07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin - kommer inte ihåg, har du kollat upp Divans SI-led etc. så ni vet om det är något fysiskt som tar emot i byterna? Min gamle med snett bäcken bytte rent åt ena hållet, men var oftast (inte alltid men minst 90% av tiden) efter bak åt andra hållet.
Förstår mycket väl att motivationen försvinner när det liksom står still sådär. Men antagligen går det ändå framåt utan att du känner det! Min gamla dressyrtränare brukade säga att det tar ett år att lära in byten, och under den tiden kan man lika gärna ta paus från tävlandet, då varesig kontragalopp eller byten kommer sitta 100%. :wtf: Men förhoppningsvis så funkar det helt plötsligt en vacker dag! ;)

@Amanda_F jag gör yoga och det är super för mina höftar, har ett litet 10-minuters pass som jag gör hemma de dager jag hinner (:angel:) som är beräknat på ryttare. Kan se om jag hittar länken åt dig om du vill? :)
Åh jättegärna! Det är precis lagom ju!
 
@Amanda_F du har pm :)

Jag kom inte iväg på tävlingen i lördags, sov nästan ingenting natten innan och det spöregnade på morgonen/förmiddagen, dessutom var jag rätt strässad pga mina andra hästar skulle åka på utställning på söndagen. Så Skrullan fick vila istället.

Får se om vi åker iväg och tävlar 2.-3. september istället. Annars kommer det vara pay & jumps "hemma" (på Lantbruksgymnasiet som ligger bredvid oss) varannan vecka framöver, så vi kan även vara med där för lite extra träning.
 
@sorbifolia har inte kollat SI-lederna men tror verkligen inte det är fysiskt fel på henne, det borde komma fram i andra rörelser också, hon har ju gjort ett par byten utan hopp/spark det är bara det att det sker för sällan :p

Fast han har ju påpekat vissa saker i hennes exteriör som han tycker man behöver ta hänsyn till. Samma som visat sig i släktingar. Och då främst börjar märkas mer vid byten.
Utöver att han vill ha munnarna gjorda på annat vis. Vilket han förklarat.
(Jag fattade inte heller hur viktigt det var innan jag fick det gjort bara för att få tyst på karln!).

Sen tror inte jag att det är omöjligt med rätt träning. Men jag tror det finns svårigheter fysiskt. Och jag tycker inte du ska bli arg/besviken på dig själv och din ridning. Och jag tror inte Divan är "dum"/lat etc. Jag tror hon har svårt fysiskt.
Men med det inte sagt att jag tror hon är i akut skada/behov av veterinär.
Nu har jag inte sett er på ett tag live.
Men förr har hon inte varit veterinärfall. Då hade både han skickat er direkt och jag hade nämt det när vi pratat du och jag.
Så jag vill absolut inte påtala att du rider runt på häst som är helt paj. För det tror jag ingen som känner er live tycker oavsett profession!
Du tar ju hand om din tjej!
Men det finns ju exakt samma fysiska saker i släktingar som uppför sig lika, har problem med just byten, har samma svårigheter och får samma fysiska problem när de får som din trots ryttare på högre nivå sas.
 
@tuaphua Fysiska svårigheter absolut, smärta? tror jag inte.
Vet ju att en syster hade problem att lära sig men byter som en maskin nu :p
Men nu kommer jag ju noja så får väl åka in med henne och kolla SI-lederna då.
 
@tuaphua Fysiska svårigheter absolut, smärta? tror jag inte.
Vet ju att en syster hade problem att lära sig men byter som en maskin nu :p
Men nu kommer jag ju noja så får väl åka in med henne och kolla SI-lederna då.

Fast SI-leder och andra råd från folk som inte känner er eller har utbildning blir liksom inte bra.
Så det tror jag du kan släppa helt.
Du har ju folk som är utbildade som du kan fråga i din närhet om du känner behov.
Såna här råd som blir av folk utan medicinsk utbildning blir bara grötigt och föder noja.
Jag tror du har medel att lösa ev problem irl i form av tränare och medicinskt utbildade. Du har ju valt ut kunnigt folk med omsorg.
 
@Jfrelin det var en reflektion utifrån det du uttryckt så tydligt senaste inläggen i tråden ang din svacka etc ! :) Att du utifrån det kanske inte avsåg diskutera ev hälsoproblem /begränsningar ang din häst i tråden osv ? Ni känner ju som sagt varandra så det är ju helt ok om ni vill debattera det publikt :) det var bara en reflektion utifrån det du uttryckt tidigare .:)
 
Hade faktiskt en jättefin uteritt idag. Lagom varmt, inte mycket kryp (Divan bryr sig inte men jag gillar inte mygg) och fint underlag.

Längtar till slutet av veckan då det blir EM. Vilka fler ska ner?
 
@Jfrelin @tuaphua varför pmar ni inte utifrån ert resonemang sinsemellan ? Ni känner ju varandra liksom ? :)

Jag taggades och min kille nämdes ha åsikter i yrkesroll som inte helt stämde på offentligt forum.
När jag gick in och påtalade att han inte riktigt känner så ville jag iom att jag vet hur noga och duktig JFrelin är och vilka hon har runt sig också påtala att jag inte upplevt hästen som veterinärfall och att hon inte behöver noja om tex SI-led för att någon annans häst någon gång gjort liknande med den problematiken. Det är lika mkt för det generella klimatet i att om min häst haft problem på så sätt i de lägena har alla just den skadan/beteendeproblem. Oavsett vad det är för skada/beteendeproblem etc.
I övrigt pratar vi med varann privat.
 
@Jfrelin @tuaphua det var absolut inte meningen att komma med råd om att Divan måste kollas upp si eller så, det var mest en fråga av nyfikenhet.

Anledningen att jag tog upp exemplet med min gamla häst var även för att han kunde byta rent ibland han med, fast han hadde otveksamt problem i bakkärran.

Med det sagt så är det ju en himla stor skilnad på valacker och Ston (med stor S), vissa ston kan typ få för sig att de måste(!) sparka bakut i bytena och då får man ha mkt tålamod (som du har) för att få bort det....

Skönt att uteritten i dag var bra iaf! :)
 
@Jfrelin och @tuaphua Jag har också uttryckt att jag tror det kan vara fysiskt fel på hästen som ger svårighet i bytena. Det säger jag varken för att jag vill vara dum eller för att jag pratar i nattmössan. Bara för att jag inte har en specifik utbildning så betyder det knappast att jag inte har nån form av erfarenhet av hästar som har haft olika problem med kroppen. Divans bytesbeteende är identiskt med en häst jag känt som just hade stora förändringar i SI-leden. Det betyder självklart inte att Divan har den problematiken, men när hon byter nära nog lika sparkigt nu som för tre år sen och hon har en BRA ryttare så hade jag inte nöjt mig med att hästen är dum. Det köper jag liksom inte.
 
@Jfrelin och @tuaphua Jag har också uttryckt att jag tror det kan vara fysiskt fel på hästen som ger svårighet i bytena. Det säger jag varken för att jag vill vara dum eller för att jag pratar i nattmössan. Bara för att jag inte har en specifik utbildning så betyder det knappast att jag inte har nån form av erfarenhet av hästar som har haft olika problem med kroppen. Divans bytesbeteende är identiskt med en häst jag känt som just hade stora förändringar i SI-leden. Det betyder självklart inte att Divan har den problematiken, men när hon byter nära nog lika sparkigt nu som för tre år sen och hon har en BRA ryttare så hade jag inte nöjt mig med att hästen är dum. Det köper jag liksom inte.

Jag vill inte dras in i mer prat om någon annans häst eller att min kille ska göra det på offentligt forum när jag eller han inte själva väljer det.
Så mig kan man gärna lämna utanför diskussionen kring JFrelins häst.
Jag har sagt att jag inte tror hon är dum och att jag inte tycker JFrelin bör lasta sig själv ridmässigt för det.
Sen har jag sagt att JFrelin har gott om folk runt sig irl att fråga. Både tränare och vet tex. Så att ta råd av dem före folk på nätet är ju alltid att föredra.
Nu vill inte jag taggas mer om det här.
 
Hela min poäng är ju att JF absolut inte ska lasta sig själv och börja tvivla på sin förmåga! Att hästen inte byter beror varken på en dålig ryttare eller att den har en ägare som nte kollar upp sin häst. Sen tycker iaf jag att hela grejen med ett socialt forum på nätet är att en få tips, råd och synpunkter från andra människor som naturligtvis får ett annat perspektiv än de som är runt ens omedelbara närhet. Vill en inte ha dessa tips, råd och synpunkter får en själv hålla sig ifrån både det sociala forumet och hålla sig ur diskussionen om en inte vill vara med i den.
 
Äh kan vi bara lämna det här nu? Jag ber om ursäkt att du blev indragen @tuaphua

@Fiorano tar verkligen inte illa vid mig för tips och tankar och jag tycker inte jag inte jag har sagt någon gång att jag inte vill ha tips?

Sista gången ang. SI-leder så är det såklart helt möjligt att det finns problematik där, jag har inga röntgen glasögon. Jag TROR dock inte det själv för hon visar inget smärtbeteende när hon sitter i piruettgalopp, trampar på töm osv vilket hon borde göra om det fanns. Detta är ändå en häst som backade hela ridhuset när hon var 0,5 grader halt bak för 3 år sen så känner att hon borde säga ifrån då.
Ingen massör, ET, kirop, veterinär eller tränare har heller kommenterat att problem skulle komma därifrån. däremot att hon fysiskt hellre vill gå med skjutkraft hellre än bärkraft och det har med utbildning och styrka att göra.

Jag tror personligen att hon har problem med balansen när man byter, samma problem som vi hade i enkla bytena, och inte riktigt fattat hur hon ska klura ut det än. Det är såklart frustrerande och om det inte löser sig inom någon månad så får jag åka in och kolla henne helt enkelt.
Hon har bytt flertal gånger i språnget och utan spark eller hopp så hon kan ju göra det. Hon byter även rent fritt och ibland när hon hoppar, oftast är hon dock ett efter bak då men utan spark.
 
Eftersom jag blev nojig så började jag läsa på lite om SI-leder på nätet och ja kanske. Enl HLs symtom lista så har hon inget av dem men enl Hippson har hon ju bakutspark i bytet.
Pratade med en kompis som hade problem med sina byten, hästen bockade satan, och hon åkte och kolla och den blev sprutad i bakknän sen okej, ingen synlig hälta innan.
Har skrivit till kliniken och väntar på tid men det blir tidigast v 36.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 078
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp