07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin Menade förstås inte att du vart sur över min kommentar, verkade som om Tuapua tog det lite mer åt sig. Men är väl lika bra att kolla henne och göra ridprov så veterinären verkligen får se hur hon håller på. Hade ju varit intressant om det går att prova henne med bedövning där. Jag har varit med på två vet.besök där si-leden varit boven, den ena hästen var rätt ung och ville inte gå framåt och inte galoppera. När den reds med bedövning var den magisk, så det var rätt enkelt diagnostiserat. Det var hos Jonas Thornell och bedövningsnålen var horribelt lång.vet inte om alla veterinärer lägger den sortens bedövning. Den andra hästen ville som sagt inte byta men funkade i övrigt. Den var hos annan veterinär och diagnosen tog rätt mycket längre tid att få.

Oavsett har inte detta att göra med att du är dålig på något sätt!
 
@Fiorano Fast visar det sig att hon har något så har jag ju suttit och ridit på ett problem i minst ett år, det var ju ett år sen jag började ordentligt med byten och det känns ju inte så kul direkt. I mitt huvud är hon redan utdömd nu såklart och jag kunde knappt rida ikväll pga jag funderade på om något var fel :p
 
Update: kommer inte ens ihåg när eller vad jag skrev här sist?

Vi har satt igång ordentligt och kickade igång tävlingssäsongen i helgens ösregn.
Trots två små missar i varje klass hade jag en helt super-känsla och allt kändes roligt och enkelt. Jag var inte alls lika nervös som jag brukar, trots att detta var vår första banhoppning på gräs, och jag åkte hem efter 9h helt pisseblöt och lycklig i hjärtat!
9YZZuOA.jpg

sIpvLw4.jpg


Hon har dessutom känts fräsch dagarna efter vilket varit så lättande men säg den lycka som varar. :cry:
Idag betalade jag in hela terminsavgiften för höstens träningar och anmälde mig till oss till ett par tävlingar bara för att åka till stallet och hitta henne ledsen och stilla i ett hörn i hagen med en rejäl och lokal svullnad över senorna på insidan av v.f. halt i skritt, öm vid palpering. Har ett litet sår mitt i svullnaden så jag får avvakta och se hur svullnaden ter sig. Hade det bara varit ett sår hade hon troligtvis inte varit så märkbart påverkad som hon är nu..
 
@Fiorano Fast visar det sig att hon har något så har jag ju suttit och ridit på ett problem i minst ett år, det var ju ett år sen jag började ordentligt med byten och det känns ju inte så kul direkt. I mitt huvud är hon redan utdömd nu såklart och jag kunde knappt rida ikväll pga jag funderade på om något var fel :p

Alltså man kan ju aldrig säga si och så om hur hästar bör bete sig om dom har div skador men just SI- leden märks ju oftast enbart i galopp och de hästarna brukar inte kunna galoppera och definitivt inte i piruettgalopp.
 
Jag tror personligen att hon har problem med balansen när man byter, samma problem som vi hade i enkla bytena, och inte riktigt fattat hur hon ska klura ut det än. Det är såklart frustrerande och om det inte löser sig inom någon månad så får jag åka in och kolla henne helt enkelt.
Hon har bytt flertal gånger i språnget och utan spark eller hopp så hon kan ju göra det. Hon byter även rent fritt och ibland när hon hoppar, oftast är hon dock ett efter bak då men utan spark.
Ang balansen o problem med byten så är det exakt så med en fälttävlanshäst i min närhet. Den hatar att tappa balansen och väljer då hellre korsgalopp än byte. Den är kollad överallt och finns inga som helst fel och nu när den har tränat några år börjar bytena i hoppningen komma. Ute i terrängen har den inga som helst problem med byten, dvs i ett högre tempo utan samling känner den sig säker o i balans.
 
Vi har ju också haft problem med bytena som varit större än de är nu. Det släppte en träning där jag la ner honom lite i formen och la upp tempot lite. Sen har jag kunnat rida lite som jag velat efter det. För oss var det mycket mentalt, det märks verkligen. C vill fly från situationen då han inte känner sig trygg i den. Divan verkar ju vara mer av "illa fäkta"-typen. :grin:
 
Vi har ju också haft problem med bytena som varit större än de är nu. Det släppte en träning där jag la ner honom lite i formen och la upp tempot lite. Sen har jag kunnat rida lite som jag velat efter det. För oss var det mycket mentalt, det märks verkligen. C vill fly från situationen då han inte känner sig trygg i den. Divan verkar ju vara mer av "illa fäkta"-typen. :grin:

Jag har testat det också men då blir hon lite för stark ändå och hinner spänna till ryggen. Tror att med henne kommer jag behöva rida kort aktivt galopp med rumpan nere, så lik piruettgalopp som möjligt och ha henne avslappnad och rund där och sen byta från det.
 
@Jfrelin Menade förstås inte att du vart sur över min kommentar, verkade som om Tuapua tog det lite mer åt sig. Men är väl lika bra att kolla henne och göra ridprov så veterinären verkligen får se hur hon håller på. Hade ju varit intressant om det går att prova henne med bedövning där. Jag har varit med på två vet.besök där si-leden varit boven, den ena hästen var rätt ung och ville inte gå framåt och inte galoppera. När den reds med bedövning var den magisk, så det var rätt enkelt diagnostiserat. Det var hos Jonas Thornell och bedövningsnålen var horribelt lång.vet inte om alla veterinärer lägger den sortens bedövning. Den andra hästen ville som sagt inte byta men funkade i övrigt. Den var hos annan veterinär och diagnosen tog rätt mycket längre tid att få.

Oavsett har inte detta att göra med att du är dålig på något sätt!

Varför jag reagerade var av fler skäl.
Dels blev jag tvungen att svara iom anledningar jag redan dragit.
Men jag kan förtydliga varför jag responderade på JFrelins svar till mig om SI-led.
Jag hade inte läst ditt eller annat svar om det då jag svarade. Men förstod så klart att någon tipsat om just det iom att JFrelin kände det till mig i svaret trots att jag iaf inte nämt det.
Och det blev ju som du nu ser en oro där man googlat och nojat pga era svar om just den diagnosen.
Och det blir jättekladdigt när man gör sånt pga symptom som en uppsjö andra problem kan ge.

I många hästar som är smärtfria för stunden kan finnas exteriöra "svagheter/defekter" som leder till att man kan gissa sig fram till vad som kommer bli paj om ngt blir det.
I JFrelins häst skulle nog många utbildade inom både träning och medicinskt bli förvånade om det var just SI-ledsproblematik.
I den hästens fall finns det annat som borde drabbas först om något. Och det har man kommunicerat live, som utbildat proffs som dessutom gått igenom hästen både i träning och medicinskt.
Men som hästägare blir man så klart jävligt orolig när andra börjar prata om diagnoser.
Det är inte första gången en människa blir orolig.
I vissa fall väljer man en veterinär som är bra på just den diagnosen. Och hittar inte problemet.
Veterinärer är bra på olika saker. Så bäst är att låta de som ser vad problemet är rekommendera rätt veterinär som dels själv är bra på den problematiken och dels för stunden är vid en klinik som har utrustning till det.
Därför sa jag det jag gjorde.
För jag möter många oroliga hästägare och jag möter många felbehandlade hästar som får gå med problem för länge. Och det ofta för att man lyssnat på halvduktiga kompisar som faktiskt inte är nog insatta inom varken det medicinska eller senaste om alla vet.

Att påtala att man misstänker smärta är en sak. Det kan vara bra!
Men att dra det till diagnoser och veterinärrekommendationer kan väldigt ofta bara bli kladd.
 
Nej alltså jag ska aldrig mer skriva om mina erfarenheter. För det är vad det är-erfarenheter. Jag sitter knappast bakom datorskärmen och skriker om att det garanterat är en viss typ av diagnos.
 
@Jfrelin jag har ju många gånger känt igen min häst i din vilket du kanske kommer ihåg hoppas jag när jag kommenterat /reflekterat över det du delgett om din fina häst :)

Jag känner som sagt igen typen av svårighet att när man vill ändra balansen :cool:

Men som jag och många reflekterat över och du själv har koll på - det går att lösa och mycket har du ju löst massor i övrigt redan ypperligt på en häst som är lite så ang att den inte riktigt gillar att ändras på balansmässigt som den tycker den själv bäst balanserar sig ;)

Även om bytena nu är svåra väldigt för er så är jag helt övertygad om att det reder ut sig ! :)

Trist om kommentarerna /råden i tråden gjort dig nojjig tycker jag :( tror ingen menat att diagnosticera din häst eller föreslå att det är fel på henne :(
 
Efter att ha blivit så trött på bara 1,5 vecka ordentligt jobb att jag knappt vet vad jag heter längre har jag bestämt mig för att en medryttare kanske är något ändå. Han är ju så snäll just nu att jag nog inte skulle vara livrädd för att sätta upp någon längre. Det finns hoppträningar att locka med som jag själv inte hinner med t.ex. så det ökar väl troligen möjligheten att rätt människa vill rida. Hoppas jag. Hittar jag inte rätt så fortsätter jag själv...
 
Hovis från kliniken svängde förbi hemma i morse för att titta. Han tyckte det såg ut som om gaffelbandsfästet kan vara skadat. Tid på BM på måndag. Promenader och kyla/värme tills dess.. :(
Öhh?? Det kan man ju inte se sådär? Och inte är väl hovis veterinär?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 002
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp