07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och är det någon som är bra på att få en häst som är svag i bak att ta fram nosen, så vill jag gärna höra hur de gör! Ingen vore gladare för bra tips än mig!

I ditt fall har ju du en häst med exteriöra problem som gör det svårare.
För att släppa spänningar i halsen måste de kunna balansera sig med bakbenen istället för halsen. Dels måste viss styrka till. Men även koordination och skolning. Så de fattar att de ska niga/vinkla sig och få över vikt bak på hjälp.
Har de både lång hals och framför allt instabilitet bak får man ju jobba hårdare. Det är ingen lätt match med häst som får lite balansproblem, om än små, pga svagheter/instabilitet i bak.
 
I ditt fall har ju du en häst med exteriöra problem som gör det svårare.
För att släppa spänningar i halsen måste de kunna balansera sig med bakbenen istället för halsen. Dels måste viss styrka till. Men även koordination och skolning. Så de fattar att de ska niga/vinkla sig och få över vikt bak på hjälp.
Har de både lång hals och framför allt instabilitet bak får man ju jobba hårdare. Det är ingen lätt match med häst som får lite balansproblem, om än små, pga svagheter/instabilitet i bak.
Nä precis. Så vi fortsätter ju kämpa på de sätt vi kommer på. Men jag blir så trött på att de verkar tro att det är så himla lätt för alla hästar, och så onaturligt att hamna med nosen framför. Men vi är ju det där tvärtom-ekipaget :)
 
Nä precis. Så vi fortsätter ju kämpa på de sätt vi kommer på. Men jag blir så trött på att de verkar tro att det är så himla lätt för alla hästar, och så onaturligt att hamna med nosen framför. Men vi är ju det där tvärtom-ekipaget :)

Du jag vet vilka som får behandla en del hästar tillhörande en del rabiata kritiker. Det finns en hel del risighet som härrör från fisridning med nos i eller framför lod med.
Så de som måste behandla pga för kort hals är inte ensamma. Motståndarna sas får behandla en hel del de med.

Det finns både problem och guldkorn i båda läger. Det får vi liksom ta på oss oavsett inriktning.
Så bry dig inte om de som är onyanserade.
 
Min tanke enligt den där långa låga stretchformen med nosen framme är att den bara går att rida i på volt och rakt fram. Tvivlar starkt på att ens de största förespråkarna för den formen ens kan flytta lite i sidled i den formen. Har också funderat mycket just på den där formen som verkligen är nån form av superideal för lodplanstalibanerna. Jag tänker att den säkert är toppen i korta sekvenser för att verkligen stretcha ut överlinjen. Men att tex jobba i den konsekvent och hela tiden borde ge ganska överdrivet slitage på framdelen. För hur bra balans du än rider hästen i i den formen är hela vikten betydligt mer framskjuten än om den är mer uppe i formen.
 
Min tanke enligt den där långa låga stretchformen med nosen framme är att den bara går att rida i på volt och rakt fram. Tvivlar starkt på att ens de största förespråkarna för den formen ens kan flytta lite i sidled i den formen. Har också funderat mycket just på den där formen som verkligen är nån form av superideal för lodplanstalibanerna. Jag tänker att den säkert är toppen i korta sekvenser för att verkligen stretcha ut överlinjen. Men att tex jobba i den konsekvent och hela tiden borde ge ganska överdrivet slitage på framdelen. För hur bra balans du än rider hästen i i den formen är hela vikten betydligt mer framskjuten än om den är mer uppe i formen.

Jo, det går utmärkt att både flytta sidvärts och lägga dem i skolorna(men blir ju inget samlande arbete direkt IOM att de rent fysiskt är framtunga).
För mig är den formen inget som leder någonstans. Det ska gå att göra så och jag vill att om jag testar det ska hästen ligga kvar i balans och behålla takt och tempo etc.
Men jag vill ju till piaff som minst. För att minska slitage på fram får jag se till att få viss vikt bak. Resten är för mitt nöjes skull främst. Då måste jag ur den formen.
Och för att kunna kontrollera ev spänning i underhalsen kan jag inte rida i flack form. Vilket jag anser det bli när man rider öppnare och längre i fram än bak och bål kan matcha.
Precis som det blir flackt bak om jag rider kortare fram än bak kan matcha. Balans..
 
Nä precis. Så vi fortsätter ju kämpa på de sätt vi kommer på. Men jag blir så trött på att de verkar tro att det är så himla lätt för alla hästar, och så onaturligt att hamna med nosen framför. Men vi är ju det där tvärtom-ekipaget :)

. Prova med Remontnosgrimma och fillis tygelfattning på din häst som är lite svår med det,hade en likadan och det funkade hyfsat bra på honom just det där med att inte ha någon tyngd på lillfingret där tygeln vilar fick jag lära mig någon gång för 100 år sedan. med Fillis har du ju tyngden på pekfingret men dom trillar inte lika lätt bakom då.

Jag fick ju lära mig av en fransk tränare att rida fram nosen i en jädrigt snygg form men hästarna orkar inte gå där bärigt särskilt länge i den hastigheten och den steglängden vi vill använda oss av i ett program .
Jag hade just den konversationen med honom då för x- antal år sedan och man ska tänka på med tanke på lodplanstalibanerna nu att dom flesta Klassiska ridkonst tränare och deras elever , dom rider i ett mkt lägre tempo och mkt kortare steglängd än vad vi vill ha och måste ha i ett program. Det gick utmärkt att rida runt i kortare steglängd i ett lägre tempo med nosen framme, alltså i trav pratar jag om nu men han sa faktiskt själv att det är en omöjlighet i den traven som krävs i ett program.. han tyckte dom då trillade ner i framvikt. I galopp tycker jag inte det är så svårt. Det var en bra blandning av dom båda tyckte jag , den franska skolan och vanlig modern dressyr.. jag försöker göra ett mellanting.
 
Alltså med nosen framme i den formen han tyckte dom skulle gå pratar jag om nu, det ser rätt annorlunda ut än nosen framme så som vi ser det på tävlingsbanorna.
 
. Prova med Remontnosgrimma och fillis tygelfattning på din häst som är lite svår med det,hade en likadan och det funkade hyfsat bra på honom just det där med att inte ha någon tyngd på lillfingret där tygeln vilar fick jag lära mig någon gång för 100 år sedan. med Fillis har du ju tyngden på pekfingret men dom trillar inte lika lätt bakom då.

Jag fick ju lära mig av en fransk tränare att rida fram nosen i en jädrigt snygg form men hästarna orkar inte gå där bärigt särskilt länge i den hastigheten och den steglängden vi vill använda oss av i ett program .
Jag hade just den konversationen med honom då för x- antal år sedan och man ska tänka på med tanke på lodplanstalibanerna nu att dom flesta Klassiska ridkonst tränare och deras elever , dom rider i ett mkt lägre tempo och mkt kortare steglängd än vad vi vill ha och måste ha i ett program. Det gick utmärkt att rida runt i kortare steglängd i ett lägre tempo med nosen framme, alltså i trav pratar jag om nu men han sa faktiskt själv att det är en omöjlighet i den traven som krävs i ett program.. han tyckte dom då trillade ner i framvikt. I galopp tycker jag inte det är så svårt. Det var en bra blandning av dom båda tyckte jag , den franska skolan och vanlig modern dressyr.. jag försöker göra ett mellanting.

Jag har också funderat mkt i de banorna och pratat om det med folk.
Jag rider ju klassiskt med modern touch så pass att det går att tävla om man vill.

Det krävs ju styrka att orka gå med näbben som man vill. Och som du säger kräver det enorm styrka om man adderar mkt skjutkraft. Ju mer skjutkraft ju mer måste bärigheten öka. Och det är mer skjutkraft ju högre tempo.

Jag vet att på den tid ökade traven i TR fortfarande var en samlad gångart lärde Bo T på Strömsholm ut att ökad trav var en piaff i maximal skjutkraft.
Drar vi ner tempot lite får vi ju fortfarande krav på rätt mkt samling om man ser det så. Och det tror jag man gör gott i att göra.

Jag rider ibland i lågt tempo för att rent tekniskt lära in saker. Bl.a. längre form för att sen ha lättare att behålla den i högre tempo.
 
@fio @tuaphua jag håller med er båda såklart. Det är ju så man fått lära sig.
Vet också att man inte rider sönder ligamenten i nacken pga bakom lod men tänker att jag vet för lite om det där för att vara säker :p

Jag fortsätter rida som jag gör tror jag. Divan verkar glad och nöjd iallafall.
 
Jag tror mkt bottnar i det. Du ser en bild på en häst i en position som skulle krävas våld på din egen häst, vad drar du för slutsats? Jo att ryttaren måste ha använt våld och tvång för att få den dit.
Tror absolut du har en poäng. Jämför jag Platina och Hedwig så skulle jag behöva ett jätteskarpa bett och massa våld för att böja Hedwig så medan Platina följer tygeln nästan hur som och utan motstånd. Platina är dessutom väldigt öppen i ganaschen så det är inte svårt för henne el obehagligt. Heddan som är tjockare där får nog mer kvävningskänslor...iaf om du frågar henne.
 
Precis så tänker jag också. Har fått massa förfrågningar efter F-bo där ryttare och deras sponsorer velat använda mina bilder.
På småtävlingar uppskattas de minst lika mkt.
Jag har faktiskt några jättefina bilder på Heddan o mig som du tog på någon tävling för säkert åtta år sedan. Vet att jag blev jätteglad för dem.:):up:
 
@Jfrelin ja din tränare har jag läst om ett helt år på fb ... Han nämns ju i varenda tråd på hippson och ridsport och gud vet vad av den där GG som värsta djurplågaren nr 1

Man undrar ju vad som egentligen hänt och nämda GG verkar ju helt oxtokig.
Jag fick bassning vid kommentar för att jag hade FOTAT hästar några hästar bakom lod i mitt galleri med argumentet att det påvisade ju vilken inställning jag hade :p (jag har inte ens hästfotografi som fokus öht än mindre spelar det roll för mig vid fotograferingen hur hästarna har huvudet för ryttarna som bett mig fota deras hästar åt dem ...)

Ang fotografering: jag extraknäcker som amatörfotograf och fotar ibland på tävlingar. Jag har upplevt att vaksamma föräldrar tex undrar varför man fotar deras ponnybarn och jag känner inte att det är jättekonstigt i dagens samhälle.
När det gäller mindre tävlingar och just barn brukar jag faktiskt utifrån det förklara vem jag är och fråga om det är ok att fota deras barn. Det brukar sluta med att jag får deras kontaktuppgifter och att de sen gärna vill ha några bilder :)
 
Jo, det går utmärkt att både flytta sidvärts och lägga dem i skolorna(men blir ju inget samlande arbete direkt IOM att de rent fysiskt är framtunga).
För mig är den formen inget som leder någonstans. Det ska gå att göra så och jag vill att om jag testar det ska hästen ligga kvar i balans och behålla takt och tempo etc.
Men jag vill ju till piaff som minst. För att minska slitage på fram får jag se till att få viss vikt bak. Resten är för mitt nöjes skull främst. Då måste jag ur den formen.
Och för att kunna kontrollera ev spänning i underhalsen kan jag inte rida i flack form. Vilket jag anser det bli när man rider öppnare och längre i fram än bak och bål kan matcha.
Precis som det blir flackt bak om jag rider kortare fram än bak kan matcha. Balans..

Jag tycker nog mest att det konstanta ämnet för konflikt är "lång och låg" ? Talibanerna tycker och anser att lång och låg är en ARBETSFORM . Övriga som tränar och tävlar- och fö även de som kan biomekanik och studerar det, anser att lång och låg är en form ryggen slappnar av som används i sekvenser/vissa syften/lägen, för att sen koppla ihop hästen och arbeta den mera stärkande och aktivt i arbete/utbildning .

Det är ju just här det blir så uppenbart att det är skiljda värdar som uttalar sig i detta debattämne generellt sen åratal .

Rund och låg är ju en annan form helt . De som rider så som inslag i arbetet för hästarna, har inte framvikt förutsatt att de då givetvis förmår rida med manken högst och att övrigt är på plats i takt och balans.

Nosen dippar givetvis bakom lod ibland i denna formen även om man gör "rätt" ang manken högst . Ibland är det medvetet man gör det också.

Men oftast hamnar de rätt bra i lod bara manken kommit upp - för den skull är de inte upplockade i "tävlingsform" .

Jag har så sjukt svårt för talibanernas förvissning att lång och låg är en ARBETS form . Så otroligt konstigt blir det när man tror det .
Lång och låg är inte öht det som de flesta avser när vi pratar träning . Även om samtidigt termen lång och låg ändå används. Det blir heltokigt.
Tycker inte sällan man ser samma begreppsvurpa ang konceptet bakom lod/bakom hand ?
 
@Amanda_F du har väl iof en lite extra problematik tänker jag utifrån din hästs problem och exteriör ?
Jag tänker mer när jag ser det du visar att din häst vad jag sett , inte riktigt alls är "på tygeln" om man slarvigt ska uttrycka sig ?
Han är hög/öppen i formen och bakdelen kommer inte under riktigt ?

Jag har nog helt missat att du visat ngt på honom där han verkligen är rund i nacken och över ryggen (manken högst och vinklar bakbenen ) inkl då om än "bakom lod" ibland :o

Tycker du gör ett hästjobb ang att ta bästa hand om din fina häst och resurser att jobba vidare på bästa sätt som främjar :)
 
@Amanda_F du har väl iof en lite extra problematik tänker jag utifrån din hästs problem och exteriör ?
Jag tänker mer när jag ser det du visar att din häst vad jag sett , inte riktigt alls är "på tygeln" om man slarvigt ska uttrycka sig ?
Han är hög/öppen i formen och bakdelen kommer inte under riktigt ?

Jag har nog helt missat att du visat ngt på honom där han verkligen är rund i nacken och över ryggen inkl då "bakom lod" ibland :o

Tycker du gör ett hästjobb ang att ta bästa hand om din fina häst och resurser att jobba vidare på bästa sätt som främjar :)
Det finns en del filmer på instagram där han är rundare.. (som denna:
https://www.instagram.com/p/BVz0TWxBTuR/?taken-by=amandafog )
För utom nacken och bakknäna så har han ju en platt rumpa... Och en svans som han balanserar sig knasig med, så det ser ut som han inte vinklar öht. Mitt älskade lilla måndagsexemplar. Han är så snäll och det går ju verkligen framåt på andra sätt i alla fall. Idag har jag verkligen fått honom upp på yttertömmen när jag tömkört. Halvhalterna gick igenom! Det är inte alla gånger... Sen när jag börjar rida igen så hoppas jag få någon som kan filma något litet igen.

Fö har jag skuggdömt i kväll, och blir lite deppig av det samtidigt som det är kul. Fått se en hel del bra ridning, och en hel del slarvig. Folk slänger bort poäng som jag skulle vara så jäkla glad om jag kunde få. Men men. Nästa år ska de ha en hoppallsvenska div IV här. Den går i 85. Kanske skulle vara något?
 
Tränade med Divan idag. Jätteroligt! Hon var kalasfin tills vi började med bytena och då var hon ko igen :p
Även fast jag är slut som artist, har gått ner 1,5 kg på 1 vecka (det är iofs bra :D) och längtar tills imorgon eftermiddag när jag jobbat klart så har det varit så himla kul att vara med hästar i 1 vecka. Att se bra ridning och rida fina hästar gör verkligen att man själv snäppar upp sig ett par pinnar och rider bättre själv.
Imorgon ska M rida henne. Blir kul för det var längesedan. Filmar säkert lite.
 
Jag tycker nog mest att det konstanta ämnet för konflikt är "lång och låg" ? Talibanerna tycker och anser att lång och låg är en ARBETSFORM . Övriga som tränar och tävlar- och fö även de som kan biomekanik och studerar det, anser att lång och låg är en form ryggen slappnar av som används i sekvenser/vissa syften/lägen, för att sen koppla ihop hästen och arbeta den mera stärkande och aktivt i arbete/utbildning .

Det är ju just här det blir så uppenbart att det är skiljda värdar som uttalar sig i detta debattämne generellt sen åratal .

Rund och låg är ju en annan form helt . De som rider så som inslag i arbetet för hästarna, har inte framvikt förutsatt att de då givetvis förmår rida med manken högst och att övrigt är på plats i takt och balans.

Nosen dippar givetvis bakom lod ibland i denna formen även om man gör "rätt" ang manken högst . Ibland är det medvetet man gör det också.

Men oftast hamnar de rätt bra i lod bara manken kommit upp - för den skull är de inte upplockade i "tävlingsform" .

Jag har så sjukt svårt för talibanernas förvissning att lång och låg är en ARBETS form . Så otroligt konstigt blir det när man tror det .
Lång och låg är inte öht det som de flesta avser när vi pratar träning . Även om samtidigt termen lång och låg ändå används. Det blir heltokigt.
Tycker inte sällan man ser samma begreppsvurpa ang konceptet bakom lod/bakom hand ?

Ja, det är olika världar. Även om man har olika syn på saker kan man ju respektera varann.

Sen blir jag tokig på att man skriker Rollkur så fort en häst är ngt bakom lod.
De vet ju inte ens vad rollkur är.
De hävdar också att det OCH LDR är bevisat skadligt.
Mig veterligen finns studier på att RK eventuellt(!) kan leda till skada. LDR finns det väl inget sånt på. Utan mer bara alla veterinärer och tränares erfarenhet att det rent hjälper hästar i tidigt stadie av utbildning.
 
@tuaphua problemet handlar nog till del om att FEI efter utredningar pga påtryckningar i folks ögon döpte om Rollkur till LDR .

Jag vet nog ingen som senare 5 åren Typ ens hänvisar till RK ? De vet inte ens att den termen funnits annat än att de tycker LDR är samma sak ? Och där har ju som sagt FEI en "skuld" som jag ser det i fråga om tamhet gällande regelverk /förhållningssätt .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 061
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp