07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Förstår verkligen din känsla av att ens mål blir en övermäktiga, är i precis samma läge (med tillägget att jag ifrågasätter om jag kräver för mycket av ponnyn). Men det är ju bara att kämpa på, finns inte som något alternativ. Och det SER väldigt bra ut för dig! Tycker att du rider bättre än nånsin, sitter verkligen i hästen och är aktiv på att korrigera henne när hon försöker åla sig ur ramen.
 
Tack @Fiorano
Vi får kämpa på helt enkelt och tänka vad glada vi kommer bli när vi klarar det :p

Självklart kommer ni greja det! Det har hänt väldigt mycket med er på sista året typ. Du har ju alltid under de år vi känt varann varit duktig och stabil ryttare. Men du har vässats väsentligt sista året. Och det syns på Divan. Även om det skulle märkts mer på lättare icke-diva. ;)
Det jag tänker på är att hon galopperar lite genom att häva igång steget med halsen och vinklar inte så mkt bak, både niget och vinklade lyften sas.
När ni får till det tror jag bytena sitter.
Och det tror jag ni är på väg till genom de övningar ni börjat med IOM att få henne att köpa lite sidvärts.
Så man lär henne använda benen i andra lägen än de medfödda sas och gas och broms.
Jag tror ni snart får till det helt.
Tänk på att det inte fans på kartan förr. Nu är det ju på g.
 
@tuaphua Tack man blir så hemmablind :p Fattar inte hur det kan vara så svårt med en sån talangfull häst, det borde ju vara lätt :) Får trösta mig med att när det sitter så kommer kvalitén förhoppningsvis vara hög.
Om din man kom förbi och fixade lite låsningar så skulle det nog gå ännu bättre :D
 
@tuaphua Tack man blir så hemmablind :p Fattar inte hur det kan vara så svårt med en sån talangfull häst, det borde ju vara lätt :) Får trösta mig med att när det sitter så kommer kvalitén förhoppningsvis vara hög.
Om din man kom förbi och fixade lite låsningar så skulle det nog gå ännu bättre :D

Jag ska sparka honom i röven lite när han kommer hem. Dock har han jobbat som ett as lite för mkt nu ett tag. Så han får nog vila upp sig lite utan så mycket behandlingsjobb kommande v iaf. :)

Sen med Divan är du lite orättvis mot dig själv. Divan ÄR en fin häst. Hon har många bra kvaliteter. Men hon är inte av naturen en sån som varken niger eller lyfter högt bak i galoppen. Och hon har varit väldigt svår att flytta i sidled.
Hon har bra takt, bra påskjut och förmåga till längning. Hon har en rätt trevlig skalle.
Men just att man är så extremt svår att flytta sidvärts och rör bakbenen så som hon gör i galoppen försvårar arbetet med byten.
Hon går suveränt i de rälsspår sas som hennes bakben vill gå i och är vana att gå i. Men nu måste de ur de banorna. Och det är svårt med henne.
Jag tror Paulinda är på helrätt spår i att hon måste lära sig sidvärts just för att man måste kunna börja påverka bakbenen mer. På mer sätt än bara gasa liksom, påverka i vilken riktning de flyttas, påverka hur hon böjer dem och att hon gör det via eftertanke och inte bara per naturfödd rörelse.

Min är ju mer påverkbar i sidled och i att böja leder etc. Men han har inte lika bra takt, inte lika bra längningar etc.
Men får liksom inte riktigt allt om man inte har råd att köpa häst för några hundra tusen.
Så jag får öva vidare på längningar och hans humör etc.
Din fröken får man nog jobba med både lite humör(om än inte som min..) men också att kunna påverka henne mer i alla riktningar och leder och inte gå i de där invanda rälsspåren hon vill tuffa på i. Där är hon ju bra. Men hon måste vidare ur det där. Och då måste hon ändra rörelsemönster.
Vissa räcker det att kicka på lite så stampar de till, börjar niga och lyfta och man vet att de är så lätta att påverka i sidled att det bara är att byta. Din har ju kropp för de rörelser hon använder sig av.
Men det är klart hon är mer begåvad än många andra hästar. Däremot ska du inte göra dig en så stor otjänst att tro att hon är mer begåvad än hon är och lägga allt på dig.
Hon är en fin häst trots att det är vissa saker som är svårare. Men det är svårare för henne.
Sen är det givetvis så att hade din tränare eller min haft våra hästar hade de utbildats till GP. Men nu bor de hos vanliga dödliga. Och du gör ett bra jobb med din häst, som faktiskt inte är helt lätt.
 
@tuaphua vad menar du med niger?

Böjer lederna bak/sätter sig sas..
Vissa har lättare att böja/niga/sätta sig och andra svårare. Inte helt sällan har de taktrena med längning lite svårare med att böja bak.
Vill man göra det extremt kan man kika på en spansk häst. De har ofta lätt att sätta sig. De har dock ofta lätt att även tappa takten.
Halvbloden sätter sig ofta sämre. Men har bättre längningar och takt.

Men det går givetvis att utbilda både en spansk och ett halvblod till både piaff och längningar. Dock får man träna dem på lite olika sätt iom att de har olika lätt för olika saker.
 
Böjer lederna bak/sätter sig sas..
Vissa har lättare att böja/niga/sätta sig och andra svårare. Inte helt sällan har de taktrena med längning lite svårare med att böja bak.
Vill man göra det extremt kan man kika på en spansk häst. De har ofta lätt att sätta sig. De har dock ofta lätt att även tappa takten.
Halvbloden sätter sig ofta sämre. Men har bättre längningar och takt.

Men det går givetvis att utbilda både en spansk och ett halvblod till både piaff och längningar. Dock får man träna dem på lite olika sätt iom att de har olika lätt för olika saker.
Tack för förklaringen :)
 
@tuaphua trava flashigt med laterala rörelser är vår bästa gren :D
Precis som du säger så funkar det bra rakt fram och jag kan få en nästan riktigt bra piruettgalopp med vändning men så fort man ska rubba hennes balans..... Idag har jag ridit 700 skänkelvikningar i galopp och det blir bättre och bättre så hon kan ju men som sagt vill helst inte :p
 
Måste tips om en så himla fin dokumentär, Unbranded.
4 killar tar vilda mustanger tränar dem och rider från Mexiko till Kanada.
Går att hitta på lite olika ställen på nätet.
 
:bump:@Jfrelin Nu har jag haft tid att titta på filmen. Väldigt nyttigt att titta på, den här tråden är bäst! :love::bow:
Det ser ut som att du börjar kunna komma åt henne, så jag tror att det kommer att vara som att dra ur en propp snart! :D

Dressyrade med Rut igår. Som sagt, den här tråden är så bra! Nu med en häst som jag inte behöver kämpa så förtvivlat med så har jag börjat bli mer noggrann med detaljerna när jag rider. Innan har jag slarvat lite, om jag till exempel har bestämt att jag ska vända snett igenom och öka lite på diagonalen så har jag gjort det, även om hästen fuskat i hörnet. Igår kände jag verkligen efter, och gick tillbaka och korrigerade när jag kände att hon tryckte mot innerskänkeln i hörnpasseringen. Gjorde som vanligt massor med galoppfattningar och plötsligt händer det! Fick till några meter med bärig högergalopp, med ytterbogen på plats och innerställningen igenom! :p:D

Halt är dock väldigt svårt, i henne värld betyder det tvärstanna i steget och kolla sig omkring! Försöker jag tänka lite öppna och leda lite med innerhanden för att visa vägen så börjar hon att åla åt alla möjliga håll. Undrar om det inte är lättare att lära henne på töm. Har dock inte vågat tömköra henne mer än en gång tidigt i våras då hon sprintade runt hysteriskt. Får kanske ta tag i det.
Min dressyrtränare skrittade på Chatsi igår, 12 dagar efter sin förlossning, så hon kanske kan hjälpa mig med det snart!

Chatsi är fortsatt ohalt efter en vecka utan smärtstillande. Undrar om det inte dyker upp rester av en hovböld ändå om några skoningar.

Idag ska vi åka till Gärds och träna terräng! Spännande att rida Rutan på en ny bana!
 
Vi tränade i helgen och vi får inte byta mer för han har så lätt för sig att han kommer kunna när jag inte rider i skrutt-tant-galopp, så det är tydligen det vi ska lära oss först. Förstår inte varför man måste göra allt i rätt ordning :angel:

Traven blev lite bättre när jag insåg att innerskänkeln började lite högre upp än knät. :eek: Det mesta funkar när jag rider inner sittben mot ytter tygel. Hmm man lär sig så länge man lever.

Det är skillnad på valack och valack. Lånade stallägarens hopphäst som är bra trock när det inte är hinder framme. Släppte honom på fältet i lätt sits i galopp, jagade på som om jag stulit hästen och skrattade en hel massa. Han var inte road. Sen kommer jag till min krutdurk som jag inte ens kan rida ute nu pga bromsarna. Han försöker lägga sig ner, tvärnitar (för att jag ska fatta att jag måste ta bort något) eller kastar sig. Aldrig långtråkig i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp