07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var och tävlade i helgen. För första gången på två år gjorde vi två starter samma dag. I MsvC:1 var det ingen som var där som jag kände som kunde filma men jag var jättenöjd. Det var tyvärr inte domaren. Träffade två bekanta efteråt som tyckte att han verkligen var fin, och de var också förvånade över våra procent. Men men, det är ju ett aber att jag sitter och dömer mig själv under ritten...

I MsvB:2 så gick det ganska bra (undantaget första slutan), fram till galoppen då jag blev lite passiv och galoppen var lite matt. Red på lite in i första bytet och BAM så la han av en bock följt av en bakutspark och sen drog han iväg några meter (2:a fick vi på den). Var riktigt nära att trilla av! Hela följande bågen och lite till satt jag och försökte fånga stigbyglarna så nästa byte blev inte heller super, där var han två efter bak. Tyvärr gjorde de här missarna att laget missade placering, annars hade vi kommit tvåa. Av någon anledning betydde de också att jag inte blev uttagen till finalen :angel: Men då har jag tänkt att vara i Skåne och titta på breeders. Är det någon annan härifrån som ska dit? @Charlotte1975 kanske (såg något om det på FB)...

Anyways. Jag kan ju fortsätta att fläka ut mig själv och spamma den här tråden:
Jag kommer vara på Breeders. Har 3 hästar att grooma i år så ingen semester direkt.
 
Blev tvungen att ta bort ljudet eftersom YouTube tycker att det var intrång i upphovsrätten men jag skrattade HELA resterande programmet så det hörs ljudligt på filmen. Inte så himla bra fokus. Men jag kunde lixom inte ta det på något annat sätt.

Jag är nog lite luttrad för jag satt liksom och väntade på när buset skulle komma... Innan jag insåg att det bara var lilla sparken i bytet :angel:
 
Fick ett meddelande i kväll att C sett knackig ut så jag hann tänka både det ena och andra innan jag kom fram till stallet. Men hon hade sett fel för han var inte det minsta halt eller ens stel på kvällens träning. I stället gjorde vi nog vårt bästa pass någonsin. Det var enkelt att rida och jag hade till och med något som kan liknas vid kroppskontroll. Är fortfarande lycklig i hela kroppen, trots att det är över 2,5 timmar jag satt av. Det fina är att vår tränare har börjat komma varje vecka till oss. Gör sån skillnad!
 
Har haft en liten bukepaus men tänkte att det är dags att uppdatera :)

Har hunnit starta en MSV B2, kändes jättebra och jag var så sjukt noggrann men det tyckte inte domaren :p hon tyckte vi saknade energi och gnista men hästen är snygg och rör sig jämt hahaha som sagt varje program står det snygg/elegant/flott häst. Eftersom vi missar bytena, 4a på båda, så måste jag verkligen toppa resten för att inte få dåliga procent och det blev bara 59% denna gång. Så tråkigt att få 6,6,6,6 typ. Tyvärr har jag ingen film och det är synd i efterhand eftersom jag tyckte så olika mot domaren. Jag trodde vi skulle få typ 63% trots missar.Tävlingen var utomhus i ganska rörig miljö med typ motorväg bredvid, tåg, gångbana där det kom cyklister och rullskideåkare i strid ström men Divan brydde sig inte alls så all ridning utomhus och lydnadsträning har verkligen hjälpt.

Sen har jag varit och vet.checkat henne förr förra måndagen.
Började med att rida och visade hur hon beter sig i bytena. Hon visade snällt upp sin "speciella teknik" :p
Sen var det böjprov och där var hon superfräsh, ingen reaktion på något ben. Palperade ryggen, ingen reaktion, liiiiite spänd vänster sida.
Diskuterade fram och tillbaks och bestämde att vi röntgar ryggen så får vi se.
Resultatet var både och kan man säga. Jättefin upptill i alla tornutskott men mellan de två första ländkotorna så har det blivit en pålagring längre ner. De sitter inte ihop men det är lite tätt. Veterinären var osäker på om det har betydelse men eftersom hon är underutvecklad muskulärt över rygg så är det troligt att det gör något med henne även fast hon inte visar smärta i ridning eller avlastar så hon blir halt.
Veterinär tycker inte hennes bytesbeteende är smärtrelaterat eftersom hon inte blir stressad utan galopperar vidare fint på tygeln mer att hon kanske har lite svårt och att det är mer ett fuck you mot mig, alltså att hon inte vill och att det nu är ett befäst beteende. Här var ju påväg att bryta ihop men höll mig. Mamma var med och jag ville typ krypa ihop på golvet och gråta och medan hon klappade mig på huvudet.

Frågade om korsled/SI-led men veterinären tycker inte hennes beteende eller rörelsemönster stämmer mot en häst med problem där. Dels brukar de vara halta bak, dels rör de sig sämre och sämre under ridning tills det tar stopp, Divan rör sig bättre och bättre ju längre man rider, dessa hästar brukar ha problem med sidvärts och Divan gör alldeles för bra skolor för att misstänka detta men man kan ju inte utesluta det men som sagt högst troligt är det inte det som är problemet.

Vi behandlad ländryggen med muskelavslappnande, kortison och så metacam. Veterinären tyckte inte vi skulle behandla både länd och korsled för om hon blir bättre så vet man inte vad som är vad och eftersom korsleden är långsökt och vi har ett fynd i ryggen så behandlade vi bara där.

Har landat lite i det nu och nu känns det lite bättre men jag är jätteorolig för att det inte kommer lösa sig och att vi inte kommer klara av bytena och då är det slut för oss. Jag vill inte rida MSV C resten av mitt liv så då får hon bli avelsto och den tanken gör att jag får panik.

Första veckan så tömkörde jag bara låg med nosen framme och denna vecka tömkörning varannan dag och ridning varannan dag. Hon känns magisk att rida så det är ju jättebra men man kan ju inte njuta för mycket när man är hästmänniska så istället för att vara glad att hon känns så fin och att behandlingen fungerar så undrar jag hur länge det kommer hålla i sig och hur lång tid det kommer gå innan jag måste behandla igen...... blir så trött på mig själv :p
Nästa vecka får vi testa att byta igen men jag tror jag kommer vänta med det och försöka få upp mer styrka och att få henne ännu mer på bakbenen innan jag testar igen. Det är ju så befäst med sparken nu så det kommer nog ta ett tag innan den försvinner ändå.
Nu fattar jag iallafall vad veterinären menade när hon sa att hon rör sig i ryggen men inte fullt ut för nu jävlar rör hon sig :D helt sjukt vilken skillnad det är, som att rida på moln eller som det antagligen skulle kännas om Isabell red ens häst 2 dagar.

Ni har säkert frågor men jag kommer kanske inte svara på allt, det finns begränsningar hur mycket man ska skriva på internet och jag har funderat länge och väl om jag ens skulle skriva detta.

Alla mina tränare har varit jättestöttande och vi har en plan hur vi ska komma vidare och jag hoppas verkligen den kommer funka för kan inte tänka mig att vara utan Divan som träningskompis.

Varför bedövade vi inte rygg och testade att rida?
Därför bytessparken är så befäst så hon hade antagligen gjort den ändå plus att hon var ju drogad vid röntgen och då hade vi fått vänta så länge innan jag kunde rida. Korsled brukar man inte bedöva ändå eftersom det är så svårt att hitta rätt så där vill de helst inte sticka i onödan utan där behandlar men direkt och hoppas det hjälper. I ryggen hade vi ju fynd så ingen idé att bedöva där.

Varför pratar jag om avelssto med fynd i ryggen? Veterinären säger att detta inte är medfött utan ett trauma så inget ärftligt. Jag är ganska säker på att detta hände när jag var i USA/Mexiko för 3 år sen och hon var så dålig när jag kom hem. Det är ligamenten som dragit på något sätt. Var lite chockad så kommer inte ihåg exakt hur veterinären förklarade.

Nästa vecka ska jag stämma av med veterinär i telefon så ska vi se hur vi fortsätter framåt.

Har som sagt varit sjukt deppig men försöker tänka positivt och det går ju att rida på hästen oavsett så jag behöver ju inte skjuta henne än iallafall.
Tyvärr är hon dopad nu så mina sista tävlingar för i år fick strykas, lite tråkigt då vi skulle rida MSV C och hade chans på rosett.

Nu har jag fått ändan ur vagnen och ska söka till LA/MSV C domarutbildningen och så har jag blivit bokad på lite mer överdomaruppdrag och en programridning så det är kul. Imorgon är jag överdomare på DM.
Sen åker jag till Florida i slutet på september och får lite sol, shopping och semester. Vi ska till Clearwater Beach och mirakulöst så klarade de sig bra från Irma och det är bara mindre skador och strömlöst på vissa ställen. Är mer orolig för att vi ska flyga med Air Berlin som är på väg i konkurs..... är det inte det ena så är det det andra.

Slut på uppsats :D
 
@Jfrelin Helt ärligt, jag känner verkligen med dig! Men för att försöka hitta nåt positivt i det hela så har du ju ändå fått reda på att det antagligen finns nåt som hämmar henne lite, du är inte kass som ryttare utan har en större utmaning än de flesta att handskas med. Du har ju löst detta på ett bra sätt, dvs sökt veterinär, och nu får vi hoppas på att behandling hjälper långsiktigt.
 
@Jfrelin Verkligen trist att höra detta. Men ändå bra att ni fått reda på det och att du har stöd och en plan. Jag tror du grejar det om ni får bukt med problemet. Du rider så bra och det är positivt att hon inte är halt :)
 
@Jfrelin Jag är också glad över att du svart på vitt fått att problemet inte ligger hos dig! Det gjorde mig ledsen när en så bra ryttare som du går ner sig och förebrår sig för något som troligen är en fysisk hämning hos hästen. Massa pepp till er båda och jag tror absolut att du kommer hitta ett sätt att träna henne så hon funkar (och byter :D).
 
@Jfrelin håller med övriga !
Tråkigt med fynden men tror det kommer bli bra ändå :) din häst är som sagt enl vad jag sett av dig och henne och kommenterat många gånger
så Flott :) domarna verkar anse detsamma :)
 
Jag är lite inaktiv för tillfället då jag har börjat gå en utbildning i lädersömnad. Sjukt kul men lite dåligt med tid över till att träna tyvärr. Har ridit på hemma nu och tycker att jag hittat många nya knappar och ett lite bättre dragläge. Har anmält mig till en msvb i oktober dessutom:confused::o:D
Litet klipp från dagens pass.

Har länge funderat på att testa rida honom på kandar men jag velar ihjäl mig. Är det värt besväret att rida in sig på de ni som vet?
 
@Jfrelin skönt att du äntligen fått ett "svar", håller tummarna att behandlingen kommer lösa era problem så du kommer vidare! :heart

@sommarminne jag tycker absolut du ska testa kandar, om inte annat så är det alltid bra att utveckla sig som ryttare och lära något nytt. :) Min 02-a går jättemycket bättre på kandar (hon blir mer uppmerksam på mig) så min plan för vintern är att hon ska lära sig byten så att vi kan komma upp i MsvB... Grå som jag hade tidigare gick dock bättre på träns, så det kan vara olika från häst till häst.
 
@sommarminne Alla svagheter förstärks på kandar, dvs hänger han lite i vänster tygel i träns kommer det kännas ännu mer i kandaret. Han måste vara helt lösgjord på träns för att det ska fungera bra med kandar. Vet att jag fick det sagt till mig när jag vill prova på Grå, provade såklart ändå men konstaterade att det var exakt så....:o
 
@Novali01 det låter jobbigt alltså:D:o haha. Nä men skämt och sido så borde jag väl prova.

@sorbifolia väldigt kul att tillverkade trivas så bra. Jag är lite nojig över att min ska hata de och att det ska bli en jobbig grej så jag tror de är därför jag går och drar på de:p
 
@sommarminne vad fin han ser ut att ha utvecklats utifrån det väldigt korta klippet :)
Otroligt mycket rundare och uppe i formen samtidigt än vad jag erinrar mig du visat tidigare :)

Klart du ska prova introducera kandar om du vill det :)
Väldigt många hästar är okomplicerade att både vänja in och acceptera det fint :) Det "största" på dem brukar vara att sen inte sällan behöva laborera en del med exakt vilken typ av stång som är optimal . Särskilt brukar det kunna behövas på de individer som har små/korta munnar vilket ju många har nuförtiden .
 
Senast ändrad:
@mackan tusen tack! Tycker själv att han utvecklats otroligt mycket sista månaden då jag varit väldigt konsekvent med att rida utan ben. Mycket enklare när han blivit lite självgående:angel:.
Funderar på att testa att träna lite mindre och för någon riktigt bra nu framöver när jag har dåligt med tid att åka iväg. Susanne Gielen har flyttat hit i närheten så det hade varit smidigt
 
Jag är lite inaktiv för tillfället då jag har börjat gå en utbildning i lädersömnad. Sjukt kul men lite dåligt med tid över till att träna tyvärr. Har ridit på hemma nu och tycker att jag hittat många nya knappar och ett lite bättre dragläge. Har anmält mig till en msvb i oktober dessutom:confused::o:D
Litet klipp från dagens pass.

Har länge funderat på att testa rida honom på kandar men jag velar ihjäl mig. Är det värt besväret att rida in sig på de ni som vet?
Frågan är om du behöver rida in honom på kandar? Du kan ju tävla hela vägen upp till GP på träns. Jag har inte ridit på kandar på två år. Har tävlat upp till msv A på träns. Dock kände jag att jag behövde lite mer precision sist jag tävlade. Red en msvB5 där det händer grejer hela tiden. Funderade lite fram o tillbaka o bestämde mig för att prova kandar igen i samband med träning. Joggade lite på det i lördags och tränade sen för PS i söndags och hon var verkligen superfin! Hon var mjuk och fin i handen men mycket bättra i formen än på träns. Red ut idag på träns och kändes jättefin. Inget konstigt. Tror det är viktigt att huvudsakliga betslingen är träns sen kan man rida på kandar lite inför tävling samt någon träning då och då. Heddan fuskade jag på kandar i flera år och om hästen inte är ärligt på tygeln på träns blir det lätt att man bara drar ihop den med kandaret och den kommer bara springa med näsan in o på bogarna.
 
Ikväll har Barb fått promenera i 20 minuter :love:! Hon var så himla glad och pigg-dvs hon skakade på huvudet :D. Planen nu är att hon ska promenera 3 dagar första veckan, 4 dagar andra veckan, 5 dagar tredje veckan och 6 dagar fjärde veckan innan jag sitter upp på henne. Lite stigande i tid med 20 upp till 60 minuter. Hoppas att detta blir en tillräckligt lugn och långsam igångsättning. Detta kommer som få ta lång tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 257
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 727
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp