07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min valack är som en manodepressiv på speed typ.
Han blandar så rädd att han håller på att ramla omkull med arg snorunge som nekas godis med livet är en fest några gånger per 5 minuter.. :P
Han är draaaamaaatisk a la den värsta drama-fjollan i världen.

Så nej, valacker kan vara annat än trista. Han är just ALLT annat på listan än trist, i timmen... :P
@JFrelins sto är fan så mycket mer stabil i temperament. Och bussigare.. Jag vet iom att vi delat ridhus några år. ;)
 
Två ner blev resultatet för Barb på hoppbanan idag. Hon blev lite tittig och vinglig men till sista linjen ordnade det upp sig och de avslutade med två riktigt fina språng :). 17e sept är det dags igen på grannklubben för dom!

Stiglädret är snurrat två varv :p
14068082_10208888636525090_2679239969690804562_n.jpg


13920863_10208888636645093_1346333469054487075_n.jpg


Väldigt avslappnade tillsammans :)
14021553_10208888637365111_6459373789189513052_n.jpg


From i natt är mina ponnisar uteliggardjur! Nu är vårt lilla påbygge i det befintliga huset i hagen klart och de har två ingångar. Strödde upp med en hel bal halm i eftermiddag och nu hoppas jag att hästarna kommer gilla sitt nya uteliv och faktiskt använda huset och sova ordentligt!
 
Vi letade oss ut på dressyrtävling idag. Upptäckte i fredags att det var ett annat program än det jag varit inställd på. :eek: Bara att plugga och ställa om.

Kändes jättefin på framridningen. Bäst på hela den här veckan. Hon är ju en tjurmupp om jag petar med sporrarna för mycket samtidigt känner jag att jag behöver dom för tydligheten emellanåt så något tjur men i övrigt helt med mig.

Första uppridningen och hon lägger in världens kick och ställer sig på frambenen typ. Går dock snällt framåt sen så vi kan gå vidare i programmet. På ngt ställe kommer en fis på tvären och jag känner bara neeeej, inte bajsa. Rider vidare och två språng in i galoppen ska hon bajsa. Jag ber henne ändå gå framåt och hon tjurar ihop och lägger in två bocksprång! Och landar sen i förvänd resten av volten innan hon iaf gör ett snyggt byte. :angel::D Lite spänt efter detta och hon laddar på diagonalerna (det finns potential för de ökade galopperna i senare program iaf. :D ) och övergången till trav som ska vara fortfarande på diagonalen får jag typ ta mot staketet. :cautious:

Trots dessa ganska grova missar persar vi med 1.5%, 64.33%. :)

Är jättenöjd ändå med känslan och att hon var med och med lite action. Har ju på tävling tidigare liksom inte haft något utan ridit runt och inte vågat göra något riktigt med risk att tappa alltihop. Nu fanns det något att rida av men slog över till lite för mycket eget initiativ av damen. :cool:

Har helt klart höjt vår lägstanivå och det är kul. :)
Vi åkte själva jag och lillskit så inga foton eller film. :(
 
Min kompis var med och red Divan idag. Hon kan inte rida alls så det är lite ponnyridning. Vi är i lilla ridhuset och jag låter henne skritta runt själv. På något sätt lyckas hon ge Divan kommando, tror hon försökte styra lite, för trav så hon börjar trava men märker att den ovanpå studsar lite väl mycket så hon går över i galopp. Kompisen släpper tyglarna och håller sig i framvalvet och Divan galopperar snällt 3 varv i arbetsgalopp på helt lösa tyglar tills jag får henne att gå ner i trav på kommando. Har typ aldrig garvat så mycket. Longerade resten av ridstunden men kompisen ville inte pröva galopp igen :p trav gick bra.
Jädra tur att man inte har ett bockmonster får då hade hon åkt i backen.
 
C är hemma igen. Verkar ganska nöjd men lite stirrig. Märktes på töm idag, att han bara jobbat rakt fram, fast ändå inte. Han ville inte gå rakt fram alls, utan bara i skänkelvikning. Så jag lägger om veckans plan och rider någon sorts jogg/dressyr i morgon. Stora skillnaden mot innan vattenträningen var väldigt mkt tryck i traven redan från början. Vet inte riktigt om det var spänning som gjorde att han inte behövde värma ur eller om det var träningen som gjorde det?
 
Bruce har varit i Skåne och tävlat igen, de debuterade internationellt på Junior-SM i Hovdala (CCI*). Låg precis utanför placering och medaljplats efter dressyren och nollade på hinder men hade drygt 10 straff för tid i terrängen så åkte ner till nedre halvan. 3 nedslag i hoppningen men det var väldigt mycket fel där så de klättrande ändå upp några placeringar igen. Slutade 10 av 26 i öppna klassen och 6a i SM! Fick även ett "MER"-resultat och är därmed formellt kvalade till Junior-EM även om de antagligen inte är aktuella för uttagning dit. Duktiga :love:

13938280_10153826554009290_4338303810162743523_o.jpg

13962847_10153826554159290_326052932583026327_o.jpg

13996149_10153826555269290_809881073930339365_o.jpg

14054527_10153829008979290_2454368383981339598_o.jpg

14103041_10153829009329290_732081503755321131_o.jpg

14047142_10153829010299290_4092772904396628893_o.jpg
 
@Gabby_Ossi Så himla kul att Bruce verkligen hamnade helt rätt! Visst att det var tråkigt att du förlorade honom men du måste (och ska!) känna dig riktigt stolt över hur fint du utbildat honom :)!

@Kirre Bra jobbat! Nu månne det väll blir fler tävlingar?

@Amanda_F Härligt att du har C hemma igen :). Inte ridit än? Tycker det ska bli spännande att höra om skillnaden ridmässigt efter vattenträningen.

Har ridit en barbackatur i skogen med Barb ikväll. (Om folk hade sett mig hade de trott jag var helt sinnesjuk, lyssnade på en bok med en sån där riktigt cheesy fjortisromans så jag satt och fnissade hysteriskt på ponnyn :D). Barb kändes iaf härligt pigg och fräsch, helt hostfri och jag tror verkligen att det här med lösdrift kommer vara så himla bra för henne :). När jag var och fodrade i morse stod båda pållsen i huset, så skönt att se!
 
@Fiorano Absolut. Har liksom bara inte funnits något förrän nu. Kikade dock i tdb framöver och ser lika nattsvart ut om jag inte vill åka 10-15 mil (vilket jag tycker är långt härnere ;) ). Eller egentligen knappt det. Det finns en tävling i sep, när jag tänkt sticka till Dublin över helgen. Suck.
 
@Fiorano enligt schemat var det vilodag idag, för igår gick han på bandet och åkte trailer i typ 1:45 vilket han brukar tycka är jobbigt. Så då blev det bara promenad för att bli av med slaggprodukter. Idag jogg för att sysselsätta huvudet men det blir seriösare i morgon. Dessutom behöver han verkligen ett bad. Benen har badat mycket, men värre är det med kroppen.

Men jag drar mig lite för att rida också... För tänk om det inte känns bra? Och tänk om han inte alls funkar i det vardagliga hemma nu, fast han blivit starkare i andra muskler. Sånt som går genom mitt huvud nu. För om han inte blivit bra av det här, finns det mer jag kan göra för att han ska klara av ridningen utan att behöva behandlas varannan månad..:crazy:
 
@Amanda_F tror kanske (utan att veta ngt om din häst annat än det du skrivit om osv) att din hästs svagheter är ungefär som vissa svagheter man som människa kan ha fysiskt i det att man alltid behöver jobba med och vara medveten om de svagheterna ?

Dvs tänker att det nog inte går bort pga en viss period träning utan är ngt som behöver finnas med alltid i träningsupplägg mer eller mindre ?

Däremot tror jag inte du alls kommer måsta skicka iväg på dyra rehab perioder osv om du lyckats komma över "tröskel" med de träningsinsatserna du gjort för hästen !
Tycker ditt engagemang och vilja att satsa även med den ekonomiska biten att skicka iväg på vattenterapi osv är imponerande och värd eloge . Det är en jättefin häst och jag hoppas du får kvitto och belöning för jobbet du lagt/lägger ner !
 
@Amanda_F tror kanske (utan att veta ngt om din häst annat än det du skrivit om osv) att din hästs svagheter är ungefär som vissa svagheter man som människa kan ha fysiskt i det att man alltid behöver jobba med och vara medveten om de svagheterna ?

Dvs tänker att det nog inte går bort pga en viss period träning utan är ngt som behöver finnas med alltid i träningsupplägg mer eller mindre ?

Däremot tror jag inte du alls kommer måsta skicka iväg på dyra rehab perioder osv om du lyckats komma över "tröskel" med de träningsinsatserna du gjort för hästen !
Tycker ditt engagemang och vilja att satsa även med den ekonomiska biten att skicka iväg på vattenterapi osv är imponerande och värd eloge . Det är en jättefin häst och jag hoppas du får kvitto och belöning för jobbet du lagt/lägger ner !
Tack, visst kommer han alltid ha patellaproblemen eftersom det är en lätt missbildning i skelettet, men förhoppningsvis kan ledbanden bli stramare. Musklerna runt omkring kommer alltid behöva omsorg och visst finns det hästar med hans handikapp som går int-klasser åtminstone. Men det kräver en del tur och mkt planering och noggrann uppföljning.

Red ju idag och tyvärr botade inte vattenträningen mina ridmässiga tillkortakommanden men han kändes som han gjort i sina bästa stunder, fast lite tjafsig i munnen. Men inte trutig som han gjort när han varit stel i bak., har tandis på onsdag så det passar bra! Galoppen har blivit starkare av vattenträningen, den har varit sådär på sistone så det var välkommet!

Fick ett nytt uppdrag i jobbet idag så det blir nog bra, började genast fundera på vad C ska få:angel: det blir nog två veckor på vatten efter tävlingssäsongen, eftersom jag ändå måste skaffa hästvakt under helgerna som jag ska gå dressyrdomarkurs på Strömsholm :idea:
 
Ganska tyst i den här tråden nu? :(

Rutan började i slutet på juli att fälla vad jag trodde var sommarpäls, (som var lika lång som vinterpälsen Chatsi hade när hon stod i varmstall). 2 veckor senare hade hon fällt klart och hade faktiskt en kortare och blankare päls! Jättefin! Det varade i 2 veckor, nu fäller hon igen och håller på att sätta vinterpäls. :arghh:

Igår tappade hon mig på terrängbanan. Travade runt och så hoppar det upp ett kaninskrälle nästan mellan frambenen på henne och hon far i luften med skruv och jag druttar av som en nybörjare! :rage: Sen var hon rädd för allt som rörde sig och inte rörde sig på marken. :meh:
 
@Marvin Divan har också fällt i 2 omgångar men pälsen är fortfarande kort men jag tror jag klipper henne redan nästa helg. Förra året väntade jag för länge och hon blev helt randig och såg för jävlig ut :p

Jag skriver inte så mycket för jag gör inte så mycket. Det går superdåligt att rida så det är ju inte så kul. Igår började det kännas lite bättre. Har inte ridit byten på hela augusti och tänkte vänta tills det känns bättre i ridningen.
Idag ska hon hoppa och det blir ju kul!
 
@Marvin jag kände att jag var den enda som skrev (fast jag egentligen inte hade så mkt att säga) så jag lugnade ner mig lite. DÄREMOT hoppas jag att vi får lite fart på tråden då @Charlotte1975 gör comeback :)

C är typ friskförklarad. Den här gången hos tandläkaren (samma som förra gången) hittade hon inte något som kunde liknas vid foderinpackning, så det verkar ha ordnat sig. Och veterinären som kollade benen sa att han var så frisk som han kommer bli. (dvs missbildningarna finns ju alltid där men han är stark nog att betraktas som frisk) Så nu ska han banta lite (640 kg tung nu, kan nog släppa 20 typ), och ut och galoppera och backträna för att stärka konditionen. Vi ska också fortsätta över bommar varannan/vartredje dag och när jag kan ska skicka honom till vattenträningen för fortsatt utveckling. Vi ska undvika att nöta för mkt på små volter till han är starkare men ibland gör inget. Men piruettarbetet får vänta helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Jag har helt enkelt inte hunnit/orkat skriva så mycket på sistonde. Men vi tränar och jobbar på, känns som att det går framåt för det mesta, med några svackor ibland.

Efter sommaren har vi backat rejält i hoppträningen, typ börjat om helt från början, med pyttehinder och fokus på en luuugn och avspänd hast. Nu kan jag rida helt sakta fram till hinder, men om det är högre än sisådär 60-70 cm så rejsar hon iväg i landingen fortfarande... :meh: Går dock snabbare att få tillbaks ett vettigt tempo än tidigare. Men gu va tråkigt att endast hoppa låga hinder... :wtf:

Dressyren har blivit roligare/enklare sedan jag fick låna en dressyrsadel av en kompis. :) Har även bytt bett till ett megatjockt tredelat med rörlig mittdel, som hon tycks gilla.

Vi håller nu på att göra i ordning lösdriften för vintern, så att mina hästar kan få komma in från betet inom rimlig tid. Måste byta ena väggen, som Skrullan av någon okänd anledning brukar stå och sparka i mitt i natten....! :confused: Vågar därför inte ha plåt längre, utan den får bli trä som resterande byggnader. Alltid nåt att göra när man har gård. ;)
 
Nu gör jag comeback då jag i går köpt mig en 07 till. :)
Han heter Bellafonte och kallas för Harry. Stammen är väldigt lik Elles.:angel: Han är e. First Wish ue. Akribori-Herkules och Ellle är e. First Wish ue. Ampere - Herrkules. Men han är större tror runt 173 cm och mörkbrun med 4 vita ben och ganska mkt vitt i huvudet. Köpt direkt från uppfödaren som tävlat honom litegrann upp till MSV B:4 med godkända resultat och så har han gått lite 1 meter hoppning. Såldes för hon hon problem med rygg och har inte ridit honom själv sista året. Proved 3 gånger varav en gång ute i skogen efter en häst med vagn, och han verkar cool. Veterinärbesiktades i går på Skara Hästklinik och fick sen följa med hem, en resa på ca 40 mil. Åkte bra och i natt när han kom till nya stallet klev han in lugnt och verkar ha sovit bra natt. I dag på FM fick han springa ute på lina och en promenad ute i omgivningen, för att sen gå ut i sin nya hage. Så än så länge känns att superbra! Ska försöka ladda upp lite bilder senare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp