och legat och sovit halva dagen. Hoppas på att känna mig ok att åka till stallet i morgon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
813
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 054
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 814
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp