07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Det går faktiskt jättebra! Var ju iväg på semester i 2 veckor och detta är tredje veckan jag är hemma. Jag försöker fortsätta köra varannan dag ridning på henne och varannan dag tömkörning. Tycker det funkar så fantastiskt bra. Vi har ju noll restriktioner från veterinären så jag får göra som jag vill men kände att efter behandlingen fick jag så himla bra resultat med detta så jag har fortsatt i den mån det går.
När jag tömkör så är det väldigt låg form som gäller, full stretch och det gör hon jättebra. Detta blandar jag med trampträning så kort, snabb, och vinklat bäcken till lång låg och stretch. Ingen galopp alls på töm förutom några få övergångar.
När jag rider så rider jag fram i galopp i fri form tills jag känner att hon är redo att börja jobba. Rider sen trav under lättridning i låg form på stora mjuka böjda spår och sen rider jag på som vanligt.
Rider mycket sidvärts och försöker jobba med kvickheten bak. Har gjort lite byten och de är mycket bättre. Förra onsdagen fick jag 2 helt rena utan spark när jag red för tränare men sparken är mycket mycket mindre nu hela tiden och hon byter rent på hjälpen 99,9% fast med lite efterrätt :p

Sparken är ju så befäst nu så kommer nog ta ett tag innan den är borta men det känns som om det kommer funka faktiskt :)
Det mest fantastiska av allt är att jag helt plötsligt blivit total orädd att rida utomhus igen. Rider fram i galopp på långa tyglar på vår stora utebana när det är kolsvart och lysen är på. Hade jag aldrig gjort för 4 månader sen.... Passar ju bra att jag blivit normal igen efter 9 år sen min förra galna häst när jag har Myran som jag måste rida på nästa år. Tror hon kommer vara snäll men att tro att det är en ny Divan som aldrig bockat och som jag aldrig ramlat av är nog för mycket att hoppas på :p

Nästa vecka har jag träning ons, fre och lördag så det kommer säkert någon film. Har inte filmat på ett tag för jag har varit rädd att det ser dåligt ut när det känns så bra :p

Medryttaren red pay & ride LA3 förra helgen som jag dömde. Stackars. Var stenhård mot dem, det var jättesvårt att döma sin egna häst. Hon skötte sig hur bra som helst och LA3 kan hon ju nästan baklänges.
Intressant det där med varannan dagsridning. Så har det blivit lite för mig nu per automatik då jag tar hästarna varannan dag. För Platinas del tycker jag det är lagom men har haft lite dåligt samvete för Heddan. Men hon är helt fantastisk att rida nu när hon bara går varannan dag..Ok ibland blir det några dagar på raken men då är det uteritt, skrittur o ev ett pass på banan. O d blir d om jag får hjälp att någon rider henne o jag Platina om vi rider ut. Var hos min veterinär häromdagen med en av mina gamla katter. Vi diskuterade lite ridupplägg och jag sa att Heddan var så otroligt mycket fräschare nu än för ett år sedan. Att det enda jag gjort var att lägga om hela träningsupplägget och i princip mest bara ridit ut. Han sa att det där är så himla intressant för att just det är egentligen "behandlingen" men att de flesta är helt ointresserade av att ändra sitt upplägg. De vill ha en quickfix, spruta leder o sen fortsätta rida som de gjort innan.
 
@Hedwig Sen måste en tänka att alla hästar är individer och funkar olika. Jag red precis så med Barb förr, men när jag ändrade upplägg och red mer funkade hon mycket bättre. Sen fastnar jag för den delens skull inte konstant i ett ridhus för det.
 
@Hedwig @Fiorano
Man måste ju såklart göra efter vad som passar hästen bäst. Iom att Divan numera är en konstaterad rygghäst så bör hon jobba utan ryttare på ryggen ibland. Det har ju funkat fint att rida mycket också men hon har ju varit undermusklad över rygg dock har hon bara varit halt och sprutad i bakknäna en gång och det var 4 år sen och det var även då jag tror traumat i ryggen kom.
Vet att min gamla kirop sa att det var bra att jobba hästarna varannan dag ordentligt och sen jogg eller något annat varannan. Det var tydligen bevisat att de flesta hästar byggde bäst med muskler på det sättet.

Jag är alltid för kvalité framför kvantitet och det är ju mycket bättre att jobba hästen i bra balans och lösgjord 2-3 gånger i veckan än snurra runt 5 dagar i veckan med samma jobb.

Det som funkar allra bäst är ändå galoppen i fri form som uppvärmning!
 
@Hedwig Sen måste en tänka att alla hästar är individer och funkar olika. Jag red precis så med Barb förr, men när jag ändrade upplägg och red mer funkade hon mycket bättre. Sen fastnar jag för den delens skull inte konstant i ett ridhus för det.
Jag tror inte jag skrev att alla hästar bör tränas så här eller bara ska ridas varannan dag.:confused: Konstaterade bara att det fungerar väldigt bra på min också och då är hon ändå inte någon "rygghäst" utan har alltid haft en väldigt stark rygg. Var mer en slump att jag upptäckte det med min och eftersom jag delade erfarenheten med jfrelin så kommenterade jag det. Sen är det upp till var och en att upptäcka vad som fungerar bäst för ens egna häst. Jag sa inte heller till min veterinär att det var varannandagsridningen som gjort skillnad utan att jag ändrat hela ridupplägget. Det var också det han menade var " behandlingen". Att man ser över sitt upplägg istället för att bara spruta, spruta o fortsätta på samma gamla vanliga sätt.
 
@Hedwig Ja alltså min kommentar var just att en måste hitta det upplägg som passar sin häst bäst. Är naturligtvis kanon att varannandagsträningen funkar så bra för dig och Heddan. Precis som @Jfrelin skriver så finns det forskning på att det byggs mer muskler med den sortens upplägg också. Träningen bryter ner och det tar 48 timmar innan muskeln har byggt upp de muskeltrådar som förstördes av träningen. Travhästar tränas i princip alltid med varannandagsprincipen.

Sen har jag iaf märkt en viss skillnad i min närhet att folk faktiskt letar upplägg för att få hästarna att fungera och inte är så himla sprutglada längre. Jag gör allt jag kan för att hitta upplägg som fungerar för mig och mina hästar, men det går ju konstant åt skogen iaf. Men är väl jag som är för kass bara.
 
@Hedwig Ja alltså min kommentar var just att en måste hitta det upplägg som passar sin häst bäst. Är naturligtvis kanon att varannandagsträningen funkar så bra för dig och Heddan. Precis som @Jfrelin skriver så finns det forskning på att det byggs mer muskler med den sortens upplägg också. Träningen bryter ner och det tar 48 timmar innan muskeln har byggt upp de muskeltrådar som förstördes av träningen. Travhästar tränas i princip alltid med varannandagsprincipen.

Sen har jag iaf märkt en viss skillnad i min närhet att folk faktiskt letar upplägg för att få hästarna att fungera och inte är så himla sprutglada längre. Jag gör allt jag kan för att hitta upplägg som fungerar för mig och mina hästar, men det går ju konstant åt skogen iaf. Men är väl jag som är för kass bara.
Nämen du är verkligen inte kass. Jag får känslan att du gör allt för att "hitta rätt".

Själv kör jag just nu ridning 3 ggr i veckan med min häst. Egentligen tycker jag hon går bättre av att ridas lite oftare, men jag varken hinner eller vill rida mer än så just nu. Tidigare tränade jag på gym och sen dess fastnade varannandags-träning lite i mitt huvud, så just under muskeluppbyggnad tycker jag det är absolut bäst. Och alltid ett mål med mat direkt efter träning.
Men man vill ju även ha en mjuk häst, inte bara stark och just ur den synvinkeln vet jag inte om varannandags-träning är lika effektiv. Är nog väldigt individuellt.
 
Nu kom jag ihåg att jag lovat referat från föreläsningen om hur man ska träna sin häst för hållbarhet och framgång! Kändes som det passade in bra i tråden. :)

Det var mycket "gammalt nytt", men roligt och inspirerande att bli påmind. Och iom att föreläsningen hölls av en veterinär som faktiskt forskat på detta så visade hon konkreta bevis på vad hon och andra forskare kommit fram till. De hade även intervjuat många av världens bästa hopp- och dressyrryttare angående deras hästhållning, för att hitta "bevis" på vad som fungerade i praktiken.

Top 9 råd för att få hållbara hästar löd såhär:
1. Köp inte problem (undvik hästar med dålig exteriör och/eller skadehistorik)
2. Var uppmerksam på hästens signaler och anpassa träningen efter detta. (Ett svullet ben el.l. är oftast ett signal på att du gjort fel i träningen.)
3. Bygg ett kompetent team med tränare, veterinär, hovis, ev. hästskötare. Snåla inte när det gäller skoningen/hovslagare!
4. Ha en plan, och se till att din träning har kontinuitet men även variation. Hårda träningspass inte oftare än var 4.de dag. Uppbygnad efter bete/vila min. 12 veckor, med endast skritt och trav rakt ut första 6 veckorna. (men var beredd att ändra planen jf. pkt. 2)
5. Skynda långsamt, särskild med unghästen. Gör inga plötsliga ändringar i vare sig träningsupplägg/-intensitet, underlag, skoning, utfodring, utan bygg upp hästen över tid.
6. Överutfodra inte (för mycket energi kan leda till skador, och övervikt ger onödig slitage på hästen)
7. Var noga med val och innpassning av utrustning som sadel och bett.
8. Ge hästen tillräckligt med återhämting och "lektid".
9. Håll hästen glad! (mitt favoritråd :love:). Detta innebär att ge hästen möjlighet att vara häst och gå i hagen. Hästar är gjorda för att strosa runt på stora ytor och äta gräs. (Av top 10 ryttare på världsrankningen i hoppning hade 9 sina hästar i hage dagligen, och 8 av dessa hade gräshagar)

Det lades mycket vikt på restitution, att träning per definition bryter ner hästen och att uppbygnaden sker genom vila - men för att hästen ska bli starkare av träningen måste man lägga nästa pass tillräckligt nära för att träningseffekten av det förra passet fortfarande höll i sig. Lite svårt att förklara utan grafen som visades. Men alltså, man måste hitta balansen så att träningen inte blir för hård och sliter på hästen, och inte hellre för lätt/för lite kontinuitet, för då tappar den i kondition och styrka i stället för att byggas upp.

Konditionsträning var dessutom en sak många amatörryttare behövde bli bättre på, inte träna teknik (dressyr/hoppning) för ofta eller för tidigt innan hästen byggt upp sin kondition och styrka.


Så - inga direkt "nyheter", men bra att bli påmind och att höra att de goda gamla råden faktiskt funkar. :) Jag blev i alla fall inspirerad att träna på genom vintern trots mörker och kyla...
 
Nu kom jag ihåg att jag lovat referat från föreläsningen om hur man ska träna sin häst för hållbarhet och framgång! Kändes som det passade in bra i tråden. :)

Det var mycket "gammalt nytt", men roligt och inspirerande att bli påmind. Och iom att föreläsningen hölls av en veterinär som faktiskt forskat på detta så visade hon konkreta bevis på vad hon och andra forskare kommit fram till. De hade även intervjuat många av världens bästa hopp- och dressyrryttare angående deras hästhållning, för att hitta "bevis" på vad som fungerade i praktiken.

Top 9 råd för att få hållbara hästar löd såhär:
1. Köp inte problem (undvik hästar med dålig exteriör och/eller skadehistorik)
2. Var uppmerksam på hästens signaler och anpassa träningen efter detta. (Ett svullet ben el.l. är oftast ett signal på att du gjort fel i träningen.)
3. Bygg ett kompetent team med tränare, veterinär, hovis, ev. hästskötare. Snåla inte när det gäller skoningen/hovslagare!
4. Ha en plan, och se till att din träning har kontinuitet men även variation. Hårda träningspass inte oftare än var 4.de dag. Uppbygnad efter bete/vila min. 12 veckor, med endast skritt och trav rakt ut första 6 veckorna. (men var beredd att ändra planen jf. pkt. 2)
5. Skynda långsamt, särskild med unghästen. Gör inga plötsliga ändringar i vare sig träningsupplägg/-intensitet, underlag, skoning, utfodring, utan bygg upp hästen över tid.
6. Överutfodra inte (för mycket energi kan leda till skador, och övervikt ger onödig slitage på hästen)
7. Var noga med val och innpassning av utrustning som sadel och bett.
8. Ge hästen tillräckligt med återhämting och "lektid".
9. Håll hästen glad! (mitt favoritråd :love:). Detta innebär att ge hästen möjlighet att vara häst och gå i hagen. Hästar är gjorda för att strosa runt på stora ytor och äta gräs. (Av top 10 ryttare på världsrankningen i hoppning hade 9 sina hästar i hage dagligen, och 8 av dessa hade gräshagar)

Det lades mycket vikt på restitution, att träning per definition bryter ner hästen och att uppbygnaden sker genom vila - men för att hästen ska bli starkare av träningen måste man lägga nästa pass tillräckligt nära för att träningseffekten av det förra passet fortfarande höll i sig. Lite svårt att förklara utan grafen som visades. Men alltså, man måste hitta balansen så att träningen inte blir för hård och sliter på hästen, och inte hellre för lätt/för lite kontinuitet, för då tappar den i kondition och styrka i stället för att byggas upp.

Konditionsträning var dessutom en sak många amatörryttare behövde bli bättre på, inte träna teknik (dressyr/hoppning) för ofta eller för tidigt innan hästen byggt upp sin kondition och styrka.


Så - inga direkt "nyheter", men bra att bli påmind och att höra att de goda gamla råden faktiskt funkar. :) Jag blev i alla fall inspirerad att träna på genom vintern trots mörker och kyla...


Härligt, bara självklarheter rätt igenom! :love:

Och där av blir det också så patetiskt när hobbyryttare som så fort dom börjar hoppa runt 120cm och uppåt knappt vill ha hästen i hage :p
 
Igår red jag 07a igen :p. ”Maja” är halvsyster till Calle som jag hade ett tag precis efter att Bruce såldes, och även Pyssling som jag försökte rida in förra året och betäckte. Tanken är att jag ska hoppa henne lite och kanske även göra någon start. Fin häst men svårt att få någon riktig uppfattning eftersom hon vilat minst 4 veckor innan... blir antagligen nytt pass på onsdag.
 
Nova har fått lite vila eftersom det var dags att vaccinera, kollat tänder, kollat så att sadlarna fortfarande är ok och gett henne en djupvågsbehandling igen. Hon hade blivit lite stel över rumpan igen så ska ha täcke på henne nu för att se om det hjälper. Ska göra en djupvågsbehandling till om 2 v.
Annars pigg och framåt och vi hopptränar 1 g i veckan.
Så himla skönt det är att ha ridhus på ridavstånd. Kommer rädda träningen under vintern, skönt att kunna hålla igång henne mer regelbundet även vintertid!
Man blir snabbt bekväm!:D
 
Har ju inte uppdaterat ang. Skrullan på ett tag. Det har i stort sett gått framåt i ridningen, men sedan ett tag tillbaka har hon börjat bocka i galoppfatningarna igen, vilket kändes skumt då det beteendet varit borta ett tag men nu blivit värre och värre den senaste tiden. Men både hoppningen, dressyren och uterittarna har gått bättre och bättre, så jag har liksom inte helt fått ihop det... O_o

Tror jag skrev sist att jag inte tyckte den nya hoppsadeln verkade ligga så bra (eller så tänkte jag skriva det men glömde att posta?) - tog i alla fall ut sadelutprovare igen förra veckan, och hans "dom" var att båda mina sadlar var för vida för Skrullan. Dressyrsadeln gick att ta in bommen och justera stoppningen lite, så den passar iaf bra numera, men hoppsadeln kunde han inte ändra, så då blir det att sälja den och leta ny ÄNNU en gång... :arghh:
Givetvis betyder detta att vi missar årets sista tävlingar, men skitsamma - det viktigaste är att vi förhoppningsvis hittat problemet och kan åtgärda det. Så tillsvidare kommer jag rida markarbetsträningar (i dressyrsadel) i stället för hoppning.

Känns faktiskt helt okej att bara fokusera på dressyr och markarbete ett tag, mest sannolikt kommer de vuxna hästarna även få det lite lugnare i december/januari eftersom jag tänker rida in min blivande treåring under dessa månader. Så får vi hoppast att vi kommer ordentligt igång med hoppningen igen till nästa år istället! :p
 
Imorgon ska Barb in på kliniken för check. Tog henne lite på töm idag för att se hur hon rör sig, men jag blir ju dum i huvudet av att stå och stirra på henne och ser orenheter hela tiden. Pigg var hon iaf så in i bängen och hoppade upp och ner, brallade och hade superkul. Och hon är ju bara så jäkla fin min lilla superponny :love:! Måtte hon vara ok imorgon så jag kan fortsätta bygga upp henne. Syntes så tydligt när jag stod på marken hur mycket muskler hon har tappat och jag vill såååå gärna få tillbaka henne så snygg som hon har varit.

Måste fö vaccinera om henne också för mitt i alla turer till veterinärer i sommar GLÖMDE jag helt bort att vaccinera. Ibland är en ju bara helt slut i kolan.
 
Imorgon ska Barb in på kliniken för check. Tog henne lite på töm idag för att se hur hon rör sig, men jag blir ju dum i huvudet av att stå och stirra på henne och ser orenheter hela tiden. Pigg var hon iaf så in i bängen och hoppade upp och ner, brallade och hade superkul. Och hon är ju bara så jäkla fin min lilla superponny :love:! Måtte hon vara ok imorgon så jag kan fortsätta bygga upp henne. Syntes så tydligt när jag stod på marken hur mycket muskler hon har tappat och jag vill såååå gärna få tillbaka henne så snygg som hon har varit.

Måste fö vaccinera om henne också för mitt i alla turer till veterinärer i sommar GLÖMDE jag helt bort att vaccinera. Ibland är en ju bara helt slut i kolan.
Håller tummen för er i morgon.
Har varit bortrest en vecka och kom hem till en långhårig och pigg häst. Att jag rakade för 3 veckor sen syns inte längre. Bara att ta tag i även fast de är min hatsyssla i stallet. Mkt pigg och nöjd häst som blivit mest riden ute i skogen under veckan jag varit borta. Innan jag åkte hade han mugg på ett framben och infekterad tå på andra fram. Bad att få ha honom lindad under tiden när jag var borta för han hade elefantenben pga av detta. Nu har svullnaden gått ner men han har blivit skavd av lindorna. :banghead: Har flyttat över honom i mindre vinterhagen nu där de är mindre lera och hoppas de ger med sig.
 
Nu kom jag ihåg att jag lovat referat från föreläsningen om hur man ska träna sin häst för hållbarhet och framgång! Kändes som det passade in bra i tråden. :)

Det var mycket "gammalt nytt", men roligt och inspirerande att bli påmind. Och iom att föreläsningen hölls av en veterinär som faktiskt forskat på detta så visade hon konkreta bevis på vad hon och andra forskare kommit fram till. De hade även intervjuat många av världens bästa hopp- och dressyrryttare angående deras hästhållning, för att hitta "bevis" på vad som fungerade i praktiken.

Top 9 råd för att få hållbara hästar löd såhär:
1. Köp inte problem (undvik hästar med dålig exteriör och/eller skadehistorik)
2. Var uppmerksam på hästens signaler och anpassa träningen efter detta. (Ett svullet ben el.l. är oftast ett signal på att du gjort fel i träningen.)
3. Bygg ett kompetent team med tränare, veterinär, hovis, ev. hästskötare. Snåla inte när det gäller skoningen/hovslagare!
4. Ha en plan, och se till att din träning har kontinuitet men även variation. Hårda träningspass inte oftare än var 4.de dag. Uppbygnad efter bete/vila min. 12 veckor, med endast skritt och trav rakt ut första 6 veckorna. (men var beredd att ändra planen jf. pkt. 2)
5. Skynda långsamt, särskild med unghästen. Gör inga plötsliga ändringar i vare sig träningsupplägg/-intensitet, underlag, skoning, utfodring, utan bygg upp hästen över tid.
6. Överutfodra inte (för mycket energi kan leda till skador, och övervikt ger onödig slitage på hästen)
7. Var noga med val och innpassning av utrustning som sadel och bett.
8. Ge hästen tillräckligt med återhämting och "lektid".
9. Håll hästen glad! (mitt favoritråd :love:). Detta innebär att ge hästen möjlighet att vara häst och gå i hagen. Hästar är gjorda för att strosa runt på stora ytor och äta gräs. (Av top 10 ryttare på världsrankningen i hoppning hade 9 sina hästar i hage dagligen, och 8 av dessa hade gräshagar)

Det lades mycket vikt på restitution, att träning per definition bryter ner hästen och att uppbygnaden sker genom vila - men för att hästen ska bli starkare av träningen måste man lägga nästa pass tillräckligt nära för att träningseffekten av det förra passet fortfarande höll i sig. Lite svårt att förklara utan grafen som visades. Men alltså, man måste hitta balansen så att träningen inte blir för hård och sliter på hästen, och inte hellre för lätt/för lite kontinuitet, för då tappar den i kondition och styrka i stället för att byggas upp.

Konditionsträning var dessutom en sak många amatörryttare behövde bli bättre på, inte träna teknik (dressyr/hoppning) för ofta eller för tidigt innan hästen byggt upp sin kondition och styrka.


Så - inga direkt "nyheter", men bra att bli påmind och att höra att de goda gamla råden faktiskt funkar. :) Jag blev i alla fall inspirerad att träna på genom vintern trots mörker och kyla...
Superbra! Vilken veterinär var det? Kan jag låna "råden" till min blogg?:)
 
Hemma från kliniken med en ovanligt bra känsla! Hon är helt ren på böjprov men har en liten rörelsestörning höger bak vid longering. Mest troligt är det pga hennes svaga bakknä, det är just höger som är sämst och där hon är som svagast i ridningen. Så är bara att fortsätta med igångsättning och med ett fokus att stärka bakknäna. Är så synd att vi inte har någon med vattenband här för det hade varit perfekt! Istället får vi köra fattigmansvarianten med viktboots. Är hursomhelst otroligt glad att hon inte har några som helst reaktioner fram längre!!

23231568_10212810963980825_6693929871255828297_n.jpg
 
Hemma från kliniken med en ovanligt bra känsla! Hon är helt ren på böjprov men har en liten rörelsestörning höger bak. Mest troligt är det pga hennes svaga bakknä, det är just höger som är sämst och där hon är som svagast i ridningen. Så är bara att fortsätta med igångsättning och med ett fokus att stärka bakknäna. Är så synd att vi inte har någon med vattenband här för det hade varit perfekt! Istället får vi köra fattigmansvarianten med viktboots. Är hursomhelst otroligt glad att hon inte har några som helst reaktioner fram längre!!

23231568_10212810963980825_6693929871255828297_n.jpg

Åh, men vad skönt! :banana::bump::banana: Grattis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 094
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 805
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp