07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kon precis tillbaka från kliniken.

De senaste dagarna har jag faktiskt bara ridit i ridhuset, vi har tagit några språng, ridit massa cavaletti, haft markarbetes-lektion etc. Hon kändes rätt mör i måndags, och ärligt talat så kändes det då också som att ja, ser hon fin ut på kliniken med denna påfrestande träningshistorik i baggaget så är hon ju rimligtvis OK.

och OK var hon. :love:

Vet föreslog blistring av bakknäna då hon tyckte att C tappade baken lite i avsaktningarna (vilket hon alltid gjort), samt att det behövs mer muskler i bakkärran gärna typ nu för att även på det sättet kunna avlasta framfötterna lite. - Alltså rent förebyggande och sett helt ur ett hållbarhets-perspektiv.
Så det gjorde vi för första gången! utvärdering kommer.

Nu skall jag in i TDB och beställa hästlicens för 2017! :D
På frågan om jag kan tävla om någon månad var svaret "- Ja kör för tusan! hon ser fin ut. Man får inte vara dum utan man får passa på när de är hela."

Härligt! Skön veterinär också... ;)
 
Idag kom jag faktiskt upp på hästryggen... Fick mig en tankeställare när en kompis fått ta bort sin häst idag, man vet aldrig hur länge man får njuta av dem.

Ariel tyckte det var sååå roligt att göra något. :bump: Jag var lat, så jag red barbacka, men det var lite nervöst en stund när jag insåg att varken broms eller styrning fungerade. :rofl:

Släppte lös henne på lägdan och hon är förbaskat snygg just nu. :love: Ångrar lite att jag inte fotade, men jag stod och njöt istället.

Skrittade lite uppsuttet sedan, men det fungerar inte att göra något seriöst med det skitunderlag som är nu. :down: Ska ta en sväng imorgon och se om grusvägarna är bättre.
 
@spinxx Åh, så härligt!!

Jag misstänker att min Rut inte är så smart... :grin: VARJE gång vi ska hoppa/gå över bommar så blir hon rädd för dem. På träningen igår så ligger det två bommar på marken längs med spåret. Kommer i trav på den första och hon stannar upp och tittar och går sedan över. Tittar även nästa gång, men sen är det ok. Efter en stund gör vi en volt tillbaka efter den andra bommen, byter varv och kommer mot den igen och Rut nitar och: "Herregud, det ligger nåt på marken!!! :eek:" När jag dänger till henne med skänkeln så smyyyger hon över den. :banghead: Likadant om jag lägger ut bommar/bomserier på ridbanan hemma, hon tvärnitar och stirrar första 2 försöken, sen är det inga problem. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det, om det är bäst att bara ignorera det eftersom det blir bättre 3:e gången. De gånger har jag blivit irriterad och använt spöet på henne för att tvinga fram henne, då blir hon UPPRÖRD (hon är världens Drama Queen) och visar för hela världen att hon faktiskt inte bara blir utsatt för läskiga hemskheter, utan dessutom blir MISSHANDLAD av sin matte. :arghh::arghh: (Då har jag alltså duttat på henne med spöt 1 eller två gånger. :confused:)

Sen skulle vi hoppa en serie (som Chris Burton hade med alla sina grupper på clinicen i lördags, superbra!), travbom in till ett kryss och sen 18-19 m till en oxer. Helt perfekt att börja på 40-50 cm och hitta rytmen och sen höja upp efterhand. Första 3 försöken försökte hon rymma utanför krysset för det stod en skottkärra på ena sidan, hon hatar den skottkärran efter att någon i början på hösten ramlat av på en träning, löst ut sin luftväst och sen lagt den på kanten av kärran så att den låg där och pös... Hon har bra minne iaf. :cool: Efter att någon snäll människa flyttat kärran några meter åt sidan så kunde hon titta på hindret istället. Försökte tänka på vad Chris sa: "Ride like you are not there", låta hästen rulla på, men se till att komma tillräckligt nära hindret i avsprånget för att hindret i sig ska ge hästen rätt språngkurva. Hon var superfin, runda fina språng! :love: Och vi insåg att även när hon kommer helt rätt så smäller hon upp framhovarna i sin magplatta så det sjunger om det. Höjde upp till ca 1,20, sen la vi till lite serier med smalhinder (som jag hittat på Lucinda Green-clinics på youtube och skickat till tränaren), vilket var väldigt nyttig och behöver göras igen. :angel:

Idag red jag ut i det fantastiskt fina vädret. +8 grader och strålande sol och snö! Det konstiga är att det var samma snö som förra veckan gav styltor i -5 grader, idag blev det inga?? :confused::confused:
Tog dressyrsadeln och red på skogsvägar där timmerbilarna hade kört, mindes vad @Maja_Kandi sagt om packad snö som perfekt underlag! Red övergångar, övergångar och fler övergångar. Jag har knäckt koden om det där med att "rida i uppförsbacke", genom att helt enkelt rida uppför en backe. :angel:Damen var rejält laddad idag, tog en hyfsat brant backe och galopperade upp och kortade galoppen så mycket det gick och kunde lätta av i handen bättre än på plan mark. :angel:
Passade även på att träna nersutten trav när hon sprang på så bra av sig själv, och sen träna på att korta upp traven med magen och sen släppa fram igen. Ibland när jag rider på ridbana/ridhus får jag känslan av att hon tror att hon är en myrslok, men inga såna tendenser idag!

Sötaste myrsloksnäsan med mustasch och för stor underläpp! :love:








Vi är anmälda till hopptävling (vår första!) 4/3, har tittat efter dressyrtävlingar, men har ingen lust att åka särskilt långt för det. :o Funderade på en i Gärds (8 mil enkel resa) till helgen, men tror inte jag orkar, har lite annat jag måste fixa med, och vill egentligen hellre träna, om bara ridbanorna kan töa fram nån gång! :mad:
 
Vad skönt med friskförklaring äntligen, @spinxx! :bow:

Skrullan verkar vara på rätt spår igen med hoppningen nu, ifjol gick ju allt typ åt h.... då hon blev skadat, vi tappade självförtroende och hon började stanna allt oftare. Hittils har vi hunnit med 4 hoppträningar och 2 pay & jump (endast 70-80 cm) i år, och hon har kännts positiv och relativt ridbar hela tiden. :)
Funderar på att byta tränare till en som är lite mer tävlingsinriktad, bl.a. därför att hon jag tränat för på sistonde har hamnat på sjukhus med lunginflammation så träningarna är inställda på obestämd tid...

@Marvin Skrullan tycker inte hellre om travbommar, verkar som det i många länder inte rids över bommar på marken i trav... :confused: Om hon får skritta över 1-2 ggr så brukar det inte vara nåt problem sedan. Annars kan det bli tvärnit om vi kommer på i trav direkt. :p
 
@spinxx Åh, så härligt!!

Jag misstänker att min Rut inte är så smart... :grin: VARJE gång vi ska hoppa/gå över bommar så blir hon rädd för dem. På träningen igår så ligger det två bommar på marken längs med spåret. Kommer i trav på den första och hon stannar upp och tittar och går sedan över. Tittar även nästa gång, men sen är det ok. Efter en stund gör vi en volt tillbaka efter den andra bommen, byter varv och kommer mot den igen och Rut nitar och: "Herregud, det ligger nåt på marken!!! :eek:" När jag dänger till henne med skänkeln så smyyyger hon över den. :banghead: Likadant om jag lägger ut bommar/bomserier på ridbanan hemma, hon tvärnitar och stirrar första 2 försöken, sen är det inga problem. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det, om det är bäst att bara ignorera det eftersom det blir bättre 3:e gången. De gånger har jag blivit irriterad och använt spöet på henne för att tvinga fram henne, då blir hon UPPRÖRD (hon är världens Drama Queen) och visar för hela världen att hon faktiskt inte bara blir utsatt för läskiga hemskheter, utan dessutom blir MISSHANDLAD av sin matte. :arghh::arghh: (Då har jag alltså duttat på henne med spöt 1 eller två gånger. :confused:)

Sen skulle vi hoppa en serie (som Chris Burton hade med alla sina grupper på clinicen i lördags, superbra!), travbom in till ett kryss och sen 18-19 m till en oxer. Helt perfekt att börja på 40-50 cm och hitta rytmen och sen höja upp efterhand. Första 3 försöken försökte hon rymma utanför krysset för det stod en skottkärra på ena sidan, hon hatar den skottkärran efter att någon i början på hösten ramlat av på en träning, löst ut sin luftväst och sen lagt den på kanten av kärran så att den låg där och pös... Hon har bra minne iaf. :cool: Efter att någon snäll människa flyttat kärran några meter åt sidan så kunde hon titta på hindret istället. Försökte tänka på vad Chris sa: "Ride like you are not there", låta hästen rulla på, men se till att komma tillräckligt nära hindret i avsprånget för att hindret i sig ska ge hästen rätt språngkurva. Hon var superfin, runda fina språng! :love: Och vi insåg att även när hon kommer helt rätt så smäller hon upp framhovarna i sin magplatta så det sjunger om det. Höjde upp till ca 1,20, sen la vi till lite serier med smalhinder (som jag hittat på Lucinda Green-clinics på youtube och skickat till tränaren), vilket var väldigt nyttig och behöver göras igen. :angel:

Idag red jag ut i det fantastiskt fina vädret. +8 grader och strålande sol och snö! Det konstiga är att det var samma snö som förra veckan gav styltor i -5 grader, idag blev det inga?? :confused::confused:
Tog dressyrsadeln och red på skogsvägar där timmerbilarna hade kört, mindes vad @Maja_Kandi sagt om packad snö som perfekt underlag! Red övergångar, övergångar och fler övergångar. Jag har knäckt koden om det där med att "rida i uppförsbacke", genom att helt enkelt rida uppför en backe. :angel:Damen var rejält laddad idag, tog en hyfsat brant backe och galopperade upp och kortade galoppen så mycket det gick och kunde lätta av i handen bättre än på plan mark. :angel:
Passade även på att träna nersutten trav när hon sprang på så bra av sig själv, och sen träna på att korta upp traven med magen och sen släppa fram igen. Ibland när jag rider på ridbana/ridhus får jag känslan av att hon tror att hon är en myrslok, men inga såna tendenser idag!

Sötaste myrsloksnäsan med mustasch och för stor underläpp! :love:








Vi är anmälda till hopptävling (vår första!) 4/3, har tittat efter dressyrtävlingar, men har ingen lust att åka särskilt långt för det. :o Funderade på en i Gärds (8 mil enkel resa) till helgen, men tror inte jag orkar, har lite annat jag måste fixa med, och vill egentligen hellre träna, om bara ridbanorna kan töa fram nån gång! :mad:

Packad snö är det absolut bästa underlaget! :love: Är så vansinnigt avundsjuk på er söderut som har mer vinter än vi! Idag har det varit två minus och regn! :arghh: Ren blankis överallt... De vackra vintervägarna är ett minne blott...
 
Blev dubbelpostat så jag passar väl på att uppdatera... Jag har inte ridit mycket alls sen jag insåg att jag är så grymt sned i kroppen för några veckor sen. Vill inte rida och göra hästen lika sned så inväntar tid hos kiro. Under tiden har vi tömkört lite grann men det blir korta pass på min lilla naturbana. Känns inge kul att köra nåt värre pass på en hård, ojämn liten plan med en ponny som inte är igång och har varit halt. Hon blev nyskodd i fredags och i lördags var det så underbart väder så vi tog en tur. Men hon kändes kort och stel efter skoningen (brukar alltid ta några dagar innan hon slappnat av igen). Gjorde faktiskt ett par galoppfattningar från skritt och hon satte sig ordentligt och gjorde klockrena fattningar! :) På hemvägen var hon mera galen och en planerad kort galopp i en backe blev en lååååååång kortkortkort galopp som liksom aldrig tog slut. :laugh: Skönt att hon inte är så stark på hack, på bett hade vi hamnat i extrem dragkamp... :meh:

Men nu i veckan håller jag på att skola in sonen på dagis, hoppas på en lite enklare vardag sen. :)
 
Senast ändrad:
I onsdags var det KG träning. Fick korta mina läder ett hål vilket gjorde att de kändes ovant och jag fick ingen wow känsla på hela passet, förutom ett par upptagningar. Antar att jag måste vänja mig, nu kändes de bara konstigt. Harry strulade lite vid lastning, höll på att tramsa på sidan och stod som en ko. Så i går och i dag har vi lasttränat hemma och idag sprang han snällt på från start.:up: Kommer tyvärr inte kunna vara med på mark/bomträningen i morgon, men Harry får en skrittur ute i stället.
 
Idag har jag ridit ett helt ljuvligt pass ute i skogen. Ett sånt där pass där jag inte kan hitta en enda sak som inte kändes bra. Mest blev det skritt och trav på lång tygel pga underlag (och att vi har så kuperat överallt), men vi fick in lite dressyrjobb med tempoväxlingar och övergångar. Arlel kändes helt, helt fantastisk. :love:

Känner dock att jag bara blir stressad och spänd vid tanke på tävling, trodde det skulle göra mig mer motiverad att rida, men det har blivit det omvända. Så jag funderar på att släppa tävlingstankarna och istället jobba vidare hemma. Det är roligare för både mig och hästen. Kanske hade det varit annorlunda om jag visste att hon gillade att tävla. Nu vill jag bara experimentera vidare med det vi gör just nu, speciellt som underlaget är skräp överallt.
 
@Jfrelin vad flott hon blivit ! Snyggt jobb du lagt ner på att ffa rida i och ur tempoväxlingarna och hur rappt on svarar osv . Det var vad jag fastnade vid utifrån klippet ( inte trampövningarna i sig) :)
 
Så nu var ponnypilotens och Barbies dressyrdebut gjord! Är väldigt stolt över dom båda som fick till så fina procent som 66.9%! Jag vet dessutom att de kan ännu bättre och vi har lite att träna vidare på hemma. Tror att de kommer få starta LA igen första helgen i april även om jag tror de ska få börja träna på mer skolor och enkla byten. Nu kommer jag dessutom kunna vara med på kommande tävlingar och kunna coacha framridning. Tycker att ungen är riktigt duktig som fixat framridning och hela baletten ensam och förberett sig så bra idag (även om hon tog fel schabrak :D)!

 
@Jfrelin Ja men dom är så underbara att jag blir helt matt :D!

Divan ser också helt otroligt fin ut nu! Tror du kommer få mer och mer ut av henne desto svårare grejer ni pysslar med :).
 
Säg den lycka som varar.

I fredags möttes jag av svullna bakben. Svullnad av lymfangit-typ, från hasen ned till kronrand. Ingen värme, ingen feber, bara riktigt riktigt tjock. Identiskt på bägge bak.
Reaktion på blistringen?
Vet tyckte jag skulle röra på henne under helgen, och efter 1h skritt på landsväg lördag var det bara lite svullnad kvar, söndag joggade vi på långa tyglar på volten och då var svullnaden osynlig efter passet MEN hon ville inte framåt :( Hon kändes långsam och tungriden vilket jag förmodligen också varit med så svullna anklar.
Svullnaden har varit precis lika illa under hela helgen och har inte gått ned då hon varit i hage, enbart vid ridning.

Några erfarenheter?
Får väl se hur hon ser ut ikväll, är det inte bättre får jag väl åka in igen. :down:
 
@spinxx Caspian hade svullna ben för två somrar sen. Det var en allergisk reaktion för något han ätit. Spolade benen med kallt vatten och lindade dem med blöta paddar med is mellan padd och linda.
Är huden spänd också eller är det mer en svampig känsla?
 
@spinxx Caspian hade svullna ben för två somrar sen. Det var en allergisk reaktion för något han ätit. Spolade benen med kallt vatten och lindade dem med blöta paddar med is mellan padd och linda.
Är huden spänd också eller är det mer en svampig känsla?

Hur länge höll det i sig? Var det också bara bak?
Jag skulle säga att det är mer svampigt, fast hon har också väldigt mycket päls/hovskägg?! vintertid så det kan hända att det är mer spänt än det känns..
 
Hur länge höll det i sig? Var det också bara bak?
Jag skulle säga att det är mer svampigt, fast hon har också väldigt mycket päls/hovskägg?! vintertid så det kan hända att det är mer spänt än det känns..
Det höll i sig några dagar bara. Och var båda bak. Började på ett och gick över till båda. Även fram blev lite svullna, men inte lika.. Har hon småsår också?
 
Det höll i sig några dagar bara. Och var båda bak. Började på ett och gick över till båda. Även fram blev lite svullna, men inte lika.. Har hon småsår också?

Nej, har ju haft problem med mugg under tidigare vintrar, men vi slapp i år. Kan ju dock finnas Micro-skorpor som jag inte ser/känner ännu. Hon har varit svullen men inte såhär svullen, det har heller inte påverkat hennes framåtanda, som det gör nu.. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
823
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 075
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 838
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp