07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade i helgen och det trillade ner några polletter. Mest av det tråkiga slaget tyvärr, men kanske bra att ha något att jobba mot/från. Så här: jag får ingen känsla alls när jag rider Casp. Förr hade jag ett system och jag kunde känna: När hästen känns så här, så gör jag det här och jobbar för att det ska bli så här... Typ. På C har jag inte det ALLS. Jag har bara ett sorts "släcka bränder"-ridning nu. Det som är mest akut är det jag försöker stävja/lösa. Jag vet inte vad jag vill, eller hur jag skulle vilja att det kändes, och jag blir då frustrerad och aldrig nöjd.

Ur detta har jag två potentiella lösningar: 1. jag funderar ut hur vad jag vill nå inför varje pass, det är jag dålig på idag. Men vet jag vad jag vill innan är målet lättare att nå. Sen, vare sig det tar lång eller kort tid, så ska jag nöja mig när jag nått det jag vill ha. 2. Jag får rida lite andra hästar så jag uppskattar min egen mer.

I vilket fall blir det en träningsvecka. MÅ i morgon och KÖ på torsdag. Är hälften livrädd inför torsdag, hälften aspepp. Jag VILL så gärna att det ska gå bra att jag inte vågar tro på annat än magplask. Sån är jag just nu...
 
Tränade i helgen och det trillade ner några polletter. Mest av det tråkiga slaget tyvärr, men kanske bra att ha något att jobba mot/från. Så här: jag får ingen känsla alls när jag rider Casp. Förr hade jag ett system och jag kunde känna: När hästen känns så här, så gör jag det här och jobbar för att det ska bli så här... Typ. På C har jag inte det ALLS. Jag har bara ett sorts "släcka bränder"-ridning nu. Det som är mest akut är det jag försöker stävja/lösa. Jag vet inte vad jag vill, eller hur jag skulle vilja att det kändes, och jag blir då frustrerad och aldrig nöjd.

Ur detta har jag två potentiella lösningar: 1. jag funderar ut hur vad jag vill nå inför varje pass, det är jag dålig på idag. Men vet jag vad jag vill innan är målet lättare att nå. Sen, vare sig det tar lång eller kort tid, så ska jag nöja mig när jag nått det jag vill ha. 2. Jag får rida lite andra hästar så jag uppskattar min egen mer.

I vilket fall blir det en träningsvecka. MÅ i morgon och KÖ på torsdag. Är hälften livrädd inför torsdag, hälften aspepp. Jag VILL så gärna att det ska gå bra att jag inte vågar tro på annat än magplask. Sån är jag just nu...

Berätta det för KÖ. Säg som det är; Jag hittar inte känslan, vet inte vad jag letar efter och har därför inget system för det heller. HALP!
 
@Amanda_F men hjälper inte dina tränare dig med det du beskriver ?
Det är ju hela syftet med att ha tränare liksom - att de ska hjälpa dig så att du även i egen hemmaregi i vardagen mellan träningar ska kunna ha en känsla/upplägg/plan ?

”Att det ska gå bra” på träning som du uttrycker är ju självklart vad alla som rider för tränare vill - men samtidigt är det ju inte syftet i sak med att rida för tränaren x dag att allt bara rullar på och tränaren står där och säger bra typ .

Syftet med att träna för någon är ju att få hjälp där och då och några aha utifrån dagsformen på den träningen (samt även långsiktigt) verktyg att ta med sig hem i vardagen så att man får hjälp med just planen och ”vad du vill” osv .

Eller missförstår jag totalt vad du menar ? :confused:
 
Senast ändrad:
@Amanda_F men hjälper inte dina tränare dig med det du beskriver ?
Det är ju hela syftet med att ha tränare liksom - att de ska hjälpa dig så att du även i egen hemmaregi i vardagen mellan träningar ska kunna ha en känsla/upplägg/plan ?

”Att det ska gå bra” på träning som du uttrycker är ju självklart vad alla som rider för tränare vill - men samtidigt är det ju inte syftet i sak med att rida för tränaren x dag att allt bara rullar på och tränaren står där och säger bra typ .

Syftet med att träna för någon är ju att få hjälp där och då och några aha utifrån dagsformen på den träningen (samt även långsiktigt) verktyg att ta med sig hem i vardagen så att man får hjälp med just planen och ”vad du vill” osv .

Eller missförstår jag totalt vad du menar ? :confused:
Nä, han gör faktiskt inte det. Jag har inte direkt bett om det heller. Hittills har jag känt att det spelat så stor roll men nu har det grott i mig på sistone. Ska styra upp det har jag tänkt!
 
@Amanda_F Men använd det systemet du redan kan då ? Peder sa ju rätt bra i dokumentären om Allan att alla hästar får lära sig hans system och sen när dom gjort det kan han anpassa sig till hästen.
 
@Amanda_F Men använd det systemet du redan kan då ? Peder sa ju rätt bra i dokumentären om Allan att alla hästar får lära sig hans system och sen när dom gjort det kan han anpassa sig till hästen.
Jag ska hitta tillbaka till det har jag tänkt. För nu vet jag inte vart i ryggraden jag gömt det.
 
Jag har också haft träningshelg
I lördags red jag för PF. Var augusti senast jag red för henne tror jag så det var kul. Hon tyckte Divan utvecklats mycket. Rundare i överlinjen och swingar bättre i rygg. Kul!
Sen är det alltid sjukt utmanande att rida för henne för hon är sån perfektionist. Men sjukt nyttigt. Jobbade mycket med galoppslutorna. De ska vara minst 8 mässiga i betyg.

Igår red jag för MÅ och vi var waaaaay utanför komfortzonen och jäklar vad bra det gick. Hade en MAGISK långsida i galopp. Sån uppförsbacke.
Han sa efteråt att han aldrig sett henne galoppera så bra som igår så det var extra kul och nu vet jag hur jag måste rida för att komma dit så nu blir det att träna på att komma dit oftare under passen.

@Amanda_F MÅ är faktiskt väldigt bra när man känner sig kass men man måste säga till. Har flera gånger fått sjukt bra hjälp när jag hamnar i mitt svarta hål där jag inte tror att jag ens kan rida LC. Det som är viktigast för mig då är att överlämna allt i tränarens händer. Inte ifrågasätta utan bara göra EXAKT som hen säger. Lita på att de kommer lösa det åt en och det funkar varje gång. Sen när jag rider själv så går jag inte utanför komfortzonen ett tag utan jag rider runt och försöker bara hitta en mjuk bra känsla utan press. Lita på det systemet man gillar bäst. Filmar ingenting när jag känner mig dålig.
Jag är ju supertrygg i MÅs system eftersom jag tränat för honom i 7 år med Divan och innan dess tränade jag för en annan som hade samma system och var utbildad av Gud, Reiner Klimke.
 
@Jfrelin tycker dina reflektioner är väldigt bra och håller med om väldigt mycket !
Sen samtidigt så är det ju inte riktigt så att tränare som rekommenderas osv, fungerar med alla elever och vice versa - beroende mycket på vad du skriver också : hur en tränare ”fungerar” för att vara som mest - i relation till hur ngn elev i sin tur ”fungerar” .

Tror mycket av denna problematik går bort om man tränar regelbundet för samma tränare och enl ovan funderingar och din trygghet utifrån ditt scenario :)

Tror det blir svårare om man tränar lite mindre regelbundet, känner sig vilsen, och samtidigt med det ändå tränar sporadiskt för flera olika .
Men det är min egen personliga reflektion i sammanhanget bara .
 
@mackan håller helt med dig! Var också därför jag påpekade att jag tränat i 7 år för samma tränare med ett system där jag känner mig superhemma. Har man inget sådant så är det mycket mycket svårare att hitta tillbaks när man blir vilsen.
Sen är det upp till var och en att hitta den tränaren som har ett system man tror på. Vill man inte rida innerskänkel mot yttertygel och framåt ska man ABSOLUT inte rida för min tränare. Lika lite som att jag ska rida för en akademisk när jag är vilsen :p
Det är bra och kul att testa nytt men då bör man vara on top med självförtroende och öppen för nytt.
 
@Jfrelin tycker dina reflektioner är väldigt bra och håller med om väldigt mycket !
Sen samtidigt så är det ju inte riktigt så att tränare som rekommenderas osv, fungerar med alla elever och vice versa - beroende mycket på vad du skriver också : hur en tränare ”fungerar” för att vara som mest - i relation till hur ngn elev i sin tur ”fungerar” .


Tror mycket av denna problematik går bort om man tränar regelbundet för samma tränare och enl ovan funderingar och din trygghet utifrån ditt scenario :)

Tror det blir svårare om man tränar lite mindre regelbundet, känner sig vilsen, och samtidigt med det ändå tränar sporadiskt för flera olika .
Men det är min egen personliga reflektion i sammanhanget bara .
MÅ kommer till oss varje vecka och vi har tränat senaste året för honom regelbundet. Tror att @Jfrelin har en annan relation till honom för att de känt varandra längre. Jag har tidigare sökt mer hjälp än vad jag gjort nu, och det är uppenbart att det jag har nu inte funkar för mig.

Jag hade ett system som jag trodde inte funkade på Caspian men det var han som inte funkade. Där någonstans tappade jag bort mig. Han går bra nu säger MÅ, men jag känner inte det. Jag måste lära mig att känna hur det känns när han går bra, och uppskatta det och rida in mitt system i den här situationen som vi har nu. För det är nog först nu vi har en situation där det kan börja fungera. Om ni förstår.
 
@Amanda_F jo jag tror jag förstår men om du ska rida regelbundet för en tränare så måste du ju även själv kommunicera och inte bara ”rida för nu är det träning” :)
Prova om du i sak är nöjd/har förtroende för tränaren (jag struntar fö vilka initialer de har även om jag vet vad initialerna står för ) att ha ett tydligt snack med tränaren hur du upplever ditt läge och vad du utifrån det vill ha hjälp med ?
Tycker det verkligen är a och o att man som elev verkligen själv är kommunikativ gentemot tränaren om man vill ha hjälp och att tränaren då bättre kan hjälpa utifrån hur eleven känner :)
 
@mackan @Amanda_F
Man måste verkligen våga vara verbal med sin tränare. Om de inte vet hur man tycket och känner är det ju svinsvårt att hjälpa.
Jag brukar hojta till NU känner jag eller som ganska ofta senaste tiden: nä jag fattar inte. Jag känner ingenting :p

Det är tränarens uppgift att då hitta ett sätt att förklara på som gör att man fattar. Tex har jag jättesvårt när de säger, rid in bakbenen. Då sitter jag där som ett jädra frågetecken och ba va????
Säger de däremot: rid upp manken så fattar jag exakt :D
Same thing different name typ
 
@Jfrelin jamen precis . Och det blir dessutom väldigt svårt för den mest engagerade tränare att på bästa sätt hjälpa sin elev om inte eleven kommunicerar tydligt vad den känner /upplever . Alltför många elever är passiva /försiktiga gällande detta och dåbblir ju träning särskilt om man inte rider regelbundet för tränaren i kombo därefter .
 
@Jfrelin jamen precis . Och det blir dessutom väldigt svårt för den mest engagerade tränare att på bästa sätt hjälpa sin elev om inte eleven kommunicerar tydligt vad den känner /upplever . Alltför många elever är passiva /försiktiga gällande detta och dåbblir ju träning särskilt om man inte rider regelbundet för tränaren i kombo därefter .
Jag har kommunicerat men inte fått den responsen jag önskat. Men med det sagt så tycker jag fortfarande att det är en väldigt bra tränare. Men just denna sak skiljer oss åt. Jag vet varför det är så, och har accepterat läget men söker därför kompletteringar. FÖ vill jag att vi lämnar diskussionen här. Tack.
 
@Amanda_F jag spånade bara vidare på ämnet i sak. Var inte specifikt någon åsikt om hur du gör eller inte gör :p
Ville bara ge min input om hur jag brukar lösa det när jag är i mitt svarta hål :)
Du kommer hitta tillbaks till känslan igen, det vet du med. Men det är vidrigt när den är borta. Var ju själv där för inte så länge sedan.
 
Tömkörde Divan igår på vår utebana i beckmörkret och med hjälp av strålkastare. Testade att köra tysk dubbellongering, alltså att ta yttertöm via bettet, sidan på gjorden och sen bakom rumpan (inspirerad av @Fiorano s gummiband :p)
Det funkade sjukt bra men det gäller ju att inte ha bakskygg häst.
Största skillnaden tycker jag det blev i galopp. Tycker alltid det är svårt att galoppera på töm då de antingen ligger på för mycket i hand och blir korta i halsen eller ramlar ihop fram och blir långa. Med töm runt rumpan så blev det helt annorlunda. Jättefin galopp uppe och framme. Kul!

Fick besök av en räv också som satt och kollade på oss 20 m bort på banan. Divan var obrydd så hon är tydligen rävsäker :p Good to know
 
@Amanda_F blir säkert bra när du hittat tillbaka till ditt system och fått pula med det ett tag. Det är ju viktigt att inte ge upp med en gång om det inte skulle funka, kan ju ta olika tid för hästar oxå att förstå men poletten trillar oftast ner om man inte ändrar på saker och ting för mkt för fort.

Nu fattar Grå extremt fort, nästan så jag själv blir rädd, man gör något och det går inte så bra, har en liten skrittpaus och när man provar igen fattar han precis... men på andra hästar jag haft som inte fattar så fort så får man sitta där ett tag och känna sig kass och inte ändra på något men helt plötsligt så märker man att poletten har trillat ner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 099
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp