07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novalisa När min ponnyryttare tävlat har hon betalat startavgifter själv trots att jag erbjudit mig. Å andra sidan har hon vunnit tillbaka den nära nog varje gång ändå :D. Sen kör jag hästen till tävling och har förstås gjort allt med tvättad, knoppad ponny och putsad utrustning. Ryttaren har fått behålla rosetten trots att det i TR står att den tillfaller hästägaren. Men när jag fick reda på att barnet bara lägger rosetten i en plastpåse i en byrålåda (:eek::confused:) så kommer jag ta dom i fortsättningen :D! Jag gillar dom uppenbarligen mer än barnet :p.

Om jag tävlar andras hästar jag jag betalt, men då är det i utbildningssyfte.
 
@Novalisa min hoppryttare betalar träningar och tävlingar själv :)
Men hon var ju min medryttare också.

Skulle bara betala om det var ett proffs som startade henne eller om jag verkligen ville att hästen skulle starta.

@sommarminne
Vi ska träna på :p sätta de där jäkla byten och tävla lite också.
Åker till Florida 2 veckor i oktober och då får hon ta det lite lugnare.
 
För oss går det sådär. Hans kompis har ju flyttat så han är aningens jobbig att hantera. Och tyvärr kommer han troligen inte få någon ny kompis om ingen häst flyttar... men vi är ju vana, även om jag får jobba mer med honom nu. Har ju ingen sadel heller, annat än hoppsadeln, men i morgon ska Albion provas. Sen är det träning och tävling för hela slanten i helgen, bara att hålla tummarna för att knäna håller. Kändes inte alls så smidigt i tisdags, och idag gnisslade han tänder även efter bara lite jobb på töm. Men det kan ju vara tillfällig förvirring, magsår eller trötta muskler som gör att han protesterar. Den som lever får se.

Vad gäller lillebror så är han halt, troligen har sulorna reagerat på hård mark eller så är det en hovböld, stengallor eller något annat. Eftersom han fått puls nu tycker ingen veterinär att de behöver komma ut, och det skulle ta tre veckor att få tid hos kliniken, så nu får vi ha lite mer is i magen. Vilket inte är min bästa gren.
 
Kliniken idag då med båda. Burb är fräsch men med Barb blev det mest konstigt. Hon är faktiskt rätt bra nu, ohalt rakt ut, ohalt på lina, små reaktioner de första två stegen efter böjprov. So far so good. Men så fick hemmaveterinären kolla på bilderna från Brunmåla (mest av ren nyfikenhet) och plötsligt kom allt i nytt ljus, om än ett dunkelt ljus. Han såg ingen hovbensinflammation, ev möjligen lite i tån vf. Men det absolut mest utstickande är en enorm förändring på hovbrosket. Och eftersom det är min häst är det naturligtvis ingen vanlig hovbroskförbening som är normal och växt uppåt. Nej nej, detta är nån jla specialförändring som växer utåt sidan vilket mycket troligt gör att den stör ligamenten. Dvs inte bra.

Känner mig lite ledsen över att Cosima inte sa ett ljud om detta, eller att det ens är nämnt journalen från Brunmåla. Vi pratade idag lite om att göra en MR för att se hur pass mycket ligamentpåverkan som eventuellt finns. Å andra sidan känns det rätt meningslöst. Det är dyrt och är ändå inget botemedel. Nu får hon vila åtminstone en månad till sen åker jag nog in för en ny koll för att se om bp-reaktionerna är helt borta. Funderar också på om det är värt att ta nya plåtar för att se om den här förändringen är aktiv och då har vuxit sen i juli. Hemmaveterinären var åtminstone helt säker på att den är orsakad av yttre trauma och att hon mest troligt haft den väldigt länge. Kan ju vara så att hon slagit på sig rejält där i våras och aktiverat eländet igen.

Än känner jag visst hopp och tillförsikt. Hon ÄR ju bättre men det är helt omöjligt att veta om hon nånsin kommer att hålla igen.

Här är röntgenbilden. Det är "örat" där sömmen sticker upp som ska se likadant ut som "örat" på andra sidan. Ett rätt jla skitstor förändring.
20842247_10212192734565476_266381816973082169_n.jpg
 
@Fiorano du måste verkligen ringa Brunmåla och kolla. Känns ju helt bisarrt att missa något så tydligt. Kan ju vara så att C inte tycker det har någon betydelse och har en annan åsikt än din vet hemma men då borde hon ju iallafall nämnt det.

Jag lider verkligen med dig. Jävla skit.
 
Känner mig så larvig att skriva det här när jag iallafall har en frisk häst men måste få skriva av mig.

Är nere i en sån jädra dipp ridmässigt. Ifrågasätter allt jag gör och har tappat det totalt.
Funderar på vad jag gjort för fel som inte klarar av att lära hästen byta? Om galoppen är så dålig, varför känns det inte så? Har jag tappat feelingen helt.
Om hon inte är tillräckligt framför skänkeln varför känns det som om hon är det? Varför går hon och gapar ibland? Har jag så hård hand fast det känns så mjukt?
Varför klarar jag inte att rida framför lod hela tiden? Varför känns det som om bakbenen är med fast alla tjatar om att jag måste ha MER? Jämfört med vaddå? En GP häst eller en MSV B häst?
Osv osv i cirklar om precis allt. Idag funderade jag till och med på att sälja för att jag uppenbarligen inte klarar av det här.
Blää men det vänder säkert snart.
 
Känner mig så larvig att skriva det här när jag iallafall har en frisk häst men måste få skriva av mig.

Är nere i en sån jädra dipp ridmässigt. Ifrågasätter allt jag gör och har tappat det totalt.
Funderar på vad jag gjort för fel som inte klarar av att lära hästen byta? Om galoppen är så dålig, varför känns det inte så? Har jag tappat feelingen helt.
Om hon inte är tillräckligt framför skänkeln varför känns det som om hon är det? Varför går hon och gapar ibland? Har jag så hård hand fast det känns så mjukt?
Varför klarar jag inte att rida framför lod hela tiden? Varför känns det som om bakbenen är med fast alla tjatar om att jag måste ha MER? Jämfört med vaddå? En GP häst eller en MSV B häst?
Osv osv i cirklar om precis allt. Idag funderade jag till och med på att sälja för att jag uppenbarligen inte klarar av det här.
Blää men det vänder säkert snart.
Känner mig så larvig att skriva det här när jag iallafall har en frisk häst men måste få skriva av mig.

Är nere i en sån jädra dipp ridmässigt. Ifrågasätter allt jag gör och har tappat det totalt.
Funderar på vad jag gjort för fel som inte klarar av att lära hästen byta? Om galoppen är så dålig, varför känns det inte så? Har jag tappat feelingen helt.
Om hon inte är tillräckligt framför skänkeln varför känns det som om hon är det? Varför går hon och gapar ibland? Har jag så hård hand fast det känns så mjukt?
Varför klarar jag inte att rida framför lod hela tiden? Varför känns det som om bakbenen är med fast alla tjatar om att jag måste ha MER? Jämfört med vaddå? En GP häst eller en MSV B häst?
Osv osv i cirklar om precis allt. Idag funderade jag till och med på att sälja för att jag uppenbarligen inte klarar av det här.
Blää men det vänder säkert snart.

Nu har jag varit borta från hästeriet ett tag men utav din text, vart är du? Vart är du och Divan, ett team som rider ihop för att ha roligt, utmana sig, för att vara ett team.

Det är väldigt mycket andras förväntningar och andras tyckande i det hela.

Vad tycker DU och Divan tillsammans om att rida ihop, börja där :heart
 
@Vogue När man är dressyrryttare så är det ju andras förväntningar och andras tyckande som spelar roll. Hela tiden. Spelar liksom ingen roll om jag tycker rörelsen var en 8a om domaren tycker det var en 5a, man blir liksom skadad.

Sen är jag en person som alltid vill bli bättre och utvecklas och blir enormt frustrerad när det står still, vilket jag tycker det har gjort i ett år nu. Då börjar jag ifrågasätta vad som är fel och då kommer min gamla prestationsångest tillbaks och jag hamnar i en negativ tankespiral och det slutar med att jag är värdelös. Och är jag inte värdelös så måste Divan vara det och det vet jag att hon inte är. Kommer hon gå OS? Knappast men jag har inte köpt henne för det. Kommer hon kunna gå Georg med höga procent? Ja, det var därför jag köpte henne för det var mitt mål.
Jag vet att många här inte tycker om henne för ni tycker hon är dum men hon är ju inte det. Det är jag som inte varit tillräckligt konsekvent och bra. Man kan inte ha hårda regler ena dagen och vara snäll nästa dag, inte med en ledarhäst.

Äh det är svårt att förklara men alla ryttare har väl haft denna känsla någon gång.

Jag tycker bara det är kul att rida på banan, det är därför jag har häst. Rider ut för hästens skull en gång i veckan men detta gör ju att jag inte kan ta en paus från banan bara för då tappar jag lusten att rida helt. Är helt ointresserad av klickträning, trix och annat blaj så kan inte hålla på med det heller, Så just nu är nog ingen i vårt team nöjd :(
 
@Vogue När man är dressyrryttare så är det ju andras förväntningar och andras tyckande som spelar roll. Hela tiden. Spelar liksom ingen roll om jag tycker rörelsen var en 8a om domaren tycker det var en 5a, man blir liksom skadad.

Sen är jag en person som alltid vill bli bättre och utvecklas och blir enormt frustrerad när det står still, vilket jag tycker det har gjort i ett år nu. Då börjar jag ifrågasätta vad som är fel och då kommer min gamla prestationsångest tillbaks och jag hamnar i en negativ tankespiral och det slutar med att jag är värdelös. Och är jag inte värdelös så måste Divan vara det och det vet jag att hon inte är. Kommer hon gå OS? Knappast men jag har inte köpt henne för det. Kommer hon kunna gå Georg med höga procent? Ja, det var därför jag köpte henne för det var mitt mål.
Jag vet att många här inte tycker om henne för ni tycker hon är dum men hon är ju inte det. Det är jag som inte varit tillräckligt konsekvent och bra. Man kan inte ha hårda regler ena dagen och vara snäll nästa dag, inte med en ledarhäst.

Äh det är svårt att förklara men alla ryttare har väl haft denna känsla någon gång.

Jag tycker bara det är kul att rida på banan, det är därför jag har häst. Rider ut för hästens skull en gång i veckan men detta gör ju att jag inte kan ta en paus från banan bara för då tappar jag lusten att rida helt. Är helt ointresserad av klickträning, trix och annat blaj så kan inte hålla på med det heller, Så just nu är nog ingen i vårt team nöjd :(

Absolut, förstår din frustration över andras tyckande och även om jag inte varit någon tävlande ryttare på det sättet så förstår jag precis.
Men som du skrev, du köpte Divan för ett mål och givetvis har ni båda kapacitet nog att ta er dit! Du måste bara släppa spiralen (lättare sagt än gjort) i att du är så och hon är så. Du "måste" hitta ett NI igen, ni rider tillsammans för ett mål och om nu någon i tråden tycker att Divan är dum?! (hur man nu kan tycka det förövrigt) så skit i det liksom, det är ni två tillsammans och inget annat. Hon är väl helt enkelt en riktigt känslig häst som vet vad både du och hon kan och hon släpper till när du slappnar av och rider henne för att du vill rida just henne med ett jävlar anamma och inte för att 5:an FAN ska bli en 9:a liksom..

Kanske låter flummigt men jag tror ju på när djuren känner säker glädje (äkta) och prestations glädje (falsk)..Typ Totilas och Gal, där var det nästan 100% och massor av prestige men vilken glädje och vilken lycka trots allt som stod på spel.
Såg en underbar intervju där han sitter upp på världens bästa hingst och bara "Kom nu lilla gubben så tar vi en liten ritt du och jag" med bäbisröst :p

Vill verkligen inte förnärma dig och jag vet att jag är hoppryttare och nu inte rider alls, men jag älskar att peppa människor och har jobbat som coach så lite pepp kanske du får och det är ni värda! :love::D
 
@Jfrelin Just nu så snurrar det mest i huvudet på mig. Pratade med min veterinärvän och hon drog inte på några växlar alls på röntgenbilden. Hon tror att projektionen är tagen lite snett och att det bara är en helt vanlig hovbroskförbening som ser lite konstig ut på bilden. Hon trodde att Cosima inte sagt nåt om den just för att den är inom normalspannet och inget att bry sig om. Och så kan det mycket väl vara. Googlade på bilder och hittade en som såg betydligt värre ut och den hästen gick fälttävlan och funkade bra. Så vet inte om det spelar nån roll att prata med Brunmåla för det gör heller ingen skillnad för oss. Det enda som jag kan göra med Barb är att låta henne vila och hålla en tumme. Min teori vad som är fel och vad som varit fel hela tiden är att det är ett ligament i hoven och att det håller på att läka eftersom hon ändå är så mycket bättre. Kollade på sista filmen innan hon började kännas tryckig och det var en riktigt regning period och min hage blir riktigt hal i regnet-så hon kan ha dragit till sig ordentligt då. Men som sagt, allt jag kan göra är att låta henne vila och hoppas på det bästa.

Vad gäller din prestationsångest känner jag igen mig alldeles för väl. Känslan av att alla andra är bättre och lyckas så ini h-vete bra när en själv bara står och stampar dödar en nästan inombords. Det enda som går att göra är att sätta på sig nån form av mentala skygglappar och bara fortsätta kämpa. Sen blir jag lite lurig på Divan för du rider då absolut inte för dåligt för att få henne att byta! De hästar jag vet sm fått så stora problem att byta som ni har så har hästarna haft en massa si-ledsproblematik. Jag tror faktiskt mer på fysiskt fel hos Divan än att det har med din ridskicklighet att göra.
 
Känner mig så larvig att skriva det här när jag iallafall har en frisk häst men måste få skriva av mig.

Är nere i en sån jädra dipp ridmässigt. Ifrågasätter allt jag gör och har tappat det totalt.
Funderar på vad jag gjort för fel som inte klarar av att lära hästen byta? Om galoppen är så dålig, varför känns det inte så? Har jag tappat feelingen helt.
Om hon inte är tillräckligt framför skänkeln varför känns det som om hon är det? Varför går hon och gapar ibland? Har jag så hård hand fast det känns så mjukt?
Varför klarar jag inte att rida framför lod hela tiden? Varför känns det som om bakbenen är med fast alla tjatar om att jag måste ha MER? Jämfört med vaddå? En GP häst eller en MSV B häst?
Osv osv i cirklar om precis allt. Idag funderade jag till och med på att sälja för att jag uppenbarligen inte klarar av det här.
Blää men det vänder säkert snart.

Jag tycker du är onödigt elak mot dig själv. Jag som inte sett er på ett tag såg ju enorma förändringar(till det bättre så klart) i senaste filmen jag såg. Så stilla står ni verkligen inte.
Men ja.. Ni har problem med bytena. Dock tror ju jag att om det vore så jäkla lätt att få hästen byta och det bara berodde på dig skulle din tränare lyckats. Han är ju liksom inte direkt dålig på att rida. ;)

Och med det menar jag inte att Divan är dum eller har dålig arbetsmoral. Jag tycker hon har rätt trevlig arbetsmoral. Men jag tror det blir lite fysiskt stopp i vissa rörelser.
 
Här går träningen framåt en hel del, men Nova har börjat testa lite när hon tycker det blir jobbigt. Är väll att man ställer lite högre krav.
Har en tjej som är sugen på att tävla Nova i hoppning till hösten, tyvärr bor hon inte här på heltid utan bara vissa veckor när hon är hos sin pappa. Jätteduktig tjej för sin ålder (12 år), Har tävlat sin pappas hästar när han varit skadad upp till 120.
Hon ska provrida Nova nästa vecka så får vi se hur det går!:)
Är svårt att veta hur det funkar när någon annan tävlar sin häst!:confused:
Jag tänker att jag betalar startavgifter, licens, kör hästen och andra kostnader kring hästen. Har ju tyvärr inte möjlighet att betala något för att hon tävlar henne. Låter det snålt att inte betala eller är det en bra deal att få tävla och få mer erfarenhet?

Jag tycker det räcker gott och väl det du betalar.
 
@Jfrelin du menar varför du inte är Isabell :D

Du är inte ensam att ha problem inte för att det hjälper men det är givetvis svårare när man bara har en häst och rider den hela tiden.

Idag gjorde jag en upptäckt som jag funderat lite på i några veckor och det är att hästjäveln hela tiden landar i höger galopp efter hinder, så jag har provat allt som går för att han ska landa i vänster men nope.. tom bytt sida på stiglädren ifall det är så att den vänstra blivit liite längre och att jag har mer tramp i höger.
Sen tänker man att han inte vill landa i vänster för att det gör ont... Idag tävlade hästen med min stand in och landade i vänster som ingenjävlating.. så något är det ju.. jag har oxå svårare att byta från höger till vänster på den hästen... på min gamle är det tvärtom , han är svårare åt andra hållet.. så vafan liksom :confused:
 
@Vogue När man är dressyrryttare så är det ju andras förväntningar och andras tyckande som spelar roll. Hela tiden. Spelar liksom ingen roll om jag tycker rörelsen var en 8a om domaren tycker det var en 5a, man blir liksom skadad.

Sen är jag en person som alltid vill bli bättre och utvecklas och blir enormt frustrerad när det står still, vilket jag tycker det har gjort i ett år nu. Då börjar jag ifrågasätta vad som är fel och då kommer min gamla prestationsångest tillbaks och jag hamnar i en negativ tankespiral och det slutar med att jag är värdelös. Och är jag inte värdelös så måste Divan vara det och det vet jag att hon inte är. Kommer hon gå OS? Knappast men jag har inte köpt henne för det. Kommer hon kunna gå Georg med höga procent? Ja, det var därför jag köpte henne för det var mitt mål.
Jag vet att många här inte tycker om henne för ni tycker hon är dum men hon är ju inte det. Det är jag som inte varit tillräckligt konsekvent och bra. Man kan inte ha hårda regler ena dagen och vara snäll nästa dag, inte med en ledarhäst.

Äh det är svårt att förklara men alla ryttare har väl haft denna känsla någon gång.

Jag tycker bara det är kul att rida på banan, det är därför jag har häst. Rider ut för hästens skull en gång i veckan men detta gör ju att jag inte kan ta en paus från banan bara för då tappar jag lusten att rida helt. Är helt ointresserad av klickträning, trix och annat blaj så kan inte hålla på med det heller, Så just nu är nog ingen i vårt team nöjd :(
Sådär tänker nog de flesta av oss som har en ambition med hästen. Jag kände mig så himla misslyckad som inte kom vidare från msvB. Hästjäveln kan minsann göra i princip alla delar ur msvA hemma men att sätta ihop hela skiten i följd på tävling var ju uppenbarligen att begära det omöjliga. Eller att begära att hon ska vara stadigt på tygeln ett helt program=orimligt:angel::cautious:
Det är inte heller så kul när folk ska klanka ner på ens häst o tjata om dålig ridbarhet etc..
Nu rider jag bara ut med henne i princip och det konstiga är att det har gjort att hon är väldigt mycket bättre, lättare och finare när jag åker och tränar. Kan bero på att hon stärks och gymnastiseras utan att jag bråkar med henne samt att jag har släppt i princip all prestation. Tycker att köpet av Platina hjälpte mig (o Heddan:laugh:) mycket. Visst har väl du en unghäst/föl på tillväxt? :confused: Jag tänker att jag underhåller min ridning på Heddan o så hoppas jag att Platina ska vara lite mer lättutbildad.
Det är inte något fel på dig eller din häst men prova, om du kan, att bara sänk dina egna prestationskrav.
Min standardkommentarer som jag aaaallltid får på tävling är: Trevlig häst, behöver lätta upp mer fram och bära sig bättre bak...
Spelar ingen roll hur mycket starkare o bärigare hon blir..den kommentaren kommer följa oss genom hela tävlingskarriären tror jag..:cautious::wtf::banghead::angel:
 
Tack för pepp allihopa!

Tränade nu på morgonen. Berättade om min svacka så vi körde back to basics. Övergångar och övergångar och lite mer övergångar och sen skolor i trav och galopp. Var lugn och metodisk och det kändes bra faktiskt. Jättefina skolor igen men det är ju inte så svårt när man får koll på bogarna och hästen är lösgjord.

Längtar till nästa helg när jag ska få se Isabell & Co och bli inspirerad.

@Hedwig jag får alltid: elegant/snygg häst som rör sig bra. Synd på missarna :p :p
Lillan ska på inridning i vinter och det ska bli kul att ha en till sen.

@fio det där lät ju helknäppt. Förstår att du undrar :D
 
Jag förstår dig precis @Jfrelin Har haft en svacka hela sommaren och jag kommer inte riktigt ur den. Det känns som om vi bara stampar, även om jag vet att mycket blivit bättre.

Vi har tävlat idag, tyvärr var det katastrof-underlag på framridningen pga ihållande regn så han var inte ett dugg framme för skänkeln. Men tack vare sadeln blev det inte katastrofkänsla ändå.
62,3 % och nr 9 med 7 placeringar. Så det tar sig. OCH: dagens bästa. Inte en enda kommentar om att han var kort i formen eller bakom lod. Kors i taket alltså.
 
Alltså, jag kan verkligen inte rida slutor. Höften säger nej. Öppna är lättare för mig men i slutorna känns det mekaniskt omöjligt. Ska nog börja på yoga igen, men frågan är om det hjälper. Nya sadeln är fantastisk, det där med att tappa in nosen händer knappt längre. Hurra! Och jag har ändå börjat få kläm på bytena igen, hur det ska kännas i mig. Hurra! Idag bytte han fint till vänster och bättre till höger. Så om tre veckor när det är dags för allsvenskan för oss kanske det funkar?
 
@Jfrelin - kommer inte ihåg, har du kollat upp Divans SI-led etc. så ni vet om det är något fysiskt som tar emot i byterna? Min gamle med snett bäcken bytte rent åt ena hållet, men var oftast (inte alltid men minst 90% av tiden) efter bak åt andra hållet.
Förstår mycket väl att motivationen försvinner när det liksom står still sådär. Men antagligen går det ändå framåt utan att du känner det! Min gamla dressyrtränare brukade säga att det tar ett år att lära in byten, och under den tiden kan man lika gärna ta paus från tävlandet, då varesig kontragalopp eller byten kommer sitta 100%. :wtf: Men förhoppningsvis så funkar det helt plötsligt en vacker dag! ;)

@Amanda_F jag gör yoga och det är super för mina höftar, har ett litet 10-minuters pass som jag gör hemma de dager jag hinner (:angel:) som är beräknat på ryttare. Kan se om jag hittar länken åt dig om du vill? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 197
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp