07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är hon nog, hon känns inte som en 4-åring. Däremot kan det kanske vara ett tag sen, plus att hon reagerat på flytten från England. På försäljningsvideon därifrån hoppar hon ju okomplicerat, men inte hinder som står nära efter varandra.
Hon har gått jakt och tävlats på klubbtävlingsnivå i hoppning, men hon har nog mest ridits ut.

Sen tror jag att @Novali01 har rätt i att hon testar mig lite dessutom.
Äsch @Marvin det är ju ingen 4 åring du sitter på öht - tycker hon snarare ser ut som en klocka utifrån filmerna och det du själv känner som du skriver om
Mesta tiden ! Hon tickar ju på som en klocka på terrängen tex vad du visar men det är hon ju van vid och känner säkert igen den uppgiften ?

Att hon tittar och hoppar i andra miljöer osv får du ju ta helt enkelt -är ju inga problem som jag Tolkar det hon är ju bussig ändå ? :)
 
@sassiball finns det ingen trevlig hingst från R-linjen till henne?
Tänker att D-linjen kanske blir tungt om hon har en OLD mamma och W-linjen har ju lite långa ryggar.
Kanske någon holländsk men känns ju som om hon har aktion i gång som det är.
 
Äsch @Marvin det är ju ingen 4 åring du sitter på öht - tycker hon snarare ser ut som en klocka utifrån filmerna och det du själv känner som du skriver om
Mesta tiden !
Att hon tittar och hoppar osv får du ju ta helt enkelt -är ju inga problem som jag Tolkar det hon är ju bussig ändå ? :)

Senaste hästen jag satt på som var såhär tittig och hoppig var ett 23-årigt russ-sto som jag red som tonåring. :angel: Så det är inga unghäst-fasoner direkt. Men det tar väl lite tid för mig att vänja mig, med Chatsi befinner man sig aldrig i full galopp åt rakt motsatt håll. Sen hoppas jag att hon blir bättre med tiden, nuförtiden tittar hon inte på alla träden som hon gjorde när hon kom. Jakttorn och stenar däremot... :nailbiting:
 
@sassiball finns det ingen trevlig hingst från R-linjen till henne?
Tänker att D-linjen kanske blir tungt om hon har en OLD mamma och W-linjen har ju lite långa ryggar.
Kanske någon holländsk men känns ju som om hon har aktion i gång som det är.
Dalwhinnie finns ju, finns säkert fler. Han hade faktiskt en 9 på skritten såg jag. Men han har inte levfölavgift längre. Iof har de flesta att man betalar på 90 dygn numera. Men det drar med sig extra kostnader iom att man då måste fosterförsäkra och vips är man uppe i 25 000 vilket jag tycker är lite mycket egentligen.
 
@sassiball Jag hade nog kollat lite på Flambeau e Ampere. Han är billig (troligen pga att stoägarna är lite rädda för hans psyke efter hans lilla uppvisning på bruks), han är allround och har bra poäng på sin hoppning och har även visats hoppad uppsutten på Lövstas visningar. Jag är inte jätteförtjust i Ampere, men Flambeau har något som verkligen tilltalar mig :). Warsteiner är också ett trevligt budgetalternativ. Har varit en del prat om hans psyke och ridbarhet, men det går inte att förneka att han har många avkommor som tävlas-och de blir bara bättre med åldern. Förra helgen kollade jag på tävlingar och det var inte mindre än tre Warsteineravkommor i MsvBn!
 
Äsch @Marvin det är ju ingen 4 åring du sitter på öht - tycker hon snarare ser ut som en klocka utifrån filmerna och det du själv känner som du skriver om
Mesta tiden ! Hon tickar ju på som en klocka på terrängen tex vad du visar men det är hon ju van vid och känner säkert igen den uppgiften ?

Att hon tittar och hoppar i andra miljöer osv får du ju ta helt enkelt -är ju inga problem som jag Tolkar det hon är ju bussig ändå ? :)

Hur Marvin beskriver det hela är ju iof långt ifrån en klocka? Däremot tror jag oxå rutan testar Marvin men jag tror oxå att Marvin får höja ribban hos sig själv och faktiskt kräva det som krävas bör av en 10 åring!
Fasen @Marvin lägg ner att hoppa på knähöjd, det gör man med 3 åringar. Du kan bättre än det!
 
Hur Marvin beskriver det hela är ju iof långt ifrån en klocka? Däremot tror jag oxå rutan testar Marvin men jag tror oxå att Marvin får höja ribban hos sig själv och faktiskt kräva det som krävas bör av en 10 åring!
Fasen @Marvin lägg ner att hoppa på knähöjd, det gör man med 3 åringar. Du kan bättre än det!
Fast jag har ju bara exakt kommenterat just att hästen går som en klocka på
Filmerna ?;) hur Marvin beskriver det hela utöver det är ju annat ?

Ser ingen motsättning ang vad du och jag kommenterat egentligen jag tror inte Marwin har ngt problem egentligen alls att oroa sig för som kommenterat .att hästen hoppar och kikar osv utöver är ju inget jag kan bedöma utan som
Sagt utifrån just filmerna går ju hästen som en klocka vilket även tränarna kommenterar och Marvin också ;)
 
Senast ändrad:
Alltså det är skitjobbigt när de håller på sådär i skogen, men är hon mycket uteriden så borde det bara vara dumheter. Grå hade en period som 5-åring när han vände runt o drog åt andra hållet stup i kvarten o jag stod på marken var o varannan dag. Slutade tvärt med det när jag satte en graman på honom, var inte lika kul när man inte kunde dra, så det är min rekommendation till dig @Marvin, dvs hitta nåt som hejdar henne och sluta lulla runt. Kräv arbete även i skogen tills hon fattar att hon ska uppföra sig.
 
Vi var och tävlade i lördags. Det blev till sist 45 minuter sent och inte 25 som jag hade info om när jag satt upp. Det betydde att det blev alldeles för lång framridning och varken jag eller C höll koncentrationen på banan. Fem galoppombyten hann vi med innan jag faktiskt valde att utgå. För första gången i "karriären". Diagnos: trötta bakben (var superfin på framridningen), trötta huvuden och klämmiga ben på mig gjorde ingen lycklig. Men de betyg jag hade fått var ganska fina. Någon sjua på en sluta och lite annat smått och gott. Bättre ryggning än det brukar vara.

På söndag kommer min wow-sadel. Har ju haft ångest över detta men när säljaren ringde och sa att jag kunde få en på en vecka var det ingen tvekan, jag betalar mer för kort leveranstid. Det får vara ok för nu vill jag komma igång... Lagom till höstterminen räknar jag med att vi är i form.

F.ö. är det så himla kul att träna lydnad och lugn med C. Han lyssnar så bra på våra promenader nu. Och blir mentalt stimulerad av det. Nästan så jag tror att vi skulle klara av en konvalescent-period om vi bara får göra sånt här. Bildbevis på att vi kan stå still, lugnt bredvid ett hus som lutar (alla hästar springer förbi det för att de inte vill få det på sig typ) https://www.instagram.com/p/BEmA6msDJq5/?taken-by=amandafog

Och den första av flera grejer som gick fel i lördags: https://www.instagram.com/p/BEjL27uDJvc/?taken-by=amandafog

Jag har bara en start i månaden nu framöver med C. Min fundering är om jag ska lägga till en i maj. Anledningarna till att jag velar är att jag borde träna och att det inte passar i tid. Och skulle jag välja att åka så beror det på att det är domare som bedömt C högt förr och som jag vet gillar hans hästtyp. Så jag kan vara lugnare tänker jag. Men men, vi får se om vi ens kommer iväg något mer. Det vet man aldrig vad som händer.

... sen red ju jag lilla 11:an i lördags också och hon var faktiskt fin. Kunde galoppera lite i form så det tar sig. På slutet så rörde hon sig bättre genom kroppen och hade lite tryck i bakbenen. Det var kul!
 
@sassiball Jag hade nog kollat lite på Flambeau e Ampere. Han är billig (troligen pga att stoägarna är lite rädda för hans psyke efter hans lilla uppvisning på bruks), han är allround och har bra poäng på sin hoppning och har även visats hoppad uppsutten på Lövstas visningar. Jag är inte jätteförtjust i Ampere, men Flambeau har något som verkligen tilltalar mig :). Warsteiner är också ett trevligt budgetalternativ. Har varit en del prat om hans psyke och ridbarhet, men det går inte att förneka att han har många avkommor som tävlas-och de blir bara bättre med åldern. Förra helgen kollade jag på tävlingar och det var inte mindre än tre Warsteineravkommor i MsvBn!
Jo men jag har funderat på dessa båda hingstarna. Tycker också Flambeau ser trevlig ut.
 

Vi lekte dressyrekipage i helgen. Lite spontant sådär, en LA:3 debut/ inomhus debut. :D
Well,.. jag var inte nöjd efter ritten.
Hon sneglade lite mot det bortre vänstra hörnet redan från början, och det går bra när jag kommer längst långsidan med lite fart, men när jag kommer rätt på i skritt (jävligt motig och trög skritt) på diagonalen och styr rätt mot hörnet och skall lägga till fattningen så tolkar hon det som om det är något i hörnet som jag "pushar" henne emot = hon gör motstånd och vill absolut inte gå in i hörnet.
Så ja, det blir pannkaka av hela hörnpasseringen, galoppfattningen och vår halvt igenom. :down: Efter det är hon spänd och galopperar på stället där jag ber om arbetstrav. Sååå nej, jag var inte nöjd. Tråkigt att hon skall vara så tittig ibland.

Men! Några rätt hann vi med där innan tydligen, med 12st sjuor och 5st åttor i protokollet räckte det till 65,7% och en fjärde placering. Men bl.a. "Synd på spökena på slutet" i kommentarsfältet. :rofl:

Slutsats: känslomässig berg- och dalbana. :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
477
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp