07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Hur upptäckte du det på Dingla, hur mycket symptom hade hon? Har ju känt att Barb inte riktigt varit sig själv under veckan, därav kliniktiden nästa vecka. Nu är jag rädd för att det varit fång hela tiden och jag har missat alla signaler :(. Ikväll har jag ridit och hon kändes jättefin och som vanligt, ite sämre i vänstergaloppen idag men bättre i höger än innan i veckan. Efteråt kunde hon dock inte bestämma sig vilket ben hon skulle stå på när vi stod still och var märkbart påverkad fram när vi gick hem. Distriktaren kommer ut under natten, hon ska bara fixa en kolik först.
 
@sassiball Hur upptäckte du det på Digla, hur mycket symptom hade hon? Har ju känt att Barb inte riktigt varit sig själv under veckan, därav kliniktiden nästa vecka. Nu är jag rädd för att det varit fång hela tiden och jag har missat alla signaler :(. Ikväll har jag ridit och hon kändes jättefin och som vanligt, ite sämre i vänstergaloppen idag men bättre i höger än innan i veckan. Efteråt kunde hon dock inte bestämma sig vilket ben hon skulle stå på när vi stod still och var märkbart påverkad fram när vi gick hem. Distriktaren kommer ut under natten, hon ska bara fixa en kolik först.
Jag såg att hon gick ovanligt sakta i hagen och när jag kände efter förstärkt digitalpuls så kändes det direkt. Tog in henne ifrån hagen med en gång. Hon kan ju också haft det i några dagar innan jag märkte det... men hon behandlades och fick stå i box/boxhage ett par veckor. Sen minihage med gräs och har kunnat äta lite gräs hela sommaren så det var nog en mildare variant hon fick. Nu är jag uppmärksam på frostgräs.

Men det kan vara något annat också på Barb, behöver inte vara fång?
 
@sassiball Jag tvivlar på att det är något annat. Hon är tjock och har späcknacke och vi har precis gjort ett foder och miljöbyte iom flytten. Så jag är 99% på att det är fång.
 
Har du någon butta hemma? @Fiorano passade en häst för några år sedan som jag hittade i hagen ordentligt halt. Fick som tur var in henne i stallet och satte in butta med en gång. Hon var ordentligt dålig med rotation men vi hindrade att det blev värre. Efter blev hon så gott som återställd och kunde gå på magert bete. Men det är otroligt jobbigt.
 
Veterinären kommer inte förrän imorgonbitti. Barb har värme, puls och är påverkad hur hon rör sig. Om en vanlig snäv sväng i stallgången är 100% så vänder hon kanske på 70 nu. Så påverkad är hon, men inte katastrofal. Nu står hon på enorma mängder halm och jag har lindat kylbandage över hovarna (med krögarpytt:p) Hon hade inte blivit sämre under tiden jag var hemma iaf. Om det hade varit ett jätteanfall borde hon nog blivit det.
 
Veterinären har varit här nu och Barb är betydligt sämre än igårkväll. Hon vänder stappligt och är sämre på höger än vänster. Står bra i boxen och står på alla benen utan att vela vilket ben som gör minst ont sas. Hon har fått smärtstillande i blodet och det verkade snabbt iaf. Hon ska få Metacam i en vecka men ska vara fri från puls till tisdag, annars måste vi sätta in något starkare. Hon har bara puls fram och reagerade inte alls på visitertång. Hovslagaren ska komma när pulsen är borta (hon kom förbi nu när veterinären var där också, är underbart att ha en sån relation till sin hovis!). Vi ska även ta prover för både PPID och EMS.

Uppfattade veterinären som ganska positiv när det kom till prognos. Iaf betydligt mer positiv än mig. Hon trodde det skulle räcka med boxvila under kuren Metacam och sen plus några dagar för att se hur hon reagerar när det sätts ut. Hon tyckte inte heller att det var nödvändigt att röntga framöver, men det kommer jag naturligtvis göra ändå. Hursom känns det som om anfallet är relativt milt i veterinärens ögon.
 
Vad tråkigt @Fiorano .. Hoppas vekligen att det är lindrigt. :(

Jag kör en snabb uppdatering över hur det går för oss:
- Hittade C på tre ben i boxen förra tisdagen. Varm och svullen med puls i höger fram. (Vår huvudsakliga skada är ju vänster fram...)
Jag bröt ihop. Har varit ledsen och orolig i över 10 veckor, men nu brast det.
Hovis kom ut dagen därpå eftersom svullnaden var så jämn från knät och ned. Hon hittade ingenting. Boxen såg f.ö. ut som ett slagfält, vattenhinken låg slängd i ett hörn och golvet var blottat från torv på flera ställen.
Hade henne inne i två dygn och hon blev märkbart bättre. (Sjukhagen släpper jag inte henne i på ett bra tag till, hon hatar den nu) Vår hemma vet. var ute och kollade högern igår. Allt OK.
Jag tror hon fastnat i hinken eller något... Hon var tydligen som vanligt vid intaget den dagen nämligen.

-Hon hatar allt just nu. Gör utfall mot andra hästar. Hoppar fram och försöker anfalla de som går förbi i gången när hon är uppbunden, springer in i boxdörren och hugger ut så fort någon går förbi. ... Hon är hemsk :cry: Jag kommer på mig själv med att bli orimligt arg på henne, men jag är ju mest ledsen och orolig över vad hon blivit.

Vi var inne för MR på Ultuna i tisdags, de ringer med besked senast på tisdag..
.. Jag mår illa när jag tänker på det samtalet.. Det är så blandade känslor.
När vet. var ute i går tyckte han att han fortfarande anade en liten hälta v.f. men att det också kunde bero på att han visste att den var där..

Där är vi nu. i ett hålrum.
 
@spinxx Usch jag förstår verkligen din förtvivlan :(. En blir helt kocko i huvet när hästarna inte är ok. Jag börjar dock hamna i läget där jag känner mig helt tom. Bara bring on the elände liksom, inget funkar nånsin iaf. Hmm, jag är inte helt rätt person att peppa inser jag...

Barb var bättre redan på några timmar efter smärtstillandet. Ingen puls i vänster vid tretiden men den var kvar i höger. Nu vid halv sju hittade jag inte pulsen i höger heller, men jag hade hängt in ett småmaskigthönät till henne och hon var rätt aggresiv i sin ätstil, så det var svårt att känna helt. Hon är dock rätt tjock i båda fram.

Imorgon hämtar jag hennes mams! Hon kallas "Burban" :D! Hon har också haft fång-för två år sen och det känns rätt bra att ha två stycken med precis samma behov och special som det blir med fång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
823
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp