07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nya äventyr idag! Väldigt spänd häst på framridningen, hon var överallt, och bogarna och rumpan i varsin ända av paddocken. Start i dressyren inne på banan och hon tokglor på dressyrstaketet och måste gå med rumpan 1 m innanför. Lyckades korrigera det hjälpligt. Sladdade runt lite i programmet, men hon slappande av mer efterhand. Sumpade travökningen och fick galopp där. 4:a på den, annars bara 6:or och 7:or i protokollet. 62,5% får väl vara ok med tanke på att vi missade mina riktningsmål med typ 10 meter på framridningen... :angel:

Hon var helt galet pigg på framhoppningen, som låg ute på ett stort fält på terrängbanan. Sprang nästan rakt igenom ett av hinderna en gång, sen skärpte hon till sig lite.
Inne på banan var det jätteläskigt och jag trodde inte det skulle gå, men när vi väl kom igång så var hon duktig! Ett riv blev det där.

Terrängen har hon verkligen fattat poängen med! Hon är kolugn i startfållan, men så fort jag ber henne så far hon iväg som skjuten ur en kanon. Hon tyckte hinderna var fånigt små och brydde sig inte så mycket om mina försökt till korrigering. Halvhalt schmalvhalt sa hon och drog! Blev ju några inte så snygga språng... Men felfria på hinder och inom optimaltiden, tror det är första gången jag inte får tidsfel! :D

Blev några snäpp utanför placering idag, det funkar inte att både ha missar i dressyren och välta saker i hoppningen. Men vi var rätt glada ändå!
Nästa vecka är det Tågarp, 90 igen. Tror inte man får skritta banan innan där, men även om man får det så ska vi nog inte göra det. Dels som träning inför 100-klass, och dels för att hon uppenbarligen blir lite för kaxig.





 
Fina bilder @Fiorano & @Marvin :)

Min pålle fick på sig en sko idag. Tänkte ta mig en lugn ridtur eftersom han fått vila i några dagar. Tji fick jag, några barn sköt med knallpulver pistoler och sen var det kört. :banghead: Han höll på att krypa ur skinnet så det var bara att longera en stund (läs lång stund) innan han hade samlat sig så att det var värt att sitta upp och rida. Sen var han riktigt trevlig, riktigt mjuk och väl uppvärmd :angel:
Nu hoppas jag att skorna sitter ett tag så vi slipper ofrivilliga vilopauser för det behöver han verkligen inte.
 
Grattis @sommarminne vad roligt
Ang dina sadelproblem osv .. Jag hade satsat på och tyckt det varit värt pengarna att kika på Erreplus . Att hela tiden byta sadlar /krångla och pengar däremellan är ju pengar det med så att säga . Din häst utifrån hur den är byggd borde hitta hem väldigt väl i en Erreplus , som dessutom går att justera ungefär precis hur man vill .
 
@Marvin Visst var det en superkul bana? Tyckte först också när jag gick hoppbanan att what??? Vilka svängar??? Men sen när jag red den var den riktigt rolig! Inte många som vågar använda en pulvermangrav heller. Terrängbanan i sig är superfin och jag älskar att den börjar med små hinder och öppna fält så man verkligen får upp tempot innan dungen o vattnet bromsar ned igen, eller som i mitt fall borde bromsa ned iaf... :D Min lilla häst har visst hittat framåtläget nu för hon verkade inte ens märka att vi galopperade rakt igenom ett vatten!:banana:
 
@sommarminne Om du räknar ihop vad du förlorat på sadelbyte genom åren o all ångest det ger så hade nog även jag satsat på en sadel som går att bygga om för hästen. Tycker helt ärligt att WoW är det fulaste märket på marknaden men de hästar jag sett med sadeln verkar trivas oerhört bra med dom! Erreplus har ju inte slagit igenom riktigt så mycket som jag trodde, superfin ullstoppad sadel med bra backup från kunnig kille men tror inte du skulle gilla knästöden i den. Men det är ju bara vad jag tror så prova om du har möjlighet! En billigare variant är att skicka bilder till Ergox och höra, du får svar direkt om deras dressyrsadel kan passa din häst.
 
C och jag är på Ultuna idag. Han ska så snart det går (när förkylningen är helt borta)opereras för struppipning av värre sort. Sen är det två månaders boxvila gissningsvis.. Stackars oss:cry:
 
@Amanda_F Men fy är det så lång konvalescens på en struppipnings operation :cry: Min andra häst har ju struppipning men hon är så gammal så där blir det ingen operation. Riktigt tråkigt för er!
 
@Novali01 du har rätt haha. Har dock tänkt testa en amerigo cervia jag blivit tipsad om som jag får till bra pris. Får se om de blir nu i veckan. Annars är de bara att börja spara:angel:
 
Senast ändrad:
vissa sånna där gamla uttryck kommer jag aldrig förstå mig på. Möjligen för att jag kört för fort. Men det är väl det jag gjort när jag syndat. Annars är jag ganska snäll. Och ändå får jag massa skit.
Ja, det är helt klart för att du kört för fort! Sluta med det!:laugh:
 
Red träning nu på kvällen. Tränaren tyckte att han börjar vinkla sig bättre bak nu och det är ju ett stort plus. Att skita i traven och galoppera mer har nog gjort susen. Stundvis är han magisk att sitta på men tyvärr orkar han inte hålla ihop sig speciellt länge. Rida mer är ju en bra grej kanske :angel:
 
vissa sånna där gamla uttryck kommer jag aldrig förstå mig på. Möjligen för att jag kört för fort. Men det är väl det jag gjort när jag syndat. Annars är jag ganska snäll. Och ändå får jag massa skit.

I min värld har det där uttrycket alltid refererat till synder som man begått i ett annat liv.

I vilket fall som helst jättetråkigt, ni får ju aldrig komma igång. Men alltså, 1 månads boxvila?
 
@Marvin Visst var det en superkul bana? Tyckte först också när jag gick hoppbanan att what??? Vilka svängar??? Men sen när jag red den var den riktigt rolig! Inte många som vågar använda en pulvermangrav heller. Terrängbanan i sig är superfin och jag älskar att den börjar med små hinder och öppna fält så man verkligen får upp tempot innan dungen o vattnet bromsar ned igen, eller som i mitt fall borde bromsa ned iaf... :D Min lilla häst har visst hittat framåtläget nu för hon verkade inte ens märka att vi galopperade rakt igenom ett vatten!:banana:

Jag gillade inte pulvermangraven! :mad:
Jag tyckte hinderna var lite väl små, men oj vad vi fick upp farten! I Knixandet in mot 5:an i dungen skrek jag "HINDER" till henne, var rädd att hon skulle missa det. :angel: Galopperade också igenom vattnet, hon brukar ju gärna trava igenom dem annars, men det fanns inte på kartan igår. Hade nog inte fått henne att göra det ens om jag ville. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
847
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
480
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp