07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hände en sån hemsk grej i går!:(
Novas hagkompis hittade vi i hagen på 3 ben, hade skadat sig allvarligt i ett bakben så benflisor syntes. Fanns tyvärr inget att göra så hon fick sluta sina dagar!:cry:

Måste bara skriva en sak som inte hör hit alls!
Idag köpte min sambo sin allra första egna islandshäst!:banana:
Han har haft en islandshäst på foder i 3,5 år men nu lämnade vi tillbaka honom för vi ville ha en lite piggare häst.
Vet inte om sambon eller jag är gladast!:D
Några bilder på underverket som blir Novas nya kompis!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1789103637773412&set=pcb.1789103867773389&type=3
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1789103747773401&set=pcb.1789103867773389&type=3
 
Fast du kan aldrig hindra att en privatperson fotar dig på framridningen.

Jag vet att det fotas, men förstår inte intresset?

Har varit på andra tävlingar, mkt löpartävlingar ex, och där står aldrig någon annan (privat) och fotar var och varannan löpare i spåret för att de är fotointresserade.
Det finns proffsfotograf som fotar som säljer bilder, men inga privata .

Det var bara en tanke, och jag tror egentligen kanske inte att de som fotar privat tänker på om ryttarna vill eller inte? och sedan är det ju det att en del är illasinnade...... och just den biten behöver ju inte gälla hästens form, eller fulridning, kan vara en överviktig ryttare ex.
 
@ginnies Jag är en sån som gärna fotar på tävling. På stora tävlingar för att de är kändisar och det är kul att försöka få till en sån där riktigt bra bild på dom. På våra hemmatävlingar och PnJ/PnR fotar jag rätt ofta och lägger ut på fejan vilket är väldigt uppskattat. Många hör av sig och tackar och frågar efter fler bilder :). Har faktiskt aldrig fått negativ feedback på att jag lagt ut bilder från tävlingar/arrangemang.
 
@ginnies Jag är en sån som gärna fotar på tävling. På stora tävlingar för att de är kändisar och det är kul att försöka få till en sån där riktigt bra bild på dom. På våra hemmatävlingar och PnJ/PnR fotar jag rätt ofta och lägger ut på fejan vilket är väldigt uppskattat. Många hör av sig och tackar och frågar efter fler bilder :). Har faktiskt aldrig fått negativ feedback på att jag lagt ut bilder från tävlingar/arrangemang.

Men det är ju skillnad på att ta fina bilder och "hänga ut bilder". Går du in för att ta fina bilder ur sporten så att säga klart folk blir glada, det är ju drömmen för vem som helst att ha härliga bilder på tex ett fräckt språng med sin häst och allra helst om man är yngre tänker jag, att kunna visa vänner osv :)
 
Jag vet att det fotas, men förstår inte intresset?

Har varit på andra tävlingar, mkt löpartävlingar ex, och där står aldrig någon annan (privat) och fotar var och varannan löpare i spåret för att de är fotointresserade.
Det finns proffsfotograf som fotar som säljer bilder, men inga privata .

Det var bara en tanke, och jag tror egentligen kanske inte att de som fotar privat tänker på om ryttarna vill eller inte? och sedan är det ju det att en del är illasinnade...... och just den biten behöver ju inte gälla hästens form, eller fulridning, kan vara en överviktig ryttare ex.


Jag blir jätteglad när folk fotar från terrängen och hoppningen tex och lägger ut på fb. Det är väldigt uppskattat vad jag vet.
 
Men det är ju skillnad på att ta fina bilder och "hänga ut bilder". Går du in för att ta fina bilder ur sporten så att säga klart folk blir glada, det är ju drömmen för vem som helst att ha härliga bilder på tex ett fräckt språng med sin häst och allra helst om man är yngre tänker jag, att kunna visa vänner osv :)

Faktiskt ännu mer uppskattat av oss "äldre" tror jag, som inte har föräldrar eller kompiser som följer med på tävlingar och fotar/filmar. ;)

Men jag skulle givetvis inte gilla om någon la ut dåliga bilder på mig offentligt, t.ex. på fejjan.
 
@ginnies Jag är en sån som gärna fotar på tävling. På stora tävlingar för att de är kändisar och det är kul att försöka få till en sån där riktigt bra bild på dom. På våra hemmatävlingar och PnJ/PnR fotar jag rätt ofta och lägger ut på fejan vilket är väldigt uppskattat. Många hör av sig och tackar och frågar efter fler bilder :). Har faktiskt aldrig fått negativ feedback på att jag lagt ut bilder från tävlingar/arrangemang.

Precis så tänker jag också. Har fått massa förfrågningar efter F-bo där ryttare och deras sponsorer velat använda mina bilder.
På småtävlingar uppskattas de minst lika mkt.
 
Jag jobbar hos min tränare denna vecka, som bl.a är omnämd på FB, och döm om min förvåning när hästarna inte står uppbundna i boxarna med inspänningstyglar och rollas när de rids :p fast en och annan går ju förstås lite bakom lod..... herregud!

Red en av hans hästar idag som går MSV A, vilken drömhäst för övrigt, och det var så kul att rida en häst som är några steg längre kommen i utbildning än Divan men inte går GP liksom. Fick massor av aha känslor i skolorna t.ex. Så kul! Gjorde ett byte på den också och jag som är så van att hästen skuttar när den byter nu var tvungen att kolla ner så jag såg att den bytt galopp för det kändes liksom inte hahahaha
Det finns ju balanserade och rakriktad hästar på riktigt och så finns det jag och Divan :rofl:
 
@Jfrelin ja din tränare har jag läst om ett helt år på fb ... Han nämns ju i varenda tråd på hippson och ridsport och gud vet vad av den där GG som värsta djurplågaren nr 1
 
Har läst ikapp nu efter 1 vecka på Cypern...:D Blev ju helt skogstokig när jag såg den där människans inlägg så hakade på Jfrelin o frågade JÅ om hon tyckte hon hamnat för mycket i radioskugga o ville ha nya 15 minutes of fame...det föll inte i god jord om vi säger så...men bekräftade allt det jag tänkt om henne o hennes anhang, nämligen att det handlar inte alls om att se till hästarnas bästa utan ENBART att själv hamna i rampljuset som räddaren i nöden. Hennes anhang består ju bara av en bunte ja-sägare som rapar ur sig än den ena o den andra upprepningen.
Precis som flera andra här skrivit så är det ju ingen av oss som medvetet rider hästarna sönder o samman, tror inte heller det kryllar av proffs som gör det då de snart skulle vara arbetslösa. Naturligtvis finns det en o annan, liksom överallt i världen, som inte fattat ett dyft om djur o som borde hålla på med knyppling istället. Men en person som JÅ bör inte tillåtas framträda nånstans, lika litet som alla andra sekter ska få medieutrymme.
 
Har funderat mycket på formdiskussionen idag, när man mockar tänker man mycket :p

Jag funderar på HUR man ska få hästen att alltid gå framför lod. I vardagen liksom. Divan kan gå framför lod i tre positioner: stretch med nästan långtygel, halvfisig galop och trav och tävlingsform med jävla tryck.
Hur ska jag få henne framför lod i den lite lägre träningsformen? Där man har tryck men inte full spetta.
Är det genom att försöka sätta mer tryck i fisfarten och så fort hon hamnar bakom lätta på trycket? Men om jag gör det så blir det ju att hon kommer "undan" genom att hon kommer tappa buken och ryggen genom att jag får ta ner henne i fisfart igen.
Försökte idag men det känns ju inte som om jag får så bra jobb i henne men det kanske är en vanesak? Alltså rider jag bara rakt fram eller på volt så kan jag ha näsan framme hela tiden men så fort jag ska göra en rörelse så blir det ju svinsvårt. Då måste jag välja mellan böjningen i bålen eller näsan framme och här blir det ju jävligt svårt...... hon måste ju gymnastiseras och bli smidig och då behöver jag ju böjningen men samtidigt vill jag inte rida sönder ligamenten i nacken....
Jobbar hela tiden med att öppna ganashvinkeln men som sagt det är fan inte lätt alltså.
Ska man ta upp hästen över tygeln och jobba därifrån eller hur ska man korrigera?

Förlåt för flummigt inlägg är sjukt trött efter 10 tim arbetsdag :D
 
@Jfrelin Tycker ditt inlägg är sjukt intressant för jag undrar verkligen precis samma sak!:D
Har inte sett en enda som är emot hur hästarna rids idag visa med bilder och film hur en häst som tränas och tävlas med näsan framför lod konstant ser ut och jobbas.:grin: Hur jobbas liksom en häst i GP med näsan ute jämt? Finns det någon ens?
 
@Jfrelin Tycker ditt inlägg är sjukt intressant för jag undrar verkligen precis samma sak!:D
Har inte sett en enda som är emot hur hästarna rids idag visa med bilder och film hur en häst som tränas och tävlas med näsan framför lod konstant ser ut och jobbas.:grin: Hur jobbas liksom en häst i GP med näsan ute jämt? Finns det någon ens?
Och är det någon som är bra på att få en häst som är svag i bak att ta fram nosen, så vill jag gärna höra hur de gör! Ingen vore gladare för bra tips än mig!
 
Har funderat mycket på formdiskussionen idag, när man mockar tänker man mycket :p

Jag funderar på HUR man ska få hästen att alltid gå framför lod. I vardagen liksom. Divan kan gå framför lod i tre positioner: stretch med nästan långtygel, halvfisig galop och trav och tävlingsform med jävla tryck.
Hur ska jag få henne framför lod i den lite lägre träningsformen? Där man har tryck men inte full spetta.
Är det genom att försöka sätta mer tryck i fisfarten och så fort hon hamnar bakom lätta på trycket? Men om jag gör det så blir det ju att hon kommer "undan" genom att hon kommer tappa buken och ryggen genom att jag får ta ner henne i fisfart igen.
Försökte idag men det känns ju inte som om jag får så bra jobb i henne men det kanske är en vanesak? Alltså rider jag bara rakt fram eller på volt så kan jag ha näsan framme hela tiden men så fort jag ska göra en rörelse så blir det ju svinsvårt. Då måste jag välja mellan böjningen i bålen eller näsan framme och här blir det ju jävligt svårt...... hon måste ju gymnastiseras och bli smidig och då behöver jag ju böjningen men samtidigt vill jag inte rida sönder ligamenten i nacken....
Jobbar hela tiden med att öppna ganashvinkeln men som sagt det är fan inte lätt alltså.
Ska man ta upp hästen över tygeln och jobba därifrån eller hur ska man korrigera?

Förlåt för flummigt inlägg är sjukt trött efter 10 tim arbetsdag :D

Som jag ser det klarar en häst längre form ju mer utbildad den är. En GP-häst kan då gå i låg form i eller framför lod med bibehållen balans/takt och rygg/bål och bärig bak. En mindre skolad häst grejar inte alltid det i låg form. Precis som den inte grejar det i högre form.
Man kan välja att som talibanerna rida i öppen form. Men då får du sällan med rygg och då inte heller bakben.

För mig tar jag hellre rygg och buk upp först och fortsätter sen tänja på skalan i både framåt och i höjd.

Och nej, du rider inte sönder ligament i halsen i LDR!
De veterinärer jag och kille jobbar med rek alla den arbetsformen som grund. Just för ryggens skull.

Men sen får man ju checka av så att man inte har drag i tygeln så klart. Testa rida enhändigt tex för att checka sånt. Testa dra ner farten och se om man sladdar. Då har du problem som får symptom i hästens kropp även om man inte får lika stora utslag för ögat och i ryttarens kropp när man maskerar med fart.
 
@Jfrelin Tycker ditt inlägg är sjukt intressant för jag undrar verkligen precis samma sak!:D
Har inte sett en enda som är emot hur hästarna rids idag visa med bilder och film hur en häst som tränas och tävlas med näsan framför lod konstant ser ut och jobbas.:grin: Hur jobbas liksom en häst i GP med näsan ute jämt? Finns det någon ens?

För mig så känns det som man gjort en miss och tolkat det som står i TR eller beskriver ridning på en skolad häst(ridhandböcker) och ser det som träningsmetod att nå dit.

Som jag tolkar även de gamla skrifterna som ofta hänvisas till så pratar man oftast där om färdigt material och inte utbildningsmetoder. Inte heller uppvärmning.

Uppvärmning handlar för mig om att mentalt och fysiskt förbereda en häst för maximalt jobb. Ingen häst, ens en GP-häst, orkar vara i Max belastning så länge. Och IOM att jag vill att hästen ska vilja jobba kräver jag inte max förrän den mentalt och fysiskt är med mig och vill.
Alltså kan jag tex trampa i lägre form än nacke högst och rent ridtekniskt rida en bit från ideal i uppvärmning.
Sen sätter jag mer energi och höjer form. Men först när hästen förmår utan att tappa lösgjordhet och bukaktivitet. Sänks ryggen eller hästen blir spänd har jag pressat för mkt.

Även GP hästar värms upp i annat än färdig tävlingsform. Just pga de ska få smyga in i uppgiften och vara redo. Så de vill jobba med oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 077
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 179
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 350
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 699
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp