07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, det var brett? Det har ju hänt att folk mixtrat med bombredden,.. Min väldigt vida ponny hade +2,5-3? Antar att den du provade hade långa ortspetsar? De upplevs smalare då.

Jag och C tränade idag i den tropiska hettan... Får jag rida rörelser så går det ok, men rakt fram funkar inte. Han tar varken förhållning eller skänkel just nu. Känns toppen att jag sett till att rida honom så, för det är ju ingen annan än jag som förstört det. Eller jo, jag har ju alltid haft mer eller mindre samma problem, hmm: kul nästan alltid :(

Ja så kan det vara. Jag har dålig koll på Amerigo sadlarna. Eller så är det så att jag har en häst bygd som en belgisk arbetshäst:angel:
Jag vill ju ha en sadel som inte är så bred för mig men det kanske är kört.

Rida rakt fram är det svåraste.
 
Ja så kan det vara. Jag har dålig koll på Amerigo sadlarna. Eller så är det så att jag har en häst bygd som en belgisk arbetshäst:angel:
Jag vill ju ha en sadel som inte är så bred för mig men det kanske är kört.

Rida rakt fram är det svåraste.
Sätet är dock inte så brett på DJ trots att hästen är det.

Apropå det så klagade jag på att det var svårt att rida på en tjockis som C idag. Tränaren tyckte att C skulle må bra av att tappa 30 kilo typ. Kan inte annat än hålla med. Men han får 4 kilo Hö och äter raketbränsle i hagen :( blir nog bättre till hösten...
 
@oxo Har du någon bild på hur DJn låg? Det tog mig ett tag att vänja mig vid hur Amerigos flata dressyrmodeller ska ligga på hästarna-tyckte alla såg smala ut i början eftersom de är ganska höga fram, men ser så himla låga ut bak med sitt låga bakvalv. Barbie är bred och går med en utplockad +2. Däremot var tex Equipe Iceland för smal i +3. Så det handlar nog mycket om att modellen ska vara rätt för hästen också :).
 
@Amanda_F Äsch, du har inte förstört en massa på C. Saker och ting går och upp och ner med hästarna och ridningen i synnerhet. Jag har också en massa problem med att rida basic just nu. Kändes ganska ok idag och red bara väldigt enkla grunder med tempoväxlingar och övergångar. Jag tror att jag varit alldeles för hård och tuff mot oss båda, och hade jag inte haft riksen nästa helg hade jag tagit en paus från allt som är svårt. En tävling jag tänkt rida i början av septemer har precis öppnat men jag vet inte ens vad jag ska anmäla till-eller kanske om jag ens ska anmäla.
 
@oxo Har du någon bild på hur DJn låg? Det tog mig ett tag att vänja mig vid hur Amerigos flata dressyrmodeller ska ligga på hästarna-tyckte alla såg smala ut i början eftersom de är ganska höga fram, men ser så himla låga ut bak med sitt låga bakvalv. Barbie är bred och går med en utplockad +2. Däremot var tex Equipe Iceland för smal i +3. Så det handlar nog mycket om att modellen ska vara rätt för hästen också :).

Tyvärr inte. Den hade bara behövt vara något vidare så tror jag att den legat bra, nu hamnade den lite lite i bakvikt. Han har ju väldigt bred manke och det är det som ställer till det många gånger, samt att han har stora stående bogblad.
 
Vad roligt med utställning @Fiorano! Följer er med spänning! Mindre kul med ridsår... :crazy:

Grattis till fortsatt dräktigt @Marvin!


Kl
Här har vi trampat på med tömkörning. Började med promenader men det höll på att bli farligt för mig med den lilla ligisten flygandes som en raket överallt. Så jag tog på sele och satte helt enkelt fast honom i Queenie och tömkörde istället - så mycket bättre tycker alla utom han som inte får springa som han vill. ;) Han har inget att sätta emot mammsen som helt enkelt bara drar med honom när han tjurar eller stoppar hans försök till att sticka iväg, ytterst smidigt! :D Hade helst lämnat honom hemma i boxen med en massa mat och motionerat tjockisen ifred men det känns svårt än.

Queenie är iaf jätteglad åt motionen, möter mig i hagen och bjuder verkligen framåt ute. Hon blir så glad i töm, vill helst trava hela tiden. :love: Igår hade det regnat och vi gick en väg som var helt underbart mjuk och sviktande, så jag passade på att låta henne trava kanske 100 meter totalt (uppdelat på kortare bitar). Åh vad glad hon blev! Och vad fin hon kändes! Hon har varit så mycket mjukare och finare än vad jag förväntat mig, riktigt riktigt fin. :love: Visst, det är bara rakt fram ute i skogen men hon är en sån himla arbetsmyra! Och en annan får också bra motion av att traska bakom. ;)

Nu får/ska jag ju enligt hemgångsråden kunna sätta henne för vagn, vi får se hur jag gör...
 
Detta måste ha varit årets varmaste dag? Skulle egentligen åkt till min tränare på fm, men vakande med migränkänning så det gick om intet. Var inte tal om att rida mitt på dagen heller såklart, så jag loggade ut lite tidigare ikväll och red vid elvasnåret. Skrittade ut en halvtimme först och hon var härligt pigg och fräsch. Dressyrade lite i ridhuset sen och det känns som om jag äntligen hittade lite bra ridning! Back to basic är ett säkert kort onekligen och när väl hrunden kändes bra var det plättlätt att rida skolor :).

Kände lite på vägarna i LAP1 också och det är trångt med kort bana även när en rider ponny. De enla bytena ligger på kort diagonal och det är tajt att få ihop allt. Men men, vill mest bara ta mig runt programmet lugnt och fint så får det bli som det blir.
 
Lycka till @Fiorano är lite avundsjuk. Hoppas att vi kan vara med nästa år...

Vet ni vad? Vi har hoppat i kväll. En serie med studs och ett litet räcke. Det var bara andra gången vi kravlade oss över ngt ihop och första gången vi gjorde ngt annat än enkelhinder. Lite blandat resultat men det ska nog bli bra!

Försöker tänka positivt i och med att jag inte tycker ridningen går så bra: 1 jag kan kratsa alla hovar nu. Utan bråk. Det har tagit måååånga timmar att få honom bra på det. 2. Det är enkelt att få honom att ta bettet nu, från början fick jag använda tvång. Å andra sidan har vi bytt bett så han inte får sår i kinderna längre. 3. Han klarar faktiskt att stå i stallet fast inte alla hästar är inne. Igår kunde han stå fast också när jag tvättade sår. 4. Sista framsteget som jag tänkte på idag: han är lätt att leda och lasta. Även om han är pigg och lite spänd är han faktiskt hanterbar, systemet som vi fick från Will funkar verkligen super...

Och: kom på en sista: det går att spraya flugspray utan att han får panik.
 
Inga träningar denna vecka, och jag är nog inne i en liten motivations-svacka - börjar bli trött på att inte ha någon bra ridbana att träna på hemma, man får ju inte gjort lika mycket med hästarna när man bara rider ut hela tiden... Särskilt nu som jag för tilfället inte ens rider fälttävlan längre, så skulle jag vilja träna mycket mera dressyr och hoppning.

Men i går tog jag med Skrullan till stranden för förstå gången, fick med några ryttare jag känner "halvvägs", varav två inte hade varit på stranden med sina hästar förut och en hade ridit på stranden två gånger. Knappast "stadiga följhästar" alltså, men dom gjorde susen, Skrullan älskar att rida med sällskap och gick före med spetsade öron stora deler av ritten. :)

Det var lite mera vind och vågor än vi trott innan vi åkte, så hon vågade inte gå ut i sjön, men vi red helt nära vattnet och jag tror inte det kommer bli problem att bada i sjön med henne en gång det inte blåser lika mycket. :)

Här kommer lite bilder:
13241245_649096881908733_1759961960776807181_n.jpg


13698264_649097125242042_1797798502772887785_o.jpg


13691003_648848035266951_5413832740659764082_o.jpg


13701040_648859181932503_161030379156256410_o.jpg


Hon kunde dock såklart inte hålla sig lugn HELA tiden, bubblade över litegrann ibland... :p

13627251_649098568575231_5407800076381233022_n.jpg
 
@sorbifolia Vad snygg hon är! Härliga bilder:)


Idag har jag provat två sadlar. Först ut var en Albin SLK. Den ruggade pälsen lite, gled fram en aning och jag fick känslan av att hamna långt bak i sadeln. Sen provade jag en CWD. Den låg bättre när han stod stilla men jag fick känslan av att den gled fram något också men inga märken under. Den var väldigt skön att rida i. Ska testa den mer i morgon och se hur jag känner då. Nu är han ju tjockare än vad han borde vara och det ställer ju till det lite.
 
Har ridit LAP1 ikväll på vår PnR. Domaren frågade innan vilken skala hon skulle lägga sig på och jag sa att hon skulle vara hård-och det är en vanligen mycket tuff domare :D. Red på drygt 60% vilket kändes ok. Fick jättebra hjälp efteråt med de enkla bytena och fick månne inte till dom perfekt-men det blev rätt känsla i dom iaf och jag kom loss från handen. Är nöjd med ritten och ffa att jag mer och mer börjar hitta tillbaka till lite vettig ridkänsla igen :).
 
Superfina bilder @sorbifolia vill också kunna rida på stranden.

*kl*
Alltså kräks. Allt känns så himla dåligt. Är i en sån sjuk svacka. Inget känns bra. Jag har en självförtroende dipp som heter duga. Litar inte på min egna ridning. Får inte till något alls. Vi kan inte ens trava runt i fin trav som brukar vara vår paradgren. Får henne inte lösgjord. Hon känns tung i handen, stel i munnen, gapar och bakbenen är långt bort. Inte alls likt henne. Hon brukar vara som smör i munnen. Jag försöker olika grejer men inget funkar men det är för att jag inte rider bra. Suck.
Måste sätta mig i ridhuset och ta mig igenom detta. Tur att det är Paulinda i helgen så jag får hjälp. Vill ju ha hjälp med bytena men går hon så här kommer vi inte ens komma dit.
 
@Jfrelin Gud vad jag känner igen mig! Ffa det där med att hästen känns tung och gapar. För min del insåg jag att hästen är tung för att jag drar i henne :o. Om jag släpper-gör hon också det. Börjar äntligen känna att vi är på väg ur vår svacka. Tror nog att du också snart kommer ur din :). Allt går i vågor!
 
@Fiorano vi får verkligen hoppas att vi kommer ur snart för fy vad tråkigt det är att rida just nu. Mitt problem är ju mindre jag håller desto tyngre blir hon eller så släpper hon helt och krullar. Jag vet ju vad som är fel:
1 hon är inte framme på hjälpen
2 hon är inte lösgjord och jobbar inte igenom kroppen
3 jag har tappat min mojo

Imorgon ska jag ha stalledigt men på fredag är det bara att sätta sig på volt i ridhuset och göra övergångar till förbannelse.

Barb ser kanonfin ut! Håller tummarna på Riks. :)
 
Inga träningar denna vecka, och jag är nog inne i en liten motivations-svacka - börjar bli trött på att inte ha någon bra ridbana att träna på hemma, man får ju inte gjort lika mycket med hästarna när man bara rider ut hela tiden... Särskilt nu som jag för tilfället inte ens rider fälttävlan längre, så skulle jag vilja träna mycket mera dressyr och hoppning.

Men i går tog jag med Skrullan till stranden för förstå gången, fick med några ryttare jag känner "halvvägs", varav två inte hade varit på stranden med sina hästar förut och en hade ridit på stranden två gånger. Knappast "stadiga följhästar" alltså, men dom gjorde susen, Skrullan älskar att rida med sällskap och gick före med spetsade öron stora deler av ritten. :)

Det var lite mera vind och vågor än vi trott innan vi åkte, så hon vågade inte gå ut i sjön, men vi red helt nära vattnet och jag tror inte det kommer bli problem att bada i sjön med henne en gång det inte blåser lika mycket. :)

Här kommer lite bilder:
13241245_649096881908733_1759961960776807181_n.jpg


13698264_649097125242042_1797798502772887785_o.jpg


13691003_648848035266951_5413832740659764082_o.jpg


13701040_648859181932503_161030379156256410_o.jpg


Hon kunde dock såklart inte hålla sig lugn HELA tiden, bubblade över litegrann ibland... :p

13627251_649098568575231_5407800076381233022_n.jpg
Så lugn du ser ut på den sista bilden när hästen nästan står rakt upp ? :confused: Hade det där varit jag hade jag sett vettskrämd ut.
Fina bilder annars, ser härligt ut.
 
För en gångs skull kändes det idag som att C var framme för hjälpen och jag satt och tänkte att det ska bli kul att träna i helgen för det kan vara så att jag kan skapa lite flyt. Tre saker fokuserade jag på de 20 minuter jag satt till häst (skrittade fram för hand ute bland flugor och bromsar): 1. Framme för skänkeln och att jag skulle ta med vänsterhöften fram... 2. Att jag inte skulle ta åt mig handen utan bjuda honom den, framåt. 3. Öppnatänk i alla hörnor och volter, för att han inte ska vingla ur dem som ett fyllo.

Det får vara nog med flygfän snart, jag står inte ut! Vi är förpassade till ridhuset för vi båda får lite panik av alla eländiga parasiter... Så pass att jag tänker att C ska få hoppa på fredag också, typ 50 cm för att variera oss inför Paulinda-träningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
841
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
480
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp