07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och lite mer konkret då @Marvin ... anledningen till att du kommer fel är att du bara galopperar på utan att samla galoppen innan bommen. Rid på volt först och hoppa bommen i bägge varv och VARJE gång du närmar dig bommen så räta på dig o rid an som mot ett hinder, låt inte hästen bara larva iväg o ramla över bommen. Efter 340 ggr så har både du o hästen lärt er!:D

När du/ni kan detta i båda varven och hon hoppar över bommen kan du börja rida an den och byta över, byter hon inte så ska du vara snabb som en liten reptil (bra grej att träna upp sin timing!) och bara ta ett litet travsteg o byta till rätt galopp. Får INTE ta en halv volt att göra detta.

Have fun!:bump:
 
@Marvin - jag tycker tvär om vad Nova säger - skit i bommen! Du kommer ändå bara lära henne att byta ojämt om du använder bom.

Nu är det långt till fälttävlanssäsongen drar igång så du har gott om tid ätt lära in riktiga byten. Galopp - skritt - galopp ska ni göra istället. Dra ner antalet skrittsteg för varje gång tills ni kan byta direkt. Så kommer du få mkt snyggare och bättre byten.

(Just for the record: jag tycker bomövningar är super i nästan alla andra avseenden! Bara inte vid inlärning av galoppombyten.)
 
@sorbifolia
Jag håller med, och framförallt klarar jag inte att både se till att komma rätt på bommen och räta ut och balansera hästen och hitta rätt tillfälle att ge byteshjälperna. Blir härdsmälta i min hjärna!

Men det ena utesluter ju inte det andra @Novali01, jag kan öva både på att galoppera bommar och enkla byten!
 
@sorbifolia
Jag håller med, och framförallt klarar jag inte att både se till att komma rätt på bommen och räta ut och balansera hästen och hitta rätt tillfälle att ge byteshjälperna. Blir härdsmälta i min hjärna!

Men det ena utesluter ju inte det andra @Novali01, jag kan öva både på att galoppera bommar och enkla byten!
Precis, jag brukar använda bommarna för att träna på galoppen, men utelämnar dem gärna i bytena. Det är ganska bra att lägga ut flera på en volt (heter det klockan?) och anpassa antalet galoppsprång.

25 % av tiden utan Caspian hemma har gått och jag klättrar på väggarna, tränar Yoga och ägnar mig åt att jobba och ta hand om andra människors hästar. Och så har jag avverkat första helgen av fem på Strömsholm på dressyrdomarutbildningen. Väldigt intressant men jobbigt. Mkt som snurrar i huvudet. Har kommit fram till att jag behöver fler ridtimmar. Så nu är jag anmäld till en maillista för ersättare på min gamla ridskola. Det är bättre än inget tänker jag.
 
Grejen är den att om du håller ihop henne o rider på bommen istället för att bara lämna henne åt sitt öde medan du åker med så kommer det andra ge sig själv, skit i byteshjälper! Rid bara ihop henne mot bommen.
@Marvin
 
Menar du, @Amanda_F att ingen i din närhet vill ha ridhjälp??? Herregud, jag skulle kunna döda för att få någon som red hos mig....
Jag bor i Stockholm där kan folk ta betalt för att få hästarna ridna, och Divan vill nog inte se mig igen.. :rofl:

De flesta verkar vilja ha sina hästar för sig själva.. Men jag ska nog anstränga mig mer i letandet. Jobbade 120 % fram till i fredags.
 
Jag känner igen mig @Amanda_F . Min höst har sett ut såhär:
1 gång i månaden: trimma stel Robin Z sto.
1 gång i veckan: Rida ut på pensionerad Arabvalack.
Varannan vecka: Trimma fin 5 åring som jag tycker rör sig ohälsosamt men som ägaren påstår är ok.
(ingen mer ridning där på ett tag)

Jag är tacksam ändå, det hade lika gärna kunnat vara 0 ridning..:meh:
 
@Novali01 @Amanda_F @spinxx
Det har väl lite med att göra att har man en häst i Stockholm för de pengar det kostar så vill man gärna rida själv.
Jag skulle också gärna rida mer men det är svårt att hitta någon som vill ha avlastning. De flesta har ju redan betalande medryttare.
 
@Novali01 @Amanda_F @spinxx
Det har väl lite med att göra att har man en häst i Stockholm för de pengar det kostar så vill man gärna rida själv.
Jag skulle också gärna rida mer men det är svårt att hitta någon som vill ha avlastning. De flesta har ju redan betalande medryttare.
Jag tänker mer på att många som har häst även är föräldrar och då finns det ju mer än 1 dag per vecka när man måste låtsas visst intresse för såna där ointressanta sporter som fotboll, ishockey, innebandy och annat skräp typ föräldramöten och utskällningssamtal (ja jag vet att det heter utVECKLINGSSAMTAL)....:devil: då borde ju hästen ridas egentligen men det hinns ju inte med så då hade ju jag varit supertacksam för att få hjälp av nån som inte regelbundet vill rida utan hoppar in bara.
 
@Amanda_F @spinxx
Med vad som helst menar jag att de som mest behöver hjälp är antagligen sådana som borde åka till veterinär men som ägaren inte har fattat/vill förstå. Eller så är det hästar som är crazy men som antagligen också borde till veterinär :p
 
@Jfrelin Exakt..
Jag rider ju däremot gärna knäppgökar och galenpannor, ut i skog och över hinder, då känns det i alla fall som om jag också får utveckla min egen ridning lite..
Nu känns det ju som om man backar i erfarenhet och känsla för varje dag som går..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 574
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp