07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Alltså du har en ängels tålamod haha. Hon är verkligen en riktig liten apa emellanåt. Men de känns ändå som att ni har tagit ett stort steg framåt. Hur går det med bytena?

Jag är i kandarfunderingar. Hur tänker ni runt de? Jag är väldigt kluven för tillfälletO_o
 
@Jfrelin Alltså du har en ängels tålamod haha. Hon är verkligen en riktig liten apa emellanåt. Men de känns ändå som att ni har tagit ett stort steg framåt. Hur går det med bytena?

Jag är i kandarfunderingar. Hur tänker ni runt de? Jag är väldigt kluven för tillfälletO_o
Om han är helt loss på träns kan du fundera på kandar men annars kommer allt du känner på träns bara förstärkas på ett kandar.
 
@sommarminne Har inte ridit byten sen jag tränade för Paulinda så vet inte hur de går :p Vi har haft så dåligt underlag i vårt ridhus nu så har bara ridit ute och de sparkarna jag måste korrigera henne med funkar inte så bra på 80 m banan :) behöver väggar :D
 
Igår så genrepade barnet och Barb inför hopptävlingen på lördag. Ungen rider så himla bra och jag är så stolt över ponnyn :D. Spelar verkligen ingen roll hur det går på lördag, utan det kommer nog bli fler hopptävlingar framöver för dom. Det är oväntat kul att stå bredvid och tittat på haha!

13962709_10208853747652890_899566926207160356_n.jpg


14022114_10208853748652915_4683361794425985969_n.jpg


13921093_10208853747612889_5670036394167619397_n.jpg
 
Jag är i kandarfunderingar. Hur tänker ni runt de? Jag är väldigt kluven för tillfälletO_o

Exact vad är det du funderar på..? :p Jag tänker att det att rida/ridas på kandar är en del av utbildningen för dressyrhästar och -ryttare. Sen hur och när man ska använda det beror på.

Med Grå red jag endast med det på tävlingar om jag var tvungen, med -02an kommer jag rida på det så snart det är tillåtet. Olika hästar, fungerar olika med/utan. :)
 
@Novali01 @sorbifolia
Min bimling har alltid varit hemskt känslig i munnen och rädd om den. Klapprade hemskt mycket tänder som unghäst osv. Hade väl egentligen tänkt att rida med träns jämt just därför men nu sista halvåret har han varit hemskt fin och jag har då börjat fundera på om jag kanske kan ha hjälp av kandaret. Har bara ridit lite på min förra häst så jag har lite erfarenhet själv:D.
Han känns oftast väldigt loss och även om han ser tung ut känns han alltid väldigt lätt framtill. Men vi jobbar såklart på att bli mer ihop som alltid:angel:
 
@Novali01 @sorbifolia
Min bimling har alltid varit hemskt känslig i munnen och rädd om den. Klapprade hemskt mycket tänder som unghäst osv. Hade väl egentligen tänkt att rida med träns jämt just därför men nu sista halvåret har han varit hemskt fin och jag har då börjat fundera på om jag kanske kan ha hjälp av kandaret. Har bara ridit lite på min förra häst så jag har lite erfarenhet själv:D.
Han känns oftast väldigt loss och även om han ser tung ut känns han alltid väldigt lätt framtill. Men vi jobbar såklart på att bli mer ihop som alltid:angel:

På vilket sätt vill du ha hjälp av kandaret?

Jag är helt med på att man kan laborera med bett man eg inte är redo för helt 100 så länge ingen lider av det.
Men jag tycker man ska veta varför man gör vad. :)

Jag har en häst som är otroligt(!) känslig i truten. Han har bara nyligen fått börja ha kandar. Det var inga prob IOM att han nu är redo för det. Han backar inte av. Hade jag slängt på det för 2 år sedan hade jag antingen åkt av eller haft en häst som inte kom fram till handen.
Han trampar och är snart i en bra piaff och gör hyfsade piruetter. Han söker bra kontakt med bettet. Så IOM samlingsgrad och bra kontakt(färdigt formgiven) tycker jag kandar kan vara kul att pillra med för att länga halsen i samlingen.

Så igen: vad vill DU ha ut av kandarets effekt? :)
 
@tuaphua Jag tänker att jag vill komma åt lite mer rundhet. Han är stor och lång och nu när han kommit fram på bettet så puttar han gärna ut näsan och framförallt i det samlande arbetet. Trycker upp nacken lite och ut med näsan.
Vi piafferar absolut inte än men har börjat trampa lite och även i galoppen har vi börjat tänka lite mer korta steg och vända lite.
Är som sagt lite kluven men antar att det bara är att testa något pass och se hur de känns:D. Häststackaren överlever nog ett pass haha:angel:
 
@sommarminne när hästen är väl grundutbildad och befäst i bra form och arbete som du som ryttare kan bedöma bra, så kan du absolut introducera kandar .
Ibland blir det lite mycket hype om "kandar invänjning" tex kan jag tycka. Samtidigt som nu ju hypen om att det behöver introduceras vid x eller y tidpunkt marginaliserats betydligt eftersom man nu kan tävla på träns högre upp i klasserna så den pressen har ju försvunnit helt i stort .

Bara att prova och se om det känns vettigt för er del och var ni befinner er :)
"Tillvänjning" i sig är ingen större grej alls .

Håller f.ö med @Novali01
 
jag var och hälsade på C igår, och under de tre timmarna jag var där hann vi gå igenom detta;

:meh::cautious::meh::arghh::turd::turd::turd::turd::banana: (i vattenmaskinen när han ville leka i stället för att jobba):angel::mad::wtf::wtf:O_o:yuck: (hovslagaren kom för att fixa lite och det var inte poppis när han var trött i benen):banghead::grin::love::love: (morötter och massage)

och en hel del annat så klart.

Han hade en bajspåse på sig i vattenmaskinen för att inte bajsa ner allt vatten, funderar på att skaffa sån, verkar lättare än att mocka överallt, det brukar ibland ta längre tid än själva ridpasset.

Liten film...
https://www.instagram.com/p/BJNwtrJAlJX/?taken-by=amandafog
 
Hur lång tid per gång går han där? FATTA vad jobbigt??? Jag blev ju helt slut bara av att titta på videon....:eek::D
Han går max 30 min per dag, och blir han trött så tar de bort vattnet så får han skritta av på bandet utan vatten. Igår gick han kanske 25 min innan han började tappa bakbenen och fick avbryta. Det syns verkligen i blicken att han fokuserar på bandet, det blir koncentrationsblicken på. Och de säger att han blivit bättre på alla sätt, starkare och mer fokuserad i jobbet. Från början vinglade han lite fram och tillbaka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp