07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det ett kort pass hoppning. Testade att galoppera över sju galoppbommar på rakt spår, det var sååå roligt enligt Ariel. ;) Möjligt att matte också tyckte det var roligt, ibland är det svårt att veta vem som smittar vem med glädje. :angel:

Jobba på böjt spår är dock svårare, ffa då underlaget ställer till det för oss. Så det blev bara skritt och trav på volt samt S-båge.

Avslutade med att skutta över några hinder jag ställt upp på måfå, visade sig vara perfekt med sex galoppsprång emellan dem. Men tydligen är 50 cm för lågt, hon överhoppar inte längre (sedär, hon börjar bli vuxen!) och då känns det knappt att det blir ett språng. ;)

Då jag är hundvakt och hunden är av den mer krävande sorten, så fick vi nöja oss där, men på lördag ska jag tillfälligt lämna ifrån mig hunden till en granne (som såg min glädje och tyckte "men jag tar hunden så kan du hoppa mer..." Bra granne :laugh:) och då blir det kanske tom lite grindhoppning (grinden måste vara minst 70 cm för att vara rivningsbar).

Just nu är jag typ ---> :bump: för att det var så förbaskat roligt att hoppa och jag längtar ihjäl mig efter att få hoppa terräng. Men nu är det bara 18 dagar kvar till flytt! :banana:
 
Kom äntligen iväg och hälsade på Myran idag. Hon är så mysig. Såg ganska bra ut i kroppen för att vara 2 år. Lite tjock precis som en unghäst ska vara. Siktar på inridning i höst.

Divan har jag ridit 2 ggr på en vecka, har varit i väg med jobbet, så det känns väl sådär men vi ska tävla på söndag så det får gå ändå. Ska köra transporten för första gången sen incidenten imorgon. Känns faktiskt jävligt olustigt men blir säkert bra när jag får det gjort.
 
Kom äntligen iväg och hälsade på Myran idag. Hon är så mysig. Såg ganska bra ut i kroppen för att vara 2 år. Lite tjock precis som en unghäst ska vara. Siktar på inridning i höst.

Divan har jag ridit 2 ggr på en vecka, har varit i väg med jobbet, så det känns väl sådär men vi ska tävla på söndag så det får gå ändå. Ska köra transporten för första gången sen incidenten imorgon. Känns faktiskt jävligt olustigt men blir säkert bra när jag får det gjort.

Då behöver inte jag ha ångest för att grå tappade en sko idag och jag inte får på den förrän på lördag ... ska oxå tävla på söndag men var beredd att stryka mig för jag missat en dag .. Jag får rida i ridhuset i morgon helt enkelt
 
@fio fick dra en bakdojja på Divan förra måndagen sen gick hon hela veckan till i måndags utan. Gick hur bra som helst. Men hon är inte öm av sig. Vad ska du rida för klass?
Vi kör en MSV C 1.
 
Tränade i torsdags och grät igen. Men den här gången var det lyckotårar. Han är så fin och duktig nu. Jag behöver bara rida bra, och just nu är det en bra känsla. Byten funkar ganska bra faktiskt. Nu är han på hjälpen. Sitter jag bara kvar (det där med att flytta runt som vi skrev om för några veckor sen) så byter han rent för det mesta. Diagonalslutor är lätt helt plötsligt. Travökningarna var tillbaka till där de var i somras. Red bara 22 min lektion och sen la vi ner för det kunde inte bli bättre just nu. Sen igår red jag ut. Bara sådär. Och han var jättefin. Och snäll.. Hurra för fina hästen. :love:
 
Barb är lite lurig här. Hon fick vila lite efter förra tävlingen, sen red Maja ett pass och ponny såg kalasfin ut. Sen blev det mer vila för att jag inte var i skick men följande två pass kändes hon pigg och fin. Red lite byten och hade henne enkelt framför skänkeln utan att ens ha sporrar när jag red. Sen blev det varmt. Kommande två pass red jag först ut och hon hade inte samma geist som veckan innan men kom igång. Passet på banan var sen inte alls kul och hon var seg som sirap.. Fick bara skritta med som handhäst två dagar plus att det blev mindre utevistelse (12 timmar istället för 16..) OM det skulle vara det lilla stressade gräset i hagen som spökar. Red ett pass i ridhuset igårkväll och hon kändes bättre men trött i bakknäna. Jättefin sålänge jag inte samlar galoppen för då blir den fyrtaktig.

Tycker det känns helt otroligt om hon blivit ofräsch från att ha gjort relativt lätta pass och känts väldigt fräsch, till att två dagar senare isf blivit ofräsch? Jag tror att det möjligen är en reaktion på mer samlande arbete. Är kanske helt dum i huvet, men hon får vila nu två dagar och sen far vi på tävling på lördagmorgon. Känns hon inte bra på framridningen får jag stryka mig och boka kliniktid nästa vecka helt enkelt. Jag hoppas verkligen att det bara är en trötthet för att arbetet bivit lite tuffare. Har för mig att vi kom in i en sån här period förra året i samma läge efter igångsättningen efter hostan då. Men jag blir så sjukt nojig.
 
Chatsi verkar inte så sugen på att föla. Var precis ute och kollade till henne, hon har börjat vänja sig vid att jag dyker upp mitt i natten. Kommer och möter mig i hagen, men vänder och går snabbt därifrån när jag tar fram lampan för att lysa på juvret, åhnej, inte peta mig där igen! :D:angel:

Tråk. Jag avskyr att vänta och hade gärna använt större delen av mina 3 fölvaksveckor åt att lära känna Fölis, och fixa med nya huset.

Var på en pay and jump idag med Rut på den stora anläggningen där jag hade Chatsi förut. Perfekt miljöträning för henne, och jag fick hoppa utan att behöva dra fram bommar och grejer! :angel: Hoppade 90 och 100 cm och för första gången på flera månader så fick jag inga språng där hon skruvar och glor ner på hindret, annars gör hon alltid så de första sprången på framhoppningen (och ibland hela passet) Hon kändes som att hon tyckte det var mer roligt än läskigt och jag hade väldigt trevlig känsla inne på banan. :love: De tog fram alla titt-grejer till 90-klassen men hon tyckte ändå att det var ok.

Fälttävlan i helgen i Dagstorp, 90-klass igen, sen tänkte jag försöka rida H100 resten av säsongen.
 
@Fiorano Visst brukar väl Barb bli tråkig och kännas skum när det är varmt? Tycker jag känner igen det där. Hoppas hon känns bättre i helgen!
 
@Marvin Ja jag hoppas verkligen att det bara är värmen som spökar, men du vet hur det är när en blir nojig haha. Idag är det svalare och hela hon ser piggare ut. Har vi tur är det kalt och regn på morgonkvisten när vi startar imorgon :p. När är Chatsi beräknad?
 
Tävlingen gick bra idag, 64,8% och en tredjeplats blev det :). Men det känns som om något inte helt stämmer. Det kan vara ingenting utan bara många småsaker som tillsammans påverkar negativt. Galoppen var bra idag, inte fyrtaktig men det är som att rida med sirap under hovarna. Ska ringa kliniken på måndag för jag måste kolla henne för min egen skull, blir knäpp av att grubbla så här.
18699321_10211410568371810_2731907858842569346_o.jpg


Direkt när vi kom hem så var det raskt hästbyte. Ut med Barb i hagen och in med Burb som skulle få hoppa en PnJ på 70 cm här hemma. Hon var så himla duktig!! Jag missade en väg annars var vi felfria!

18767881_10211411807562789_9063665882047557476_n.jpg


18768430_10211411557116528_5757760579521024286_o.jpg
 
Körde Ariel igår. Hade ett par sommargrannar som hemskt gärna ville åka häst och vagn, så då ställde vi upp. ;) Blir ju sista gången vi kan göra något sådant. Ariel är inte igång körmässigt och det blev tungt, men de klev av i de värsta backarna (vi har så himla backigt här uppe vart man än kör/rider) och så körde vi en kort tur. De var nöjda och Ariel var nöjd. :D Mest nöjd är hon när hon får trava på asfalt... Märks att hon trivs på det underlaget, synd att det är förenat med livsfara att vistas på vägarna här uppe. Tyvärr verkar det bli likadant på nya stället, men vi får väl åka iväg med transporten och rida på asfalt inne i nåt villaområde istället. :angel:
 
Stort grattis @Fiorano Ni är ju stensäkra på denna nivå! Heja!

*kl*
Var iväg och startade om säsongen idag. Gick jättebra att köra och nu känner jag mig lugn igen :)
Framridningen var nog den bästa vi haft. Fick henne exakt där jag ville ha henne, superfin. Inne på banan, not so much.
Vi startade här senast i augusti och då vägrade hon gå på ena långsidan pga kravallstaket som stod där, nu har de byggt lådor runt sina vattenspridare.... nåväl hon gick hela banan, förutom uppe i ena hörnet men det syns inte jättebra på filmen, förutom när hon tramsar.
Sjukt sur över beteendet och att hon gick och gapade, något hon inte brukar göra men som sagt hon var ju inte så nöjd över att matte vinner och vinner över henne varje gång. Vi hade blivit placerade utan strulet men men. Tur att vi redan är kvalade och klara. Nästa helg blir det MSV B2
 
@Jfrelin Tack! Känns jättebra att vi blivit så stadiga :). Men alltså Divan. Hon är ju för tråkig! Finns så mycket kvalitéer i henne, men om du nånsin ska betäcka så ta nån hingst med enorm ridbarhet och arbetsmoral-för hennes ligger på minus. Som vanligt löser du det riktigt fint! Blir hon månne bättre om du tävlar mer?
 
@Jfrelin Tack! Känns jättebra att vi blivit så stadiga :). Men alltså Divan. Hon är ju för tråkig! Finns så mycket kvalitéer i henne, men om du nånsin ska betäcka så ta nån hingst med enorm ridbarhet och arbetsmoral-för hennes ligger på minus. Som vanligt löser du det riktigt fint! Blir hon månne bättre om du tävlar mer?

Hon blir helt klart bättre ju mer jag tävlar. Var ju inte riktigt planerat att vi skulle starta 18/4 och sen nu.... Det är för långt emellan. När jag red här förra våren på utebanan tittade hon inte alls men då hade jag startat där 2 ggr innan då framridning var ute. När vi sen kom tillbaks i augusti så hade de ställt fram staketen och då tittade hon. I ridhus tittar hon mycket sällan så måste helt klart tävla mer ute och få henne undan höger skänkel.

Det sjuka är när du rider henne så har hon så sjukt bra ridbarhet och arbetsmoralen är kanon men så fort hon blir ofokuserad eller sur är det som bortblåst. Hon måste bli mycket mycket lydigare. 2 GP ryttare har ju ändå ridit henne och säger att ridbarheten är så hög och att hon är så arbetsam men de är ju så mycket snabbare än mig så då hinner hon inte hitta på grejer men nej det är verkligen ingen nybörjarhäst, eller alltså hon kastar ju inte av någon och går snällt i form.
 
@Jfrelin Ja hon är inte särskilt förlåtande inte, hon skulle haft lite mer ridskolementalitet och bara accepterat och kompenserat ev ryttarbrister. Det känns samtidigt så fel att nämna "ryttarbrister" för du rider ju BRA! Hoppas du får till mer tävlingar framöver så ni kommer mer tillrätta :).
 
@Fiorano Hon gör ju verkligen skäl för sitt smeknamn ibland..... Det händer att jag önskar att jag behållt hennes gamla smeknamn när jag köpte henne, Bläsan, tror hon hade varit bättre då :p
Skämt å sido om ni tycker det är frustrerande med hur hon beter sig ibland så är det inget mot vad jag blir. Känner dock att jag ibland ger en sån felaktig bild av henne på buke och ni bara får se när hon är sitt sämsta. Skulle hon vara såhär 80% av tiden hade jag gett upp för länge sen men 90% av alla dagar jag rider så är hon så himla fin och ridkänslan är magisk. Önskar att alla fick testa så de förstår vad jag menar.

Vår lägsta nivå har ju verkligen höjts. Förra året red jag en MSV C helt utan missar på 64% och idag är det såhär och vi får ändå 61%
 
Ariel fick hjälpa mig med staketet ikväll. Körde in henne i sommarhagen och så fick hon stå och vänta medan jag tog loss varje stolpe, staplade i rockarden och sedan gå till nästa stolpe.

Superduktig, speciellt som underlaget är ojämnt och krångligt med vagn (fd potatisåker), sedan stod hon och sov medan jag lastade ur allt. :heart
 
@Fiorano Hon gör ju verkligen skäl för sitt smeknamn ibland..... Det händer att jag önskar att jag behållt hennes gamla smeknamn när jag köpte henne, Bläsan, tror hon hade varit bättre då :p
Skämt å sido om ni tycker det är frustrerande med hur hon beter sig ibland så är det inget mot vad jag blir. Känner dock att jag ibland ger en sån felaktig bild av henne på buke och ni bara får se när hon är sitt sämsta. Skulle hon vara såhär 80% av tiden hade jag gett upp för länge sen men 90% av alla dagar jag rider så är hon så himla fin och ridkänslan är magisk. Önskar att alla fick testa så de förstår vad jag menar.

Vår lägsta nivå har ju verkligen höjts. Förra året red jag en MSV C helt utan missar på 64% och idag är det såhär och vi får ändå 61%

Jag tycker inte hon ser så ridbar ut , bara som ett as som jag hade mördat så ja.. du har nog gett helt fel bild av henne på buke om det inte stämmer :D
 
@fio @Fiorano nä ni har rätt. Hon har inte inte så bra ridbarhet. Tänkte mer på ridkänslan och blandade ihop det.
Måste få henne mer framför skänkeln och lydig helt enkelt. Svårt att träna på tävling utomhus när det är så få i Stockholm som har det. Har bara tävlat ute på detta ställe och ett annat. I ridhus på tävling får vi ju inte samma problem. Inte heller hemma på våra två utebanor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 779
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp