07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillade inte pulvermangraven! :mad:
Jag tyckte hinderna var lite väl små, men oj vad vi fick upp farten! I Knixandet in mot 5:an i dungen skrek jag "HINDER" till henne, var rädd att hon skulle missa det. :angel: Galopperade också igenom vattnet, hon brukar ju gärna trava igenom dem annars, men det fanns inte på kartan igår. Hade nog inte fått henne att göra det ens om jag ville. :p
Äsch pulvermangrav är ju skitkul! Ja hindren i början är små men björkhindret, bordet, trippeln är ju def lagom för klassen och i våras ställde coffin till en del problem men bevisligen inte nu. Älskar bansträckningen o framåttänket på banan.
 
Äsch pulvermangrav är ju skitkul! Ja hindren i början är små men björkhindret, bordet, trippeln är ju def lagom för klassen och i våras ställde coffin till en del problem men bevisligen inte nu. Älskar bansträckningen o framåttänket på banan.

Nä, inte skitkul, rev hindret upp ur pulvermangraven, annars hade vi varit placerade. :p
Ja, jag gillar banan och tyckte jättemycket om tävlingsplatsen! Älskar att allt var så samlat! Första gången vi var där, men ser fram emot att rida H100 där till våren!
 
@Novali01 har aldrig sett något exemplar som är spikrakt och hennes ska vara "rak" men ändå alldeles för svängd för min kuse.

Alltså de bygger ju underredet efter behov precis som @Novali01 säger :) men då kostar det givetvis skjortan ... Ang stöden så varierar de ju rätt rejält mellan olika modeller .

@Amanda_F alltså jisses... Vet inte vad mer jag kan säga - fy sjutton vad tråkigt du har verkligen inte haft det lätt ...
 
Nä, inte skitkul, rev hindret upp ur pulvermangraven, annars hade vi varit placerade. :p
Ja, jag gillar banan och tyckte jättemycket om tävlingsplatsen! Älskar att allt var så samlat! Första gången vi var där, men ser fram emot att rida H100 där till våren!
Äsch det är ju lätt att rida på hinder i uppförsbacke, jag tycker nog 90 graders svängar är betydligt besvärligare.
 
Men @Amanda_F..Så himla tråkigt:(.

Har inte skrivit här på länge. Håller oss till konvalescens ridning och skrittar sisådär en timma om dagen, dock nu med lite trav också:)!
Ska till en ny veterinär på fredag. Fick nämligen till mig vid ett tidigare åb att hon har narkolepsi. Vill inte riktigt köpa det utan göra en riktig vet. check.
Hoppas vi ska få en framtid jag och min fina röda men ibland misströstar jag något enormt..


Idag satte hon mig dock på prov..Kabeltrummor äter hästar om ni inte visste det:devil:...
Gubben hjälpte mig att försöka leda förbi henne när jag satt på men det slutade med att jag fick hoppa av.
Maken till svårpåverkad häst har jag aldrig skådat:crazy:
Tack och lov fixar hon älgalössen gga bra. Jag är alldeles sönderbiten i hårbotten i nacken..blää
 
Jag har insett att jag måste klippa min rutiga pälsboll innan hon smälter!
Funderar på hur jag ska göra. Jag fick ju hem henne helklippt i vintras, hon är inte särskilt frusen av sig men går ju på lösdrift. Sparar väl egentligen helst pälsen på ryggen i nån form av filt eller spårklippning men nu i helgen var hon ju svettig även på ovansidan av rumpan. Är det bättre att helklippa nu medan det fortfarande är varmt, och sen vid behov klippa igen, men då spara ryggen? (Jag kommer iofs spara päls uppe under sadeln, hon fick skav av schabraket i våras).

Jag får låna stallägarens maskin, men den är jättestor. Jag vill klippa även benen faktiskt, annars ser hon ut som en Tinker på riktigt. :o:o Samt i huvudet, hon har ett rejält skägg nu och svettas massor i ansiktet också (rann bakom öronen när vi kom i mål efter terrängen igår). Vad ska man ha för klippmaskin till finliret?
@the_connemara Visst klippte du Tigers ben? Vad använde du för nåt då?
 
Jag har en Moser Avalon o klipper rubbet med den! Ben, halva ansiktet o filtklippning är standard på vinterpälsen nu o helklippning utom ansikte på sommarpälsen. Glad ponny så!

Har dock lyckats ha ihjäl batteriet insåg min sambo så får ha sladden i så den går på fullvarv för att den inte ska tugga päls tills han byggt om den. Skulle jag köpa ny ny hade jag velat ha med sladd men samma huvud typ. Man kommer åt fullt tillräckligt men har ändå bra klippbredd till kroppen :)
 
@Marvin Barb bor ju också ute på lösdrift och jag kör på helklippning. Har klippt två gånger i år och första klippte jag benen också. Sist orkade jag inte göra det eftersom jag vet att jag måste klippa innan sista tävlingen ändå (om jag nu ens startar). Däremot lämnar jag magen eftersom jag inte har magtäcke. Har ingen fancy maskin, en billig, stor, klumpig Julamaskin som låter som ett tröskverk. Inga problem att klippa rubbet med den, även om det är lättare med en mindre. Har tom klippt Barbs öron med Julamaskinen :D. Hon är vääääärldens snällaste att klippa-brukar låta min man göra det för att jag tycker det är så tråkigt :p.
 
@Marvin jag har en Lister Star Clipper klipper allt med den. Klippte Divan i torsdags. Struntade i benen denna gång och huvudet men det går bra att klippa med denna maskin men skulle vilja ha en mindre för huvudet bara för att göra det lättare.
Divan är helklippt.
 
@Marvin Jag har en delaval och klipper allt utan under knäet då min får mugg direkt om han klipps har jag bittert erfarenhet av... tycker de går rätt bra att klippa ansiktet med stor maskin om man bara har en snäll häst:D.
 
Jag kommer mest sannolikt helklippa mina lösdriftshästar med. Tycker täckesklipp är så gräsligt fult... :p

Börjar bli ett tag sedan jag uppdaterade här, vilket beror på att jag varit ganska deppig och omotiverad efter tävlingen för två veckor sedan. Första klassen gick ganska bra, även om Skrullan var ganska tittig (första inomhustävlingen för säsongen) och jag blev lite för passiv et par ggr så att hon stannade. Men annars en bra känsla. På framridningen till nästa klass fegade vi dock ut båda två på en stor oxer, jag höll på att ramla av och blev lite skraj, vilket såklart smittade över på Skrullan som började stressa.
Lång historia kort, vi vägrade ut oss o jag åkte hem tårögd med känslan att jag förstörd flera månaders arbete och det goda samarbetet och förtroende som vi äntligen börjat få. :(

Sedan dess har vi gått helt "back to basics" och ridit massa markarbete och pyttehinder. På hoppträningarna har det gått bitvis jättebra och bitvis åt h....., men äntligen börjar jag inse vad jag gör fel när det går dåligt och hur jag ska rida för att undvika det.
Red tävling igen nu i lördags/söndags som var, och då valde jag att endast köra jättelåga klasser, vilket tydligen var ett bra beslut då det blev 3 av 3 felfria rundor. Så nu är jag lite mer optimistisk på att det här kommer bli bra till slut, men att jag får ha tålamod och skunda långsamt med madammen. :angel: :) Kommer ta en liten paus från tävlandet nu ett tag tills vi förhoppningsvis känner att vi litar på varandra även på lite högre höjder igen. Så 120-debuten blir inte i år ändå, utan jag hoppast på att vi är redo i 2017 i stället.
 
Jag kommer mest sannolikt helklippa mina lösdriftshästar med. Tycker täckesklipp är så gräsligt fult... :p

Börjar bli ett tag sedan jag uppdaterade här, vilket beror på att jag varit ganska deppig och omotiverad efter tävlingen för två veckor sedan. Första klassen gick ganska bra, även om Skrullan var ganska tittig (första inomhustävlingen för säsongen) och jag blev lite för passiv et par ggr så att hon stannade. Men annars en bra känsla. På framridningen till nästa klass fegade vi dock ut båda två på en stor oxer, jag höll på att ramla av och blev lite skraj, vilket såklart smittade över på Skrullan som började stressa.
Lång historia kort, vi vägrade ut oss o jag åkte hem tårögd med känslan att jag förstörd flera månaders arbete och det goda samarbetet och förtroende som vi äntligen börjat få. :(

Sedan dess har vi gått helt "back to basics" och ridit massa markarbete och pyttehinder. På hoppträningarna har det gått bitvis jättebra och bitvis åt h....., men äntligen börjar jag inse vad jag gör fel när det går dåligt och hur jag ska rida för att undvika det.
Red tävling igen nu i lördags/söndags som var, och då valde jag att endast köra jättelåga klasser, vilket tydligen var ett bra beslut då det blev 3 av 3 felfria rundor. Så nu är jag lite mer optimistisk på att det här kommer bli bra till slut, men att jag får ha tålamod och skunda långsamt med madammen. :angel: :) Kommer ta en liten paus från tävlandet nu ett tag tills vi förhoppningsvis känner att vi litar på varandra även på lite högre höjder igen. Så 120-debuten blir inte i år ändå, utan jag hoppast på att vi är redo i 2017 i stället.
Jag hoppar aldrig nånsin högt och brett på framhoppningen, kan meddela att det funkar ända upp till 120 iaf!:) t om internationell 120...;)
Har fullständig fobi för att komma fel, hamna i hinder eller på nåt sätt släcka mitt lilla självförtroende så jag håller mig alltid minst 10-15 cm under höjden inne på banan eller en höjd som för dagen passar min inställning. Har aldrig märkt nåt bekymmer för hästarna inne på banan trots att jag aldrig hoppar höjden där inne ute på framhoppningen.
Tycker du tagit helt rätt beslut som backat bandet, nollrundor genererar fler nollrundor oavsett höjden man får dom på.
 
Jag hoppar aldrig nånsin högt och brett på framhoppningen, kan meddela att det funkar ända upp till 120 iaf!:) t om internationell 120...;)
Har fullständig fobi för att komma fel, hamna i hinder eller på nåt sätt släcka mitt lilla självförtroende så jag håller mig alltid minst 10-15 cm under höjden inne på banan eller en höjd som för dagen passar min inställning. Har aldrig märkt nåt bekymmer för hästarna inne på banan trots att jag aldrig hoppar höjden där inne ute på framhoppningen.
Tycker du tagit helt rätt beslut som backat bandet, nollrundor genererar fler nollrundor oavsett höjden man får dom på.
Så gjorde jag också när jag tävlade hoppning. Alltid lite lägre på framhoppningen för att maxa självförtroendet. Funkade jättebra för mig.
 
Jag hoppar aldrig nånsin högt och brett på framhoppningen, kan meddela att det funkar ända upp till 120 iaf!:) t om internationell 120...;)
Har fullständig fobi för att komma fel, hamna i hinder eller på nåt sätt släcka mitt lilla självförtroende så jag håller mig alltid minst 10-15 cm under höjden inne på banan eller en höjd som för dagen passar min inställning. Har aldrig märkt nåt bekymmer för hästarna inne på banan trots att jag aldrig hoppar höjden där inne ute på framhoppningen.
Tycker du tagit helt rätt beslut som backat bandet, nollrundor genererar fler nollrundor oavsett höjden man får dom på.

Ja, så kommer jag nog se till att göra framöver. Jag brukar faktiskt inte hoppa särskilt högt på framridningen i normala fall, då det oftast är mycket hästar och liten plats - men just på denna tävling var det framridning på en stor utomhusbana så då tänkte jag lite annorlunda. Bad idea... :meh:
 
Ja, så kommer jag nog se till att göra framöver. Jag brukar faktiskt inte hoppa särskilt högt på framridningen i normala fall, då det oftast är mycket hästar och liten plats - men just på denna tävling var det framridning på en stor utomhusbana så då tänkte jag lite annorlunda. Bad idea... :meh:
Inget konstigt med det, ibland gör man fel bara o får släppa det o gå vidare. Hoppryttare generellt har ju en förkärlek för att man MÅSTE hoppa höjden och bredden på framhoppningen...är ju precis som om de kommer med oförberedda hästar till en tävling? De skulle prova på lite FT....där rider vi dressyr först, får sen skutta fram på nån åker och där brukar jag hoppa max 3 ggr, rider jag 100-klass hoppar jag 80 cm, 2 ggr på räcke o 1 gång oxer och sen in o rider en 105 cm hoppbana ofta utan några som helst bekymmer. Du är ju också FT ryttare så du vet hur det är!:)
 
Inget konstigt med det, ibland gör man fel bara o får släppa det o gå vidare. Hoppryttare generellt har ju en förkärlek för att man MÅSTE hoppa höjden och bredden på framhoppningen...är ju precis som om de kommer med oförberedda hästar till en tävling? De skulle prova på lite FT....där rider vi dressyr först, får sen skutta fram på nån åker och där brukar jag hoppa max 3 ggr, rider jag 100-klass hoppar jag 80 cm, 2 ggr på räcke o 1 gång oxer och sen in o rider en 105 cm hoppbana ofta utan några som helst bekymmer. Du är ju också FT ryttare så du vet hur det är!:)

Ja, just det! :rofl: Men nu försöker jag bli hoppryttare! :angel: Men kanske inte ska göra allting exakt som de gör ändå... :idea: :D
 
Bakslag igår!
Var på terrängträning, inte optimal tidpunkt men träningstiderna ligger ju där de ligger och vi behövde träna lite grejer inför 100-debuten. Rutan vilade dagen innan, vi gick en promenad. Igår var hon supertaggad! Kunde inte ens stå still utan trampade och skuttade på stället när vi väntade på vår tur. Vi körde mycket kontroll-träning med halt efter varje hinder på framhoppningen, och sen även halt före hinder när hon struntade i mina förhållningar. Fick ändå till det ganska bra, och hoppade bl a en stor häck med landning i vattnet utan någon som helst tvekan.

Sen hoppade vi spetsen och sen bank + spets, och hon taggade nåt enormt på banken. Gjorde halt och började om men hon var fortfarande kaxig. Kastade sig på spetsen och hann inte få upp frambenen utan hakade i rejält och tappade balansen. Hon föll aldrig men jag flög ju som en vante, säkerhetsvästen löste ut med en smäll och hästen försvann långt iväg! Landade på korsbenet och fick rejält ont såklart, men bedömde det som inget brutet.

Hästen fångades in, jag kravlade mig upp från gräset och efter en stund även upp på hästen som var jättespänd. Tog några språng på mindre hinder, och fick sen en utbrytning på ett och jag flög av igen! Den lånade säkerhetsvästen löste ut med en smäll, hästen drog! Och jag slog lite delar som klarat sig i det första fallet. Fick skäll av tränaren för att jag inte suttit tillbaka mer utan fallit fram, men det är ju inte så lätt när det gör ont.

Hästen fångades in, tränaren fick sitta upp. Hästen var hysterisk och livrädd för alla hinder. Hoppade jättespänt och bara väntade på allt läskigt som skulle hända. Fick sen hoppa ett lågt hinder på volt många gånger och till slut började hon slappna av och hoppa bra igen. De hoppade även det hindret där jag ramlade av andra gången ett par gånger, superspänd första gången men sen jättefin!

Sen kravlade jag upp igen och hoppade det lilla hindret på volt igen några gånger tills vi båda var avslappnade.

Nu är jag öm typ överallt! Och funderar på om jag vågar åka på tävling i helgen. :p
 
@Marvin Träna mindre o tävla mer. På fullt allvar, det är jättesvårt att lägga in träningar när man tävlar för just det som hände dig är det sista man behöver. Så till nästa år lägger du upp det som så att du tränar när du inte tävlar. När du tävlar tränar du inte terräng, punkt.

Anledningen till hennes rädsla är dubbel, 1 för att du ramlade av, 2 för att västen smällde. Hon förknippar ju hindren med att det hände nåt otäckt. Men hon är inte dum i huvudet och kommer mest troligt inte alls bråka på tävlingen för där kommer hon inte vara så övertaggad efter att ha gått dressyr och hoppning. Så rider du bara noggrant så susar ni runt utan bekymmer. Sen ger du f-n i att träna inför Udden!! Ni kan det ni behöver kunna för att hoppa 100-klass och kan ni inte det vid det här laget så SKA ni inte hoppa 100-klass i år!
 
Går all in o fortsätter med mitt resonemang...:D Men terräng är ju så annorlunda mot dressyr o hopp, det grundar sig i ogrumlat självförtroende för både häst o människa, speciellt när man är i början av sin karriär. Det går inte att träna såsom man gör i de andra disciplinerna för hästarna taggar ofta upp såsom Rut nu gjort och då blir det farligt. Istället är det bättre att lägga tiden på banhoppning om man måste träna mellan tävlingar, går ju att bygga spetsar och böjda spår precis som det är i terrängen men utan att få en upphetsad häst. Alternativet är att träna själv, inte i grupp, på terrängbanan och då enbart på lägre små hinder i långsamt tempo men aldrig nånsin hålla på o göra halter hit o dit framför terränghinder! Man tar ju bort framåtviljan och vad finns då kvar när det kör ihop sig? En FT häst måste ju kunna ta egna beslut på ett sätt som en hopphäst aldrig nånsin tillåts. Lydnaden måste fixas med dressyrträning och hoppträning, på terrängbanan ska den sitta där annars rider man inte där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 888
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
480
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp