07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Litet kollage från idag inkl. kavajen...
16938762_10158767993305497_9150155930324203551_n.jpg
 
Vad gör hon? Kastar sig åt sidan?

Första gången grisnitade hon och drog åt andra hållet. Sen när man väl har ramlat en gång så är hon hysterisk. Kravlade upp och hoppade hindret flera gånger, även skrittade över några gånger, hon sticker gärna rakt iväg 90 grader och flyr hals över huvud. Om hon hoppar så gör hon det spänt, får asdåliga språng, river upp grus i hindermaterialet osv och skrämmer upp sig själv ännu mer. Fick några lite mindre spända språng efter några försök, sen bytte jag varv och red på det från andra hållet... Panik! Sen fick hon syn på en bajshög ( hennes egen :banghead:) och hoppar nästan genom hinderstödet. Ramlade av en gång till från andra hållet, tror hon stack vid sidan och sen drog iväg.

Igår red jah ut 1,5 h, tokpigg häst. Trots ganska mycket galopp var hon superladdad på hemvägen och försökte störta sig iväg från skritt.
Paddocken var ridbar, så jag gav mig på hindret igen. Även i dagsljus så tvärnitade hon när hon såg det, men jag var smart och skrittade fram till det. Många dåliga språng från trav innan hon började lugna sig, men avslutade när hon hoppat avslappnat några gånger i galopp i varje varv.

Här ser ni det vansinnigt otäcka hemskhindret. :confused:
81CBBDDB-261F-46EB-AFE1-973FEF1E3B5E.jpg
 
Idag blev det ett bättre pass. Mest för att jag ignorerade hästen och fokuserade på mig själv. ;)

Dvs barbackaridning idag, gäller att passa på när vi har lite pudersnö. Mest skritt och trav, men även lite galopp. Lägdan jag rider på är ganska ojämn, så någon riktig ridning blir det inte, men bra sitsträning iaf. :heart
 
@Marvin Det där att hon blir så rädd när du ramlar av är ett irländskt drag. De rider ju rätt bra därborta o ramlar sällan av så hästarna blir inte riktigt vana vid det. Mest jakthästar som pallar sånt och de är inte så bra på nåt annat än jakt så moment 22.
Sen den typ av hinder som är så farlig att du trillar av, måste du hoppa det? Ett kryss förekommer ju inte på tävling och det känns ju mer som du permanentar hennes beteende än får bort det? Kanske bättre att longera henne över såna små kryss och när du fått henne att lita lite mer på att du VERKLIGEN klarar av att hantera otäcka hinder, hon tycker ju i dagsläget att det är hennes ansvar att veta om hinder är farliga eller ej.., så kommer hon ju att hoppa även såna hinder.
Jag är rädd att du får ett oönskat beteende att bli ännu mer oönskat och att du sen får betala för det ute på banorna...
 
Jag har gjort ett sånt där Freudianskt misstag för att jag inte känt att tävling har varit så kul... så jag har missat anmäla till tre (!) MsvC. Och nu blir nästa start i maj vad det verkar. Om jag inte får för mig att åka långt eller rida LA. Båda känns helt plötsligt som möjliga..
 
@Marvin Det där att hon blir så rädd när du ramlar av är ett irländskt drag. De rider ju rätt bra därborta o ramlar sällan av så hästarna blir inte riktigt vana vid det. Mest jakthästar som pallar sånt och de är inte så bra på nåt annat än jakt så moment 22.
Sen den typ av hinder som är så farlig att du trillar av, måste du hoppa det? Ett kryss förekommer ju inte på tävling och det känns ju mer som du permanentar hennes beteende än får bort det? Kanske bättre att longera henne över såna små kryss och när du fått henne att lita lite mer på att du VERKLIGEN klarar av att hantera otäcka hinder, hon tycker ju i dagsläget att det är hennes ansvar att veta om hinder är farliga eller ej.., så kommer hon ju att hoppa även såna hinder.
Jag är rädd att du får ett oönskat beteende att bli ännu mer oönskat och att du sen får betala för det ute på banorna...

Hon har aldrig reagerat så på hinder förut, och kryss har vi ju hoppat hur mycket som helst i alla dessa studsserier vi har jobbat med under vintern, så jag var helt oförberedd på att hon skulle titta på det.
Det hade nog inte varit ett problem om det var ett större hinder, för då 1: Hade jag ridit bättre (:banghead:) och 2: hon hade troligen inte brytt sig så mycket om hur hindret såg ut utan koncentrerat sig på att hoppa istället.

Igår var hon mycket lugnare igen att rida, vilket stöder min teori att hon behöver ridas ordentligt dagarna innan tävling (och viktiga träningar, senaste Magnusträningen hade hon ju en grej med ett av hörnen i ridhuset första dagen. :meh: I samma ridhus som vi alltid rider i alltså. )

Och, jag får komma ihåg att hon ibland tycker att småhinder är livsfarliga, och inte tillåta mig hamna i dålig position så att jag inte reder ut det om hon skulle få för sig nåt. Nyttigt för mig, sitt ordentligt! :o
 
@Marvin Dock rätt jobbigt för dig att alltid vara på topp men du lär ju bli duktig av det!

Så brukar jag intala mig med, det brukar faktiskt funka till viss del när man funderar på att skaffa sig en "enklare" häst... :angel:

Skrullan har f.ö. blivit grymt nerprioriterat senaste veckan, pga. tävling med 02-an. Hon reds senast i tisdags, så i går var jag förberedd på en liten explosion.... Bestämte mig därför att börja med lite akademiskt markarbete samt tömkörning innan jag satte upp. Men av någon fullkomligt okänd anledning så var hon alldeles lugn och avslappnad! :confused:
Blev faktiskt ingen ridning alls, då hon jobbade på så bra på töm, vi tränade övergångar och lite bomarbete i tömkörningen i stället. :)

Jag tror att det är bra för hennes självförtroende att få arbeta lite mer självständigt, man såg tydligt hur hon tänkte till över bommarna och bromsade ner ist för att rusa på som normalt... så jag funderar på att tömköra över små hinder med nästa gång, eller kanske rent av löshoppa. Skulle inte förvåna mig om hon aldrig är löshoppad innan, danskarna verkar ju ibland skippa vissa steg i utbildningen... :grin:
 
Okej, vi är igång igen.:D Svullnaden i bakbenen är borta sedan i torsdags och hästen har varit sig själv efter det, så igår vågade vi hoppa lite!
Hoppade höga studsar för att jobba med den där röven och även en låg bana i början.
Både studs och låga hinder på rakt spår hoppar hon på fart, som en katapult, med helt fel språngkurva. Det gjorde hon ju i början när hon kom också, men vi lyckades jobba bort det. Nu är det tillbaka och vi får börja om men det känns ok, för hon är så rolig att rida annars, mjuk och reglerbar, så jag är väldigt tacksam över att det bara är det som "försvunnit" under dessa månader.

5mEuWVT.jpg

LHZJsv8.jpg


Btw så får ni gärna hjälpa mig gällande ett sadel-dilemma jag har:
Jag har under ett års tid fått låna en väninnas dressyrsadel, C och jag gillar den, den är bekväm och ligger bra.
Jag har under låneperioden haft den hos en bekant som är sadelmakare för en översikt och han påpekade en lagning på ena bossan som han var lite orolig över. Det är en ihopsydd 3 cm reva uppe mot kanalen ( alltså ligger lagningen inte mot hästen, utan in mot kanalen). Han menade på att lagningen är tveksam och försvårar en omstoppning avsevärt.

Efter det konstaterandet lämnade jag tillbaka sadeln, då jag var rädd att den skulle gå sönder under mitt användande och jag vill inte bli betalningsskyldig.
Jag köpte sedan en ny dressyrsadel som jag nu efter vintern inser inte alls passar mig, så den sålde jag.

Nu står jag utan dressyrsadel.
Jag hade gärna startat en LA nu i Maj så en dressyradel känns ju bra att ha men jag har verkligen inte råd. :( 6 månaders veterinärbesök har gjort sitt på bufferten.
Jag får köpa min väninnas sadel och betala den senare, men hon vill också ha 5000kr för den, vilket jag ju får en hel sadel för som inte har en tveksam lagning.

Alternativet är ju typ att spara ihop till en sadel under några månader och då börja leta efter en som passar oss lika bra som den vi lånat.. Då får jag vänta med dressyrandet till efter sommaren.

Hur hade ni gjort?
 
@Jfrelin KUL! är det Botkyrka?

Vi planerar en utflykt till @Fiorano i April. Om det löser sig med uppstallning. Eftersom jag tabbat mig så med anmälningarna så tänker jag att det kan vara kul att åka lite medan jag kan och inte riskerar missa någon fölning eller så. Han har ju inte varit superförtjust i att åka långt men någon gång ska vara den första. Vi får se..

Tränade idag och det gick såååå bra. Han är så rolig att rida och går av sig själv numera. Så pass att jag kunde fortsätta med inridningen av mina ridstövlar som jag haft i 1,5 år men inte kunnat använda för han inte har rört sig ur fläcken när jag haft dem på mig.
 
@Amanda_F yes! Har inte tävlat sen augusti och hade tänkt åka till Lurbo för MSV C nästa helg men är fortfarande reserv 14 så lär inte komma iväg så jag får säsongsdebutera och klassdebutera samtidigt :p
 
@Amanda_F yes! Har inte tävlat sen augusti och hade tänkt åka till Lurbo för MSV C nästa helg men är fortfarande reserv 14 så lär inte komma iväg så jag får säsongsdebutera och klassdebutera samtidigt :p
Någon klubb med två ridhus borde väl kunna fixa en sent insatt kvälls-MsvC tycker jag, i slutet av mars? Det är ju sånt tryck nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 897
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
481
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp