07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 Stort grattis till fölis o det är väl perfekt läge att köpa en fölis för dig som är lagom klar sen när din andra ska pensionera sig lite! :D Sen vill vi andra också se föl-gnäggfilmen så länka här nu då....:)
 
Åkte till klubbens ridbana idag. Sista gången...

Jobbade med galoppen, vi har verkligen tappat massor. :down: Lite knepigt är det att försöka hålla voltspåret, få Ariel att ta innerskänkeln, leda med innertygeln samtidigt som jag ska sitta mitt i sadeln och vara avspänd i låren. :p

Ariel var iaf superfin när jag joggade av henne. :love:
 
Årets första körtur avklarad och det är ganska precis två år sedan Ariel sattes i vagn för första gången. :) Hon känns som ett proffs nu, men det ska bli skönt med flytten, för då kan vi börja köra för tränare och faktiskt lära oss hur man egentligen gör. :angel:

Galet pigg var hon idag, men det löste sig som tur var med lite joggtrav i uppförsbacke. :p Varken styrka eller kondition är på topp, vilket underlättar när hon är sådär pigg. Det går ganska fort att få en foglig häst igen. :laugh:

170521_5921e5ceddf2b367bb7d8143.jpg
 
@Novali01 @Charlotte1975
Precis! Tänk på oss som inte ens har instagram! :o
Byte telefon i går så har inte kvar den filmen. Men ska fixa den från datorn senare. Bjuder på denna sötchock så länge.
Elle har varit lite dålig med feber och svårt att kissa. När hon får röra på sig tömmer hon sig. Därav longeringen. Hon är spolad och får antibiotika. Tyckte hon va mkt piggare i dag. Fölis hänger med fint på longeringen.
 
C och jag var och red MsvC:1 idag. Från början var det tre domare som men de hade tydligen glömt att meddela den ena domaren så det blev bara två. Den som jag svurit att jag inte skulle rida för mer (efter 56 % förra sommaren) och den som jag red för förra helgen. Så jag visste exakt vart jag skulle hamna. Och det gjorde jag (60,745 %). Men eftersom jag hade bestämt mig att bara räkna den domaren som jag förstår hur hon tänker, så persade vi idag. 63,404 %! Hurra för oss! :D 7/19 kom vi om man räknar bara den domaren. Och det var ju ok!

Det var supervarmt ute, ganska djup bana på vissa ställen och ridhuset var ganska fuktigt. Så C var lite matt och introvert och blir lite opåverkbar men sen superkänslig när jag gör något. Det är ett svårt läge men det tar sig verkligen. Längtar verkligen till träningen på tisdag!

18582281_10159199853290497_3507147054066548601_n.jpg

18581857_10159199853285497_109291058252451717_n.jpg

18581617_10159199853325497_2381344846965722281_n.jpg
 
Byte telefon i går så har inte kvar den filmen. Men ska fixa den från datorn senare. Bjuder på denna sötchock så länge.
Elle har varit lite dålig med feber och svårt att kissa. När hon får röra på sig tömmer hon sig. Därav longeringen. Hon är spolad och får antibiotika. Tyckte hon va mkt piggare i dag. Fölis hänger med fint på longeringen.

Har hon tömningssvårigheter kan det vara en nervskada, som Ariel fick. Har veterinären kunskap om det? Jag rådfrågade 5-6 olika som bara sa "avvakta" och på så vis blev det värre än nödvändigt.
 
Tack för "tipset", ska föra de vidare. Vad gjorde ni med Ariel?

Hon stod inne på ultuna fyra dygn, urinblåsan spolades ur flera gånger/dag. Sedan återbesök en gång/vecka för spolning i sex veckor.

Dessutom fick hon tre olika sorters mediciner som skulle ges tre, två och en gång om dagen. Den sommaren var vidrig!

Hade det agerats direkt, så hade det räckt att ge mycholine (drar ihop all glatt muskulatur, dvs urinblåsan får hjälp att tömma sig medan nerverna läker) och hålla koll på allmäntillståndet. Lite billigare hade det blivit också. :(
 
Idag har jag hämtat min nya transport!:banana:
På torsdag ska jag iväg med Nova på långritt! Första gången vi åker iväg sen hon skadade sig februari 2015! Ska bli så kul att äntligen kunna sätta igång igen, börjat kolla runt lite på olika tränare med!
Och närmsta grannen började göra grunden till sitt ridhus i veckan!:D
Idag är det mycket som är positivt!!!;)
 
Känns som att att det är ett + du skriver om @Novalisa Grattis i så fall!

Caspian är nöjd över att sommaren är här så han får stå med öppet fönster. Det är tyvärr nästan så nära till marken att han når gräset, eftersom han har världens längsta hals, men han brukar lugna ner sig när han går ut på betet.

18556256_10159199781475497_1718411260730529944_n.jpg
 
@Charlotte1975 Fölisen är ljuvlig :love:! Håller verkligen med @Novali01 att den rör sig riktigt fint och hade säkert passat dig ypperligt ;). Om du inte köper denna får du göra en likadan :D! Ska hon betäckas om i år eller hur ser planen ut för henne?
 
Jag har hamnat i samma lite konstiga läge som i höstas. Jag har nått säsongens mål (att rida MsvC på 65%) och då är det som om luften går ur mig. Har tre starter till planerade framöver och de ska genomföras och sen blir det sommaruppehåll för Barb och mig på banorna Det är så märkligt. Jag hanterar att det går dåligt så himla mycket bättre än att det går bra. Känner att det låser sig i prestationsångest att jag inte kommer nå upp till samma poäng igen utan det var ett one-hit-wonder. Så en sommar där vi tränar vidare och hon får hoppa lite mer med Maja kommer säkert bli toppen!

Däremot är jag superpepp med Burb :D! Hon känns väldigt stadig och trevlig att rida nu. Så eftersom jag ska starta i ottan med Barb på lördag hinner jag hem och starta Burb på vår egen PnJ. 70 cm ska vi segla över :p. Med berått mod anmälde jag till en PnR på nationaldagen också, LB1. Tänkte egentligen åka till Strömsholm då och kolla SM-finaler, men detta är en bra och pedagogisk tävlingsplats plus att en får en EM-rosett :love:. Jag ääääälskar rosetter och denna är så fin :D!
 
@Charlotte1975 Fölisen är ljuvlig :love:! Håller verkligen med @Novali01 att den rör sig riktigt fint och hade säkert passat dig ypperligt ;). Om du inte köper denna får du göra en likadan :D! Ska hon betäckas om i år eller hur ser planen ut för henne?
Ja han är helt underbar. Egentligen vill jag ju inte ha ett föl(läs unghäst igen) Annars hade jag ju tagit ett själv. Men visst blir man sugen. Bearbetar hemma och de går sådär.... Om allt går bra betäcks hon igen i år, och tror eventuellt att de blir samma hingst.
 
Jag har hamnat i samma lite konstiga läge som i höstas. Jag har nått säsongens mål (att rida MsvC på 65%) och då är det som om luften går ur mig. Har tre starter till planerade framöver och de ska genomföras och sen blir det sommaruppehåll för Barb och mig på banorna Det är så märkligt. Jag hanterar att det går dåligt så himla mycket bättre än att det går bra. Känner att det låser sig i prestationsångest att jag inte kommer nå upp till samma poäng igen utan det var ett one-hit-wonder. Så en sommar där vi tränar vidare och hon får hoppa lite mer med Maja kommer säkert bli toppen!
Jag har en plätt lätt lösning på ditt problem. Nästa år sätter du målet vid 80% i MSV B, vilket nog kanske kan bli liiiiite svårt att nå o då behöver du bara hantera din besvikelse över att målet inte nåddes. Och det var du ju bra på.:devil:
 
Jag har hamnat i samma lite konstiga läge som i höstas. Jag har nått säsongens mål (att rida MsvC på 65%) och då är det som om luften går ur mig. Har tre starter till planerade framöver och de ska genomföras och sen blir det sommaruppehåll för Barb och mig på banorna Det är så märkligt. Jag hanterar att det går dåligt så himla mycket bättre än att det går bra. Känner att det låser sig i prestationsångest att jag inte kommer nå upp till samma poäng igen utan det var ett one-hit-wonder. Så en sommar där vi tränar vidare och hon får hoppa lite mer med Maja kommer säkert bli toppen!

Däremot är jag superpepp med Burb :D! Hon känns väldigt stadig och trevlig att rida nu. Så eftersom jag ska starta i ottan med Barb på lördag hinner jag hem och starta Burb på vår egen PnJ. 70 cm ska vi segla över :p. Med berått mod anmälde jag till en PnR på nationaldagen också, LB1. Tänkte egentligen åka till Strömsholm då och kolla SM-finaler, men detta är en bra och pedagogisk tävlingsplats plus att en får en EM-rosett :love:. Jag ääääälskar rosetter och denna är så fin :D!

Jag känner igen mig i det där också, det var därför jag började rida fälttävlan med Bruce istället :rofl:

Men tycker också att du kan sätta högre mål. Eller ha mål i flera steg. Typ ett lågt mål som man vet att man kan klara bara man själv och hästen är friska typ och som inte är beroende av placering eller domare (ex starta en MsvB), ett realistiskt resultatmål (som du hade nu 65% i MsvC) och ett "drömmål" (typ att vinna DM eller den där cupen ni är med i?).

Min 4-årings dressyrmål till hösten/vintern:

1. Starta 4-årskval
2. Placering i lokal LB eller minst 65%
3. Kvala Breeders
 
@Gabby_Ossi och @Novali01 grejen är väl att jag inte lever i en fantasivärld och är väl medveten om våra begränsningar. Jag har inte en chans att vinna DM eller en eventuell final i MsvC-cupen. Därför sätter jag rimliga mål som jag vet vi kan nå. Men jag jobbar på det och försöker hitta mentala strategier för hur jag ska hantera tävlandet. Nästa mål är väl 67% i MsvC och 62% i MsvB. Då har jag lite att bita i :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 059
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp