07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina är långt ifrån tråkiga kan jag meddela! Du kan få rida fram Grå på en tävling så får vi se hur länge du sitter kvar :devil: vad tror du @Novali01? Vi kan ha vadslagning ;)

Eller som min tränare sa:
"Det här är en jäääävla skiiithäst!"
" bla, bla, bla.. Köp dig en valack istället. De kan man ju riiiida på!"

Mitt pipiga svar: "Det här ÄR en valack"

Tränaren: "Åh fan! Jag trodde det var en märr."

Till hästens förvar har vi något år senare fått höra att han är "bra, jääävligt bra!", vilket är "halleluja" från någon annan.

Men det finns avvikande valacker med märrhumör värre än de flesta ston.
Har de mkt hingst kvar ihop med latvalack som inre orkar eller bryr sig i att göra saker och varför.. Huja..
 
Mina halvknäppa ston har varit fantastiskt roliga att rida i dag, i alla fall! :D

Åkte på dressyrträning med båda två, red Skrullan först, och det blev ett riktigt genombrott då tränaren kom på att jag måste använda inre underskänkel mycket mera i vänster varv - till skilnad mot i höger varv där det räcker att svänga med sätet och knappt ens röra henne med skänkeln. Med denna nya upptäckten så gick hon bättre än någonsin innan. :love: Blev även lite action då hon blev jätteglad över att få galoppera på den stora utomhusbanan, så det tog nästan tre varv innan jag lyckades bromsa ner från räcergalopp till dressyrgalopp.... :p

02-an var jättefin med. Hon är betydligt mycket mera sävlig (heter det så?) än Skrullan, samtidigt som hon lättare blir ofokuserad, allt annat är tydligen mera interessant än den där människan i sadeln... ;)Men när man väl kommer åt henne så går hon super, hon har riktigt bra grundgångarter och har himla lätt för sig i dressyren. Hoppast bara hon håller ett år eller två till nu, så vi får komma ut på lite dressytävlingar framöver. :d
 
@Amanda_F Skrutt-tant-galopp! Tack för det uttrycket, det var det jag letade efter när jag kollade på filmsnuttarna från terrängträningen i Gärds igår. :banghead:

Alltså, jag tycker ju att jag rider på i bra tempo där och då. Men det gör jag ju inte alls. Vanföreställningar? Hur blir man av med dem?
Sen är det lite intressant, när jag faktiskt HAR en bra galopp, då känner jag ju det. Men om jag INTE har det så märker jag det inte. :mad:
Hatar när tränaren säger efter att man fått ett dåligt/konstigt språng/utbrytning att "du hade för dålig galopp" WTF, säg det innan då? För jag verkar ju aldrig kunna lära mig att känna det själv.:arghh: Terrängtränaren brukar säga till om det, men hopptränaren gör det inte.
Ibland känner jag det, men oftast så sent att jag inte hinner göra nåt åt det.

På träningen igår var vi bara två i min grupp, red tillsammans med en tjej på tränarens unghäst som Rutan delar hage med, så hon var mest fokuserad på var han var nånstans och inte så mycket på mig eller hinderna vilket gör det lite svårt. Enligt tränaren så syns det inte på henne, men jag känner ju att hon har fokus åt hans håll hela tiden. Är väl inte jättenöjd med min insats på träningen, men Rutan har ju oftast inte några problem med hinderna, inga problem med nerhopp i vatten eller trakhenergraven som de flesta andra hade problem med. Vi ägnade ganska mycket tid åt att få över bäbishästen där, men tillslut gick det! Vi kommer fortfarande för nära ibland, men nuförtiden har hon inte näsan invikt och har bättre koll på hinderna, så det blir inte den där otäcka snubblande känslan. Så det går väl ändå framåt på nåt sätt.
Sen insåg jag att vi börjar tycka att 90 cm är lågt. Kom på mig själv med att snegla lite längtansfullt på 100-hinderna, som jag för några månader sedan stirrade med fasa på. Störigt, jag rider bättre på hinder som är liiite högre än min komfortzon, fastän jag ju vet att man kan slå ihjäl sig även på små hinder. :banghead:

Lite korta filmsnuttar. Vi experimenterar med olika (dåliga) avsprångspunkter.
Här tappade jag galoppen efter en förhållning en bit ut, men insåg det för sent och hann inte fixa. Man ser (och hör!) varför hon behöver sin magplatta! :eek:

Nytt försök på samma hinder, här blev det också fel, men här kände jag att galoppen var tillräckligt bra, så jag satt still och lät henne lösa det. Och det gör hon ju. :angel:

Sen ibland får hon ryck och sticker innan hinderna, och ibland drar hon då åt sidan. Här råkade det stå ett annat hinder så då hoppade hon det istället. Korrigerar genom att göra halt efteråt och då brukar hon ta halvhalterna sen.

Här letar vi efter 100-nerhoppet efter en lite längre galoppsträcka. Koll på läget! :rofl: Tyvärr lite vatten i vattenhindret.
 
Jag är mer än tacksam att det finns ryttare som gärna rider galenpannorna, som @fio
Ibland tänker jag att min häst skulle vara lyckligare hos någon sån. Men så länge är det säkerhetsväst på!

@Marvin jag såg på filmen från förra träningen att C typ travar ibland med bak, när jag tänker: oj vad roligt att han kan bära sig i långsam galopp nu :banghead: han kan ju på töm, men det är inte riktigt samma kvalitet med den där tanten på ryggen. Samt att jag märkte att det var svårt att hoppa 50 cm i vår vanliga galopp :angel: så nu är det skärpning!
 
Håll i er! Kors i krösamoset och hoppsan Kerstin! Vad hände? :p

Tro det eller ej men jag och lillskit har varit på pnj ikväll! 1 år och 9 mån sen vi var ute på ngt hopparrangemang senast. Vi hoppade felfritt på den enorma höjden av 70cm. :D

Jag var toknervös och hade en stor klump i magen på framhoppningen när jag skulle ta oxern. Vi överlevde. :angel:

Bildbevis!
13782272_10154375187444784_6562423412149193554_n.jpg

13709818_10154375165854784_4555227255072010985_n.jpg

13718611_10154375165754784_5007918639815936117_n.jpg
 
Senast ändrad:
Håll i er! Kors i krösamoset och hoppsan Kerstin! Vad hände? :p

Tro det eller ej men jag och lillskit har varit på pnj ikväll! 1 år och 9 mån sen vi var ute på ngt hopparrangemang senast. Vi hoppade felfritt på den enorma höjden av 70cm. :D

Jag var toknervös och hade en stor klump i magen på framhoppningen när jag skulle ta oxern. Vi överlevde. :angel:

Bildbevis!
13782272_10154375187444784_6562423412149193554_n.jpg

13709818_10154375165854784_4555227255072010985_n.jpg

13718611_10154375165754784_5007918639815936117_n.jpg

Yey!! Vad kul! :banana:
 
C och jag var iväg på programridning idag. En MsvB:2. Och jag fick inte riktigt till det tyvärr, men det var ändå bra, för jag var fokuserad hela programmet och han kämpade på. Vi fick fyror och treor på byten och slutor men slutade ändå på 58,37 %, en helt ok debut tycker jag. Nog skulle vi fått lite sämre på tävling men han som dömde är inte den som sätter galna poäng. Fick tips på lite övningar, så det ska bli roligt att prova nästa vecka.
 
Här går det inte helt som planerat. Nästa vecka åker vi ner till connemarariksen och tanken har förstås varit att vi verkligen ska trimma till formen nu under veckan. Började i måndags med att dressyra barbacka och bettlöst. Hade lite problem i början med att hon bytte när jag red öppnor i galoppen. Helt rena byten iofs, men fick lite att jobba igenom och avslutade med en riktigt fin galopp! Men. Hon fick såklart skav av remonten som jag hade som träns:(. Ville bara gråta när jag såg det, dels för att det ändes som om jag suttit och slitit i näsan på henne och dels för att det är mitt på nosryggen och det är utställning nästa helg. Skit och helvete.

I onsadgs så hoppade vi lite på vår PnJ-bana. Hoppade lågt och hade fokus på att hitta bra distanser och rida banan i bra rytm. Kändes väldigt bra! Sen satt jag upp på en ponny som en tjej hade lite problem med i och red igenom honom lite. I en hemsk hoppsadel. Jag kan inte beskriva vilka ridsår jag fått efter att först kasat runt barbacka en dag och sen suttit i den dära hoppsadeln. Typ Hej babianarsle!

Så att sitta upp på häst på torsdagen var helt uteslutet. Igår skrittade jag Indra (för hennes sadel är snällare mot röva) och släpade (bostavligen) med mig Barbie som handhäst. Vi har värmebölja här, precis som i resten av landet, och det är samma med Barbie som alla andra år-hon faller in i sin värmekoma. Hon är seg som kola. Däremot är hon otroligt fin i musklerna! Helt mjuk och fin i hela överlinjen.

Idag ska jag försöka dressyra lite i svala ridhuset och hoppas jag ens kan sitta i sadeln. På måndag åker jag til min tränare och försöker trimma till lite skolor. På onsdag är det programträning och då rider vi igenom LAP1 för första gången och sen far vi ner till Norrköping på torsdag! Dressyrstarten är på fredageftermiddag, på lördagen rider vi en engelsk ridklas och på söndag är det utställning. Ska bli så himla roligt och det är massor av startande! Minst 50 maror i dressyrklasserna och närmare 130 anmälningar till ridklasser och utställning!
 
Nopeick inte att rida. Tömkörde båda istället och Barbie fick gå lite över bommar och så mycket tempoväxlingar. Såg väldigt fin ut :).
 
Provade en Amerigo DJ på min häst idag. Den passade tyvärr inte då den var för smal annars såg den ok ut. Men är dom väldigt trånga i sina vidder? Den jag provade var en +4. Känns helt galet. Visst är han bred och för tillfället lite överviktig, men ändå.
 
Provade en Amerigo DJ på min häst idag. Den passade tyvärr inte då den var för smal annars såg den ok ut. Men är dom väldigt trånga i sina vidder? Den jag provade var en +4. Känns helt galet. Visst är han bred och för tillfället lite överviktig, men ändå.
Oj, det var brett? Det har ju hänt att folk mixtrat med bombredden,.. Min väldigt vida ponny hade +2,5-3? Antar att den du provade hade långa ortspetsar? De upplevs smalare då.

Jag och C tränade idag i den tropiska hettan... Får jag rida rörelser så går det ok, men rakt fram funkar inte. Han tar varken förhållning eller skänkel just nu. Känns toppen att jag sett till att rida honom så, för det är ju ingen annan än jag som förstört det. Eller jo, jag har ju alltid haft mer eller mindre samma problem, hmm: kul nästan alltid :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
480
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp