07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Shit pommes frit så tjusig hon blivit!!:bow: och om det hade varit perfekt, vad hade du då haft att rida för?;)

@Fiorano Vilken duktig unge o vad bussig din Påwnie är! Hon ställer ju verkligen upp o gör sitt bästa, well done i utbildningen där!:bump:
 
@Novali01 Tack! Kom på i helgen att det var längesedan jag filmade, typ slutet på oktober, så det var kul att se att det faktiskt syns det som jag känt. Oftast är det ju tvärtom. Det känns bra men ser ut som skit :p
 
@spinxx fick du ngt svar från behandlande veterinär om blistringen kunde vara en orsak ?

De jag känner som bilstrat bakknäna på sina hästar har inte haft annat än lokal svullnad efter men ordinerats lugn försiktig ridning ett par veckor framåt .

Känns ju ändå som att det troligaste vore att din hästs svullnad och missnöje skulle vara relaterat till behandlingen snarare än att det är ngt helt annat . Därför jag är nyfiken på vad behandlande vet ev uttalat utifrån reaktionen . ? :)
 
Senast ändrad:
Idag är det ett år sedan jag fick hem Rut! Firade med hoppträning där vi hoppade bana. Vi kommer inte alltid perfekt, men jag är mycket stabilare, och ser bättre hur vi ligger till, och långsamt börjar jag bli bättre på att agera på det, och hästen är ju ärlig spm guld och ställer upp på allt. :heart

Sedan medan jag pratade med tränaren ( fick skäll för ett dåligt beslut), så hittade Rut ett helt annat random hinder och laddade på det, precis så jag hann stoppa henne från att hoppa. :angel:
Piggelin idag! :D
 
@spinxx fick du ngt svar från behandlande veterinär om blistringen kunde vara en orsak ?

De jag känner som bilstrat bakknäna på sina hästar har inte haft annat än lokal svullnad efter men ordinerats lugn försiktig ridning ett par veckor framåt .

Känns ju ändå som att det troligaste vore att din hästs svullnad och missnöje skulle vara relaterat till behandlingen snarare än att det är ngt helt annat . Därför jag är nyfiken på vad behandlande vet ev uttalat utifrån reaktionen . ? :)

Vet. kliar sig i håret. :banghead:
Hon tror faktiskt inte att det har ett samband med blistringen eftersom svullnaden, precis som du säger inte är lokal.
Hon är mer inne på att C råkat få i sig något, men vet inte säkert.
Vi promenerar/longerar/joggar t.o.m fredag så får vi se hur det utvecklar sig..
 
Vet. kliar sig i håret. :banghead:
Hon tror faktiskt inte att det har ett samband med blistringen eftersom svullnaden, precis som du säger inte är lokal.
Hon är mer inne på att C råkat få i sig något, men vet inte säkert.
Vi promenerar/longerar/joggar t.o.m fredag så får vi se hur det utvecklar sig..

Chatsi hade något liknande för några år sedan. Plötsligt en dag var bägge bakbenen svullna, och dessutom mer svullna på framsidan av benen så att skenorna var bananformade. Jag var förtvivlad, men det försvann på några dagar. :confused:
 
Chatsi hade något liknande för några år sedan. Plötsligt en dag var bägge bakbenen svullna, och dessutom mer svullna på framsidan av benen så att skenorna var bananformade. Jag var förtvivlad, men det försvann på några dagar. :confused:

Detta kom på fredag morgon.. så idag är vi inne på dag 5.. Hoppas verkligen att det är bättre när jag åker ut ikväll.. :(
 
@spinxx Kyler du eller gör något specifikt för att det ska gå ner? Är det något ni ändrat på sistone som det kan bero på mer än blistringen? Vi blistrar ju ganska ofta och jag vet många andra som också gör det som det inte hänt för...
 
@spinxx Kyler du eller gör något specifikt för att det ska gå ner? Är det något ni ändrat på sistone som det kan bero på mer än blistringen? Vi blistrar ju ganska ofta och jag vet många andra som också gör det som det inte hänt för...

Hon går i hagen 09-17 och får sedan röra på sig 30-60 minuter, efter det spolar jag med kallt vatten. Svullnaden gick ned helt och hållet efter uteritten i söndags, alltså enbart med hjälp av rörelse.

Ja! jag har också så många i stallet med blistrings-erfarenhet som även dem ser ut som frågetecken. :confused:
 
Träningspasset förra tisdagen gick kanon och jag svävade fram på små moln. Fram till det att jag försökte träna för en ny tränare i söndags (hon kommer också till oss) och jag helt plötsligt inte kunde rida alls. Plus att C hade fått vila (eller inte direkt jobbat i alla fall) väldigt mkt för att jag inte ville överanstränga honom och har så bisarrt mycket på jobbet just nu. Men det är bara att bita ihop och rida på den känslan jag vill ha så idag var jag tillbaka på det vinnande spåret igen. För utom att C gillar att byta galopp. Han gillar det väldigt mkt. Men det är ju bra egentligen. Bara inte helt passande just nu.

I alla fall tycker jag att han börjar se fin ut i kroppen: https://www.instagram.com/p/BQyQiDXFN-n/?taken-by=amandafog

Tränar på torsdag igen och sen tävling på lördag em. tror väl inte på stordåd men jag tycker det ska bli kul för utom det faktum att jag inte ens har en passande kavaj för tillfället då jag också musklat på mig så inget passar...
 
Så nöjd med min ridning ikväll! Ariel var såhär nästan hela passet ----> :bump: fast lite mer beige blandat med svart (det snöar här så hon blir blöt och rullar sig i ligghallen där det är torv... :crazy:) och jag kunde bara rida igenom det, dessutom var jag noga med att ge henne pauser, vilket hon verkligen behöver när hon blir sådär övertaggad.

Vi tränade mest övergångar skritt-trav på volten, mindre än en månad kvar till tävling och det är ju en fördel om hästen kan något delmoment... :angel: :rofl: Men det är klart, är hon så pigg på banan som hon var ikväll så kommer jag vara mer än nöjd. :D
 
2 dagars snöfall och gårdagens plusgrader som sen frös på har nu gett isgata.:down: Efter ett mkt bra pass i ridhuset i dag så halkade Harry på isen, gick ner på bogen och höll på att välta ner i diket.:nailbiting: Riktigt obehagligt, hann se hur han inte skulle komma upp. Väl hemma i stallet så broddade jag i extra broddar så nu har han 4 i varje. Satte på honom boots fram för jag tycker alltid att de lyckades kliva på sig själva, och han började ju med att dra världens brallor i hagen pga att de kom kastvindar. Tyvärr blir de ingen träning denna vecka. Tränare ställde in i dag pga att hon var insnöad.
 
Idag har jag ramlat av när vi försökte hoppa ett 40-cm kryss. :angel: 2 gånger! :mad:
Ibland är min häst så jäkla flängd.

Det där med bommar på marken alltså...

Jag som häromdagen tänkte att det var skönt att jag inte ramlat av/varit nära att ramla av på länge, så att hon börjat lita på mig igen. :banghead:
 
Min bruna lilla ponny är alldeles vild :D! Igår hoppade jag av när jag skulle skritta ner till ridhuset för att hon laddade så :o. Fick inte tag i stigbyglarna under filten så tanten i mig tyckte det var säkrare att gå bredvid :p. Tror att kombon med att ponnypiloten rider henne ett par dagar i veckan är lite av ett vinnande koncept. Verkar som om Barb trivs med lite lagom krav i ridhuset och en dags busande i skogen med henne. Dock så rycker det lite i tävlingstarmen på mig och just nu tror jag det blir två MsvC-starter i april, kanske anmäler till MsvC-cupen också. (Det blir förresten nya MsvC-program nästa år, yey!).
 
Idag har jag ramlat av när vi försökte hoppa ett 40-cm kryss. :angel: 2 gånger! :mad:
Ibland är min häst så jäkla flängd.

Det där med bommar på marken alltså...

Jag som häromdagen tänkte att det var skönt att jag inte ramlat av/varit nära att ramla av på länge, så att hon börjat lita på mig igen. :banghead:
Vad gör hon? Kastar sig åt sidan?
 
Jag är :wtf: efter dagens pass. Så less på dåliga förutsättningar och att jag inte kan rida/träna som jag vill.

Idag utgick höger galopp på repertoaren, fick tjafsa ganska länge innan det gick att få rätt galopp. Lite svårt när det bara finns 600 m grusväg att rida på. :down:

Jag känner mig deppig nu, varför kan jag inte anpassa mig till de värdelösa förutsättningarna istället för att försöka få till perfekt ridning? :banghead:
 
Jag älskar verkligen min häst just nu! Han har ju verkligen inte varit hästen jag drömde om när jag köpte honom men nu är vi där!

Han var helt fantastisk idag på tävlingen, lugn och ambitiös. Jag glömde vägen en gång och på slutet mattades han men enkla byten och ryggning gick bra, och det har vi haft svårt för. 61,3 % var helt rättvist, men nu är vi igång!
 
Jag älskar verkligen min häst just nu! Han har ju verkligen inte varit hästen jag drömde om när jag köpte honom men nu är vi där!

Han var helt fantastisk idag på tävlingen, lugn och ambitiös. Jag glömde vägen en gång och på slutet mattades han men enkla byten och ryggning gick bra, och det har vi haft svårt för. 61,3 % var helt rättvist, men nu är vi igång!
Vad härligt!
Såg bild på instagram, så snyggt med den ljusa kavajen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp