07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var min häst bedrövlig och nästan till salu. Han var otroligt spänd och hittade faror överallt. Näst intill gratis om någon mot förmodan hade velat ha honom:angel: idag var det betydligt bättre och han gav en härlig känsla. Så idag var han inte tillsalu:p märker tydligt nu när han fått stå i mindre grushage att han inte är speciellt nöjd. Men det finns ju inte så mycket att göra åt det när det inte finns bättre stall i närheten. Saknar verkligen våra gamla hagar.
 
Fy vad tråkigt @spinxx Det blir så mycket svårare när man har en häst som inte fungerar med vila. Hoppas inte det är något allvarligt.
 
@Fiorano du tror inte det var hagen som hon gick i som var den största boven? Oavsett så otroligt trist om det är fång. Det innebär väl att dom typ aldrig kan gå på gräs igen eller? Är sjukt dåligt påläst om just fång! Hoppas barb kryar på sig!
 
@fio Jo med all sannolikhet är det hagen ställt till det. Trodde faktiskt det skulle vara "säkert" eftersom det är se extremt uppväxt och helt urblommat. Är tydligen väldigt individuellt om de klarar gå på gräs igen. Vette sjutton om jag vågar testa nästa år redan. Blir nog tråkhage dessvärre.

Nej det smög sig med fina ridponnyn. Dagen innan fick jag ett meddelande att första köparen som hade tackat nej hade ångrat sig och ändå skulle ha den. Den köparen hade betydligt mer pengar en mig så jag kunde inte konkurrera i budgivning ändå. Väldigt synd men under omständigheterna blir det nog bättre med Burban ändå :).
 
  • Gilla
Reactions: fio
Skuttat lite idag. Summan kan beskrivas som; litet steg för mänskligheten stort steg för mig och kanske även för lillskit. Vi kravlade oss över ett räcke på hela 90cm, utan tveksamhet! :bump: Mer än i min hjärna då. :angel:
Detta har vi inte gjort sen nov 14.

Hade ett bakslag för typ två veckor sen när hon tjuvstanna på allt, jag åkte tom av. :meh: Så backa igen. Idag kändes hon jättepositiv dock så då passade jag på att höja lite. Hade två galoppbommar innan.
 
@Jfrelin Tycker de är ett riktigt charmtroll ni köpt:love:


Jag har precis hemkommen efter en kanonhelg med träningar. Är väldigt nöjd med Knatte som kämpat på riktigt bra. Han tycker att de varit jobbigt men de är bara att ta iiii:D:p. Så himla roligt att va iväg över natten med hästen och vi fick ett jättemysigt boende i en liten fräsch stuga och åt trerätters på kvällen. Sådan lyx:D.
Nu är det bara att träna på här hemma så vi kommer framåt nu!
 
Har hämtat Burban idag. Hon ser inte riktigt klok ut haha. Hon har en stoooor rumpa som naturligtvis är hjärtformad. Hon har dessutom rätt långa bakben och är en och annan centimeter högre bak än fram. Men hon är verkligen klok och så himla snäll. Ska bli spännande att se hur hon kommer utvecklas.

Barb hade tillbaka pulsen imorse. Fick metacam då och nu ikväll var den borta i vänster men svag i höger. Tyckte dock att hon var aningen svalare om än fortfarande varm också.
 
@Fiorano har tänk på dig, och med er.:heart Fång är min mardröm. :nailbiting: Hoppas verkligen att hon blir bra!

Själv hade jag en Aha upplevelse i dag. Galoppen har varit så jäkla svår. Harry har blivit så jävla stark och lång i galoppen. Har gått tillbaka till att göra massa fattningar och små volter i låg form. I dag va han en annan häst. :love: Nu kunde jag rida normalt i galoppen. Lätt i handen uppe med ryggen och bakbenen under sig! Som de ska vara!
 
@Fiorano har tänk på dig, och med er.:heart Fång är min mardröm. :nailbiting: Hoppas verkligen att hon blir bra!

Själv hade jag en Aha upplevelse i dag. Galoppen har varit så jäkla svår. Harry har blivit så jävla stark och lång i galoppen. Har gått tillbaka till att göra massa fattningar och små volter i låg form. I dag va han en annan häst. :love: Nu kunde jag rida normalt i galoppen. Lätt i handen uppe med ryggen och bakbenen under sig! Som de ska vara!
Är det inte alltid så med ny häst? De hittar små tricks som de inte gjort förut, speciellt när de är ridna av annan ryttare längre tid som lärt sig deras egenheter. Himla roligt att du löste det själv iaf, ser fram emot att ni kommer ut på tävlingar!
 
@Fiorano Verkligen supertråkigt med Barbie!:cry: Men precis som @sassiball säger så kan du garanterat ha henne i liten gräshage nästa år och jag tror precis som @fio att det var den nya hagen i kombination med lite övervikt sen tidigare som utlöste anfallet. Jag hade ett russ som jag själv fött upp, sålt som unghäst o sen köpte tillbaka som 14-åring. Hon hade haft upprepade fånganfall med garanterad hovbensrotation när jag köpte tillbaka henne, bantade henne långsamt, körde henne med vagn eftersom jag inte kunde rida en sån liten häst, och efter 1 år var hon en slimmad 15-åring som sen levde ett gott liv tills hon var 26 och togs bort av åldersskäl. Hon gick i mindre gräshage dygnet runt varenda sommar i 10 års tid utan att nånsin vara i närheten av att få nytt anfall. Däremot var jag extra försiktig vår och höst då gräset ändrar karaktär och jag tror det var alla mina sammanlagda försiktighetsåtgärder som gjorde att hon funkade på gräs.
 
@Charlotte1975 Tack för omtanken :). Härligt att du börjar hitta knapparna på nya hästen! Var det nån särskild övning som gjorde att känslan infann sig?

@Novali01 Ja, det är garanterat nya hagen som spökat till det. Tjock är hon ju och det i kombo med hela miljöobytet och att jag helt enkelt inte ridit tillräckligt mycket för att motionera bort det där förrädiska sockret :(. Gudarna ska veta att jag förebrår mig enormt mycket för att hon blivit sjuk. Det är som bara mitt fel och jag skulle kunnat undvika det om jag tänkt längre. Skäms ärligt talat riktigt ordentligt.
Får se hur det blir till sommaren. Min vanliga sommarhage är gammal äng som inte har något dunder alls. Att ha kvar i vinterhagen där det kommer växa upp lite smått är tydligen ännu värre för då är gräset stressat och fullt av socker. Om jag var en nojig hästägare för är det inget mot vad jag kommer att vara efter det här...
 
@Charlotte1975 Tack för omtanken :). Härligt att du börjar hitta knapparna på nya hästen! Var det nån särskild övning som gjorde att känslan infann sig?

@Novali01 Ja, det är garanterat nya hagen som spökat till det. Tjock är hon ju och det i kombo med hela miljöobytet och att jag helt enkelt inte ridit tillräckligt mycket för att motionera bort det där förrädiska sockret :(. Gudarna ska veta att jag förebrår mig enormt mycket för att hon blivit sjuk. Det är som bara mitt fel och jag skulle kunnat undvika det om jag tänkt längre. Skäms ärligt talat riktigt ordentligt.
Får se hur det blir till sommaren. Min vanliga sommarhage är gammal äng som inte har något dunder alls. Att ha kvar i vinterhagen där det kommer växa upp lite smått är tydligen ännu värre för då är gräset stressat och fullt av socker. Om jag var en nojig hästägare för är det inget mot vad jag kommer att vara efter det här...
Du ska inte känna så! Du har ju haft henne så länge så det kan väl vem som helst förstå att inte fång är nåt man tänker på direkt. Ja precis, gräset ändrar ju karaktär på höst och vår, både vad det gäller socker o annat och det verkar vara en utlösande faktor även om det inte är mycket krut i det. Har du bara med dig det i tanken och motionerar bra så kommer detta att lösa sig och om 10 år kan du konstatera att det inte var så farligt som du idag tror! Du upptäckte ju det direkt, hur många missar inte en sån sak??
 
@Charlotte1975 Tack för omtanken :). Härligt att du börjar hitta knapparna på nya hästen! Var det nån särskild övning som gjorde att känslan infann sig?

@Novali01 Ja, det är garanterat nya hagen som spökat till det. Tjock är hon ju och det i kombo med hela miljöobytet och att jag helt enkelt inte ridit tillräckligt mycket för att motionera bort det där förrädiska sockret :(. Gudarna ska veta att jag förebrår mig enormt mycket för att hon blivit sjuk. Det är som bara mitt fel och jag skulle kunnat undvika det om jag tänkt längre. Skäms ärligt talat riktigt ordentligt.
Får se hur det blir till sommaren. Min vanliga sommarhage är gammal äng som inte har något dunder alls. Att ha kvar i vinterhagen där det kommer växa upp lite smått är tydligen ännu värre för då är gräset stressat och fullt av socker. Om jag var en nojig hästägare för är det inget mot vad jag kommer att vara efter det här...
Nej inga speciella övningar, men back to basic. Inte bara harva på utan mkt mkt övergångar och fattningar. Se till att få kvalitet i fattningarna. Är fattningen inte perfekt så är jag chanslös.:angel: Det är en stor häst och när 170 plus och 700 kg inte är med en så blir de svårt. Han kan ju men de är ju inte många hästar som bjuder till helt självmant. I dag så va han med mig och gick och frustade i galoppen i stället för att hålla andan och spjärna emot. Genom att se KG tömköra honom förra veckan så fick jag mkt värdefulla tips. Tex måst jag använda mig bättre av hörn och volter. Jag känner att jag är lite fast i hur jag ridit Elle. Även fast de är nära släkt så är de varandras motsatser i ridningen, svåra på helt olika sätt.
 
Är det inte alltid så med ny häst? De hittar små tricks som de inte gjort förut, speciellt när de är ridna av annan ryttare längre tid som lärt sig deras egenheter. Himla roligt att du löste det själv iaf, ser fram emot att ni kommer ut på tävlingar!
Så är de ju. Man är ju inte Charlotte Dujardin direkt. :angel:
 
@Novali01 Tack så mycket :). Fång har dock varit i bakhuvudet på mig hela tiden, och jag har ju reagerat på att hon varit tjock i frambenen om morgnarna men hon har ju alltid varit fin efter att hon varit ute. Min veterinärkompis teori är att det har varit ett smygande anfall som blommade ut i fredags och det stämmer säkert. Är väldigt glad över att hon stadigt blivit bättre under dagen idag iaf.

Nu har Burban flyttat in i mitt lilla stall och lugnet har lagt sig sen Indra åkte. Indra var tvungen att stå inne med Barb eftersom hon annars plöjer genom staketet. Och det kändes ju lite onödigt när hon var såld. Hon har inte var ett dugg nöjd kan jag säga. Barb och Burb hälsade som om de aldrig varit ifrån varandra! Inga sura miner, inget pipande utan bara "men hej! det var ett tag sen!", helt underbart och det gör mig så glad i allt elände :).

14680675_10209460352537633_6455069404333802132_n.jpg
 
@Novali01 Tack så mycket :). Fång har dock varit i bakhuvudet på mig hela tiden, och jag har ju reagerat på att hon varit tjock i frambenen om morgnarna men hon har ju alltid varit fin efter att hon varit ute. Min veterinärkompis teori är att det har varit ett smygande anfall som blommade ut i fredags och det stämmer säkert. Är väldigt glad över att hon stadigt blivit bättre under dagen idag iaf.

Nu har Burban flyttat in i mitt lilla stall och lugnet har lagt sig sen Indra åkte. Indra var tvungen att stå inne med Barb eftersom hon annars plöjer genom staketet. Och det kändes ju lite onödigt när hon var såld. Hon har inte var ett dugg nöjd kan jag säga. Barb och Burb hälsade som om de aldrig varit ifrån varandra! Inga sura miner, inget pipande utan bara "men hej! det var ett tag sen!", helt underbart och det gör mig så glad i allt elände :).

14680675_10209460352537633_6455069404333802132_n.jpg
Flugskimmel är så himla vackert :heart
 
@Novali01 Tack så mycket :). Fång har dock varit i bakhuvudet på mig hela tiden, och jag har ju reagerat på att hon varit tjock i frambenen om morgnarna men hon har ju alltid varit fin efter att hon varit ute. Min veterinärkompis teori är att det har varit ett smygande anfall som blommade ut i fredags och det stämmer säkert. Är väldigt glad över att hon stadigt blivit bättre under dagen idag iaf.

Nu har Burban flyttat in i mitt lilla stall och lugnet har lagt sig sen Indra åkte. Indra var tvungen att stå inne med Barb eftersom hon annars plöjer genom staketet. Och det kändes ju lite onödigt när hon var såld. Hon har inte var ett dugg nöjd kan jag säga. Barb och Burb hälsade som om de aldrig varit ifrån varandra! Inga sura miner, inget pipande utan bara "men hej! det var ett tag sen!", helt underbart och det gör mig så glad i allt elände :).

14680675_10209460352537633_6455069404333802132_n.jpg

Så söt! :love:

Skönt att Barb är bättre!

Här har jag ridit i regnet för jag vet inte vilken dag i ordningen. :mad: Och då red jag ändå inte så mycket i förra veckan. :angel: Rutan har börjat komma över att jag ramlade av, nu tvärstannar hon inte så fort jag rör mig i sadeln. Har varit lite svårt att komma ur det mönstret eftersom såna plötsliga rörelser har gjort så ont på mig och jag har reflexmässigt spänt mig och Rutan blivit mer spänd.

Idag dök hon inte lika mycket som hon har gjort senaste veckorna heller.
Försökte träna byten över bom enligt order från @Novali01, men vafan, vi kommer ju fel på bomhelvetet HELA tiden, och Rutan skiter väl i bommen så hon trampar/sparkar på dem ideligen och drar dem med sig. Jag har ingen timing whatsoever och blir så sur på mig själv, och Rut tar åt sig förstås.

Just nu känner jag mest såhär:
 
Har varit i ridhuset och låtit Burbel se sig om lite och jogga några varv på linan. Hon har inte en muskel typ, allt är sladdrigt på henne. Det kommer verkligen ta tid att få henne fit och fin i kroppen. För att nte tala om hur lång tid det kommer ta innan hon kommer klara av att få in bakbenen under kroppen i galoppen. Traven är väldigt fin, lätt, taktmässig och luftigare än Barb. Detta är ju lite en av mina tokaffärer, har inte provridit eller ens suttit på henne :o.

Btw är instagramfilter da shit för att få en skimmel att se ren ut :p
14610906_10209462540792338_3319366116084290564_n.jpg


...och Barb var ännu svalare i benen ikväll:banana:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
824
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 840
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
477
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp