07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Hedwig Mitt problem ligger på andra hållet egentligen. Knatte är jätterädd om sin mun och jag har i alla år fått kämpa med att få honom fram till bettet så jag är orolig åt andra hållet. Jag är rädd för att han ska backa av men sen har jag hört en del som tycker att deras känsliga hästar fungerat bättre när det finns mer att suga tag i.
Jag har inte tänkt att ha det som ett fusk för att dra ihop honom på tygeln? Tycker han går rätt bra på tygeln på träns:D
 
@sommarminne jag har ju svarat förutsättningslöst och hade ingen aning om det du svarat till någon att du känner din häst haft svårt att komma fram till bettet/extremt rädd om sin mun osv .

Givetvis blir då kanske hur man reflekterar /svarar lite annat om man haft med det i sammanhanget ? :)

Tänker att du själv lär vara den bäst bedömande oavsett i frågan . Och prova kandar helt enkelt för tränaren inklusive .
Det är som sagt inget större att prova och utvärdera :)
 
@Hedwig Mitt problem ligger på andra hållet egentligen. Knatte är jätterädd om sin mun och jag har i alla år fått kämpa med att få honom fram till bettet så jag är orolig åt andra hållet. Jag är rädd för att han ska backa av men sen har jag hört en del som tycker att deras känsliga hästar fungerat bättre när det finns mer att suga tag i.
Jag har inte tänkt att ha det som ett fusk för att dra ihop honom på tygeln? Tycker han går rätt bra på tygeln på träns:D

Testa kan du ju alltid!

Min är überkänslig med minimun. Han går bra på träns som kandar.
Han var också svår att få att söka kontakt korrekt och alltid. Men när de löst sig kan man absolut rida på kandar om man vill.

Jag vänjer inte in för det mesta. Är de redo är de redo.
 
@Jfrelin Ändå lite skönt med någon slags förklaring.

Harry har fått hårda ärtstora knölar på båda öronen. På ena örat är de 5 st och på de andra 3. Stenhårda och han gillar inte när man klämmer och försöker undersöka. Pigg och glad i övrig så avvaktar lite.
I dag travade vi lite bommar och galopperade över sockerbitar.
 
@Hedwig Mitt problem ligger på andra hållet egentligen. Knatte är jätterädd om sin mun och jag har i alla år fått kämpa med att få honom fram till bettet så jag är orolig åt andra hållet. Jag är rädd för att han ska backa av men sen har jag hört en del som tycker att deras känsliga hästar fungerat bättre när det finns mer att suga tag i.
Jag har inte tänkt att ha det som ett fusk för att dra ihop honom på tygeln? Tycker han går rätt bra på tygeln på träns:D
Nej, jag tror inte du tänkte fuska, jag menade mer generellt. Det är inte så helt ovanligt att man bara rider sin häst på kandar eftersom det inte går att rida den i form på träns. Det är ju omöjligt att säga hur din häst kommer fungera på kandar innan du provat.:) Enklast är ju helt enkelt att prova och se hur han reagerar och därefter fatta ett beslut om det verkar meningsfullt att fortsätta rida honom på det. Du behöver det ju inte om du inte planerar att starta internationellt med honom. Platina tror jag inte jag kommer sätta kandar på. Hon är så otroligt fin i handen med mjuk fin kontakt helt naturligt så det känns helt onödigt. Sen får man väl se om hon kommer upp i riktigt höga klasser. Då kanske jag tänker om:)
 
idag har vi blistrat igen. Hoppas få lite bättre fart på bakbenen om det skulle vara möjligt. Han fick lite extra hjälp med styrkan i det ostyriga högra bakbenet också. Egentligen är det lite för tidigt om vi går på det planerade schemat men nu hann vi göra så att karenstiden går ut lagom till nästa planerade start. En LA:3 får det bli nu, det känns ganska kul och väldigt svårt att planera om...

I övrigt så ska jag kolla upp min hörsel för jag hörde inte ens vad vår tränare sa i tis, och det är onödigt dyrt för att inte förstå vad man ska göra. Är det inget fel som går att åtgärda får jag nog ändå fixa en sån där egen hörselsnäcka, borde kunna köpa det på företaget nu när domaruppdrag ligger i min affärsidé :)
 
@Amanda_F oj vad du får slita mycket med behandlingar och fix :(
Ja, jo det gör jag ju. Men han har ju hållit sig frisk också. Inga inflammationer och då är ju risken för pålagringar mindre som jag förstår det. För det är min oro, att han ska haka mer för att han ska få röntgenförändringar. I vinter ska vi röntga och se om det är någon skillnad mot tidigare plåtar. Har ju från köpet och när vi upptäckte det här problemet så det blir lite spännande att se om slitet har gett något resultat.
 
@Amanda_F Just det där med att höra bra är helt klart en svaghet för mig också. Med mina elever så säger jag åt dom att ha headset till deras telefon som de kan rida med och så ringer jag upp dem. Är så himla enkelt och vi hör varandra bra :).
 
@Amanda_F ang hörsel osv : många tränare inkl min egen har ju öronsnäcka att erbjuda på träningarna . Tycker det är kanon .
Ingen egen mobil behövs /inga örongrejer från mobilen behöver ligga och glappa i öronen osv .

Man fäster bara öronsnäckan runt örsnibben och bältet med sladden till öronsnäckan runt midjan och sen rider man med tränaren i örat . Tycker det är super då man får direktiven direkt in i örat .

Sen hör å andra sidan tränaren inte dig via den kanalen ;)
Jag tycker inte det är något problem. "Diskussion" /utvärdering får plats i skrittpauser och efter passet :)
 
Senast ändrad:
Vi brukar ha snäcka, envägs eller ibland tvåvägs, så jag kan prata med tränaren också. Tyvärr hör han när jag pratar med hästen då också. De senaste gångerna har vi inte haft det och eftersom skillnaden har märkts nu så kollade jag upp. Visade sig att jag hör 25% mindre än vad som är Max på vänster öra om man inte går via hörselgången (dvs talar direkt Mot mig), men det är helt normalt, och inget man korrigerar. Det var också bara basgångar mitt öra inte klarade av att höra, antar att jag är trött på säljande män i mitt jobb som bara snackar och inte gör så mkt. Freudiansk hörselnedsättning alltså.

Har pratat med min vanliga tränare om det här och så ska jag och C träna för KÖ (ping @mooi) 9/10 och hon brukar köra @Fiorano s modell så det löser sig då också. Funderar på att köpa en egen liten maskin till om jag ska ha mer lektioner. Kostade 2000 och det är det kanske värt?
 
Min terräng/markarbetes-tränare kör med liten mick och en högtalare hon hakar fast i skärpet. Hon är så lugn och metodisk i sina instruktioner så det uppfattas aldrig högljutt eller bröligt utan bara tydligt och klart.
Jag har personligen ruskigt svårt att få hörsnäckor att sitta bra, något med formen på öronen :laugh::banghead:
 
C blev ju behandlad i veckan och idag red jag för första gången i mer än skritt efter det. Herregud vad han var arbetsvillig :love:

Har varit på sista domarkursen inför skrivningshelgen och det känns bra. Överdomartestet verkar vara klarat och har vi tur kan vi döma upp redan i december. Men sen är det ju inte säkert att det klaras. Det närmar sig i alla fall! :nailbiting:
 
Barb är så pälsfluffig nu så att hon nästan ser ut som en islänning :p. Hon är så glad på promenaderna och det märks att hon gillar att få vara med lite mer :).

21768388_10212494316704841_4223459727328471700_n.jpg
 
Risk för väldigt negativt inlägg här nu men jag behöver lasta av lite tyngd från axlarna.

Hade sett fram emot att få träna i går men onsdagens ridpass visade på halt häst.
Hon har varit superfin efter den vila hon fick p.g.a. skadan hon drog på sig i hagen (som visade sig vara ofarlig men tidskrävande).
I onsdags hann jag rida 15 minuter innan hon, från ingenstans blir väldigt halt i en högervolt. Jag uppfattar det som vänster fram. Fyra stapplande steg och sedan - inget. Som om inget hänt. Jag fortsatte rida och försökte provocera fram hältan igen men det skulle dröja ytterligare 10 minuter (av kvalitativ ridning) tills hon åter igen blev superhalt i några steg, denna gång i en vänsteröppna.

Pratade med min syster som känt samma sak dagen innan, när hon red. Inget syns vid longering. Inget kändes i galopp eller skritt. Hon är fin i alla ben.

Alltså, jag känner så mycket känslor just nu. Allt ifrån kraftigt vrede till djup uppgivenhet och sorg. Jag vet inte vad jag skall ta mig till eller vad jag skall göra längre. Åka in till klinik igen?
Räknade fakturorna, vi har alltså varit på klinik 8 gånger de senaste 12 månaderna + 2ggr för klinik-skoning.

En väninna säger: Sälj.
En annan säger: Ta föl.
En tredje säger: Laga hästen.
Sambon säger: Lägg ned sporten.

Jag bara går omkring i ett vakuum.
 
@spinxx För det första är jag så less på partners som inte stöttar. Spelar ingen roll vilket intresse det gäller för en ickestöttande partner är hopplöst. Vad gäller hästen så är det väl bara att köra till klinik igen och göra ridprov. Skulle du sälja får du inga pengar för en häst med den historiken och skulle du ta fel är det dels bra att veta vad som felar och dels är det en lång vinter innan du kan betäcka. Sjukt tråkigt alltihopa :(.
 
@spinxx så himla konstigt. Och två dagar i rad dessutom. Och bara i trav? Är det samma problem-ben som innan eller är det något annat? Diagonalt från problembenet kanske? Jag kan inte råda något. Men jag skulle nog försöka utreda till jag fick ett svar.

Jag har just nu mer problem med mig själv än hästen. Min hand lever uppenbarligen lite sitt eget liv så igår red jag med handen i stort sett fast i padden i framkant på sadeln hela passet för att han skulle ta halvhalterna i min kropp bättre. Och han gick ju inte direkt sämre sett över hela passet. Söta hästen kan vägarna i LA:3 som jag ska rida nästa vecka så han hade nästan kunnat gå det med en blind ryttare. Så duktig är han. Hoppas kunna rymma från jobbet tidigt idag. Det är ett problem för mig att det blir mörkt så tidigt nu när det är träning och tävling nästan varje helg. Vi hinner knappt ut :( Igår hann jag bara skritta ut och det var ändå med livet som insats på min mörkrädda häst. Det är typ ett zoo vid oss av vilda djur av alla sorter så det prasslar i alla buskar. Värst igår var visserligen stissiga kompisar som C tyckte varnade honom för allt möjligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 795
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 943
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp